View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:06



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Kan man koppla 2 olika mikrofoner till samma stereokabel? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Kan man koppla 2 olika mikrofoner till samma stereokabel?
Har en Yamaha LLX16 som har ett väldigt naturtroget micksystem inbyggt som jag vill behålla och använda när jag känner för det.
Önskar installera ett passivt K&K pure mini-system, likadant som jag har på min Martin som funkar klockrent live.

På min Martin lät jag fishmansystemet som satt från början vara kvar, men inte kopplat, utan tog över inputjacket med K&K´s.
Här med Yamahan, tänkte jag dock behålla det gamla systemet aktivt och kanske t.o.m mixa dom live. Enklast kanske man kan tycka att det bara är att borra ett nytt hål för ett till jack, men tänkte kolla först om man inte kan lösa det hela med ett stereojack/plug istället? Eller kan det blir massa impedans och fasfel etc som kan spöka om man kör dom så? Hade ett K&K Trinity system innan i gitarren och där var det just en stereokabel man körde med som sen gick till olika kanaler på trinitypreampen. Men det är ju samma system.

Yamahan är aktivt med 3 mickar, och K&K pure mini är passivt med 3 mickar.


25 Oct 2017, 11:04
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Kan man koppla 2 olika mikrofoner till samma stereokabel
Det går ifall du antingen ser till att slå på och av den aktiva elektroniken med en switch, eller har ett sterojack med brytfunktion (ett extra ben, typ) för att bryta från batteriet.

Dock skulle jag säga att det är smidigare med två kablar. Rätt vad det är så står man där innan ett gig och har glömt ena kabeln på förra stället eller så har det börjat glappa. Då finns ju i 99% av fallen en extra monotelekabel till hands. Balanserade däremot, not so much..

Har du otur så blir de ur fas och med aktiv elektronik brukar den enda lösningen där vara att fasvända i mixerbordet då skärmningen ofta är integrerad i micksystemet.

_________________
Image


25 Oct 2017, 18:08
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.