View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:24



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Ganska intressant och läsa hur olika folk resonerar här. Det verkar onekligen bli lite brett av; "det jag själv har/använder -är givetvis bäst" -snacket. Dock skall man inte se detta som något negativt; utan mer: Kul att många gillar sina prylar så där mycket. -Bara rispect på de.

Jag tycker att man kanske börjar lite väl trångsynt -om man blint går igång på rekommendationerna här. Men jag utgår att trådskaparen iaf har en vag bild över vad denne skall ha för grejer; men passar på att få in lite input av andra prylar. Så slutfrågan blir ju: Hur blir man hjälpt av en massa olika alternativ; om man inte kan testa -eller jämföra grejerna mot varandra? Och ändå landar den slutliga notan i personlig tycke och smak. (Typ: i vår studio vill vi låta så här.)

Personligen blir jag i princip inte ett piss imponerad; när ivriga studiotekniker kan trolla fram en massa olika stärkare och instrument till sitt melodiska tempel. Däremot blir jag imponerad när de kan trolla fram mer optimalt inställda grejer -som verkligen låter och fungerar riktigt bra. Så bra att de som överväger dessa som alternativ; verkligen gillar hur det funkar/låter.

Vad ger egentligen bra studios sin personliga lilla "Mojo" -som gör att man hellre vill spendera sina stålar där? Inte är det dom 3 nya stärkarna som står där. Men det kan givetvis hjälpa ifall de just de exemplaren som står där verkligen låter riktigt bra. Med bra menar jag; tillräckligt bra för att vana musiker skall reagera på det.

Skall man köpa in 3 olika grejer. Köp då in 3 olika grundljud som är olika verkligen låter bra. Bra, naturliga sound som ger en bra grund att jobba fram ett vasst slutresultat med. Blanda för guds skull inte ihop flerkanaliga live ljud och studioljud; genom att investera i grejer som har mer rattar, kanaler, lampor och switchar -än just verklig och naturlig ton. Sen när man har köpt grejerna (nya eller begagnade); ta dessa helst till någon som verkligen kan serva/bestycka dessa: Så att man är helt övertygad att de är 110% justa -samt att det som kommer ur dessa verkligen tilltalar öronen. Eller ännu bättre: Förklara år en kompetent OBEROENDE part/tekniker vad man söker efter -före man gör någonting. Många gånger händer det att man det man faktisk köper låter oroväckande skit före. Men det blir lite annorlunda när man får tillbaka den från snubben...

Varför begränsa sig till att vara kollektivt steril.......?


13 Nov 2017, 00:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
För att täcka in allt.

Synergy Amps. Skaffa en (eller två...) SYN2 samt slutsteget, sen är det bara att shoppa loss på preampmoduler efter tycke och smak.
Jag har föregångaren från Egnater och den låter och spelar skitbra. Nu med moduler från resp byggare så borgar det för än mer välljud.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


13 Nov 2017, 08:30
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Undrar lite över hur ni som rekommenderar 4x12or resonerar. Finns det någon fördel med att spela in med flera element samtidigt? I min värld är det något som endast tar upp plats och bidrar till oönskad volym. Praxis är ju ofta att närmicka mot ett av elementen, så vad bidrar i så fall resten med?


13 Nov 2017, 09:14
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Jonken wrote:
Skall man köpa in 3 olika grejer. Köp då in 3 olika grundljud som är olika verkligen låter bra. Bra, naturliga sound som ger en bra grund att jobba fram ett vasst slutresultat med. Blanda för guds skull inte ihop flerkanaliga live ljud och studioljud; genom att investera i grejer som har mer rattar, kanaler, lampor och switchar -än just verklig och naturlig ton.


+1 på den! Har såklart inte provat allt som föreslås här, men min erfarenhet är att ju större inställningsmöjligheter en förstärkare har, desto mer tid måste man lägga på att faktiskt hitta rätt. Funkar säkert bra när det är ens egen stärk, mindre bra när det något okänt man försöker ge sig på. Den som köper studiotid vill förmodligen inte behöva lägga en massa tid på att ratta avancerade förstärkare som kan sticka iväg hur som helst, utan troligtvis koppla in gitarren, ställa lite diskant och sen köra. Vill någon ha mer extrema/specifika ljud kan man nog räkna med att de har med sig egna prylar.


13 Nov 2017, 09:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Robert wrote:
+1 på den! Har såklart inte provat allt som föreslås här, men min erfarenhet är att ju större inställningsmöjligheter en förstärkare har, desto mer tid måste man lägga på att faktiskt hitta rätt. Funkar säkert bra när det är ens egen stärk, mindre bra när det något okänt man försöker ge sig på. Den som köper studiotid vill förmodligen inte behöva lägga en massa tid på att ratta avancerade förstärkare som kan sticka iväg hur som helst, utan troligtvis koppla in gitarren, ställa lite diskant och sen köra. Vill någon ha mer extrema/specifika ljud kan man nog räkna med att de har med sig egna prylar.

Precis så. Och ännu ett exempel: Långhåriga snubbar drar in sina egna live grejer. Det är bara en sak med dessa som helt enkelt inte funkar: 'Bagatellerna' med de rena ljuden. Då är det ganska trevligt för en tekniker att kunna slänga in passningen: -Vi har en riktigt trevlig Twin som står där....

Även om det alltid är lika kul att fråga killar som kör en fytolva riktigt högt i en studio; ifall det skulle bli ett ännu positivare resultat ljudmässigt med en till 4 x 12 låda? Dessa lådor tar plats -och behöver oftast smiskas på ordentligt innan samtliga trattar börjar snacka så där riktigt erotiskt. Dock när detta händer; blir det fasen inte bättre! Ex: Jag menar vem fasen gillar inte skiten ur EVH pkattorna 1 & 2?! Dock vad många tenderar att missa i sam band med detta är att det absolut mesta Brown soundet kom ur Eddie; inte ur prylarna. Dvs fixar man inte det; har man en HEL MASSA oljud att bråka med i mixen. (Om man inte som Eddie istället använder och utnyttjar dessa i sitt lir. Och det finns jäkligt kasst med guitar lesson klipp på hur man gör detta.) Vad jag försöker att säga är: 4 x 12 är antingen heaven eller hell i en studio. Det finns smarta sätt att försäkra sig över att det blir "heaven" -istället för "hell". Men återigen; Då hjälper det avsevärt ifall man tagit i med båda halvorna redan innan: Yes; haft grejjerna optimalt bestyckade, justerade OCH extra säkrade (snackar om att skuydda trafos, säkra glöden i rören etc, etc). Behöver man köra en Plexi + 4 x 12 på full patte; för att det skall äga? -Nej; det behöver man inte OM det är justerad för det....

Har varit in i en studio en gång där det stod typ 6 styck exakt likadana en/två kanaliga basic toppar av Marshall -tapp. Det häftiga med dessa var att samtliga av dessa toppar var bestyckade -samt justerade olika. Dock äckligt optimalt. Topparna kunde liras en för sig -eller kombineras hur man ville. Man kunde dra in till sina egna lådor -eller använda husets upp mickningsrum (som var typ i källaren.) Där fanns det en drös med olika cabinetter färdigt uppmickade. 3 de vanligaste mickvinklarna in på kona -samt room (2 avstånd). Här kunde de som anlitade alltså spara pengar genom att välja att rigga upp sitt egna -eller köra med husets. Och jag lovar att man skulle kunna spendera fett; och köra mick + vägg balett där en vecka bara med att ratta fram sound. Ändå skulle det låta "anka" -jämfört med husets grejer. (Lite taskigt för artisterna som gått och horat sig för ett märke... :lol: ) Klart att både artisten själv -och de som vet bättre; drar lite ironiskt på smilet då...

Gitarrer i all ära; men faktum är att basisternas bidrag är ofta en större nyckel till at få skiten att kicka och svänga. Logiskt innebär detta förstås att de här snubbarna skall ju låta riktigt jävla bra. Det vanligaste studio felet (enligt mig) -är att fucka upp basen. Man är antingen helt enkelt inte kompetens nog; eller är styrd av andra (som inte vet bättre) -hur basen skall rattas. Men för många gånger blir uppgiften att tygla peaken på basen -samtidigt som man höjer den utringande tonen (sustaintonen) en för tuff order. Och ännu sämre: Denna tonala ojämnhet har medfört att forma basisters spel och spelmönster. Så vad kan en bra studio kunna erbjuda: Varför inte någonting som låter bra -men har ett jämnare och BRTYDLIGT mer lätt arbetat peak-register..? Nu snackar vi alltså om själva instrumentet: Basen -och inte om förstärkaren för den samma. Därför ar det ULTRA SMART drag att utrusta en studio med några grymma basar med jämnt register. Och vad man än köper: Ha en bra relation med en riktig instrumenttekniker om detta. Basarna som finns där i studion; skall med händerna nere ÄGA de basar som band bär in där. (Resten kommer automastiskt.)

Såna här grejer är det stora skillnaden mellan att begränsa sig till en standard verktygslåda -kontra en custom gjord dito. Detta är skillnaden i att hålla på och tok-gneta med att pussla ihop ljud -istället för effektivare skapa en effektivare grundpalett att på ett mer unikt sätt skapa från scratch. Det gäller att ha både kunskaper och insikten att kunna erbjuda det där lilla extra åt kunderna. När sånt här funkar; då kommer folk tillbaka -trots att grannen har sina timmar på REA.


/ Jonken


13 Nov 2017, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Robert wrote:
Undrar lite över hur ni som rekommenderar 4x12or resonerar. Finns det någon fördel med att spela in med flera element samtidigt? I min värld är det något som endast tar upp plats och bidrar till oönskad volym. Praxis är ju ofta att närmicka mot ett av elementen, så vad bidrar i så fall resten med?

Kanske kan man tänka 4x12:a med 4 olika typer av element? Då har man 4 olika högtalare i en.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Nov 2017, 11:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Entia, entolva, tvåtolva, fyrtolva med olika högtalare låter alla olika och hur man mickar ger olika resultat plus rummet man spelar in i är avgörande.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


13 Nov 2017, 12:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Robert wrote:
Undrar lite över hur ni som rekommenderar 4x12or resonerar. Finns det någon fördel med att spela in med flera element samtidigt? I min värld är det något som endast tar upp plats och bidrar till oönskad volym. Praxis är ju ofta att närmicka mot ett av elementen, så vad bidrar i så fall resten med?

Kanske kan man tänka 4x12:a med 4 olika typer av element? Då har man 4 olika högtalare i en.


Det funkar kanon om man skall närmicka bara (olika element alltså).
Jag har det så i min studio.
Men kommer man ut en bit med mickarna blir fasfel ganska rejält.

Man verkar få mer botten i en större låda, även om man närmickar.
Så jag tycker leadljud och renaljud blir bäst i 1x12 (eller 10) och distade komp bäst i 2x12 eller 4x12.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Nov 2017, 12:07
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Robert wrote:
Praxis är ju ofta att närmicka mot ett av elementen, så vad bidrar i så fall resten med?
Handlar nog om att många som spelar in har små utrymmen. Praxis är, eller var åtminstone, att sätta en mick nära, lite snett riktad mot centrum på ett element, och sedan sätta en annan mick en bra bit ifrån lådan. Sedan får man finjustera mickplaceringen och kolla att det inte blir fasfel/utsläckning mellan mickarna. Själv brukar jag alltid köra mest på distansmicken och stötta eller feta till ljudet med närmicken, tills det låter bra.


13 Nov 2017, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Så här tänker jag med min studio i vardande:

Fender Deluxe Reverb (eller Princeton Reverb funkar med)
Vox AC15H1TV (ena kanalen är EF86 och andra är Top Boost)
Ceriatone 5E3 (dvs. Fender tweed Deluxe-klon)
En Supro hade varit kul med i och för sig. Dock klarar jag mig personligen utan Marshall.

Sen har jag satsat på en massa olika högtalare - för är det ngt som förändrar saker drastiskt så är det just det! Jag har 2 st 4x12 där jag slitit ut originalelementen och satt in 8 olika element istället (som jag kan kombinera som jag vill).

OCH sen ngr bra mickar - Royer R-121 (står på önskelistan), ngr SM57:or och en MD421.

OCH... listan kan göras lång :)


13 Nov 2017, 19:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Vilka fem?


Det klurar du nog bäst ut själv. Jag vet inte vad du har för preferenser ljudmässigt eller musikaliskt. Personligen så skulle jag kört på något liknande.

En typ av hot roddad Marshall stärkare, kan vara vad som helst här bara det låter bra, detta ska täcka rock, hårdrock, metal samt leads (solospel). Jag har själv en Folkesson MKIV (som är till salu förövrigt). Så någon av Folkessons stärkare hade jag kört på här.

Sedan hade jag kört på en orginal Marshall, t.ex en JTM45 eller något. Det brukar gå att hitta kloner till bra pris. Denna ska täcka gubbrock, blues och sånt. Alternativ någon Plexi.

En Fender som ska täcka allt vad rena ljud heter. Har inte stenkoll på vad som finns här men jag vet att det går att hitta för runt 10k.

Till sist hade jag försökt hitta en stärkare som klarar modern metal bra. Antingen en Mesa Dual Rectifier eller en ENGL Savage hade jag nog kört på.

Allt begagnat. Köper man nytt blir det såklart dyrare.


13 Nov 2017, 19:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Nov 2017, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Nu tänker jag lite igen...

De allra flesta gitarrister har ju med sig sin egen rigg till studion, det är väl i princip ingen som åker till en inspelning utan backline? :|

Stärkare i studion borde vara ett komplement till det, kanske för alternativa ljud ? Sen självklart något 'Basic' bra med rör för de som ev inte har med sig prylar.

Kan även tänka mig nån digital mojäng för de som vill ha exakt 'det ljudet från plattan med xxx '

Kan inte tänka mig att dt är vanligt att gitarrister kommer till studion utan stärkare ? Eller har det gått så långt redan?

_________________



18 Nov 2017, 19:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
OT helt klart, men en fråga leder mig ofta till en ny!

Jag undrar: Är det någon i dag som bygger en kommersiell studio där man har en budget på 50 000 kr för att köpa tre gitarrföstärkare?
Själv har jag lite erfarenhet av kommersiella studios av senare snitt, men jag ställer mig tvivlande till det!

_________________
pudas


18 Nov 2017, 22:29
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)
Trevliga grejor helt klart... :)


19 Nov 2017, 11:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
pudas wrote:
OT helt klart, men en fråga leder mig ofta till en ny!

Jag undrar: Är det någon i dag som bygger en kommersiell studio där man har en budget på 50 000 kr för att köpa tre gitarrföstärkare?
Själv har jag lite erfarenhet av kommersiella studios av senare snitt, men jag ställer mig tvivlande till det!

Ehm... om man bygger studio idag ligger inte fokus på gitarrförstärkare. ;)

Jag har erfarenhet av ett högprofilerat musikföretags påkostade studio. Där bor det en Marshall JVM205C och en trasig Vox AC30. Och en Kemper.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


19 Nov 2017, 11:42
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
När man sitter på en Traynortopp med Marshall en 1959 och en 2203 krets, en Roland JC-120 och en Soldano SLO (Chrunchen på den cleana kanalen är grym) så säger jag så lixåm.

Då blir det över till lite Kabinett åxå.


Last edited by Tobbe z on 20 Nov 2017, 21:04, edited 1 time in total.



19 Nov 2017, 12:26
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Tom-Andrew wrote:
Ehm... om man bygger studio idag ligger inte fokus på gitarrförstärkare. ;)



Nej, nu måste du vara ute och cykla. Det låter ju på dig som om distmattor och ylande gitarrsolon inte är det viktigaste i den musik som produceras idag! :shock:


19 Nov 2017, 20:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)

Jo; men fan... Det där borde ju funka en bra bit på vägen.
Men som sagt: Försäkra Er gärna om att prylarna verkligen är 110%! Dvs HELT genomgångna, bestyckade, justerade -för optimal prestanda. (Det är här de flesta brukar missa.)

- Don't EVER take anyones word for it.
- Getting it done -ís to be sure.


/ Jonken :wink:


20 Nov 2017, 12:48
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)



Enligt mina, givetvis mycket välgrundade för att inte säga rent vetenskapliga uträkningar landar detta på 49990 kr. Så vilket plektrum köpte du för resten?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 Nov 2017, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Granis67 wrote:
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)



Enligt mina, givetvis mycket välgrundade för att inte säga rent vetenskapliga uträkningar landar detta på 49990 kr. Så vilket plektrum köpte du för resten?

Ha ha, väl räknat! Det blev ett fender, medium plektrum. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Nov 2017, 22:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)


Vilken låda till 100wattaren? 2x12 Celestion Silver alnico hamnar väl på 30W så det är stor risk att man blåser trattarna. Även med en attenuator känns det irrationellt att riskera elementen. JTM45 hade bättre matchat din låda och levererat klassisk old school-dist av fint snitt. Keith Richards sa i en intervju i Guitar Player på 70-talet att det inte behövs särskilt kraftfulla stärkare i studion; när de mickas upp och spelas in låter det ofta ”större” ju mindre de är. En sanning som iofs kanske kan modifieras för att passa 2000-talet.

Sammansättningen är annars aptitlig och snarlik delar av min arsenal i hemstudion; jag kör en 2x12:a med Celestions 65:or till min Superlead, det blir oslagbart mjukt fint distljud när man vrider upp volymen. Jag kör med HotPlates som attenuators.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Nov 2017, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
Marshall wrote:
Polytone wrote:
Ok grevar och baroner! Rätt svar är:

Marshall Super Bass 100W -68/69.
Fender Deluxe Reverb 1966
Vox AC15H1TVH ,(m.EF86) 2008

Fryette powerstation attenuator. PS2.

2x12 låda med Celestion Silver alnico från -67.
:) 8)


Vilken låda till 100wattaren? 2x12 Celestion Silver alnico hamnar väl på 30W så det är stor risk att man blåser trattarna. Även med en attenuator känns det irrationellt att riskera elementen. JTM45 hade bättre matchat din låda och levererat klassisk old school-dist av fint snitt. Keith Richards sa i en intervju i Guitar Player på 70-talet att det inte behövs särskilt kraftfulla stärkare i studion; när de mickas upp och spelas in låter det ofta ”större” ju mindre de är. En sanning som iofs kanske kan modifieras för att passa 2000-talet.

Sammansättningen är annars aptitlig och snarlik delar av min arsenal i hemstudion; jag kör en 2x12:a med Celestions 65:or till min Superlead, det blir oslagbart mjukt fint distljud när man vrider upp volymen. Jag kör med HotPlates som attenuators.

Håller med. En JTM45 hade bättre matchat lådan med Silver Alnicos. Behöver nog en 2x12:a till :P . Är dina Celestions 65:or av gammalt snitt eller reissues?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Nov 2017, 23:57
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
De är från 80-talet. Ett par hittade här på Bojen vill jag minnas, men jag har också fyndat motsvarande på Blocket. De är inte särskilt dyra när de dyker upp.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Nov 2017, 08:37
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Om ni skulle köpa in 2-3 förstärkare till en studio?
zoom g3


23 Nov 2017, 12:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.