View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:29



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Starta gitarrbygge 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Sep 2003, 16:29
Posts: 909
Location: Kiruna
Post Starta gitarrbygge
Är sugen på att starta ett gitarrprojekt med att bygga mig en SG Junior
och lacka den vit. Har tillgång till en hel slöjdsal med allt vad man behöver
i maskinväg, så det är bara att skaffa virke.

Vad behöver man tänka på när det gäller ett sådant projekt? Någon som gjort
det tidigare eller har erfarenheter från andra byggarprojekt som vill dela med
sig av sin erfarenhet och kunskap? Någon som har ritning eller fräsmallar till
en SG, att låna ut?

Anders


20 Oct 2017, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Starta gitarrbygge
Det låter grymt och ser fram emot att följa jobbet här om du postar.
Jag kan själv få lust till att prova bygga en gitarr av rent spillvirke, men själva halsen och dragstången känns som ett stort hinder som är lite för svårt att lyckas med utan kunskap och rätta verktygen.


20 Oct 2017, 15:17
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Starta gitarrbygge
rifle wrote:
Det låter grymt och ser fram emot att följa jobbet här om du postar.
Jag kan själv få lust till att prova bygga en gitarr av rent spillvirke, men själva halsen och dragstången känns som ett stort hinder som är lite för svårt att lyckas med utan kunskap och rätta verktygen.

Man kan ju hoppa över halsbygget och göra enbart kroppen, nog tidskrävande bara det.
Köp till en passande hals.
Behöver man större utmaning kan man ju bygga hals i nästa projekt.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


20 Oct 2017, 17:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: Starta gitarrbygge
Hej Anders.
Om du bygger halsen så finns det dragstänger som funkar i spår som har samma djup hela vägen. Mycket smidigt och enkelt. Roden går i en U-balk som limmas fast i spåret med epoxy.
Lasse

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


20 Oct 2017, 17:51
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Starta gitarrbygge
Rekomenderar inte de dragstänger som ligger i en U-balk av aluminium. Jag tycker att man får ta bort för mycket trä. De är dessutom ofta inte dubbelverkande. Det finns ett antal som påminner om denna http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1517 som jag tycker funkar bättre och även de monteras i raka kanaler i halsen.

Tror att jag har rätt många varianter på CAD-ritningar som jag skulle kunna konvertera till PDF om du kan skriva ut så stort. PMa om det är intressant.


20 Oct 2017, 18:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Starta gitarrbygge
Halsvinkel bör du grubbla på redan nu

_________________



20 Oct 2017, 18:46
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Starta gitarrbygge
90 graders halsvinkel är ganska hardcore


20 Oct 2017, 20:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Starta gitarrbygge
Harvester wrote:
rifle wrote:
Det låter grymt och ser fram emot att följa jobbet här om du postar.
Jag kan själv få lust till att prova bygga en gitarr av rent spillvirke, men själva halsen och dragstången känns som ett stort hinder som är lite för svårt att lyckas med utan kunskap och rätta verktygen.

Man kan ju hoppa över halsbygget och göra enbart kroppen, nog tidskrävande bara det.
Köp till en passande hals.
Behöver man större utmaning kan man ju bygga hals i nästa projekt.


Det är ett bra råd, kroppen och en vit lack är en utmaning i sig. Behövs potentiometrar till bygget finns dom kvar :wink:


20 Oct 2017, 21:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: Starta gitarrbygge
Peter Naglitsch wrote:
Rekomenderar inte de dragstänger som ligger i en U-balk av aluminium. Jag tycker att man får ta bort för mycket trä. De är dessutom ofta inte dubbelverkande. Det finns ett antal som påminner om denna http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1517 som jag tycker funkar bättre och även de monteras i raka kanaler i halsen.

Tror att jag har rätt många varianter på CAD-ritningar som jag skulle kunna konvertera till PDF om du kan skriva ut så stort. PMa om det är intressant.


Menar du att den aluminiumbalken som man limmar med epoxy i kanalen inte kompenserar för dom extra mm man måste fräsa bort? Eller är det en fråga om ton?
Lasse

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


21 Oct 2017, 11:52
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Starta gitarrbygge
Som sagt, två orsaker till att jag inte gillar dragstänger som ligger i U-balkar av aluminium. Dels så har alla varianter med U-baolar jag sett varit enkelverkande och inte dubbelverkande. Det är en stor fördel att ha dubbelverkande, särskilt för de första byggena. Dels så får man med dragstänger i u-balk fräsa bort väldigt mycket trä. Ta exemplen från samma sida som jag länkade till. Då måste man fräsa bort nästan 12x10 mm i mitten av halsen för en dragstång med U-balk. Med den jag länkade till är det 6x9 mm, alltså om man går från den jag länkade till och den som t ex gitarrdelar har i sortimentet fräser man bort 120% mer trä. Dessutom är konstruktionen på dessa oftast sådan att dragstången är omgiven av mycket mer luft än som det blir med en rätt tillpassad kanal för de dubbelverkande. Jag började med att använda U-balks-dragstänger men bytte till de dubbelverkande från stewmac som är större än de jag länkade till för att därefter byta till den typ jag använder i dag (motsvarande den i länken) jag upplever (alltså en subjektiv bedömning/känsla, inget annat) att jag får bättre ljud med mindre bortfräst trä i halsen. Det handlar om att tonen blir kärnfullare, mer respons, bättre sustain... helt enkelt "mer"


21 Oct 2017, 15:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.