View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:14



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Lundgren BJFE strat pickups blå gul komponenter 
Author Message

Joined: 07 Apr 2017, 20:37
Posts: 14
Post Lundgren BJFE strat pickups blå gul komponenter
Behöver lite hjälp från er som kan det här med strata wiring.

Jag har köpt ett set Lundgren BJFE pickups. Det kommer två komponenter inplastade i gul respektive blå krympslang. Lundgren kallar dem "gul och blå komponent".

En pappersritning medföljer i paketet, denna här http://lundgren.se/wp-content/uploads/2016/12/Schema-Lundgren-BJFE-set.pdf som beskriver standard wiring där stallmicken inte har något tonkontroll, mitt och halsmickarna har varsin.

Min strata hade ursprungligen en tonkontroll till både stall och mitt, och den andra till halsen. Jag testade att helt enkelt installera blå och gul komponent i alla fall, men det lät lite konstigt, dovt och svagt på något sätt. Så jag lödde om så det blev exakt som på ritningen - allt jag behövde göra var att ta bort en "jumper" kabel mellan två pinnar på höger sida av switchen och nu låter stratan precis sådär svinbra som jag hade hoppats.

Men! Jag vill ha en tonkontroll till stallmicken. Så jag försöker få reda på varför det lät konstigt i den första konfigurationen, och hur man ska göra med dessa blågula komponenter i så fall. Det visar sig vara lite snurrigt.

På TGT11's hemsida står det om BJFE: "The attached yellow and blue components and schematic apply to standard wiring strat with no tonecontrol on bridge pick up; when a tonecontrol is wired to bridge pick up omit the blue component from wiring."

Okej. För säkerhets skull mailar jag Johan, som svarar:

"Du kan använda båda komponenter. Det gula skär litet diskant på alla mickar. Den blå påverkar endast stallmick. Du kan ju använda endast denna blå om du vill. Den sänker resonansfrekvensen på stallmicken och tar bort litet diskant."

Okej. Så Johan föreslår att jag behåller den blå istället. Då kan man fråga sig om någonstans man förväxlat blå och gul... eller är det hugget som stucket... och varför blev det konstig klang när ena tonkontrollen var kopplad till båda stall och mitt.

Jag fattar att Johan har mycket att göra så jag vill undvika mailbomba honom. Undrar istället om någon här vet vad komponenterna gör, och hur man ska göra med dem om man vill koppla en tonkontroll till stallmicken. Jag tänkte i första hand strunta i att ha tonkontroll på mittmicken, utan helt enkelt flytta en kabel en pinne upp så att tonkontrollen längst bort från volymen endast påverkar stallmicken. Vad tror ni? Ska jag fimpa blå eller gul?


21 Oct 2017, 18:24
Profile

Joined: 12 Apr 2008, 17:05
Posts: 283
Location: Järvsö
Post Re: Lundgren BJFE strat pickups blå gul komponenter
Varför inte koppla en av tonkontrollerna som en masterton- och fimpa den andra??

_________________
Mvh
//GP


28 Oct 2017, 20:06
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Lundgren BJFE strat pickups blå gul komponenter
Jag skulle tro att de där hemliga jönköping-komponenterna är nåt motstånd och nån konding som ska tunea kretsen lite och leda bort lite signal till jord.

En konding för att bestämma frekvens och motstånd i serie, eller parrallellt (eller båda) för att "tunea" kretsen. Dvs hur mycket av valda frekvens som ska bort (och så ändras väl resonansfrekvensen på köpet, antar jag).

Brygga ena tonkontrollen till stallmicken och skippa den blåa trollerikomponenten. Tonkontrollen i sig fungerar ju ungefär lika dant som en sån där hemlig komponent (även på 10) så det kanske bara blev lite kaka på kaka.

_________________
Image


01 Nov 2017, 15:14
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Apr 2017, 20:37
Posts: 14
Post Re: Lundgren BJFE strat pickups blå gul komponenter
Jo det finns ju flera möjligheter, men man skulle vilja veta hur det är tänkt, annars jobbar man i blindo. Jag postade samma fråga på bjfe.org och fick ett jättebra svar från någon med initialerna BJ 8) Här är länken: http://www.bjfe.org/viewtopic.php?f=4&t=5502

Ska fundera hur jag vill ha det...


15 Nov 2017, 13:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.