View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 18:55



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Det skrivs en hel del på Edge/Floyd-justeringssidor att man bör byta stallstoplarna på äldre gitarrer.

Vad har ni för erfarenhet av det? Finns det något bra sätt att bedöma slitaget på dem och om man ska byta dem eller inte. Är original bäst eller finns det andra bättre alternativ?

Image


10 Oct 2017, 17:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Håller det stämningen vid kraftiga dives och pullups (utan flutter efter!) = då är det bara att köra på.

Håller det inte stämningen vid kraftiga dives och pullups = antingen är det stolpar, eller knivegg på stall, eller både och.

Stolp å stallmässigt alltså. Det kan även såklart vara andra faktorer (dåliga fjädrar, låssadel som inte sitter som den ska, halsskruvar som inte är åtdragna ordentligt osv)

Med flutter så menar jag att stallet så återvända till grönt efter en djup dive eller pullup UTAN att fluttra på svajpinnen.
Då brukar den nämligen hamna stämt trots slitage eller annat.

Själv har jag för vana att fluttra till LITE grann eller "surf-svaja" efter en dive bara för att va på säkra sidan trots att Floyd-stallet på en av mina guror (enda flytande ,jämfört med alla andra dive-only blockade) egentligen håller stämningen väldigt bra.

Det är mycket som kan gå fel med dom här sakerna :mrgreen:


10 Oct 2017, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Svårt det där, har någon justerat stallet utan att lossa strängtryck mycket är de troligen döda.
Jag skulle nog bytta dem för att... jag kan.
Det finns inga bättre än original, plus att de går att låsa, så andra passar inte.

Inga stall håller stämningen speciellt bra, så avvägandet om det är som det skall eller kass är alltid svår.

Jag byter hela mina stall regelbundet (tidsintervall skiftar så mycket att tid är svårt att säga, men när jag lirade 200gig om året så ungefär efter 2-3 år). De är förslitningsvaror.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Oct 2017, 22:22
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Magnus Olsson wrote:
Svårt det där, har någon justerat stallet utan att lossa strängtryck mycket är de troligen döda.
Jag skulle nog bytta dem för att... jag kan.
Det finns inga bättre än original, plus att de går att låsa, så andra passar inte.

Inga stall håller stämningen speciellt bra, så avvägandet om det är som det skall eller kass är alltid svår.

Jag byter hela mina stall regelbundet (tidsintervall skiftar så mycket att tid är svårt att säga, men när jag lirade 200gig om året så ungefär efter 2-3 år). De är förslitningsvaror.

/Magnus


Fetmarkerade nr 1:
Det där tycker jag också är skitviktigt!
Vet att det går delade meningar kring det där. Vissa svär på att dom har höjt å sänkt sina Floyd/Edge i åratal utan att sänka strängtrycket å det funkar än. Jag är lite tveksam. Må så vara... men det är ju bara att tänka:
sätt en kniv mot ett finger. Dra lite försiktigt. Eller tryck åt ordentligt.
Vilket känns värst? Samma med Floyd/Edge mot stolpe. Lossa alltid strängtryck vid justering!
Det tar längre tid, men får man bara in vanan och snitsen, så är det inte så jobbigt.

Fetmarkerade nr 2:

Vet att du sagt sådär förr om Flåjdsar.
Och då sa jag bara emot att "joooooo".
Men nu undrar jag: vad har du för tolerans för vad som håller stämnigen?
Är -1 cent "ur stämning"? Rent vetenskapligt så är det ju så det kan jag hålla med om.

Här testar jag en HPD med OFR och hals utan låssadel (men låsstämmisar)
https://www.youtube.com/watch?v=EKSJq1RtnFA
Efter allt det där fjantandet så låg alla strängar på -+0 cent enligt stämapparaten, vilket man väl ändå får säga är helt i stämning.

När jag lirade live med precis den där gitarren, så kollade jag stämnigen efter 3e låt, och efter 5e... Helt grönt!
Var det inte förrän i låt nr 7 eller 8 tror jag som jag behövde peta på en stämskruv, å det var bara tjocka E som behöver upp typ 2-3 cent eller nåt.

Då höll den alltså vetenskapligt inte stämningen
Men enligt mej höll den sig galant å helt klart inom mina krav för stämstabilitet iaf 8)


11 Oct 2017, 02:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Svårt det där, har någon justerat stallet utan att lossa strängtryck mycket är de troligen döda.
Jag skulle nog bytta dem för att... jag kan.
Det finns inga bättre än original, plus att de går att låsa, så andra passar inte.

Inga stall håller stämningen speciellt bra, så avvägandet om det är som det skall eller kass är alltid svår.

Jag byter hela mina stall regelbundet (tidsintervall skiftar så mycket att tid är svårt att säga, men när jag lirade 200gig om året så ungefär efter 2-3 år). De är förslitningsvaror.

/Magnus


Fetmarkerade nr 1:
Det där tycker jag också är skitviktigt!
Vet att det går delade meningar kring det där. Vissa svär på att dom har höjt å sänkt sina Floyd/Edge i åratal utan att sänka strängtrycket å det funkar än. Jag är lite tveksam. Må så vara... men det är ju bara att tänka:
sätt en kniv mot ett finger. Dra lite försiktigt. Eller tryck åt ordentligt.
Vilket känns värst? Samma med Floyd/Edge mot stolpe. Lossa alltid strängtryck vid justering!
Det tar längre tid, men får man bara in vanan och snitsen, så är det inte så jobbigt.

Fetmarkerade nr 2:

Vet att du sagt sådär förr om Flåjdsar.
Och då sa jag bara emot att "joooooo".
Men nu undrar jag: vad har du för tolerans för vad som håller stämnigen?
Är -1 cent "ur stämning"? Rent vetenskapligt så är det ju så det kan jag hålla med om.

Här testar jag en HPD med OFR och hals utan låssadel (men låsstämmisar)
https://www.youtube.com/watch?v=EKSJq1RtnFA
Efter allt det där fjantandet så låg alla strängar på -+0 cent enligt stämapparaten, vilket man väl ändå får säga är helt i stämning.

När jag lirade live med precis den där gitarren, så kollade jag stämnigen efter 3e låt, och efter 5e... Helt grönt!
Var det inte förrän i låt nr 7 eller 8 tror jag som jag behövde peta på en stämskruv, å det var bara tjocka E som behöver upp typ 2-3 cent eller nåt.

Då höll den alltså vetenskapligt inte stämningen
Men enligt mej höll den sig galant å helt klart inom mina krav för stämstabilitet iaf 8)


Det första är ju enkelt fysik.
Metall som tryckts mot metall när en av dem snurrar slits mer/fortare ju hårdare trycket är.
Det går ju inte att argumentera emot.
Jag justerar ofta utan att lossa strängtrycket på grund av tidsbrist, skillnaden på slitage (hur snabbt det märks) på de där jag gör det (live gitarrer) och de där jag inte gör det (studio endast gitarrer) är stor.

Det där med att många säger att de gjort det utan att släppa i många år och ändå funkar det säger nog mest att antingen hör de inte små pitch ändringar eller så vet de inte hur ett friskt stall är i funktion.

Jag menar inte bara floyd när jag säger att svaj inte håller stämningen, jag menar alla svajstall (lite undantaget några som är kullager upphängda).
Vad jag menar är ungefär så här. Är gitarren stämd och du trycker till uppåt på svajet (med armen eller bara trycker till det med handen) stannar svajet för högt i pitch. Ofta så att gitarren är stämd mot sig själv, men för hög i förhållande till A440.
Trycker man åt andra hållet blir den för låg. Menar inte det över tid, ofta räcker det med ett enda svajande.
Knycker man tillbaka igen efter sin svajning löser man det oftast, men inte alltid.
Noll läget på ett svaj, om man kan kalla det så (mitt läget kanske är ett bättre ord) är alltid större än +- 0hz.

Kan man använda det lär man sig hur man får det att hålla stämningen bättre med att trycka tillbaka i motsatt håll till det man svajade mot.
Och sen jag bytte till NYXL strängar klarar jag oftast spela ett helt set live utan att behöva stämma. Men då menar jag stämt inom ramen för "funkar", kollar man nog behöver alltid minst en sträng korrigeras (oftast höga E).

Jag är jätteglad, och seriöst avundsjuk, på de som tycker att deras gitarr alltid håller stämningen. Men de gånger jag kollat det så stämmer det aldrig, bara att de personligen inte hör det.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Oct 2017, 09:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Magnus Olsson wrote:

Jag är jätteglad, och seriöst avundsjuk, på de som tycker att deras gitarr alltid håller stämningen. Men de gånger jag kollat det så stämmer det aldrig, bara att de personligen inte hör det.

/magnus


Ahh sweet att veta att du är avundsjuk mig och mina gitarrer :mrgreen:


11 Oct 2017, 10:23
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bör man byta Edge-stallstolparna efter 22 års slitage?
Magnus Olsson wrote:
Det första är ju enkelt fysik.
Metall som tryckts mot metall när en av dem snurrar slits mer/fortare ju hårdare trycket är.
Det går ju inte att argumentera emot.
Jag justerar ofta utan att lossa strängtrycket på grund av tidsbrist, skillnaden på slitage (hur snabbt det märks) på de där jag gör det (live gitarrer) och de där jag inte gör det (studio endast gitarrer) är stor.

Det där med att många säger att de gjort det utan att släppa i många år och ändå funkar det säger nog mest att antingen hör de inte små pitch ändringar eller så vet de inte hur ett friskt stall är i funktion.

Jag menar inte bara floyd när jag säger att svaj inte håller stämningen, jag menar alla svajstall (lite undantaget några som är kullager upphängda).
Vad jag menar är ungefär så här. Är gitarren stämd och du trycker till uppåt på svajet (med armen eller bara trycker till det med handen) stannar svajet för högt i pitch. Ofta så att gitarren är stämd mot sig själv, men för hög i förhållande till A440.
Trycker man åt andra hållet blir den för låg. Menar inte det över tid, ofta räcker det med ett enda svajande.
Knycker man tillbaka igen efter sin svajning löser man det oftast, men inte alltid.
Noll läget på ett svaj, om man kan kalla det så (mitt läget kanske är ett bättre ord) är alltid större än +- 0hz.

Kan man använda det lär man sig hur man får det att hålla stämningen bättre med att trycka tillbaka i motsatt håll till det man svajade mot.
Och sen jag bytte till NYXL strängar klarar jag oftast spela ett helt set live utan att behöva stämma. Men då menar jag stämt inom ramen för "funkar", kollar man nog behöver alltid minst en sträng korrigeras (oftast höga E).

Jag är jätteglad, och seriöst avundsjuk, på de som tycker att deras gitarr alltid håller stämningen. Men de gånger jag kollat det så stämmer det aldrig, bara att de personligen inte hör det.

/magnus


Angående höja/sänka med strängtryck:

Jag höll bara med dig ;)
Att jag sedan gick in på "hur man ska göra" var inte för att ge dig en lektion för jag vet att du vet hur det funkar
Men jag kanske uttryckte mej lite klantigt. Det var nog egentligne Carl M jag ville ge lite råd 8)


Angående stämning:

Jag kan nog inte höra +-1 eller ens 2 cent på en sträng. Däremot kan jag höra om gitarrer inte stämmer med varandra.
I början när jag spelade i band med annan gitarrist va jag lite mer liberal med detta vid inspelning...
Men jag klarar inte lyssna på inspelningar där olika fingertryck skapar olika pitchändringar, speciellt inte när vår timing inte är exakt lika heller.
Evertune löser pitch-problemet iallafall :mrgreen:
Timingen sitter fortfarande i handen så fortsättningsvis så spelar jag helst in alla kompgitarrer själv för att få så tajt höger/vänster komp som möjligt.

Dessutom gillar jag att Evertune motverkar "upp-pitchning" vid hårda anslag: lite pitchar det upp om man kollar stämapparaten men det blir inte den där "booiiing" som det blir på en vanlig gitarr, speciellt om man har så tunna strängar som jag har.
Evertune hjälper att behålla en hörbart rak pitch från anslag.

(spelar nämligen in en ny platta för tillfället å njuter av mitt nyligen installerade Evertune, 3 dagar i rad utan att stämma :mrgreen: )


11 Oct 2017, 10:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.