View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:32



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Ljudkortsfråga 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Ljudkortsfråga
Har skaffat ett M-Audio Fast Track Pro. Ska ha det till min musikdator som har XP installerat. Har förstått att man behöver installera drivare till den. Ska använda Cubase som redan är installerat. Kommer köras via USB.

Hittade en sida rätt fort med drivrutiner, men det fanns många varianter där den äldsta stödde XP.
Frågan är om jag måste välja den, eller om jag kan ta den sista som gjordes (2016 vs 2006) då den fixat en massa buggar osv men även stödjer operativsystem som är efter XP?

Brukar det innebära att den senaste funkar med XP, eller är den för de senare endast?

Kommer nog fler frågor senare, men detta är den första! :)

PS
Kan det tom vara så att medföljande drivare ligger i enheten redan via plug and play eller nåt sånt?


31 Oct 2017, 22:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Ljudkortsfråga
Ska väl först säga att jag långt ifrån är någon expert på datorer, men jag har trotts det fått flera att funka riktigt bra till musik!

Först så rekommenderar jag att du först av allt börjar med M-Audios egna drivrutiner, nedtankade från M-audios egen hemsida.
Välj den nyaste drivrutin som stämmer med det system du har i din dator.
Står det inte att drivrutinen är till för XP så kan du nog utgå från att den inte passar en dator med XP!
Dom buggar som fixas i dom senare drivrutinerna är nog fixar för buggar som dyker upp i dom nyare operativsystemen.

Nej jag tror inte att du ska förvänta dig att burken kommer laddad med drivrutiner.
"Plug and Play" är, och kommer nog en lång tid framöver att endast vara en vacker dröm, en vacker dator-hägring!

_________________
pudas


01 Nov 2017, 09:23
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ljudkortsfråga
Frågan är ju varför man vill sitta med XP?


01 Nov 2017, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Ljudkortsfråga
LabLord wrote:
Frågan är ju varför man vill sitta med XP?


Kan bara svara på frågan från ett eget perspektiv. Med XP började äntligen Windows fungera riktigt bra, med minimala "tweaks" för lite tyngre musikanvändning!
Höll själv fast vid XP till för ca ett år sedan.

_________________
pudas


01 Nov 2017, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Tack för tipsen, återkommer.

Att jag har XP beror mest på att den datorn hade bra ram-minne och hade cubase och wawelab installerat och fungerande. Den gick dock inte att uppgradera till större på-system, så jag avinstallerade allt annat och så fick den bli en ren och stabil musikdator.


01 Nov 2017, 13:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Kan jag spara ned drivare på tex USB-minne och tanka det från en annan dator? Iom att musikdator är rensad så har jag ingen webbläsare eller internet på den.


01 Nov 2017, 13:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Ljudkortsfråga
Ja.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


01 Nov 2017, 13:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Ljudkortsfråga
Microsoft slutade supporta XP i april 2014, vilket t.ex innebär att de inte längre lagar eventuella nyupptäckta säkerhetshål, så att du inte kan ansluta till internet är förmodligen en fördel.


01 Nov 2017, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Ljudkortsfråga
Yepp du ska köra Xp drivisen från m-audios hemsida, går fint att dra ner till annan dator först.
Lycka till o testa reaper som DAW :)


01 Nov 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Fanns inte några drivare kvar till Fast Track Pro på M-audios hemsida. Men jag hittade en på ett annat ställe. Tog den senaste som stödjer XP sp3. Sparade ned den till usb-sticka och håller på att installera den på datorn nu. Sen börjar nog det struliga... :?

Just nu verkar det ha hängt sig, eller så tar det bara tid. Timglaset är uppe iaf. Står att jag ska vänta på att installeraren ska söka av hur mycket diskutrymme som finns.

DAW, vad är det? :oops:


01 Nov 2017, 19:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Installerades och hittades o så. Får ljud genom det, men ingen signal in i själva programmet. En av staplarna reagerar på input, men jag får inget upp i själva inspelningsspåret. Tror det har med någon adressering eller så att göra. Hmmm :roll:


01 Nov 2017, 20:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Ljudkortsfråga
DAW = Digital audio workstation ;)

Reaper hittar du här,
https://www.reaper.fm
Massor med videos som lär ut, enkelt att använda och kräver inte mycket av datorn.
Dessutom funkar den komplett även om man inte betalar, men den är inte dyr heller


Last edited by SLA on 02 Nov 2017, 13:19, edited 1 time in total.



01 Nov 2017, 23:05
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Ljudkortsfråga
Reaper is the shit 8)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 Nov 2017, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Ljudkortsfråga
avid ägde typ m-audio eller nått, men därför finns drivisarna på deras sida och inte m-audio sida. Du hittar dem här:
http://avid.force.com/pkb/articles/en_U ... SB-Drivers

6.0.6 funkar garanterat men deras sista drivis 6.1.12 funkar säkert den med, står bara att de lagt till stöd för win 8.

yeah Reaper äger :twisted:


02 Nov 2017, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Japp, det var därifrån jag tankade. Minns inte vad den hette, men jag tog den senaste där XP sp3 stod med. Det som föranledde första inlägget var just precis det, att jag tolkade det som att de senaste uppdateringarna stödde XP, men hade utökats till att stödja fler operativsystem. Det står ju lite luddigt skrivet.

Men jag fick det inte att funka helt ut ändå, måste söka vidare vad jag gjort för fel.

Tack för all hjälp hittills!


02 Nov 2017, 14:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Ljudkortsfråga
ta den senare drivrutinen, ladda ner reaper, kolla videon om hur man installerar interface (inställningar som ska vara rätt i DAW programmet om in-utgångar) o sen kommer det funka :)

För att göra livet lättare så ska du dessutom koppla in monitorhögtalare direkt i m-audion, dvs INTE genom ljudutgången på pc:n.

Hade ett sånt förut men gav bort det till min son, har dock manualen kvar som pdf ifall du behöver


02 Nov 2017, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Har hört väldigt mycket bra om Reaper. Det kan vara något för framtiden. Men jag måste hålla fast vid Cubase då det är vad min bandkollega använder när vi spelar in våra skivor, sen tar jag över och mixar osv. Det har funkat bra innan när jag kört via hörlursutgången, men jag vill kunna ha möjligheten att kanske lägga om något eller lägga till något när jag mixar. Så då kändes ljudkort som en bra grej. Sen kan jag ju även spela in egna idéer som bonus. Så Reaper får vänta tyvärr även om jag tror på er och har fullt förtroende.

Nu har jag ju laddat ned och installerat en äldre drivare, är det något problem att ladda ned en nyare och installera om? Har hört att drivare brukar vara lite bråkiga med sånt, svåra att avinstallera... Men det kanske bara är om man lägger in en för ny som inte stödjs, att det är svårt att få bort då? Att uppgradera bör ju inte vara lika krångligt.

Ursäkta mina newbie-frågor. Är inte så inne på sånt här med datorer...


02 Nov 2017, 15:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Ljudkortsfråga
alltså om drivrutinen, du kan aldrig veta, men till 99,9 % så brukar det inte vara nått problem


02 Nov 2017, 15:54
Profile

Joined: 03 Nov 2017, 14:40
Posts: 4
Post Re: Ljudkortsfråga
Hoppas det gick bra med ljudkortet!

Eftersom du fått tips om Reaper så kan jag även passa på att tipsa dig om Tracktion, där version 5.0 i sin fulla version (kör alla VST osv) inte kostar en enda krona på den officiella hemsidan. Skiljer sig från de andra i upplägg men är enkelt och instruktionsvideos finns på Youtube.

Alltså en helt gratis DAW utan begränsningar.


06 Nov 2017, 02:21
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Ljudkortsfråga
Hej!

Tack för alla tips och hjälp/stöd för en okunnig.

Satt igår och fixade lite och fick det att funka. Blir kanon! (hoppas jag...)
Tankade ned den senaste drivaren och installerade och det var inga problem.

Det som gjorde att det inte funkade innan var en inställning i devices där man skulle välja hur det skulle kopplas ihop på nåt sätt. Det stod "Pending" på alla kanaler, men jag hittade till slut hur jag skulle ändra det och adressera till mono in eller stereo om man så vill, och då funkade det, både i en redan inspelad låt och att lägga upp en helt ny från scratch.

Det som slog mig var att när jag la upp en helt ny så blev output döpt till Bus1. Antar att det inte spelar någon roll. Men det slog mig nu att jag aldrig testade att mixa ned allt till en låt så att säga. Men jag tror inte det ska vara något problem. I så fall återkommer jag!

Spelade en strata rakt in i kortet och testade lite pluggar, bla en amp-simulator som jag inte provat tidigare som låg långt bort i listan bland alla pluggar. Lät väldigt bra! Har alltid varit lite bakåtsträvare och vill micka och hålla på och är petig med gitarrljudet, men detta vidgade mina vyer.


06 Nov 2017, 09:43
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.