View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:22



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Vad i hela friden hände med mitt PRS-stall? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Vad i hela friden hände med mitt PRS-stall?
Stränghöjden på min Custom 24 har känts lite hög på sistone, så jag tänkte att jag skulle åtgärda det ikväll. Sänkte stallsadeln för låga e till bekväm höjd utan rassel. Inga problem, har gjort samma sak hur många gånger som helst. Innan jag hunnit gå vidare så upptäcker jag att andra änden av stallet ligger platt mot kroppen. Det gjorde det verkligen inte nyss. Ser också att knivskruvarna ser ut att sticka upp ganska högt på den sidan (misstänker dock att de är på samma nivå som förr, men ser högre ut eftersom stallet trillat ner på detta mystiska vis).

Nån PRS-kunnig meckare som vet vad som hänt? Några förslag på åtgärder?

Bilder:
https://photos.app.goo.gl/j77eDa0m93tDQnoV2
https://photos.app.goo.gl/BH5SzfDRHvopCZyR2


14 Nov 2017, 21:59
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Vad i hela friden hände med mitt PRS-stall?
Jag har för mig att skruvarna i kroppen ska ha spår för stallet. Förmodar att stallet har hoppat ur dessa när du bytt strängar eller nåt...!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


15 Nov 2017, 09:52
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Oct 2009, 22:34
Posts: 110
Location:
Post Re: Vad i hela friden hände med mitt PRS-stall?
Magic wrote:
Jag har för mig att skruvarna i kroppen ska ha spår för stallet. Förmodar att stallet har hoppat ur dessa när du bytt strängar eller nåt...!


+1 på det!

För att få tillbaka det så måste du minska strängarnas tryck på stallet. Enklaste sättet är nog att lossa strängarna något. Lägg gärna något som skyddar lacken under själva stallet (måste både fördela trycket över en större ytan och vara någorlunda mjukt) eller blockera stallet inuti kroppen så att det inte kan röra sig för mycket "bakåt/neråt".

Möjligen måste du göra så här:
Ta bort en fjäder (mitten), slacka strängarna tills stallet är parallellt med kroppen igen. Repetera tills stallet lätt går att pilla tillbaka i spåren på skruvarna. När det är klart, sätt dit en fjäder, stäm upp (kanske inte nödvändigtvis till pitch, bara tills stallet blir mer parallellt med kroppen, repetera tills alla fjädrarna är på plats. Men, GLÖM INTE ATT LÄGGA NÅGOT SKYDDANDE UNDER STALLET INNAN DU BÖRJAR,

Ett tips för framtida strängbyten är att ta en sträng i taget - bort med den gamla, dit med en ny - så att stallet hela tiden hålls kvar i samma position.


16 Nov 2017, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vad i hela friden hände med mitt PRS-stall?
Lanzelot wrote:

Ett tips för framtida strängbyten är att ta en sträng i taget - bort med den gamla, dit med en ny - så att stallet hela tiden hålls kvar i samma position.


Jorå, så pass mycket erfarenhet har jag att jag vet hur det går om man försöker alla strängar samtidigt på ett flytande stall :) Däremot har jag funderat ett tag på om det inte borde gå att hitta på någon anordning för att snabblocka ett trem-stall som sen kan tas bort lika snabbt, just för att använda vid strängbyten. Är det något som redan finns tro?

Förövrigt så fegade jag ur och lämnade in gitarren på justering. Är i vanliga fall principiellt emot att betala för sånt jag kan göra själv (även när mitt eget jobb tar både längre tid och blir sämre), men jag vill inte i ren okunskap råka förstöra något.


17 Nov 2017, 14:38
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.