View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:03



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Konstig prissättning 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Konstig prissättning
Jag har läst mycket om den nya förstärkarsimulatorn/effektpedalen från Mooer som heter GE200. På pappret verkar den intressant och i diskussioner på nätet ryktas det om att den är billig och då vill man ju veta priset.

På Mooers hemsida står det att Audiosupport i Danmark är distributörer för Danmark, Sverige och Norge. Trots att ingen av dessa länder har Euro som valuta väljer Audiosupport att visa sitt pris i just Euro. €435 omräknat till SEK med dagens kurs blir 4302:- Inte speciellt billigt. Då undrar man ju vad forumskribenterna menar med billigt. Jag kollar i USA och där är priset $299 vilket då blir SEK 2.512:- och tittar jag hos Thomann är priset $299 = SEK 2.923:-.

Hur kan en distributör ha så dålig koll på omvärlden att de sätter sådana priser. Kanske sätter de högt pris så att handlaren kan ge bra rabatt? Eller sätter de högt pris för att handlaren skall få en glädjekalkyl?

Det enda jag ser är att potentiella kunder än en gång kommer att överge svenska musikhandlare, som behöver allt stöd de kan få, och handla hos tysken istället.

Mycket underligt!

/Mats N


15 Nov 2017, 10:06
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Konstig prissättning
I USA får du förmodligen lägga på VAT innan priset är färdigt, varierar mellan olika stater. Intullat och momsat till Sverige blir det ju nära 4000:-, om man skulle få för sig att köpa därifrån.
Att priser är olika i olika delar av världen är inte ovanligt, och det finns inga regler som föreskriver att priserna måste vara lika. Thomann kanske lägger beställning på stor mängd, och får ett lägre inköpspris, eller så kapar man bara på marginalen.

Visst blir det mer transparent med dagens globala handel, men skillnader mellan olika marknader lär det fortsätta vara.
Riktpriserna brukar ju dessutom sällan vara slutliga försäljningspriserna...

_________________
Image


15 Nov 2017, 12:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Konstig prissättning
Riktpriser ska inte finnas , fyller ju ingen funktion och är på gränsen till olagliga om de följs strikt.

_________________



15 Nov 2017, 12:27
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Konstig prissättning
Mats Nermark wrote:
Jag har läst mycket om den nya förstärkarsimulatorn/effektpedalen från Mooer som heter GE200. På pappret verkar den intressant och i diskussioner på nätet ryktas det om att den är billig och då vill man ju veta priset.

På Mooers hemsida står det att Audiosupport i Danmark är distributörer för Danmark, Sverige och Norge. Trots att ingen av dessa länder har Euro som valuta väljer Audiosupport att visa sitt pris i just Euro. €435 omräknat till SEK med dagens kurs blir 4302:- Inte speciellt billigt. Då undrar man ju vad forumskribenterna menar med billigt. Jag kollar i USA och där är priset $299 vilket då blir SEK 2.512:- och tittar jag hos Thomann är priset $299 = SEK 2.923:-.

Hur kan en distributör ha så dålig koll på omvärlden att de sätter sådana priser. Kanske sätter de högt pris så att handlaren kan ge bra rabatt? Eller sätter de högt pris för att handlaren skall få en glädjekalkyl?

Det enda jag ser är att potentiella kunder än en gång kommer att överge svenska musikhandlare, som behöver allt stöd de kan få, och handla hos tysken istället.

Mycket underligt!

/Mats N


Den svenska musikhandeln står nog inte och faller med den här produkten och prissattning brukar man kunna rätta till successivt.


16 Nov 2017, 17:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.