View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:09



Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Gibson säljer fabriken i Memphis 
Author Message

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Gibson säljer fabriken i Memphis
http://www.musicradar.com/news/gibson-i ... is-factory

Är detta början på slutet? $520 miljoner i skuld är inte att leka med.


21 Oct 2017, 08:32
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Tror det blir konken snart för Gibson. Företaget blöder! Dessutom verkar ledningen galen och personalen allt annat än nöjda.


Last edited by Seqoua on 21 Oct 2017, 11:15, edited 1 time in total.



21 Oct 2017, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Gibson får gå över till synthar, trummaskiner, ljudkort och midiinterface.

_________________
##################


21 Oct 2017, 10:27
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
De får nog skippa att allt från Gibson måste vara made in USA och låta lite asiater bygga åt dom också.


21 Oct 2017, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
... eller minska ner kraftigt och leva på att bygga ett mindre antal versioner av sina klassiska gitarrer.
Men Les Paul, SG och många andra av deras modeller är ju så extremt ikoniska så det skulle inte kännas rätt om de blev en liten pluttig "custom shop" med tjugo anställda ...


21 Oct 2017, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Nja

Det här är ju bara fabriken som gör Hollow bodys....

Att märket Gibson ska konka är ju långsökt.

Dom gör ständiga förändringar som alla andra stora globala företag, inget att dra några stora växlar på.

Vill dom ta in kapital får dom släppa på ägandeandelar , svårare är det inte.

Ekonomin har varit svår ända sen slutet på 60-talet

_________________



21 Oct 2017, 14:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
LieMfB wrote:
... eller minska ner kraftigt och leva på att bygga ett mindre antal versioner av sina klassiska gitarrer.
Men Les Paul, SG och många andra av deras modeller är ju så extremt ikoniska så det skulle inte kännas rätt om de blev en liten pluttig "custom shop" med tjugo anställda ...

Varför anser du att Gibson skulle 'minska ner kraftigt'?

_________________



21 Oct 2017, 15:56
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Nja

Det här är ju bara fabriken som gör Hollow bodys....

Att märket Gibson ska konka är ju långsökt.

Dom gör ständiga förändringar som alla andra stora globala företag, inget att dra några stora växlar på.

Vill dom ta in kapital får dom släppa på ägandeandelar , svårare är det inte.

Ekonomin har varit svår ända sen slutet på 60-talet


Mike Leaf gör helt rätt analys spontant när det gäller Gibson som vanligt. Det är möjligt att samma sorts insikt saknas i Gibsons ledning idag. Gibson är ingenting om det inte är i händerna på rätt personer. Gibson är i händerna på rätt person i det här youtubeklippet som beskriver exakt vad Mike skriver, redan 1964: https://www.youtube.com/watch?v=e7qQ6_RV4VQ


22 Oct 2017, 01:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Alldeles muntert låter det ju inte.
https://www.thestreet.com/story/14280618/1/gibson-guitar-may-default-if-company-can-t-refinance-its-debt.html

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Oct 2017, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis

Ja det stämmer ju att både Gibson och Fender är överbelånade och kämpar i en sviktande marknad. Varumärket är dock väldigt starkt och jag tror inte dom får problem att omfinansiera. Rating gör däremot att räntan blir dyrare. Möjligt att man kommer sälja av några andra märken man äger eller släppa ägande. Skulle det gå riktigt illa gör man som Fender gjorde. Säljer bara varumärket utan fabriker skulder mm. Men så långt tror jag inte det går.

_________________



22 Oct 2017, 13:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis

Ja det stämmer ju att både Gibson och Fender är överbelånade och kämpar i en sviktande marknad. Varumärket är dock väldigt starkt och jag tror inte dom får problem att omfinansiera. Rating gör däremot att räntan blir dyrare. Möjligt att man kommer sälja av några andra märken man äger eller släppa ägande. Skulle det gå riktigt illa gör man som Fender gjorde. Säljer bara varumärket utan fabriker skulder mm. Men så långt tror jag inte det går.

_________________



22 Oct 2017, 13:51
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Till viss del är det väl så att Gibson i dagens marknad är overpriced i förhållande till kvalitet. Sen måste väl Gibson göra som andra företag och se och förstå vad andra företag gör i de olika prissegmentet/kundgrupperna och satsa på produktutveckling inte bara byta färger och variera samma tema i oändlighet för det finns ingen brist på LP i världen.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Oct 2017, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Till viss del är det väl så att Gibson i dagens marknad är overpriced i förhållande till kvalitet. Sen måste väl Gibson göra som andra företag och se och förstå vad andra företag gör i de olika prissegmentet/kundgrupperna och satsa på produktutveckling inte bara byta färger och variera samma tema i oändlighet för det finns ingen brist på LP i världen.


Det detta gäller är att hålla kostnaderna nere, försäljningen är rätt ok faktiskt.

Prissättningen håller också tycker jag.

Möjligen ska man ge upp några märken inom DJ / Audio, där tror jag inte man är lika bra på att hålla marknadsandel , och det är en snabbt svängande marknad.

Produktutveckling är väl på gott och ont, man har aldrig lyckats etablera en ny modell som säljer bra sen Firebirden kom 1963.

_________________



22 Oct 2017, 18:49
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Jag undrar varifrån detta med dålig kvalitet kommer ifrån?
Jag tycker Gibson bygger helt superba gitarrer idag.
Varenda en som jag har testat efter kanske 2010 har varit hur bra som helst.

Vare sig det varit Usa Memphis eller Custom Shops.

Och jag tänker inte på nått litet finish fjolleri vi vet alla hur en älskad gitarr ser ut efter några år.
Jag pratar om tonen och spelbarheten ur dessa.


22 Oct 2017, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Det vore smått intressant att få veta vilka gitarrtillverkare som idag överhuvudtaget går med vinst. Suhr? Ibanez? PRS?
Vad jag förstår säljs överlag allt färre gitarrer för varje år.


22 Oct 2017, 20:21
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
https://m.youtube.com/watch?v=M1fJLSPKeHc :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


22 Oct 2017, 20:39
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
salesman wrote:
Jag undrar varifrån detta med dålig kvalitet kommer ifrån?
Jag tycker Gibson bygger helt superba gitarrer idag.
Varenda en som jag har testat efter kanske 2010 har varit hur bra som helst.

Vare sig det varit Usa Memphis eller Custom Shops.

Och jag tänker inte på nått litet finish fjolleri vi vet alla hur en älskad gitarr ser ut efter några år.
Jag pratar om tonen och spelbarheten ur dessa.


Det handlar inte om att Gibson sänkt sin kvalitet utan mer att andra tillverkare höjt sin kvalitet i förhållande till pris och såklart gör Gibson väldigt bra gitarrer även 2017. Sedan har andra tillverkare kanske lyckats i segmentet under tiotusen bättre för där finns en väldigt stor kundgrupp.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Oct 2017, 23:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Ja det kunde man ju räkna ut att även denna tråd skulle kantra och handla om 'pris kontra kvalitet' istället för ämnet som tas upp.

Frässkägg då?

_________________



23 Oct 2017, 10:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Skulle det gå riktigt illa gör man som Fender gjorde. Säljer bara varumärket utan fabriker skulder mm. Men så långt tror jag inte det går.

:?: Menar du affären med CBS 1985?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2017, 11:02
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Gibson är en helig ko här på ljudbojen och därför tror jag trådarna spårar ur lätt men man måste inse att det finns fler tillverkare som använder en bit mahogny där man fäster en hals och två humbuckers lika bra :-)
Inget annat märke eller modell som LP vållar sådant försvar och ibland tror jag det handlar om att man inte vill se en värdeförsämring på sin kära pålle för svårt att se några objektiva fakta.

Jag tror det är bra om Gibson med flera får skala ned och fokusera kanske på vad man är bra på och inte försöka sälja till alla överallt för jag personligen tror att världen inte behöver fler lågprismdeller tillverkade i Kina.

Får man önska så vore det att hantverk och inte bara utseende får tillbaka sin status vilket öppnar för fler små tillverkare som gör intressanta saker.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Oct 2017, 11:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
lillefar wrote:
Gibson är en helig ko här på ljudbojen och därför tror jag trådarna spårar ur lätt men man måste inse att det finns fler tillverkare som använder en bit mahogny där man fäster en hals och två humbuckers lika bra :-)
Inget annat märke eller modell som LP vållar sådant försvar och ibland tror jag det handlar om att man inte vill se en värdeförsämring på sin kära pålle för svårt att se några objektiva fakta.
.

Ja en del kan inte hålla sig verkar det som varenda gång.
lillefar wrote:
Jag tror det är bra om Gibson med flera får skala ned och fokusera kanske på vad man är bra på och inte försöka sälja till alla överallt för jag personligen tror att världen inte behöver fler lågprismdeller tillverkade i Kina.
Får man önska så vore det att hantverk och inte bara utseende får tillbaka sin status vilket öppnar för fler små tillverkare som gör intressanta saker.

E-handel och Globalisering i kombination med att GC köpte upp alla mindre musikaffärer i USA tvingade Gibson att tillverka fler lågprisgitarrer , vilket en del tyckte var jättebra och andra mindre bra. Din inställning är ju att dom är för dyra, så borde vara positiv till det?

Att man med ett av världens största varumärken skulle gå tillbaka till småskalig tillverkning ser jag som ytterst otroligt.

_________________



23 Oct 2017, 13:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Diskussionen om pris och kvalitet är väl inte nödvändigtvis irrelevant.
Oberoende av vad som är verkliga fakta så tycks ju den dominerande bilden av Gibson i dag vara ett företag som tillverkar överprissatta produkter med bristande kvalitetskontroll, satsar stora resurser på dödsdömda innovationsprojekt, och som dessutom styrs av en galen diktator.

Hur mycket av detta som egentligen är sant behöver man ju kanske inte diskutera just här, eftersom det diskuterats till döds. Men det kan ju inte precis vara bra för företaget.

Visst, gitarrmarknaden är inte vad den varit osv och Fender som också nämnts täljer inte direkt guld heller, men har åtminstone klarat sig undan en sån här stämpel de senaste 35 åren.

Personligen har jag nästan enbart positiva erfarenheter av Gibson, men det är ju helt klart att man har någon form av problem som inte bara är ekonomiska.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2017, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Lynxtrap wrote:
Diskussionen om pris och kvalitet är väl inte nödvändigtvis irrelevant.
Hur mycket av detta som egentligen är sant behöver man ju kanske inte diskutera just här, eftersom det diskuterats till döds.

Precis , Flogging a dead horse.
Lynxtrap wrote:
Oberoende av vad som är verkliga fakta så tycks ju den dominerande bilden av Gibson i dag vara ett företag som tillverkar överprissatta produkter med bristande kvalitetskontroll, satsar stora resurser på dödsdömda innovationsprojekt, och som dessutom styrs av en galen diktator.

Ja om man läser på Bojen och Diskant stämmer det ju bra in med den bilden.
Men det är dömt att misslyckas , gör man billiga gitarrer klagas det på det, gör man innovativa grejer klagas det på dessa, gör man inte det så klagas det att man inte gör det osv......

_________________



23 Oct 2017, 15:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Ja om man läser på Bojen och Diskant stämmer det ju bra in med den bilden.
Men det är dömt att misslyckas , gör man billiga gitarrer klagas det på det, gör man innovativa grejer klagas det på dessa, gör man inte det så klagas det att man inte gör det osv......


Dessvärre gäller detta ju inte enbart Bojen och Diskant utan är ett högst internationellt/globalt fenomen.
Man kan argumentera till och från om de faktiska förhållandena, men faktum kvartstår att Gibson fått ett anmärkningsvärt dåligt rykte på senare år oavsett om det är förtjänt eller ej.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2017, 15:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Det är absolut möjligt att man skulle må bra av ett byte av ledning och kanske göra bolaget publikt som Fender.
Tror dock inte detta är möjligt föränn efter eller i samband med omfinansieringen om c:a 1 år.

Felaktiga satsningar har gjorts en hel del genom åren och den personalundersökningen som kom för något år sen är ju faktiskt just fakta.
Annars svårt med insyn i privata bolag.

Märket i sig kommer leva vidare vilket som , det kan jag garantera.

Tillverkning i Asien eller Mexico? , ja varför inte.
Man bör ju behålla den stabila LP linjen och Custom Shop i USA i alla fall.

Mycket av utveckling av produkterna och sortimentet beror på hur ÅF leden formerar sig.
Guitar Center är ju på väg omkull men stapplar fortfarande.

Vart all den försäljningen ska ta vägen , vem vet. Möjligen lägger dom ner butikerna och behåller e-handeln, då öppnar det möjlighet
för att det öppnas nya butike rigen eller så tar Amazon allt.

_________________



23 Oct 2017, 16:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Min uppfattning är att de inte är tillräckligt rädda om sitt exklusiva varumärke. De borde varit snålare med vilka gitarrer som får heta Gibson, och reserverat namnet till de någorlunda konservativa och dyra gitarrerna. Sen kunde de ha hittat på nya varumärken till billiga och nytänkande gitarrer såsom t.ex. de nyare Melody Maker eller Firebird X.

Jag tror de har gått i fällan att försöka kopiera sig själva från 1952 när de lyckades hitta en helt ny marknad med sitt befintliga etablerade varumärke.


23 Oct 2017, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
Men det är dömt att misslyckas , gör man billiga gitarrer klagas det på det, gör man innovativa grejer klagas det på dessa, gör man inte det så klagas det att man inte gör det osv......

Men om Gibson skulle sälja jänke-custom shops till priset av indones-epifåns så skulle frässkäggen inte gnälla så mycket..


23 Oct 2017, 16:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
... eller minska ner kraftigt och leva på att bygga ett mindre antal versioner av sina klassiska gitarrer.
Men Les Paul, SG och många andra av deras modeller är ju så extremt ikoniska så det skulle inte kännas rätt om de blev en liten pluttig "custom shop" med tjugo anställda ...

Varför anser du att Gibson skulle 'minska ner kraftigt'?


Äh, jag tänkte om de är på väg att konka och behöver sälja ut det mesta av verksamheten...


23 Oct 2017, 19:43
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Det är ju företagandets ABC att om man får likviditetsproblem så fokuserar man på det som man kan tjäna pengar på och fokuserar på kärnverksamhet samtidigt som man skär bort det som får företaget att förlora pengar. Antingen gör man det eller så försätts man i konkurs. Vanligt är att sälja av det dom går att sälja av och logiskt sett borde det leda till ett mindre men bättre Gibson

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Oct 2017, 20:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson säljer fabriken i Memphis
Strategin har uppenbarligen varit den motsatta hittills: tillväxt och diversifiering genom företagsköp, t.ex Philips på senare tid.
Sitsen är givetvis knepig då kärnverksamheten haltar och företagsköp kräver stora mängder främmande kapital.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Oct 2017, 22:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.