View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 17:37



Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Gibson säljer fabriken i Memphis 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Lynxtrap wrote:
Strategin har uppenbarligen varit den motsatta hittills: tillväxt och diversifiering genom företagsköp, t.ex Philips på senare tid.
Sitsen är givetvis knepig då kärnverksamheten haltar och företagsköp kräver stora mängder främmande kapital.


Precis så. Kärnverksamheten är utdömd även om det tar lång tid.
Inriktning PRO AUDIO och DJ är vad man ser som ett extra ben.

Allt beror dock på vilket tidsperspektiv man har.
Om 25 år så kanske Gibson är ett gäng på 10 gubbar igen som bygger i liten skala, men jag tror inte ens på det.

Sen en kreditrapport jämför ju EBIT och COGS , pengar in och ut och är ingen balansräkning
Varumärket är värt långt mer än skulderna (bara Gibson inte de 12 andra) men man kan inte äta av det dagligen.

Det är bara att vänta ett år och se vad som händer.

_________________



24 Oct 2017, 10:43
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2004
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Läs detta om Bill Kelliher och varför han bytte till ESP. Dålig publicitet för Gibson!
https://www.gearnews.com/gibson-artist- ... dont-care/


25 Oct 2017, 17:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Såg nåt Youtube-klipp om det här med Kelliher och Gibson.
Tydligen gick det ungefär likadant med James Hetfields samarbete med företaget ifråga.


25 Oct 2017, 22:11
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
we_made_wor_history wrote:
Såg nåt Youtube-klipp om det här med Kelliher och Gibson.
Tydligen gick det ungefär likadant med James Hetfields samarbete med företaget ifråga.


Fast bägge dessa herrar verkar i princip övertygade om att de är guds gåva till mänskligheten. Har en känsla av att de inte är helt enkla att ha att göra med.

I övrigt kan jag gott hålla med om att många billiga Gibson verkar halvslarvigt byggda och att en del CS-priser har lämnat
atmosfären för länge sen.


25 Oct 2017, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Nja.. Jag tror varken Kelliher eller Hetfield är särskilt kaxiga eller jobbiga personer att ha att göra med i ett sånt här ärende.
Det är ju något som man tycker ska kunna fungera rätt så smärtfritt att ta fram en signatur-modell som musikern är nöjd med och kan stå för och som tillverkaren kan tillverka och sälja.

Kelliher berättar ju bland annat att han tydligt bad om ifrån Gibsons sida att hans signatur Les Paul inte skulle vara chambered men sen byggde Gibson modellen på det sättet ändå och att företaget hade gett ett väldigt rörigt intryck med nytt folk som började och slutade hela tiden. Båda har ju därefter haft samarbeten med ESP istället som fungerat mycket bättre och det säger väl en del.


25 Oct 2017, 23:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Gibson ska nog inte hålla på med den typen av mindre endorsements som är detaljdrivna. Det finns det andra mindre tillverkare som är bättre på.

Däremot förstår jag inte hans kritik om de ska stämmas på hans sätt på fabriken? Mig veterligen så levereras alla gitarrer med släppt strängtryck för att minimera transportskador.

_________________



26 Oct 2017, 06:53
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Gibson ska nog inte hålla på med den typen av mindre endorsements som är detaljdrivna. Det finns det andra mindre tillverkare som är bättre på.

Däremot förstår jag inte hans kritik om de ska stämmas på hans sätt på fabriken? Mig veterligen så levereras alla gitarrer med släppt strängtryck för att minimera transportskador.


Det där med stämningen tyckte jag lät konstigt också. Folk kommer ju att använda "hans signaturgura" till vad fan som helst, det måste han ju förstå. Några år senare hittar någon den på en pantbank och spelar country på den. Lät lite primadonna i mina öron.


26 Oct 2017, 10:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Gibson ska nog inte hålla på med den typen av mindre endorsements som är detaljdrivna. Det finns det andra mindre tillverkare som är bättre på.

Däremot förstår jag inte hans kritik om de ska stämmas på hans sätt på fabriken? Mig veterligen så levereras alla gitarrer med släppt strängtryck för att minimera transportskador.

Han kör kanske nån dropstämmning och att den inte är intonerad efter det utan normal stämmning!??

_________________
/Marko


26 Oct 2017, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Marko wrote:
]
Han kör kanske nån dropstämmning och att den inte är intonerad efter det utan normal stämmning!??

Fast det skulle också generera problem då minst 9 av 10 skulle stränga upp den vanligt och få en gitarr som är 'taskigt intonerad från fabrik'

_________________



26 Oct 2017, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3704
Location: Hising Island
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
snutstrut wrote:
Läs detta om Bill Kelliher och varför han bytte till ESP. Dålig publicitet för Gibson!


Det är ju dessutom rätt märkligt att han går ut och dissar Gibson såpass rejält. Han kunde ju lika gärna hålla käft och gå vidare liksom. Han måste ju vara rätt lack på dem.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


26 Oct 2017, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Cabretta wrote:
en del CS-priser har lämnat
atmosfären för länge sen.

Så ska det vara
De vanliga serierna är normalt prissatta om man kollar 'street price' , de priser som är på hemsidan (suggested Retail price) är kraftig rabatterade.

De serier som byggs som exklusiva med ett fåtal exemplar (tex Collectors choice) där sätter man ett väldigt högt pris för att det uppenbarligen finns folk därute
som köper dom och tycker de är värda pengarna, allt säljs ju slut på en gång.

_________________



26 Oct 2017, 11:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
glassfinger wrote:
[
Det är ju dessutom rätt märkligt att han går ut och dissar Gibson såpass rejält. Han kunde ju lika gärna hålla käft och gå vidare liksom. Han måste ju vara rätt lack på dem.

Kan ju vara så att dom är oense om något annat än gitarrerna, tex kompensationen eller framtida samarbete.
Har man sett förut

_________________



26 Oct 2017, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3704
Location: Hising Island
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
glassfinger wrote:
Det är ju dessutom rätt märkligt att han går ut och dissar Gibson såpass rejält. Han kunde ju lika gärna hålla käft och gå vidare liksom. Han måste ju vara rätt lack på dem.

Kan ju vara så att dom är oense om något annat än gitarrerna, tex kompensationen eller framtida samarbete.
Har man sett förut


Vem mer har gått ut så kraftfullt? Hetfield gjorde väl inte det? Vi hamnar väl lite utanför topic nu kanske ..?

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


26 Oct 2017, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Cabretta wrote:
en del CS-priser har lämnat
atmosfären för länge sen.

Så ska det vara
De vanliga serierna är normalt prissatta om man kollar 'street price' , de priser som är på hemsidan (suggested Retail price) är kraftig rabatterade.

De serier som byggs som exklusiva med ett fåtal exemplar (tex Collectors choice) där sätter man ett väldigt högt pris för att det uppenbarligen finns folk därute
som köper dom och tycker de är värda pengarna, allt säljs ju slut på en gång.

Och även om man inte säljer slut på dessa så är det smart att marknadsföra en dyr och exklusiv linje eftersom det höjer statusen på varumärket. Ett vedertaget sätt att tjäna pengar är att låta de dyra sälja de billiga. Inte bara för gitarrer utan även bilar, whisky, kläder mm


26 Oct 2017, 12:17
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Marko wrote:
]
Han kör kanske nån dropstämmning och att den inte är intonerad efter det utan normal stämmning!??

Fast det skulle också generera problem då minst 9 av 10 skulle stränga upp den vanligt och få en gitarr som är 'taskigt intonerad från fabrik'

Ja men du som gammal rockräv köper ju inte en signatur av honom Bill, som vill ha en gura som specen
är efter honom som spelar nedstämt? Tanken är väl att den ska vara så som han vill ha, därav signatur gura....

_________________
/Marko


26 Oct 2017, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Marko wrote:
Ja men du som gammal rockräv köper ju inte en signatur av honom Bill, som vill ha en gura som specen
är efter honom som spelar nedstämt? Tanken är väl att den ska vara så som han vill ha, därav signatur gura....


Jag tycker hela hans påstående är märkligt, dom skulle kanske lägga ner en lapp i caset som en instruktion hur gitarren ska stämmas
för att låta exakt som Bill...

Igen, Jag tycker inte Gibson ska hålla på med signaturgitarrer som är detaljspecade, det funkar inte i en större produktionsapparat.
Säkerligen vill gitarristen ändra hela tiden saker, och man kanske redan har 40 kroppar tillverkade när han inte vill ha dom hollow längre.

Den typen av Ad Hoc tillverkning passar bättre för andra tillverkare (uppenbarligen eftersom dom gjort så många fel)

_________________



26 Oct 2017, 13:19
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Det här om att vilja att signaturmodellen skulle komma justerad nerstämt ifrån början
låter ju som ett lite konstigt krav eftersom alla elgitarrer som byggs väl alltid kommer ifrån fabriken justerade för standard-stämning.
Om man betalar $2000 för en helt ny Bill Kelliher-signature
så är det väl heller inga problem att få den justerad i önskad stämning i musikaffären där man köper den?
Sånt är ju hyfsat lätt fixat och kan väl nästan räknas med när man köper en helt ny och rätt så dyr gitarr.
Det Kelliher har angett i övrigt om väldigt dålig kontakt ochvbemötande ifrån företagets sida och att dom byggde modellen chambered fastän han tydligt sagt han inte ville ha modellen byggd på det sättet låter ju väldigt illa.
Det handlar ju inte om nåt missförstånd om nån mindre detalj eller så.

Varför borde Gibson inte köra signatur-modeller?
Dom borde ju ha resurserna till att hela tiden ha ett par olika såna varianter i produktionen utan att klanta till det tycker iaf jag.
Hur svårt kan det vara?!
Tror helt klart Gibson hade mått väldigt bra av en omorganisation.


Last edited by we_made_wor_history on 27 Oct 2017, 15:02, edited 3 times in total.



26 Oct 2017, 21:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Ja fabriksstämningen tycker jag inte att företaget kan lastas för: folk kan väl för tusan stämma sin gitarr själva och få en setup gjord på den.

Oroväckande för Gibsons del är snacket om att folk blev sparkade till höger och vänster och det kom nytt folk hela tiden som inte visste någonting.
Det är ju precis vad man sett en massa föredetta anställda säga också. Ju närmare gubben Henry de sitter, desto mer överhängande är risken att få kicken när som helst, vad det verkar.
Tyder ju på en mycket osund personalpolitik och ledningskultur, och av erfarenhet kan jag säga att folk som jobbar i såna miljöer varken mår eller presterar bra. Det kan t.om. förklara ett och annat frässkägg.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Oct 2017, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Man kan föreställa sig att Yamaha köper upp Gibson. Som de har gjort med
Line 6, Bösendorfer m.fl.

_________________
Försvinn ur min åsikt


27 Oct 2017, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Lynxtrap wrote:
Ju närmare gubben Henry de sitter, desto mer överhängande är risken att få kicken när som helst, vad det verkar.
.


Har du något exempel på det?
Mig veterligen är det bara gamla trotjänare i ledningen , Tex Rick Gembar mfl.

_________________



27 Oct 2017, 11:42
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Förresten hur skulle gitarren kunna komma ifrån fabriken justerad för "rätt" stämning när Bill K
använder minst 3 olika stämningar med Mastodon? :shock:


27 Oct 2017, 15:04
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Det jag kan reagera på efter att ha provspelat ett hundratal pållar över trettiostrecket runt om i sverige senaste året är bristande setup och småsaker som strängrassel relief som inte har att göra med bra eller dålig gitarr utan bristande intresse hos ÅF. En annan sak är skråmiga baksidor på gitarrer som provspelats av fel personer. Inget tar ju kål på GAS som en dålig setup och rispor på nya instrument. Kvalitet handlar ju om ledet ända ut till kund så där kan jag tycka finns ett jobb att göra inom företaget.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Oct 2017, 23:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Det jag kan reagera på efter att ha provspelat ett hundratal pållar över trettiostrecket runt om i sverige senaste året är bristande setup och småsaker som strängrassel relief som inte har att göra med bra eller dålig gitarr utan bristande intresse hos ÅF. En annan sak är skråmiga baksidor på gitarrer som provspelats av fel personer. Inget tar ju kål på GAS som en dålig setup och rispor på nya instrument. Kvalitet handlar ju om ledet ända ut till kund så där kan jag tycka finns ett jobb att göra inom företaget.


Det har ju traditionellt varit ÅF's roll och något de fysiska butikerna borde ta vara på som en fördel, vi justerar ditt nya instrument efter dina önskemål.
Vädigt stora vloymer går idag direkt från fabrik ut till slutkund, All näthandel fungerar så. Man ska inte förvänta sig att tex Thomann justerar varje gitarr innan leverans, även om de tidvis påstått det!

jag anser i motsats till dig inte att Gibson kan påverka detta i något större sammanhang. När gitarren lämnat fabriken är man 'Out of control' och det finns inte några realistiska
verktyg att följa upp hur ÅF eller kundnr hanterar instrumenten innan försäljning

_________________



28 Oct 2017, 09:32
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Jag tycker det är något man förväntar sig på dyra instrument över trettiotusen att det är bra justerade så att provspel blir ett nöje och inte att man tappar lusten och det rör ju sig om grundläggande småsaker dvs basic setup. Så jag kan inte se annat än ointresse och en slapphet hos dom affärer som inte bryr sig. Motsatsen är ju desto roligare och min erfarenhet är att små musikaffärer är mer intresserad av mig som kund.

Ett modernt företag har ett tungt fokus och en strategi hur gränssnittet mot kund skall fungera så Gibson kan jag tycka agerar som marknaden är kvar på 50/60 talet med färre produkter än kunder. Självklart kan man sätta upp normer för hur produkter skall presenteras för kunder om man skall behålla rättigheter att sälja gibsons produkter. Kan andra så kan Gibson följa upp försäljningen ända ut till kund.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Oct 2017, 10:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Självklart kan man sätta upp normer för hur produkter skall presenteras för kunder om man skall behålla rättigheter att sälja gibsons produkter. Kan andra så kan Gibson följa upp försäljningen ända ut till kund.


Ja det kan man , problemet är att följa upp det. Inom USA kan man tänka sig att man jobbar med 'mystery Shoppers' och liknande.
Dock är min poäng att med E-handel som ökar konstant så kommer det vara en större del av instrumenten som går direkt från fabrik till Konsument.

Där blir det genast svårare och kräver en bra grundsetup från början.

_________________



28 Oct 2017, 13:27
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Det jag kan reagera på efter att ha provspelat ett hundratal pållar över trettiostrecket runt om i sverige senaste året är bristande setup och småsaker som strängrassel relief som inte har att göra med bra eller dålig gitarr utan bristande intresse hos ÅF.
Utifrån mina erfarenheter tänker jag så här:

Bristande setup är eller verkar inte vara ett jätteproblem för många människor.
Det tycks knappt finnas nån fabriks- eller ÅF-setup som är så kass att det spelar någon större roll för dem.
Om det sen betyder att det är hyfsat ok från början (eller om de skruvar i lönn på sina guror) har jag inget svar på.

Jag är (fortfarande) rätt noga med sånt, men flera av mina vänner som är professionella musiker brukar flina när jag tar upp ämnet.
Kommentaren "var inte så petig" har jag hört mer än en gång.... 8)


28 Oct 2017, 16:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Är man yrkesmusiker lär man ju trimma sin utrustning. Dålig setup i affär handlar mindre om att det det utgör ett problem utan mera ett bristande intresse för kunden och en slags slapphet eller lathet att inte
försäkra sig om att kunden får en bra produkt som dessutom är rätt dyr vilket ställer högre krav. Pratar man om kvalitet så är det i högsta grad vad kunden upplever, hur denne blir bemött och särskilt vid problem som formar den totala uppfattningen om ett märke och dess kvalitet. Att räta till det vi pratar om är ju småsaker och enkelt som borde ligga i musikhandlares intresse för att inte mista fler marknadsandelar till internethandeln.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Oct 2017, 23:06
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Att räta till det vi pratar om är ju småsaker och enkelt som borde ligga i musikhandlares intresse...[...].
Jag håller med om att felaktig setup, rostiga strängar och annat skit borde fixas till, det var en annan poäng jag försökte göra


29 Oct 2017, 11:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
Ju närmare gubben Henry de sitter, desto mer överhängande är risken att få kicken när som helst, vad det verkar.
.


Har du något exempel på det?
Mig veterligen är det bara gamla trotjänare i ledningen , Tex Rick Gembar mfl.


Kanske inte just ledningen då men, t.ex här finns en del - och inte enbart negativt. https://www.glassdoor.com/Reviews/Gibson-Brands-Reviews-E6869.htm

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Oct 2017, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Lynxtrap wrote:

Kanske inte just ledningen då men, t.ex här finns en del - och inte enbart negativt. https://www.glassdoor.com/Reviews/Gibson-Brands-Reviews-E6869.htm


Mja... Det är bara missnöjda som ger omdöme i den typen av Sidor men jag har också förstått att man har en del utmaningar
Det går hand i hand med att man har en pressad ekonomi, omstruktureringar, ingen bonus osv

_________________



30 Oct 2017, 17:39
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.