View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:28



Reply to topic  [ 13 posts ] 
YES! NADD > NAD Fredag! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post YES! NADD > NAD Fredag!
New Amp Deal Day!

Ikväll är Jonken SÅ JÄKLA GLAD! Äntligen har jag lyckas ro i hamn en affär på en Marshall EL 50/50 -slutsteg! Inte nog med att förstärkaren är i det närmaste i nyskick; den var också till helt rätt pengar. En riktigt jäkla bra säljare också.

Jag lovar snubben skickade ett 20-tal extra bilder bara på när denne höll på att paketera den åt mig i England. Sånt uppskattas ju riktigt mycket!

Har hållit på och söka en sån här i flera år nu. Dessa är inte direkt de enklaste sakerna att hitta. De jag har hittat har antingen varit rasfärdiga -eller helt överkursade. Men de flesta man hittat; har förstås varit sålda för länge sedan. Annoserna har bara legat kvar för att försäljarna inte orkat ta bort dessa. Och efter budgivning mellan köpare; har de flesta sålts för större summor än utgångspriserna i annonserna. Detta har givetvis svidit. Men jag har ändå haft is i magen; och gnetat vidare i sökandet över i princip hela jävla världen. Och idag är man äntligen mål! SÅ JÄVLA UNDERBART!!!!!!

Dessa förstärkare såldes av Svenska återförsäljare back-in-the-day av Bla EM Nordic. Fanns två modeller EL 100/100 och EL 50/50. 2 x 100 rörwatt gick för just under 16K -och 2 x 50 rörwatt för just under 14 tissetassar. Bara för att dessa inte tillverkas längre; har många fått för sig att prissätta dessa tingestar högt på beggat marknaden. Och då snackar jag riktigt högt: Kring 10K för den större -och mellan 8- 9K för den mindre.


En sån här är det förresten:
Image
Ska bli riktigt kul att få den justerad riktigt rätt; och damma av stereoriggen igen. Kommer säkert att låta rejält brett (men ändå tight) -tillsammans med min Folkessonmoddade Marshall JMP-1 preamp. Har lånat både VHT och Boogie Simul Class -steg tills nu till min stereo rigg -sedan min Marshall 9200 sa upp kontraktet med mig ett tag sedan. Men dessa har tyvärr inte riktigt låtit i min smak. EL 50/50:n kommer säkert råda bot på detta. Dels för att det är tightare EL34:or i den -samt att det "bara" är 2 x 50W -istället för det dubbla. Detta borde medföra att slutrören kommer att börja snacka lite tidigare. Tighthet och naturlighet är i princip A+O för mig när det gäller stereo riggar. Det blir överfett med separata vänster och höger samtidigt -om naturligheten och tightheten inte finns där som grund. Dock när det är rätt låter det naturligt men HUGE!

- ROCK ON everybody!


/ Jonken


Last edited by Jonken on 16 Nov 2017, 22:56, edited 1 time in total.



07 Nov 2017, 20:38
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: YES! NADD
Grattis,
har sneglat lite på en sådan, men backade lite när jag insåg att de (väl) är väldigt tunga?


07 Nov 2017, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD
gurami64 wrote:
Grattis,
har sneglat lite på en sådan, men backade lite när jag insåg att de (väl) är väldigt tunga?

Tack. Stämmer: De väger en del. Dock ganska relativt; då det är rackgrejer -som man oftast har i en låda med rull. (Typ; avsevärt jobbigare + ömtåligare att rodda en Twin Reverb.) Men det är ju klart: Fyrtolvan -alt de två fyrtolvorna man har till; innebär ju lite mer friskvård. Dock ett betydligt trevligare sätt att få lite kurvigare armar och bröstkorg; jämfört med att flåsa på gymmet. :lol:
Bra grejer väger oftast mer -jämfört med mindre bra grejer. :wink:


/ Jonken


07 Nov 2017, 23:49
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: YES! NADD
Jag har haft 100 wattsversionen och tycker att det är det bästa Marshall gjort men god fysik är bra för fytusan vad det vägde.
Grattis till grymt slutsteg :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Nov 2017, 00:17
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: YES! NADD
Jonken wrote:
gurami64 wrote:
Grattis,
har sneglat lite på en sådan, men backade lite när jag insåg att de (väl) är väldigt tunga?

Tack. Stämmer: De väger en del. Dock ganska relativt; då det är rackgrejer -som man oftast har i en låda med rull. (Typ; avsevärt jobbigare + ömtåligare att rodda en Twin Reverb.) Men det är ju klart: Fyrtolvan -alt de två fyrtolvorna man har till; innebär ju lite mer friskvård. Dock ett betydligt trevligare sätt att få lite kurvigare armar och bröstkorg; jämfört med att flåsa på gymmet. :lol:
Bra grejer väger oftast mer -jämfört med mindre bra grejer. :wink:


/ Jonken

Tänker du på Strator nu? :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Nov 2017, 09:36
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: YES! NADD
Kul! Grattis!

Jag har föregångaren 9005 (2x50w, EL34). Vad kan en sån vara värd i vettigt skick?

Image

(Lånad bild.)


08 Nov 2017, 15:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD
CarlM wrote:
Kul! Grattis!

Jag har föregångaren 9005 (2x50w, EL34). Vad kan en sån vara värd i vettigt skick?

Tack.
Har sett dom där annonseras för allt mellan $200 (dollar) -upp till £300 (pund). Verkar inte dessvärre alls vara samma "ryck" bland köpare på dom.


/ Jonken


16 Nov 2017, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD
Polytone wrote:
Tänker du på Strator nu? :wink:

-Ha-ha. -Näe...


/ Jonken


16 Nov 2017, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD
lillefar wrote:
Jag har haft 100 wattsversionen och tycker att det är det bästa Marshall gjort men god fysik är bra för fytusan vad det vägde.
Grattis till grymt slutsteg :-)

Tackar.

JetPak -har varit utanför min dörr med paketet. Tyvärr befann jag nere i vårt avlånga land vid tillfället. När de kontaktade mig via telefon; så frågade jag nyfiket vad paketet vägde? Svaret var: 22 Kg. Blir NAD imorgon (fredag); då jag bokat en ny utkörning till min dörr på paketet.


/ Jonken 8)


16 Nov 2017, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD > NAD Fredag!
Uppdatering:

Steget dök upp vid enligt plan i fredags. Precis som säljaren sa: så var den i princip nyskick -och helt genomgången samt ny bestyckad alldeles nyligen. Ville ändå ha det genomgånget själv; vilket skedde under helgen. Passar samtidigt på att gå igenom hela racklådan i samband med detta.

Kunde inte låta bli att dra igång den första gången igår. Bara torrt tillsammans med min Folkesson moddade JMP-1; och en Fender Malmsteen overdrive pedal mellan. Kombinationen motsvarade verkligen mina förväntningar. 2 x 50W funkade definitivt bättre än 2 x 100W; som jag använt tidigare.

Blir nu att spela in sig ett tag till att bekanta/vänja sig med grundljuden -innan det är dags att börja bygga in effekterna systemet. Efter att ha testat igenom mina olika bestyckade 4 x 12 kabinetter; verkar samtliga funka alldeles utmärkt. Dock har jag fastnat lite i seventy/eighty Marshall -trattarna i det här. Tycker att dessa bryter vackrast iaf i detta tidiga läge.

Har alltid haft en liten "crusch" i Steve Stevens tidiga Marshall sound (Typ; White Wedding, Speed etc). Ni vet det där som inte i första hand handlar om att få soundet att leva med mer overdrive/dist; utan att soundet har en värme som driver utan att överbelasta med överstyrningen. Redan nu har riggen bekräftat MED RÅGE -att just detta funkar. (Till den nivå att det fan styvnar till kring gylfen.) Detta är egentligen ganska old school: Genom att låta YJM pedalen lägga till grynet -samt sustainen i tråden till JMP't: Innebär att man kan backa av mer på gainen i JMP't. Sedan bara ratta till rätt värme på stegets precence kontroller. Fettet och värmen kommer ur när soundet ur de separata vänster och höger sidan kommer ihop. Trots att mattan är tight, varm go -är det inga som helst problem att yla till det med ett lite bestämdare nyp på plektrumet.

Funderade på att skaffa mig ett Boogie Triaxis. Men jag har kylt av mig lite på den linjen nu när kombinationen ovan funkar så jäkla klockrent. Bedömer det smartare att investera på bättre reverber och delays i nuläget. Typ; en rejäl T.C. 2290 vore nog inte alls fel; speciellt när det blir dags att börja leka med de rena ljuden på riktig The Edge -tapp. (Hörde att det fanns ett till salu någonstans i Skåne för typ 10-papp....)
Tanken är även att damma av mitt gamla Boogie Midi Matrix (Typ; Bradshaw switcher) + Boogie Abacus floorboard.

Inget är väl hugget i sten i nuläget. Det viktigaste med vilka effekter man än väljer att slänga in i soppan, är att dessa inte förvränger grundljudet alls. Det låter helt enkelt för bra -för att tumma på det.

Mina intryck av Marshall EL 50/50:
Tycker att denna 2 x 50W Dual Mono bloc -steg; är (för min personliga smak) det överlägset bästa racksteget jag testat på marknaden. Nu har jag givetvis inte testat alla som finns; men flera av de kvalitativaste som finns där ute. Tyckte tidigare att Marshalls 9200 och EL 100/100 lät bäst. Och; OK: skall man driva 4 styck 4 x 12 cabbar (2 vänster + 2 höger) -bestyckade med typ 20 watts trattar; är väl ett 2 x 100w steg att föredra. Men när gör man det? -Aldrig. 2 x 50W är definitivt tillräckligt högt för vilket användningsområde som helst i branschen. Och hela vägen upp till full patte på db-skalan ger ett betydligt naturligare och tightare sound -jämfört med 100w alternativen. Att köra separat vänster och höger -är en HELT ANNAN GREJ jämfört med en stärk i mono. Soundskillnaden är med jämförbar med Ex John Norum; när han kör två 50W toppar optimalt bestyckade med rytande KT-rör. Skillnaden är endast att köra riktig vänster och höger gör soundet lite bredare -dock med samma tighthet. (Man kan givetvis spekulera vad ett rörbyte till KT-rör -skulle innebära i en EL 50/50.)

Att hitta ett sånt här steg i juste skick; är inte lätt. Räkna kallt med att få byta ut elyterna i dessa direkt. Designen i dessa är rejält komprimerad -samt att dessa börjar vara i en ålder; där det är dags att fräscha upp bland nyckelkomponenterna. Tyvärr är det också många som kopplar justerar dessa fel -och bränner trafos i dem. Vid köp är det därför viktigt och försäkra sig om att transformatorerna på båda sidor verkligen är justa. Det är inte hela världen att byta ut trafos -men då vill man ju inte betala över arslet när man gör affär.

Här är ett litet klipp på hur jävla knäppa/mystiska dessa steg är ur Tech synpunkt: https://www.youtube.com/watch?v=8exzqVCoSvI&t=845s (Lyssna mer på det elektriska -och skit i det sugiga ljudet och SS i slutet av klippet. Stget låter BETYDLIGT BÄTTRE än så!!!)
Ett till: https://www.youtube.com/watch?v=Me0v2jgPShQ


/ Jonken


21 Nov 2017, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD > NAD Fredag!
Jonken wrote:
Har alltid haft en liten "crusch" i Steve Stevens tidiga Marshall sound (Typ; White Wedding, Speed etc). Ni vet det där som inte i första hand handlar om att få soundet att leva med mer overdrive/dist; utan att soundet har en värme som driver utan att överbelasta med överstyrningen. Redan nu har riggen bekräftat MED RÅGE -att just detta funkar. (Till den nivå att det fan styvnar till kring gylfen.) Detta är egentligen ganska old school: Genom att låta YJM pedalen lägga till grynet -samt sustainen i tråden till JMP't: Innebär att man kan backa av mer på gainen i JMP't. Sedan bara ratta till rätt värme på stegets precence kontroller. Fettet och värmen kommer ur när soundet ur de separata vänster och höger sidan kommer ihop. Trots att mattan är tight, varm go -är det inga som helst problem att yla till det med ett lite bestämdare nyp på plektrumet.

Öron berättar ju mer än tusen ord. Det är detta som jag menar ljudmässigt:

Studio: https://www.youtube.com/watch?v=NwY1jN1kqhA
Live: https://www.youtube.com/watch?v=cjxHvpGgkFo (Lite för mycket Chorus -jämfört med studioversionen; men ändå helt OK.)

Ett annat försök att beskriva det är; torrt, jämnt -men ändå; stort, levande och kick ass. Notera att man inte behöver en över dominerande anslags punsch i soundet. Dock finns den där; men den är kontrollerad/nyanserad via Steves spelhand; istället för modernt överrepresenterat -sett till den utringande tonen i soundet. (Nästan så den utringade ackorden etc river/kickar mer. (Hur detta nu kan vara möjligt?) Detta är garanterat bandbasisternas drömsound på överstyrdgura -trots att gitarristen spelar i vänster + höger samtidigt. Detta kommer ihop så vackert med basen smäck mittemellan. Bly-tungt, tight och professionellt; sätt att riva ett nytt arselhål mitt i fejjan på de som lyssnar!


/ Jonken :lol:


21 Nov 2017, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: YES! NADD > NAD Fredag!
...Och så dök detta upp på blocket: https://www.blocket.se/jonkoping/Marshall_9100_slutsteg___JMP_1_preamp_76748621.htm?ca=1_7&w=3 (Så jävla typiskt!)

Verkar vara i trevligt skick också.


/ Jonken


26 Nov 2017, 13:45
Profile

Joined: 10 Aug 2012, 10:32
Posts: 196
Location: Göteborg
Post Re: YES! NADD > NAD Fredag!
Jonken wrote:
Uppdatering:

Funderade på att skaffa mig ett Boogie Triaxis. Men jag har kylt av mig lite på den linjen nu när kombinationen ovan funkar så jäkla klockrent. Bedömer det smartare att investera på bättre reverber och delays i nuläget. Typ; en rejäl T.C. 2290 vore nog inte alls fel; speciellt när det blir dags att börja leka med de rena ljuden på riktig The Edge -tapp. (Hörde att det fanns ett till salu någonstans i Skåne för typ 10-papp....)
Tanken är även att damma av mitt gamla Boogie Midi Matrix (Typ; Bradshaw switcher) + Boogie Abacus floorboard.

Inget är väl hugget i sten i nuläget. Det viktigaste med vilka effekter man än väljer att slänga in i soppan, är att dessa inte förvränger grundljudet alls. Det låter helt enkelt för bra -för att tumma på det.

/ Jonken

Grattis till ett bra steg!
Ska bli kul att följa ditt rackbygge!

Du har inte funderat på slänga i ett Lexicon PCM 70,80 och 81?
Finns ju ett PCM 80 till salu här på Bojen.

Mvh Peter

_________________
https://www.facebook.com/peternilsson1965guitars


27 Nov 2017, 08:54
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Polytone and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.