View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:06



Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Sjukt trögt att sälja prylar? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Sjukt trögt att sälja prylar?
Är det årstiden eller har allt bara gått åt helvete? Vill folk bara ha DJ-pryttlar? Har en Marshallrigg både här och på Blocket, inte ett knysst eller ens ett skambud. Samma sak med en Gibson LP som ligger på Blocket, trots 2-3 prissänkningar. Trist


29 Oct 2017, 12:50
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Känner av lite samma sak. Har annonser ute på Blocket och Vend, allt jag får är skambud.


29 Oct 2017, 12:53
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jo sjukt trög marknad så byte är ofta bättre affär med vettiga personer

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Oct 2017, 13:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Det gäller ju att ha realistiska förväntningar på vad man kan få för grejerna också.

_________________
Gud finns inte.


29 Oct 2017, 15:23
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Är nog inte så mycket årstiden tyvärr. Känns som det varit otroligt trögt länge nu. Märker ingen större skillnad nu jämfört med sommaren som brukar vara trögast.


29 Oct 2017, 15:23
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
DrSlim wrote:
Det gäller ju att ha realistiska förväntningar på vad man kan få för grejerna också.


+1

Har fått sålt en hel del på sista tiden, "priced to sell" är det som gäller.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Oct 2017, 18:27
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
LabLord wrote:
Är det årstiden eller har allt bara gått åt helvete? Vill folk bara ha DJ-pryttlar? Har en Marshallrigg både här och på Blocket, inte ett knysst eller ens ett skambud. Samma sak med en Gibson LP som ligger på Blocket, trots 2-3 prissänkningar. Trist


Tror de senaste årens massproduktion av musikprylar till lågt pris och ändå hyfsad kvalitet börjar ta ut sin rätt på även på beg.marknaden
Får en känsla av att ovanligt mycket prylar är i omlopp, vilket sänker prisnivån...


29 Oct 2017, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Jul 2017, 12:21
Posts: 27
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Skulle vilja påstå att det är rätt lite ute på marknaden blocket.....inte mkt av det jag söker :/....även Marshall toppar äldre :/ (har redan) men drsr mig inte om.cashen finns och "rätt"

Finns knappt några raka Marshall lådor alls över huvudtaget..vinklade rätt frekvent...men raka nope...o de få jag sett....inte dem specsen jag vill ha...
Har redan tre...men ska ha en till med chessboard..slutade med att det blev nytt för mig...lär sluta med att köper en till ny, under 8000Kr.


29 Oct 2017, 20:11
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Britbender wrote:
DrSlim wrote:
Det gäller ju att ha realistiska förväntningar på vad man kan få för grejerna också.


+1

Har fått sålt en hel del på sista tiden, "priced to sell" är det som gäller.


Jo, visst går det att bli av med saker om du rear ut dem. Men de flesta hoppas väl fortfarande få ut något i stil med halva nyvärdet (som funkade rätt bra för ett par år sedan) eller åtminstone i närheten av vad de själva köpte prylen för begagnat. Men priserna har fallit och det måste väl marknaden, och jag, anpassa sig efter för annars blir allt osålt. Ni som får sålt har ju uppenbart fattat det nya läget. Jag är inte riktigt där än.


29 Oct 2017, 21:17
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Beror också väldigt mycket på vad du säljer.

tycker mig även märka att folk begär mer för sina prylar nu
än för nåt år sedan bara.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Oct 2017, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jult Gibson Les Pauls begär folk betydligt mer för nu än för bara något år sedan och då är det ju klart att det är svårare att få dem sålda om inte köparna i år är beredda på att betala betydligt med än för bara något år sedan. En del försöker till och med att få ut mer än vad vissa modeller kostade nya för några år sedan.

Jag försökte hjälpa en bekant att leta Les Paul för bara några veckor sedan, men det slutade med att han istället köpte en ny Les Paul Classic Traditional för 13000:- på 4Sound, eftersom det inte var länt att köpa en några år gammal begagnad.

Jag begriper faktiskt inte varför begpriserna gått upp så mycket på så kort tid i Sverige, samtidigt som de som säljer tycker att det går trögt.


29 Oct 2017, 21:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
CarlM wrote:
Jult Gibson Les Pauls begär folk betydligt mer för nu än för bara något år sedan och då är det ju klart att det är svårare att få dem sålda om inte köparna i år är beredda på att betala betydligt med än för bara något år sedan. En del försöker till och med att få ut mer än vad vissa modeller kostade nya för några år sedan.

Jag försökte hjälpa en bekant att leta Les Paul för bara några veckor sedan, men det slutade med att han istället köpte en ny Les Paul Classic Traditional för 13000:- på 4Sound, eftersom det inte var länt att köpa en några år gammal begagnad.

Jag begriper faktiskt inte varför begpriserna gått upp så mycket på så kort tid i Sverige, samtidigt som de som säljer tycker att det går trögt.


Den Classic som jag har ligger ute begär jag 10K för. Det är en 2001 förövrigt. Dessa kostade 19995:- när det begav sig. Har fått några svar men ingen som egentligen varit ens nära att slå till. Har ej heller fått några riktiga bud heller.


29 Oct 2017, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
... och när man väl hittar något coolt så är det stort och finns i Göteborg. :wink:

_________________
Instagram @fyris


29 Oct 2017, 22:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
CarlM wrote:
Just Gibson Les Pauls begär folk betydligt mer för nu än för bara något år sedan och då är det ju klart att det är svårare att få dem sålda om inte köparna i år är beredda på att betala betydligt med än för bara något år sedan. En del försöker till och med att få ut mer än vad vissa modeller kostade nya för några år sedan.

Jag försökte hjälpa en bekant att leta Les Paul för bara några veckor sedan, men det slutade med att han istället köpte en ny Les Paul Classic Traditional för 13000:- på 4Sound, eftersom det inte var länt att köpa en några år gammal begagnad.

Jag begriper faktiskt inte varför begpriserna gått upp så mycket på så kort tid i Sverige, samtidigt som de som säljer tycker att det går trögt.


Jag har tänkt samma sak. Visst, utbudet är jättestort och priserna (förutom på vintage!) låga rent generellt i förhållande till löner osv, jämfört med för 20 år sedan, men jämfört med 1-2 år sedan så tycker jag också att de har gått upp, trots att det inte verkar vara nån direkt rusning till prylarna ...


29 Oct 2017, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Utbudet har nog sjunkit en del och efterfrågan ännu mer...

För några år sedan när dollarn stod i 6:- så grå-importerades det massor av instrument som sen hamnade på Blocket.

Vi har ju en otroligt stark ekonomi i Sverige, minusräntor och ändå får man lönepåslag etc...
Tror dock inte alltid att det alltid är den kundkretsen som köper beg musikinstrument dock.

En bekant sa att 'det är alltid lågkonjunktur i musikbranschen' och det kan spela in också.
Minst hälften av alla affärer jag gjort genom åren har varit med musiker som försökt livnära sig på att spela.

Sen är det ju väldigt varierande vad man säljer, och också olika från gång till gång tycker jag, ibland nappar det inte helt enkelt.

Antingen måste man hitta rätt kund som vill betala vad saken är värd eller droppa ner till den nivån när de som 'flippar' grejer vill betala.

_________________



30 Oct 2017, 09:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag har sålt en hel del gitarrer sista åren och det har verkligen varit från noll intresse dvs inte ens skambud till att första köper direkt.
Det jag sett som mest anmärkningsvärt är att det rätt ofta är noll intresse på gitarrer över 10k, tills nån efter några veckor bara köper den rakt av. Sen slänger man ut några gamla rostiga skräpdelar från nåt kopieringsmärke då har de sålt som smör i solsken.
Har sålt två st 60-tals gitarrer och där blev jag verkligen förvånad av hur länge det tog.


30 Oct 2017, 10:08
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag tror att köp/sälj-grupperna på Fb och liknande har tagit över mycket av affärerna på Blocket m.m.

_________________
Image


30 Oct 2017, 11:09
Profile WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag upplever samma sak, det är trögt att sälja allt över 6000 kr. Pedaler för 400-800 kr är inga problem, de går ganska fort. Likaså delar, så som stall, stämskruvar, pickuper m.m.
Däremot gitarrer och förstärkare av lite högre prisklass är svårt, man får nästan slumpa bort prylarna om man ska bli av med dom. Jag brukar normalt ta runt 50% av nypris även om det är i bra skick.

Jag har sålt en hel del under detta året och jag upplever att intresset har svalnat rejält mot tidigare. Jag har ingen aning om vad det beror på, varken tysken eller ebay är ju inte så mycket billigare längre.
Ebay är inte alls vad det var för några år sedan när man kunde göra riktiga fynd, nu är det mest "buy it now" med överpriser.
Det borde vara enklare att sälja begagnat med tanke på att knappt inte finns något begagnat i musikaffärerna längre.

Sedan är ju en aspekt att många övervärderar sin prylar man vill sälja, tar man 10 000 kr för en begagnad Fender Strata American Standard kommer den att bli svår att sälja.
Likaså fantasipriserna på gamla Marshalls, jag har sett de som vill ha uppåt 25 000 kr för en topp från mitten av sjuttiotalet vilket bara är galet.
Sedan har vi även fenomenet med pedaler som är japantillverkade där säljaren tror att det är en raritet bara för att det står Made in Japan trots att de tillverkats i hundratusentals exemplar. Japantillverkade Boss DS-1:or som exempel tillverkades i ca 200 000 ex.

Intresset verkar inte alls vara lika stort som det var tidigare, om det beror på ett mindre intresse av att spela eller andra orsaker vet jag inte.
Jag får intrycket av att vi som är lite äldre (40 - uppåt) inte heller köper lika mycket som tidigare.

Intresset har väl helt enkelt svalnat och till viss del skiftat över till annat.
Hur som helst så känns det lite sorgligt.


30 Oct 2017, 11:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
kjelle wrote:
Jag tror att köp/sälj-grupperna på Fb och liknande har tagit över mycket av affärerna på Blocket m.m.


På fb snackas det mer än köps, försöka sälja något över 5k är bara att glömma imho.
Tycker fortfarande Blocket ger bäst resultat, har liknande erfarenheter som Rifle.

Vettigt prissatta konventionella Fenders och Gibsons säljer nästan alltid, värre är det med lite udda och
ovanliga modeller/brands..

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


30 Oct 2017, 12:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Gitarrspelande är ju kanske inte är en massrörelse bland ungdomar, och vi lite äldre ofta redan har köpt de flesta av de gitarrer vi behöver (plus några till).

En stor andel av gitarrspelarna/gitarrsamlarna bor ju i större städer, och i städerna har priser på bostäder gått upp ganska mycket de senaste åren. Det betyder att även om man tycker sig ha råd att köpa flera gitarrer, så kanske det svider mer i plånboken att köpa en så stor bostad så att man får plats med gitarrerna (i Stockholm 50' - 100' /kvm). Så man kanske avstår från att köpa den sjunde eller trettonde gitarren för att man inte har plats därhemma.

Jag tror att marknaden just nu är något övermättad. Utbudet är trots detta lågt för att man ogärna vill sälja med förlust.


30 Oct 2017, 13:33
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Två trådar från din tipsar nån om konkursutförsäljning av gitarrbutik. Ungarna blippar på dator och pröjsar skjortan för att se Avicii vända plattor. Bildningsförbunden har nu välbesökta dj-cirklar. Spela själv verkar ute. Pensionerade musiker med digra samlingar börjar sälja av sitt bestånd och en processor ersätter en hög stärkare och pedaler. Man nöjer sig med en bra gitarr numera.


30 Oct 2017, 14:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
jasså wrote:
Två trådar från din tipsar nån om konkursutförsäljning av gitarrbutik. Ungarna blippar på dator och pröjsar skjortan för att se Avicii vända plattor. Bildningsförbunden har nu välbesökta dj-cirklar. Spela själv verkar ute. Pensionerade musiker med digra samlingar börjar sälja av sitt bestånd och en processor ersätter en hög stärkare och pedaler. Man nöjer sig med en bra gitarr numera.

Nu generaliserar du rätt hårt 8)

Jag tror också marknaden mättades för några år sen när dollarna var låg och det låg typ ett dussin CS LP på blocket dagligen....
Gamla grejer är inte riktigt lika hip längre heller.

Svårt att säga riktigt vad det beror på, men jag tex blir sällan köpsugen av att surfa runt på Blocket, man blir inte förvänad elelr intresserad längre på samma sätt.
Har gått från att köpa och sälja 10-12 gitarrer per år till ... 0. Köpte den senaste 2015 och har den kvar.

Det beror inte på att jag har mindre pengar att spendera heller.

_________________



30 Oct 2017, 16:59
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Mike Leaf wrote:
jasså wrote:
Två trådar från din tipsar nån om konkursutförsäljning av gitarrbutik. Ungarna blippar på dator och pröjsar skjortan för att se Avicii vända plattor. Bildningsförbunden har nu välbesökta dj-cirklar. Spela själv verkar ute. Pensionerade musiker med digra samlingar börjar sälja av sitt bestånd och en processor ersätter en hög stärkare och pedaler. Man nöjer sig med en bra gitarr numera.

Nu generaliserar du rätt hårt 8)

Jag tror också marknaden mättades för några år sen när dollarna var låg och det låg typ ett dussin CS LP på blocket dagligen....
Gamla grejer är inte riktigt lika hip längre heller.

Svårt att säga riktigt vad det beror på, men jag tex blir sällan köpsugen av att surfa runt på Blocket, man blir inte förvänad elelr intresserad längre på samma sätt.
Har gått från att köpa och sälja 10-12 gitarrer per år till ... 0. Köpte den senaste 2015 och har den kvar.

Det beror inte på att jag har mindre pengar att spendera heller.


Så känner jag också. Böir inte särskilt upphetsad av nya pedaler. Jag har provat det mesta och vet redan i förväg att glädjen håller i sig kanske en dag eller så. I gitarrväg har jag nog gjort mina val. Jag spelar på det jag verkligen är bekväm med. Och det är kanske 2-3 gitarrer. Jag skummar ofta igenom Blocket, men det väldigt få grejer som gör mig upphetsad.
Men det känns som att branschen är på dekis. Jag fick mejl om att Proguitarshop skulle slå igen. Det var av andra skäl iochförsig, men det var en affär som gjorde mycket för att sprida gitarrintresset på Youtube. Lite trist tycker jag.
Eller så börjar jag bli gammal. Och tråkig!


30 Oct 2017, 18:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Har inte folk sagt i hur många år som helst att "just nu är det segt att sälja"? Jag upplever itne senaste året som värre än tidigare. Sen finns det säkert, såsom ofta, en rätt stor dissonans mellan säljares och köpare förväntade priser. Då tar det tid.

Över tid kan man tänka sig att CITES-komplikationerna för mycket vintage-import från USA och Japan borde ge lite bättre snurr på den inhemska marknaden.

Men framförallt, är inte en del av problemet att om man bara annonserar på Blocket, Vend och ett litet forum som detta så missar man en rätt stor del av marknaden? I samtliga fall senaste 12-18 månaderna när jag sålt nåt är det annonsen i säljesgrupp på Facebook som lett till affär. Stendött på Blocket, och Vend har väl aldrig nån sålt nåt via?


31 Oct 2017, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Britbender wrote:
kjelle wrote:
Jag tror att köp/sälj-grupperna på Fb och liknande har tagit över mycket av affärerna på Blocket m.m.


På fb snackas det mer än köps, försöka sälja något över 5k är bara att glömma imho.
Tycker fortfarande Blocket ger bäst resultat, har liknande erfarenheter som Rifle.

Vettigt prissatta konventionella Fenders och Gibsons säljer nästan alltid, värre är det med lite udda och
ovanliga modeller/brands..

Nja, håller inte med. Jag har både köpt och sålt till betydligt större summor än 5KSEK på Fb, och det snurrar en hel del bättre gitarrer och förstärkare på t.ex. Fb/Gitarrklubben. Svårt ibland att se om det blir försäljning, men det är ju samma här.

_________________
Image


31 Oct 2017, 17:18
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag tycker utbudet är alldeles enormt på marknaden. Tidigare kunde man väl inte hitta så många MM, Suhr, Tom Anderson, Fender CS, Gibson CS och udda boutiquegitarrer till salu. Nu behöver man ju inte vänta länge innan nån dyker upp till bra pris. Likadant i de lägre prisklasserna. För några år sedan var ju japankopior av LP och strator heta och försvann så fort de kom ut på annons. Nu är det drivor av dem till ännu lägre priser och många tycks inte säljas. Även utbudet av Gibson LP tycks vara mycket större än efterfrågan.

Det är min bild i alla fall. Sen om det beror på att inga köper begagnat längre eller om det säljs så många fler nya gitarrer att begagnatmarknaden blir mättad ska vara osagt. Prisbilden har jag som sagt inte märkt att den skulle blivit högre.


31 Oct 2017, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Vi går mot jul...alltid samma sak varje år ;)
Sen har ju priserna varit lite höga sista året också, då blir inget sålt såklart.
Själv har jag inte haft problem o sälja varken på vend, blocket eller här.

Varit en anstormning av sjyssta marshalls på blocket sista månaden..massor av mk3:or. Lustigt hur det kan bli sån ketchup effekt, de till sjysst pris gick direkt 8)


31 Oct 2017, 18:00
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Det var bättre förr, jag var bättre förr. Ju förr desto bättre! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


31 Oct 2017, 18:20
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Någon som har en Gibson LP till salu :) ?


31 Oct 2017, 20:10
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag tycker det är svårare att hitta prylar man vill ha och prylar till verklighetsförankrade priser.

"Jag köpte denna pryl för 3000kr för 1 år sedan. Jag har knappt använt den och den är jättefin.
Säljes för endast 2700kr"

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


01 Nov 2017, 09:50
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 102 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.