View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 23:45



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Behöver hjälp att hitta ett plektrum 
Author Message

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Hej
Skulle behöva lite hjälp med att hitta ett plektrum. Köpte detta i början av åttiotalet och kan inte spela med någon annat plektrum.
Formen och tjockleken är det viktigaste, jag har ett litet korkblad som jag kan klippa till och klistra fast själv.
Det är teardropformat och ganska litet som bilden visar. Tjockleken är tunn, ca: 0.75mm. Det är lite spetsigare än andra teardropformade plektrum.
Kan någon tipsa mig om var det finns sådana plektrum så skulle jag bli evigt tacksam...
(Jag har helt ärligt spelat med detta plektrum i över 30 år, lätt anslag???) :-)
Det går inte att lägga in bilden så jag får lägga in bildadressen så här istället:
http://forumbilder.se/G9RN6/20171005-171516


05 Oct 2017, 18:32
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Här kanske du får kolla runt där... https://m.thomann.de/se/fender_347_pick ... 1507222696

_________________
/Marko


05 Oct 2017, 19:03
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Marko wrote:
Här kanske du får kolla runt där... https://m.thomann.de/se/fender_347_pick ... 1507222696

Jag har gjort en beställning på Thomann idag. Jag kollade igenom deras plektrum och dessa var mest lika, men tyvärr inte lika spetsiga.
Men ett jättetack för att du försökte hjälpa mig i alla fall.

//Chris


05 Oct 2017, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Googla teardrop guitar pick och se vad du hittar.


05 Oct 2017, 20:08
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Nut wrote:
Googla teardrop guitar pick och se vad du hittar.

Det har jag gjort men jag hittar inga som är så spetsiga som jag vill ha.
Jag har även letat efter någon som gör customplektrum, men hittar bara
firmor som fixar tryck på dom, inte stansar ut formen.
Kombinationen teardrop, litet, spetsigt och tunt verkar ha dött ut på 80-talet...

Tack för att du tipsade mig i alla fall.

//Chris


05 Oct 2017, 20:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Den som sålde "LONG TEARDROP GUITAR PICK" på Ebay kanske vet mer:

https://picclick.com/1950s-PACIFIC-MUSI ... 25866.html


05 Oct 2017, 20:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
zoork_1 wrote:
Den som sålde "LONG TEARDROP GUITAR PICK" på Ebay kanske vet mer:

https://picclick.com/1950s-PACIFIC-MUSI ... 25866.html


Tack för tipset, det börjar närma sig, samma färg och samma form på korkbiten. Nästan rätt form också.
Du är något på spåren. Nu blir det detektivarbete...

//Chris


05 Oct 2017, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Med all respekt men jag tänker att den tid det tagit dig söka efter ditt plektrum är troligen mångdubbelt mer tid än det skulle ta att vänja sig vid att spela med ett annat.
Kanske skulle du rent av spela bättre med ett annat plektrum efter att du kommit förbi "vana".

Tar man sig bara tiden (och den är inte lång) så kommer man förbi sånt och kan spela lika bra med alla plektrum, halsprofiler, radius, strängtjocklekar, ljud osv.
Då blir olika prylar verktyg som får en att spela på olika sätt istället för ett fängelse som låser fast en.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Oct 2017, 08:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Att byta strängmärke/tjocklek eller typ av plektrum ser jag som en grej att ta till när man känner sig oinspirerad. Har spelat på Dunlop Jazz III de senaste åren och de är ju små, spetsiga och relativt greppvänliga. Kanske kan vara något för dig? Dock inte särskilt tunna.


06 Oct 2017, 09:48
Profile

Joined: 27 Nov 2010, 20:05
Posts: 99
Location:
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Liknar D'andrea 358. Medium är .73 mm tjockt tror jag.


06 Oct 2017, 10:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Typ spetsiga jazz med gummigrepp (längst ner)
http://tle.se/dava.php

_________________
tligen


06 Oct 2017, 12:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Jag spelar bara med vita Sharkfin, med guldtryck. Spelar med taggarna och sliter ut ett plektrum på en timmes repande. Inte helt ekonomiskt, men jag har ingen lust att lära mig spela med andra plektrum. Har köpt på mig en massa plektrum för att de ska räcka livet ut, men eftersom jag inte är säker på hur länge jag kommer att leva, är det kanske bäst att jag köper några till, ifall de skulle sluta tillverkas.

(Man kan säga att plektrum är som pensionsförsäkringar, hur mycket ska man satsa på?)


06 Oct 2017, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Är lite inne på Magnus O`s spår. Man utvecklas som gitarrist om man lär sig att spela med allt möjligt. Jag känner att jag lärt mig rejält mycket genom att spela på en gitarr det senaste året med slitna vintageband, låga och tunna.

Men, spelar man bara typ en halvtimme i veckan kan jag förstå att man vill ha sitt favvo plektrum eller en Les Paul med låg stränghöjd t.ex.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Oct 2017, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Magnus Olsson wrote:
Med all respekt men jag tänker att den tid det tagit dig söka efter ditt plektrum är troligen mångdubbelt mer tid än det skulle ta att vänja sig vid att spela med ett annat.
Kanske skulle du rent av spela bättre med ett annat plektrum efter att du kommit förbi "vana".

Tar man sig bara tiden (och den är inte lång) så kommer man förbi sånt och kan spela lika bra med alla plektrum, halsprofiler, radius, strängtjocklekar, ljud osv.
Då blir olika prylar verktyg som får en att spela på olika sätt istället för ett fängelse som låser fast en.


/Magnus

Håller med dig här Magnus, jag tänker aldrig på, eller frågar efter, halsprofiler, radius, strängtjocklekar eller liknande. En gammal spelkompis,
numera avliden, frågade alltid efter dessa egenskaper innan han provade en gitarr. Stämde egenskaperna inte efter hans önskemål så provade
han inte instrumentet ifråga. Jag har en hel hop gitarrer som jag spelar på och alla är fullt spelbara för mig utan att gå in på alla egenskaper.
Jag kan inte svara på halsprofil, radius och liknande om någon frågar. Detsamma gäller plektrum, jag har alltid ett helt gäng i fickan och spelar
med det jag först får tag i. Dessa har olika form, tjocklek etc.
//BoB


06 Oct 2017, 17:07
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Magnus Olsson wrote:
Med all respekt men jag tänker att den tid det tagit dig söka efter ditt plektrum är troligen mångdubbelt mer tid än det skulle ta att vänja sig vid att spela med ett annat.
Kanske skulle du rent av spela bättre med ett annat plektrum efter att du kommit förbi "vana".

Tar man sig bara tiden (och den är inte lång) så kommer man förbi sånt och kan spela lika bra med alla plektrum, halsprofiler, radius, strängtjocklekar, ljud osv.
Då blir olika prylar verktyg som får en att spela på olika sätt istället för ett fängelse som låser fast en.


/Magnus


Jag har naturligtvis testat att spela med andra plektrum, men inte hittat något annat som jag trivs med.
Det är storleken, formen, tjockleken och korkgreppet som bildar ett magiskt plektrum... :wink:
Det var först i förrgår när jag skulle beställa ifrån Thomann som jag tänkte att det kan vara bra att ha några
extra, liknande plektrum ifall det försvinner... Det håller säkert i 30 år till om jag bara limmar på ny kork... :D

Men jag skall försöka vänja mig vid andra plektrum också, just in case...


06 Oct 2017, 19:01
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
toandfro wrote:
Att byta strängmärke/tjocklek eller typ av plektrum ser jag som en grej att ta till när man känner sig oinspirerad. Har spelat på Dunlop Jazz III de senaste åren och de är ju små, spetsiga och relativt greppvänliga. Kanske kan vara något för dig? Dock inte särskilt tunna.


Tack för tipset, skall kollas upp, kanske finns i tunnare tjocklek också...


06 Oct 2017, 19:05
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
tligen wrote:
Typ spetsiga jazz med gummigrepp (längst ner)
http://tle.se/dava.php


Tack för tipset, verkar riktigt intressant, beställer man via epost av honom?


06 Oct 2017, 19:10
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Tack för alla tips och råd som jag har fått, roligt med engagerade medgitarrister.
Skall verkligen göra ett försök att testa andra plektrum igen. Dom som tligen tipsade
om verkar riktigt intressanta. Såg nu hur man beställer av honom. Skall testa att skicka
ett mejl till honom och se om han fortfarande har dessa plektrumen i lager.
Sidan verkar inte uppdaterad sen 2014 så jag hoppas att dom finns kvar.

Återigen, tack för all input av alla

//Chris


06 Oct 2017, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14772
Location:
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
BlueOnBlue wrote:
jag tänker aldrig på, eller frågar efter, halsprofiler, radius, strängtjocklekar eller liknande.
//BoB


Det här med 'specar' radius, profiler mm kom med Internet , innan dess var det inte mycket snack om det , en bra gitarr var en bra gitarr.

Sen fanns det ju i verkligheten så att folk planade vintagebrädor , bytte mickar och trixade, men man såg det aldrig i beskrivning i annonser eller
att folk frågade efter en viss halsprofil och dylikt. Samma med vikt.

Tjocklek på plektrum hade man ingen aning om heller, däremot strängtjockleken var det mycket diskussion runt.

_________________



06 Oct 2017, 19:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Oavsett om du hittar något annat plektrum du gillar eller inte så borde du ha en plats i Guinness Rekordbok för att lyckats behålla ett och samma plektrum i 30 år... Världsrekord!

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


06 Oct 2017, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1638
Location: Halmstad
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Har nog korkplektrum i lådan bland gamla grejor. Små plektrum med kork bas. Men bilderna är oåtkomliga på Photobucket. Kommer tillbaka i helgen. I övrigt har jag aldrig fått någon ordning på plektrumanvändande.

Mina rödoranga tre Sharkfin blev två någon gång på 1980-talet. Och jag har inte köpt fler. Givetvis pga att jag klarar mig med naglarna. Och mest för att jag nästan aldrig gör något vettigt gitarrspelande. Men andra Sharkfin var för hårda eller för mjuka.


07 Oct 2017, 03:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Plektrum är en intressant ämne, helt klart påverkar plektrumets form, material och tjocklek tonen och spelkomfort tycker jag. Plektrum har ju också en helt unik förmåga att försvinna! Köper man tio stycken så har man tappat bort nio under mindre än en vecka! Min teori är att dom hamnar på månens baksida via nån form av portal!
Detta faktum får mig att oftast spela barbacka, d.v.s med fingrarna, duger det för Jeff Beck, så duger det för mig!

_________________
pudas


07 Oct 2017, 09:15
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
vikko98 wrote:
Oavsett om du hittar något annat plektrum du gillar eller inte så borde du ha en plats i Guinness Rekordbok för att lyckats behålla ett och samma plektrum i 30 år... Världsrekord!

/Niklas

Tack, nu blir jag stolt...
Jag har för mig att jag köpte 3 sådana plektrum när jag köpte en Strata 1982, så det blir t.o.m 35 år...
Undrar var dom 2 andra tog vägen?
Nån som har numret till Saida? :lol:


07 Oct 2017, 10:37
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
arinihsd wrote:
Har nog korkplektrum i lådan bland gamla grejor. Små plektrum med kork bas. Men bilderna är oåtkomliga på Photobucket. Kommer tillbaka i helgen. I övrigt har jag aldrig fått någon ordning på plektrumanvändande.

Mina rödoranga tre Sharkfin blev två någon gång på 1980-talet. Och jag har inte köpt fler. Givetvis pga att jag klarar mig med naglarna. Och mest för att jag nästan aldrig gör något vettigt gitarrspelande. Men andra Sharkfin var för hårda eller för mjuka.


Skulle uppskatta om du vill kolla i din låda. Är det liknade plektrum som jag söker, så köper jag
gärna om du vill sälja...


07 Oct 2017, 10:57
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
pudas wrote:
Plektrum är en intressant ämne, helt klart påverkar plektrumets form, material och tjocklek tonen och spelkomfort tycker jag. Plektrum har ju också en helt unik förmåga att försvinna! Köper man tio stycken så har man tappat bort nio under mindre än en vecka! Min teori är att dom hamnar på månens baksida via nån form av portal!
Detta faktum får mig att oftast spela barbacka, d.v.s med fingrarna, duger det för Jeff Beck, så duger det för mig!

Håller med till 200%


07 Oct 2017, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2344
Location: Varberg
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
pudas wrote:
Plektrum är en intressant ämne, helt klart påverkar plektrumets form, material och tjocklek tonen och spelkomfort tycker jag. Plektrum har ju också en helt unik förmåga att försvinna! Köper man tio stycken så har man tappat bort nio under mindre än en vecka! Min teori är att dom hamnar på månens baksida via nån form av portal!
Detta faktum får mig att oftast spela barbacka, d.v.s med fingrarna, duger det för Jeff Beck, så duger det för mig!


Hans fingrar skulle duga för mig också.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Oct 2017, 23:57
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
1 plektrum på 30 år!?!?! Jag köper en grabbnäve så fort jag passerar min lokala musikaffär.


09 Oct 2017, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1638
Location: Halmstad
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
Jag köpte tre plektrum i Kalmar en gång för länge sedan. Och har nog två kvar. De enda som ev används. Orange Sharkfin. Men för trådskaparen:

https://www.premierguitar.com/articles/ ... ick?page=2

Gjordes med korkgrepp. Eftersom de flesta av mina gamla plektrum är D'Andrea så är nog det med korkgrepp också ett sådant, som påpekas i tidigare inlägg. Mina kommer från samma nedlagda musikaffär. Om trådskaparen har D'Andrea så finns kanske fa. namnet under greppet. Spetsen går ju att slipa till med en fil.

ChrisJ har fått bilder på mina plektrum. Men jag glömde tjockleken. Får mäta igen.


10 Oct 2017, 02:51
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
LabLord wrote:
1 plektrum på 30 år!?!?! Jag köper en grabbnäve så fort jag passerar min lokala musikaffär.

Nästan, jag köpte 3st 1982 så det blir 3 plektrum på 35 år. Men det är inte illa det heller.
Är det det som kallas economy picking??? :-)


10 Oct 2017, 12:47
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Behöver hjälp att hitta ett plektrum
arinihsd wrote:
Jag köpte tre plektrum i Kalmar en gång för länge sedan. Och har nog två kvar. De enda som ev används. Orange Sharkfin. Men för trådskaparen:

https://www.premierguitar.com/articles/ ... ick?page=2

Gjordes med korkgrepp. Eftersom de flesta av mina gamla plektrum är D'Andrea så är nog det med korkgrepp också ett sådant, som påpekas i tidigare inlägg. Mina kommer från samma nedlagda musikaffär. Om trådskaparen har D'Andrea så finns kanske fa. namnet under greppet. Spetsen går ju att slipa till med en fil.

ChrisJ har fått bilder på mina plektrum. Men jag glömde tjockleken. Får mäta igen.


Min epost har strulat några dagar så jag har tyvärr inte fått några bilder.


10 Oct 2017, 13:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], kri and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.