View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:46



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Pat Metheny och Kemper 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Pat Metheny och Kemper
Tycka vad man vill om Kemper men ändå en hyffsad endorser att ha Pat Metheny som användare!

https://www.youtube.com/watch?v=cI3CcTUubFw


01 Nov 2017, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Har vi fler Kemper-användare här?


01 Nov 2017, 19:45
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Jag :mrgreen:


02 Nov 2017, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Vad skönt man inte är ensam :)

Använder du den mest för att spela in? Jag kör ut min i aktiva monitorer då jag spelar hemma.
Körde "Merged profiles" med slutsteg in i min 212" men var inte helt såld på det ljudet. Aktiva monitorer blir mer som att lyssna på ett inspelat gitarrljud även om det kan låta grymt bra.
Jag var faktiskt väldigt nöjd med hur det lät in i "slutsteget" på en liten Mustang III

Känns lite overkill annars ska ju en YamahaDXR10 va en väl fungerande setup


02 Nov 2017, 15:22
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Använder min mest som skitdyr stämapparat å DI-box :lol:

När jag spelar in så brukar det sluta med att jag använder Positive Grid Bias Amp.
Orkar tamefan inte reampa en hel skiva en miljard gånger i realtid med Kempern.
Blir ändå aldrig nöjd med ljuden jag får ur den.
Knappast maskinens fel, men jag suger på att spela in å mixa.

Så jag använder mest stämapparaten framför ögonen
Åså SPDIF in med direkt-spår och medhörning (direkt genom ljudkort ut i monitorer)

HAr använt KEmpern två gånger live dock å tänkre fortsätta med det :)


02 Nov 2017, 22:42
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Pat Metheny har det nog inte så fett trots att han är duktig gitarrist så spons är väl ett sätt att få mat på bordet. Har svårt att se att han skulle välja bort andra alternativ logiskt sett men han är ju lite speciell och har ju lirat på udda saker förr så vette fan om han inte gillar det på riktigt!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Nov 2017, 00:44
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Pat Metheny och Kemper
När han berättar om sina enorma pedalbord å dubbla uppsättningar stärkare så förstår jag varför han gillar Kemper.

Man har nästan oändligt med olika riggar i en liten smidig låda.
Det sparar en hel del tid, plats å pengar om man är ute å giggar mycket skulle jag nog säga.

Jag tyckte iallafall valet att börja köra med Kemper live va asskönt.
Å då har jag ändå aldrig haft några pedalbord utan tyckte att en rörstärkare var för tung för å kånka runt på bara me nu har jag tillgång till vad jag vill i en "liten låda".

Sen kan vissa säga "det låter skit" men... ja, det kan dom ju säga iallafall.


04 Nov 2017, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Vem tycker Kemper låter skit?
Den personen har fel :D


04 Nov 2017, 09:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Kemper låter säkert jättebra, förvånande att så mycket bra gitarrmusik har kunnat spelas innan Kempern såg dagens ljus!

_________________
pudas


04 Nov 2017, 13:39
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Det är inte det det handlar om :roll:


04 Nov 2017, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Är det?


04 Nov 2017, 14:24
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Klart det är!

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Nov 2017, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Vad är det som är förvånande att man kunde spela in bra gitarrbaserad musik innan Kemper? :?


04 Nov 2017, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Det är svårt med ironi i textformat.


04 Nov 2017, 18:25
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Har en Kemper i studion som numera används som stämapparat och till slaskgitarrer. Betydligt roligare att micka upp en bra låda å krana ljud än att sitta med färdiga ljud. Ungefär som med truminspelningar där folk triggar rubbet med slutresultatet att alla plattor har samma ljud. Skittrist. Att micka ett bra trumset med fina mickar å skruva till det i ett bra rum är ju fanimig bland det roligaste man kan göra!


05 Nov 2017, 01:21
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Håller med Lablord där att har man råd, möjlighet och kunskap så mickar man och spelar in riktiga instrument och riktiga förstärkare det är så väldigt mycket bättre och en kvalitet som ingen simulering kommer i närheten av. En ljudtekniker sa en bra sak att "vill man spela in piano så att det låter som ett piano spela då in ett piano" det är klockrent uttryckt.

Sedan har jag förståelse för att som yrkesmusiker vill man ha nått lättare att släpa på och där man har ett PA som allt mixas i så spelar det mindre roll med simulering i den miljön men då väljer man nog hellre axe än kemper som rätt ofta säljs begagnade av någon anledning. Således finns plats för simuleringar i olika situationer av goda anledningar och ibland bara av ekonomiska skäl men det är inte på långa vägar nått som ersätter the real stuff utan skall ses som ett komplement eller i Pat Mathenys fall som det komplement som tillåter att göra lite udda ljudlandskap och bredda gitarrens användningsområde. Personligen har jag lekt med gitarrsyntar och rolands senaste skapelse går att göra mycket coola saker med så nyteknik behöver vi men inte diskussionen om att simuleringar låtar lika bra som originalet det är ju en återvändsgränd.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Nov 2017, 01:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Pat Metheny och Kemper
lillefar wrote:

Sedan har jag förståelse för att som yrkesmusiker vill man ha nått lättare att släpa på


Fast det är väl bara på den lägsta nivån man behöver bära högtalarlådor själv, Även mindre band har ju roddare.

Kostar en rejäl slant för Kemper att få kända gitarrister att sätta sitt namn på produkte, säkert står det i kontraktet att det måste finnas en på scen också.

_________________



05 Nov 2017, 11:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: Pat Metheny och Kemper
Svart eller vitt. återigen.
Äpplen och päron.

Av nån anledning verkar alltid dessa trådar handla om att ställa olika produkter mot varandra.
Det vore roligare att läsa konstruktiva inlägg om hur man effektivast kan använda prylarna.

Inget nytt iofs.
Innan ställdes olika rörstärkare mot varandra.
Nu har dom bildat grupp emot digitalprodukterna.
:D

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


05 Nov 2017, 11:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pat Metheny och Kemper
crybaby wrote:
Svart eller vitt. återigen.
Äpplen och päron.

Av nån anledning verkar alltid dessa trådar handla om att ställa olika produkter mot varandra.
Det vore roligare att läsa konstruktiva inlägg om hur man effektivast kan använda prylarna.

Inget nytt iofs.
Innan ställdes olika rörstärkare mot varandra.
Nu har dom bildat grupp emot digitalprodukterna.
:D


Håller inte med dig utan analogt och digitalt kompletterar varandra sida vid sida inte mot varandra så använder i alla fall jag tekniken och nu kommer många spännande produkter . Exempelvis Joyo har en intressant stärkare ute där man kan routa signalvägen och är nog bara början på en ny teknikvåg från kineserna.
Ny teknik är ju intressant för det erbjuder nya ljudlandskap men gamla finns kvar och jag tror personligen att det kommer att tillverkas än mer av bra rörförstärkare eftersom musiker vill ha det soundet, men som vanligt är analogt dyrare än digitalt så lite en klassfråga också vad man har råd med.

När det uppstår två läger i debatten är väl när man påstår att digitalteknik är bättre eller lika bra som verkligheten då surnar analoganhängare med rätta till för den debatten tycker jag också att vi skall styra undan från för den är helt ointressant. Det intressanta med digitalteknik är ju hur man kan expandera användningen av en gitarr till unika ljud som gör det intressant att utveckla musiken.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Nov 2017, 12:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Pat Metheny och Kemper
lillefar wrote:
När det uppstår två läger i debatten är väl när man påstår att digitalteknik är bättre eller lika bra som verkligheten då surnar analoganhängare med rätta till för den debatten tycker jag också att vi skall styra undan från för den är helt ointressant.

Fast i den här tråden är det ju precis tvärtom. Kan inte se att någon påstått att Kempern är lika bra eller bättre i denna tråd. Tjafset här startade med en ironisk kommentar till något som aldrig hävdats i tråden.

_________________
Mats


05 Nov 2017, 13:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.