View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:00



Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Sjukt trögt att sälja prylar? 
Author Message

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Haraldrig wrote:
Jag tycker det är svårare att hitta prylar man vill ha och prylar till verklighetsförankrade priser.

"Jag köpte denna pryl för 3000kr för 1 år sedan. Jag har knappt använt den och den är jättefin.
Säljes för endast 2700kr"


Så är det ju också, men så länge det inte står något så dumt som ”prutat och klart” tar jag det som ett prisförslag och ger ett skäligt erbjudande. Prisdiskussioner tar jag som något självklart när jag säljer något och välkomnar bud och förslag. Så länge tonen är trevlig är det ju bara att tacka nej om budet inte passar.

Om du verkligen vill ha den gitarren och är beredd att betala högst 1700kr för den, lämnar du inte ett välformulerat bud då?


01 Nov 2017, 10:52
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Haraldrig wrote:
Jag tycker det är svårare att hitta prylar man vill ha och prylar till verklighetsförankrade priser.

"Jag köpte denna pryl för 3000kr för 1 år sedan. Jag har knappt använt den och den är jättefin.
Säljes för endast 2700kr"


Yupp I agree.

De flesta verkar tro att man skall få nypriset eller nära för saker.
Enligt min erfarenhet så gäller 50-60 procent utav nypriset när den gått utanför butiks dörren.

Likaså ser man tex Gibson LP R7 till salu för 25000sek.
Jag som sålt åtskilliga R7 och R8or vet att priset dom säljs för väldigt sällan är 20000sek.
Den verkliga priset är 14000 sek till 18000 sek.


01 Nov 2017, 12:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
citgot wrote:
Haraldrig wrote:
Jag tycker det är svårare att hitta prylar man vill ha och prylar till verklighetsförankrade priser.

"Jag köpte denna pryl för 3000kr för 1 år sedan. Jag har knappt använt den och den är jättefin.
Säljes för endast 2700kr"


Så är det ju också, men så länge det inte står något så dumt som ”prutat och klart” tar jag det som ett prisförslag och ger ett skäligt erbjudande. Prisdiskussioner tar jag som något självklart när jag säljer något och välkomnar bud och förslag. Så länge tonen är trevlig är det ju bara att tacka nej om budet inte passar.

Om du verkligen vill ha den gitarren och är beredd att betala högst 1700kr för den, lämnar du inte ett välformulerat bud då?


Så tänker jag också! Okej, man får väl skriva "prutat och klart" för att informera om att man inte vill sälja för lägre än det utsatta priset. Men då får man ju vara medveten om att det inte antagligen blir nån ruljans om priset är för högt. Hellre få grejen såld till 80% av önskepriset än att bli sittande med den, om det nu inte är så att man hellre behåller den.

Jag brukar faktiskt lägga ut grejer för lite högre pris än vad jag känner är accepterat pris, för att testa och sedan sänka och ha prutmån. Nackdelen med det är förstås att man riskerar att avskräcka och göra annonsen "utsliten". Vill man ha snabb affär så är det nog bäst att lägga ut för ett generöst pris från början så lockar det till sig köpare som blir positivt överraskade.


02 Nov 2017, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Står det 'prutat och klart' eller 'prutning undanbedes' i annonsen så respekterar jag det och lägger INTE bud.
Som säljare sig skriver jag oftast inte så och tar gärna emot bud om de som klämnar dessa orkar vara artiga tonen

1 Presentera dig med namn
2 Fråga om det går att göra något på priset, hellre än att 'lämna bud' om det inte är en auktion
3 Skicka inte skambud, om du bara är beredd att ge hälften av begärt pris, hör inte av dig.
4 lämna vettiga kontaktuppgifter, jag kanske vill ringa upp dig och diskutera

Skriv inte som det oftast står 'Budar 8k mvh' , dessa besvarar jag inte ens.

_________________



02 Nov 2017, 15:40
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Något som jag blir mycket irriterad på är när någon lägger ett bud på en annons som är ok, men sedan vill fundera i alla fall. Eller drar sig ur.
Om jag lägger ett bud på något så har jag ju faktiskt bestämt mig för att köpa produkten om mitt bud anses vara ok.
Vad tycker ni?

Sedan har vi ju de som ska ställa oändliga frågor om något som är lätt att hitta på Google eller vart som helst.
Om namn och typbeteckning står med i annonsen så kan man ju faktist ganska enkelt ta reda på om stärkaren har effektloop t.ex.
Ska jag köpa något så läser jag på både en och två gånger för att ta reda på om t.ex förstärkaren kan göra det jag vill.

Eller klassikern, låter den bra?...


02 Nov 2017, 15:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Kipster wrote:
Något som jag blir mycket irriterad på är när någon lägger ett bud på en annons som är ok, men sedan vill fundera i alla fall. Eller drar sig ur.
Om jag lägger ett bud på något så har jag ju faktiskt bestämt mig för att köpa produkten om mitt bud anses vara ok.
Vad tycker ni?
..


Eller hur..

Eller den här

"Hej vill köpa din xxxx , ring mig på 070-xxxxx mvh X"

Ringer upp.........

"Hej Du hade mailat mig "

Svar:

" Vad var det du hade till salu och vilket pris ?"

Svar:

Det står i annonsen du svarade på , och du ville köpa?
Det är en xxxx för x kr

Svar:

Ok , inte intresserad tyvärr


:roll:

_________________



02 Nov 2017, 16:07
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag gillar när det står angett ett pris som är långt över normalt begpris för något följt av "först till kvarn!" eller liknande fras.
Känns så komiskt.


03 Nov 2017, 23:28
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag tror att många människor som köpt gitarrer o annat de sista 10 (?) åren betalt en hel del för prylarna.
Sen har det kommit en uppsjö med modeller o varianter tillverkade i olika länder (och som emellanåt recenseras i superlativer).

Jag inbillar mig att utbudet gör det trögt att sälja alt. drar ner beg. priserna i lågpris- och mellansegmentet, ibland även högre upp....
Har sett ett antal R7/R8 slinka iväg för (för köparen) riktiga trevliga pengar, medan andra annonseras länge och på olika ställen.
Köpte själv Fender USA strator för 5000-6000 när det begav sig, tycker mig se en rörelse åt det hållet igen...

Ja, ja vad vet jag... :?


04 Nov 2017, 01:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag brukar inte ha problem att lägga upp saker jag köpt till låga priser eller ibland med 1kr utrops pris på Tradera

MEN min EVH 5150 som jag inte behöver har jag jävligt svårt att sälja till 50% när jag ändå betalade ca 11000kr nytt för bara ett år sen eller så å sen bara stått. Har försökt sälja till 6000kr som lägst å inte ens då får jag den sålt.
Brukar ha den för 7000kr annars å hoppas nån nappar.

Byten var det flera som hörde av sig med (byte mot gitarrer) men då inga var snövita shred-strattor så gick inte det heller :lol:


04 Nov 2017, 09:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
För mig har trögheten för folk att sälja prylar -inneburit att mer prylar landar hos mig. Folk som försöker sälja bra prylar -till oönskat resultat sett till tid & pengar; kontaktar mig och undrar om jag är intresserad att bjuda klump/gross. Rör sig ofta om flera grejer till samma deal. Givetvis smickrande att höra folk säga saker som: -Skall jag ändå gå back på det här; så gör jag det hellre typ till dig. Det jag i första hand väljer att investera i; skall vara för framtiden -och inte bara töntiga flippar. Jag menar: Man är ju ingen musikaffär; som ska ha en upplyst Fender CS och Gibson R-vägg hemma.

Tror många har det riktigt trögt ekonomiskt. Försöker alltid få folk i penning nöd och förstå; att det är jäkligt bra grejer de sitter på. Att; om möjligt: Det är bättre att planera långsiktigt -och sitta på prylarna ett tag till. Tyvärr har många inte den möjligheten; då dom behöver cash just då. -Vilket är synd.

Det är mer ett undantag -än en regel idag: Att man får ut rätt pengar ur en försäljning av begagnade grejer. Det är givetvis tråkigt; men tyvärr sanningen. Vad man har betalat för någonting -kontra vad detta är värt på säljes marknaden i dag: Är två separata saker. Många har svårt och förstå att en säljares värdering (oavsett vad den är baserad på) -inte är värd det den en gång i tiden var; om priset man begär ligger högre. Man kan idag ha vartenda, jävla dokument +case candy på en fräsch, kvalla CS-planka: Och ändå funkar det inte.

Jag misstänker följande:
Folks syn den ärliga begagnatmarknaden har förändrats radikalt de senaste åren. Detta mycket på grund av att för många säljaktörer på den samma; väljer att annonsera bra grejer till helt vansinniga överkurser. Vi har exempel på sånt även här på bojens säljsidor. Har man ett registrerat nick på ett forum med 50 posts -varav hälften är annonser & bumpar. Är man verkligen där för att diskutera sitt intresse -eller har man någon annan agenda? Och detta är inte ens ett jävla gruskorn jämfört med Ex; Ebay och blocket: Där prissättningar ofta är så jävla fräcka; att man förundras mer över sinnestillståndet på personen som säljer -än det denne försöker att lura någon stackare på. Visst äger jag gitarrprylar som jag inte säljer. Skulle någon dumjävel komma och ladda upp en mille cash: Tacka fan att jag säljer då! MEN: Skillnaden är att det ALDRIG skulle falla mig in att annonsera samma grejer för en mille. Och det är just denna spärr och karisma -som så många aktörer idag helt saknar. För dem är det bara att synas så överallt som möjligt -och hoppas på att en dement miljonär någonstans i världen råkar trycka ex antal gånger på fel knapp på sin dator.

Just nu är det bara två saker som jag personligen skulle vilja ha:

- En FUNGERANDE Marshall EL 50/50 slutsteg.
- En FIN äldre Valley Arts Custom Pro gitarr.

Jag skulle lätt kunna landa båda prylarna idag på Ebay om jag skulle vilja. Problemet är bara att jag inte är intresserad av att överkursa alls för dessa prylar. Hellre låter jag det vara. Sedan har jag en hel del stuff som jag skulle kunna tänka mig att kränga. Problemet här är att läget för att göra detta är inte nu; utan framöver; när fina instrument byggda av riktigt trä åter börjar prioriteras igen. Dvs: Fortsatt bara att lugnt glida vidare på tomgång och vänta. Man vet aldrig: Det kan nappa imorgon -eller om 10 år. Fortsätta och sålla igenom köpes/säljes blänkare; och tänka: Man har exakt det den där annonserar efter; men; helt fel tillfälle att sälja nu (prissättningen skulle bara göra spekulanten sne). Alt; det där skulle jag vilja ha; men definitivt inte till det där pengarna man begär för det. Det är väl det som är en del av tjusningen i detta...?


/ Jonken


Last edited by Jonken on 04 Nov 2017, 11:22, edited 1 time in total.



04 Nov 2017, 11:17
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag kontaktade en kille angående en r8 i somras, som var till salu på annons. Priset var lite över 25 000 kr. Riktigt fin gitarr med alla papper osv. I mitt andra meddeland frågade jag vad inköpspriset var på gitarren- då blev han helt plötsligt arg och tyckte det hörde inte hit och att det vat oserisöst bla bla....! -Jag blev en aning förvånad.

Jag ser inget fel i att veta allt om en gitarr som man skall pröjsa over 25 000 kr privat på blocket. Har jag fel? Det blev tyvärr inget köp även om gitarren var helt i min smak . :(.

Men vad tycker ni?...är det ohyfsat med en sån fråga`?


04 Nov 2017, 11:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Seqoua wrote:
Jag kontaktade en kille angående en r8 i somras, som var till salu på annons. Priset var lite över 25 000 kr. Riktigt fin gitarr med alla papper osv. I mitt andra meddeland frågade jag vad inköpspriset var på gitarren- då blev han helt plötsligt arg och tyckte det hörde inte hit och att det vat oserisöst bla bla....! -Jag blev en aning förvånad.

Jag ser inget fel i att veta allt om en gitarr som man skall pröjsa over 25 000 kr privat på blocket. Har jag fel? Det blev tyvärr inget köp då gitarren var helt i min smak . :(

Berättar ju mer om sinnestillståndet på säljaren -än på vad han vill kränga. Vill man inte berätta: Bara att säga det på ett vänligt och artigt sätt. För mig (som köpare) skulle det ha blivit tvärstopp; ÄVEN om säljaren hade dragit av 50% på priset. Risken att lita på en säljare som endast verkar ro med en paddel; är riskfyllt värre.

- Att banga på den där affären -var nog en 'no-brainer'.... :wink:


/ Jonken


04 Nov 2017, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 562
Location: Dimension C
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Seqoua wrote:
Jag kontaktade en kille angående en r8 i somras, som var till salu på annons. Priset var lite över 25 000 kr. Riktigt fin gitarr med alla papper osv. I mitt andra meddeland frågade jag vad inköpspriset var på gitarren- då blev han helt plötsligt arg och tyckte det hörde inte hit och att det vat oserisöst bla bla....! -Jag blev en aning förvånad.

Jag ser inget fel i att veta allt om en gitarr som man skall pröjsa over 25 000 kr privat på blocket. Har jag fel? Det blev tyvärr inget köp även om gitarren var helt i min smak . :(.

Men vad tycker ni?...är det ohyfsat med en sån fråga`?


Ingen konstig fråga och inget för säljaren att bli upprörd för. För en så dyr gitarr kanske man t o m vill se originalkvittot för att veta att det inte är stöldgods.

I ett större perspektiv är det dock egentligen helt ointressant vad någon har betalat för en sak kontra vad den nu är värd på marknaden. Ursprungsköparen kanske betalde ett överpris, alternativt fick en kanon-deal, tillverkaren har sänkt nypriset sen dess, produkten har blivit hajpad/dissad på nätet, det är låg- eller högkonjuktur mm mm. Den bittra sanningen (som jag har flera egna erfarenheter av) är att en pryl är värd exakt det någon i en given stund vill betala för den, varken mer eller mindre.

Personligen är jag väldigt försiktig nu för tiden med att köpa prylar, även beg, eftersom det är så svårt att sälja dem, även med en mindre förlust.

Lite off-topic: Vad är det med japaner på Ebay: Var och varannan dag är det massor med annonser där de försöker sälja beg Suhr- och Tylergitarrer för typ 50 % mer än vad de kostar nya :evil: :evil: :evil:

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


04 Nov 2017, 12:05
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Sedan är det ju också en tråkig och märklig utveckling att Ebay och Blocket används som referens när man prissätter sina varor.
Man tar en snabb titt på ebay t.ex och och utgår från att det är ett marknadsvärde.
Att vissa vill ha 32 000 kr för en Klon Centaur på ebay betyder ju inte att man kan få det på Blocket.
Det finns oändliga exempel på detta om man skummar lite i annonsträsket.

Jag har sett exempel på när man faktiskt vill ha mer än nypris på vissa produkter man kan köpa över disk på 4sound eller hos tysken alla dagar i veckan.

Sedan måste jag också beröra de som tror sig sälja relic och "hot rod" instrument.
En mexicostrata som man gått loss på med stämjärn och slippapper är inte relic och borde då inte prissättas som en sådan.
De ska snarare bli extremt mycket billigare än ett bruksexemplar.
Samma med de som bytt plektrumskydd (oftast till pärlemor av någon anledning) och någon pickup eller liknande där man också tror att man ska få mer än nypris för instrumentet.
Om gitarren är scalloperad så är det inte en Yngwiestrata, då är det bara en förstörd greppbräda. Men samma där, då slår man på 2000 kr för det hantverket.

Jag tror dessutom att Blocket skulle må bra av att ha omdömen av typen ebay och tradera har. Där man faktiskt kan betygsätta köpare och säljare. Jag har själv avstått vissa köp för att det känns lite för suspekt att genomföra köpet.


04 Nov 2017, 15:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Hur som helst är det en intressant tråd det här, de flesta av er har samma funderingar och åsikter som jag själv har.


04 Nov 2017, 15:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
magnus wrote:
För en så dyr gitarr kanske man t o m vill se originalkvittot för att veta att det inte är stöldgods.
:


Bättre än så, du är skyldig enlig lag att förvissa dig om att begagnade varor inte är stöldgods. Orginalkvittot är nästan det enda som uppfyller det kravet.
Förr fanns något som hete att man köpt i 'god tro' men det gäller inte längre.

_________________



04 Nov 2017, 15:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Vad gäller överpriser så är det ju allmänt känt att man måste sätta högt i annonsen eftersom folk älskar att pruta
I alla fall Blocket.

Om jag vill sälja en gitarr som är säljpris 10 (lågt satt) så måste jag starta på 13500 typ , sen får man bud på 10 , ibland 11 :)
Sätter man det riktiga priset direkt får man bud på 7 typ... Folk har helt enkelt inge koll, utan vill bara pruta så mycket som möjligt.

En bekant kör tvärtemot-taktik...
Han sätter ovan exempel på 7 i annonsen, får typ 5 svar från folk som vill köpa.
Då säger han att han tyvärr redan har bud på 9......

Här startas alltså en budgivning med 3-5 personer , och landar oftast på mer än tänkt.

Sälj = Psykologi 8)

_________________



04 Nov 2017, 18:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Tvåtakt wrote:
Jag brukar inte ha problem att lägga upp saker jag köpt till låga priser eller ibland med 1kr utrops pris på Tradera

MEN min EVH 5150 som jag inte behöver har jag jävligt svårt att sälja till 50% när jag ändå betalade ca 11000kr nytt för bara ett år sen eller så å sen bara stått. Har försökt sälja till 6000kr som lägst å inte ens då får jag den sålt.
Brukar ha den för 7000kr annars å hoppas nån nappar.

Byten var det flera som hörde av sig med (byte mot gitarrer) men då inga var snövita shred-strattor så gick inte det heller :lol:



Sätt ut den för 4900....

När du får napp så säger du att du har redan bud på 6000 ...
EVH'n är redan hemma mentalt hos den som vill köpa till 4900....

_________________



04 Nov 2017, 19:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Nov 2010, 20:05
Posts: 99
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag tappade intresset för att sälja saker för 3-4 år sen. Jag tyckte marknaden var svår och trög då. Men på sistone har jag börjat sälja igen, på blocket t.ex., och jag har fått sålt nästan allting och för priset jag begärt.

Prissättning är en konst. Enligt mig brukar det inte vara någon hjälp att slumpa iväg grejer till ett ”bra” pris - många blir misstänksamma, och skambuden man hoppades på att slippa kommer iallafall. Priset ska vara rätt. Priset ska helst aldrig diskuteras. De som kommer med skambud i alla fall är människor man helst slipper och ignorerar.

För 3-4 år sen var det vanligare med skambud och bytesförslag. Nu är det inte så vanligt verkar det som, men det händer ibland. Jag förstår inte hur man tänker, när man svarar på en ny annons för en gitarr med priset 12,000:- och bjuder 10,000:-, även fast annonsen bara är någon timme gammal. Varför skulle man gå med på någonting sånt? Ok om ingen slår till för priset man vill ha, på en månad eller så, då är kanske priset fel.

Har man tid så kommer rätt köpare. Och det är roligt att göra affärer när alla är nöjda.

Jag har också möts av säljare som börjar jaga hundralappar när man säger att man vill köpa någonting. Det luktar som ett psykologiskt påfund lång väg. (Sen märker man kanske också att säljaren inte alls får sålt istället!)


04 Nov 2017, 19:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Anonsen måste vara bra.Tycker det är viktigt med en bra bild, eller flera. Texten ska vara enkel men informativ, och gärna med en länk till någon test eller review från nätet. Dessa anonser intresserar mig ofta mer och ger mer nyfikenhet och köplust. :)
Ibland ser man folk kränga flera saker i samma annons varav bild på en pryl. Vet inte hur många gånger jag missat prylar som gömt sig i annonser-


04 Nov 2017, 20:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Ja det är sjukt trögt, nästan oavsett vad det är man försöker sälja. Men det är ingenting nytt, det har varit så i väldigt många år nu tycker jag.

Jag minns inte en enda gång jag har sålt en pryl för över 5000 kr här på bojen (eller annat forum) där jag inte varit tvungen att gå ner till skamligt lågt pris för att få grejen såld.


05 Nov 2017, 11:41
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
En sak jag lagt märke till under en längre period är att säljare från Göteborg ofta prissätter sina grejer alldeles för högt. Ungefär som att de skulle köpt grejerna i Norge. 4 av 5 annonser med överpriser härstämmar från göteborgsområdet, helt sant.


05 Nov 2017, 13:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Norrmännen handlar av dem?

spindeln wrote:
En sak jag lagt märke till under en längre period är att säljare från Göteborg ofta prissätter sina grejer alldeles för högt. Ungefär som att de skulle köpt grejerna i Norge. 4 av 5 annonser med överpriser härstämmar från göteborgsområdet, helt sant.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


05 Nov 2017, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Haraldrig wrote:
Norrmännen handlar av dem?

spindeln wrote:
En sak jag lagt märke till under en längre period är att säljare från Göteborg ofta prissätter sina grejer alldeles för högt. Ungefär som att de skulle köpt grejerna i Norge. 4 av 5 annonser med överpriser härstämmar från göteborgsområdet, helt sant.

Troligt faktiskt!


05 Nov 2017, 15:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
spindeln wrote:
En sak jag lagt märke till under en längre period är att säljare från Göteborg ofta prissätter sina grejer alldeles för högt. Ungefär som att de skulle köpt grejerna i Norge. 4 av 5 annonser med överpriser härstämmar från göteborgsområdet, helt sant.

:D

Jag har faktiskt också tänkt i samma banor.
Någon konstig svamp i vattnet där borta, eller...? (Skämt; inge illa menat mot Göteborgare.)


/ Jonken :?


05 Nov 2017, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jonken wrote:
spindeln wrote:
En sak jag lagt märke till under en längre period är att säljare från Göteborg ofta prissätter sina grejer alldeles för högt. Ungefär som att de skulle köpt grejerna i Norge. 4 av 5 annonser med överpriser härstämmar från göteborgsområdet, helt sant.

:D

Jag har faktiskt också tänkt i samma banor.
Någon konstig svamp i vattnet där borta, eller...? (Skämt; inge illa menat mot Göteborgare.)


/ Jonken :?


Svårt att säga, kan rent generellt som inflyttad Göteborgare säga att jag alltid haft mycket bättre deals med Stockholmare än med Göteborgare. Verkar som prutkulturen i den här staden är närmast sjuklig, kan speglas i överdrivna ursprungspriser som kompensation :O


05 Nov 2017, 17:29
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Jag kan få fullständigt psykbryt när jag får mejl av intresserade köpare som kommer med flera mejl efter varandra med olika frågor. Från vilket år är den, skicket, bilder, frakt osv. Varan kanske jag satt ut för 1500:-. När man tror att man fått napp kommer ett tredje eller fjärde mejl där man skriver "- 800 kr inkl frakt? Jag kan swisha!". Det händer precis hur ofta som helst.


05 Nov 2017, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
snutstrut wrote:
Jag kan få fullständigt psykbryt när jag får mejl av intresserade köpare som kommer med flera mejl efter varandra med olika frågor. Från vilket år är den, skicket, bilder, frakt osv. Varan kanske jag satt ut för 1500:-. När man tror att man fått napp kommer ett tredje eller fjärde mejl där man skriver "- 800 kr inkl frakt? Jag kan swisha!". Det händer precis hur ofta som helst.


Jo, tokigt folk finns det gott om. Men det har det nog alltid gjort. Det underliga nu är väl att alla vettiga inte längre vill köpa begagnade gitarrer.


06 Nov 2017, 01:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
snutstrut wrote:
Jag kan få fullständigt psykbryt när jag får mejl av intresserade köpare som kommer med flera mejl efter varandra med olika frågor. Från vilket år är den, skicket, bilder, frakt osv. Varan kanske jag satt ut för 1500:-. När man tror att man fått napp kommer ett tredje eller fjärde mejl där man skriver "- 800 kr inkl frakt? Jag kan swisha!". Det händer precis hur ofta som helst.


Irriterande när prutanden kommer som sista instans. Har tom varit med om att man bestämt pris och när köparen ska hämta gitarren så börjar denne en andra prutningsrunda
(totalt utan anledning) Tar fram cash och viftar med. Utgången på det var given, utsparkad och ingen affär.

Hörde sen av sig igen dagen efter och ville köpa till tidigare avtalat pris, nej tack.

_________________



06 Nov 2017, 11:10
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:
Jag kan få fullständigt psykbryt när jag får mejl av intresserade köpare som kommer med flera mejl efter varandra med olika frågor. Från vilket år är den, skicket, bilder, frakt osv. Varan kanske jag satt ut för 1500:-. När man tror att man fått napp kommer ett tredje eller fjärde mejl där man skriver "- 800 kr inkl frakt? Jag kan swisha!". Det händer precis hur ofta som helst.


Irriterande när prutanden kommer som sista instans. Har tom varit med om att man bestämt pris och när köparen ska hämta gitarren så börjar denne en andra prutningsrunda
(totalt utan anledning) Tar fram cash och viftar med. Utgången på det var given, utsparkad och ingen affär.

Hörde sen av sig igen dagen efter och ville köpa till tidigare avtalat pris, nej tack.


Gjorde exakt en sån sak förra veckan. Hade dealat till mig ett bra pris på en Orange 4x12" å tog ut cash men glömde en 500 hundring i bilen. Kollade lådan å testade, blev nöjd å kastade fram cashen. Skämdes som en hund när jag insåg att han trodde att jag prutade på vårt uppgjorda pris. Bad givetvis om ursäkt å sprang ner till bilen där femhundringen låg. Är helt övertygad om att snubben trodde att det var ett värdelöst försök till prutning.


06 Nov 2017, 15:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.