View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 07:46



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Tips på högtalare 2x12 
Author Message

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Tips på högtalare 2x12
Hejsan LB-panelen!

Jag har en moddad Traynor YGL-3 combo (2x12). Den är verkligen snorbra (AmpHealer moddad).
Den ska vara Dumbelish på ena kanalen och Marshallish på den andra. Vilket som så är den grym!
Tremolot på dessa är bland de allra bästa - och då är jag verkligen inte en Tremolosnubbe. Reverbet hyfsat.

Problemet är att det sitter ett set rätt lättdrivna Eminence 12 or i denna (103 Db) vilket gör att den låter rejält starkt - lite för rejält.......eller mycket för rejält med tillgängliga 80watt. Ettan är too much lixåm- och när det gainar.....jo ni fattar.


Tips på lämpliga 2x12or önskas, som ger ett Twinsh sprill med jätteheadroom och ett fett komprimerat ljud med gain i en halvöppen combo ( jo jag vet - U Wish...) med en känslighet runt säg ca 95 Db eller mindre. Kombination av element gillas.


10 Oct 2017, 12:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Inte så brett urval med de kriterierna. Men "twin" och 95dB, då är det ju inte utan att man tänker på nån av Jensens Alnico-modeller.
Å andra sidan, Dumble och Jensen sitter inte riktigt bra i samma mening om det är något liknande ODS som avses.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Oct 2017, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Hej! Vill du ha tips på 2X12 lådor med element eller på 2 st 12-tummare att ersätta de som sitter i kombon nu?
Anar att det är det senare, och då kan Jensen Jet Tornado vara ett alternativ, och du får en lättare kombo dessutom :)
Tror Jensen har kommit med ett par till liknande trattar i samma serie nyligen.

Eminence har väl en typ av element som man kan ställa känsligheten på, med en ratt baktill.

Det var min tjuga :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


10 Oct 2017, 17:47
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Tips på högtalare 2x12
En stärkare i den klassen kommer aldrig att hålla vettig volym med volymratten uppdragen. Det får du nog bara acceptera, och hålla den nedvriden. Det är möjligt att det är som folk säger, att stärkare låter bäst när de får jobba lite, men låter det bra så låter det bra.

En grej som du skulle kunna prova för att få ner volymen är ju att skippa 2x12-konfigurationen helt, och köra på en ensam tolva. Det låter något mindre, och då har du ju möjlighet att växla mellan olika 1x12or för att vidga ljudpaletten ännu mer.


10 Oct 2017, 21:27
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Rekommenderar också Jensen Neo.

Har 2 "custom" i min DV Mark 2x12:a.

Låter fantastiskt till allt (se tidigare tråd).
Rekommenderas både för rygg och plånbok...

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Oct 2017, 21:49
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Robert wrote:
En stärkare i den klassen kommer aldrig att hålla vettig volym med volymratten uppdragen. Det får du nog bara acceptera, och hålla den nedvriden. Det är möjligt att det är som folk säger, att stärkare låter bäst när de får jobba lite, men låter det bra så låter det bra.

En grej som du skulle kunna prova för att få ner volymen är ju att skippa 2x12-konfigurationen helt, och köra på en ensam tolva. Det låter något mindre, och då har du ju möjlighet att växla mellan olika 1x12or för att vidga ljudpaletten ännu mer.


Jag har även en YGL-3 topp som jag kör i en Malmberg 4x12 med Greenbacks - skillnaden i ljudstyrka mot Combon är rent anmärkningsvärd. Toppen går liksom att använda. Jag har mest stärkare runt 100w (80-160w) men den här YGL-3
kombon är en ilsken jeafel


10 Oct 2017, 23:02
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Lynxtrap wrote:
Inte så brett urval med de kriterierna. Men "twin" och 95dB, då är det ju inte utan att man tänker på nån av Jensens Alnico-modeller.
Å andra sidan, Dumble och Jensen sitter inte riktigt bra i samma mening om det är något liknande ODS som avses.


Egentligen så är jag väl som de flesta ute efter kombon Brittish/Twin i samma stärk - som de flesta andra. Och vad som är Dumble skiljer sej ju.
Den optimala drömkonen som fixar allt och med låg verkningsgrad är min stilla önskan :)


10 Oct 2017, 23:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7472
Location: Götelaborg
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Image

E en baslåda från början. Portad i botten framtill,vilket ger den en helt sjuk närvaro i rummet. Sitter gamla Isophon P30/37 AlNiCo i den,och den orkar med just 80 watt.
Verkningsgraden på elementen är typiskt tidigt -60tal,dvs låg.

Finns som 5 Ohm och 20 Ohm till min kännedom. Bra skit. De enda högtalarna tillverkade på kontinenten vid tiden som verkligen låter guld till skitig rocknroll och iom det lite av branschens doldisar.

Räkna dock med att du får importera själv. De tidiga cabbarna (guldfärgat baffeltyg) är av furu och därför lätta. De senare (svart baffeltyg) i spån...å väger i vanlig ordning apa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2017, 02:23
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Om du gillar nuvarande högtalare kan du ju alltid skaffa en bra attenuator.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Oct 2017, 09:34
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Lynxtrap wrote:
Om du gillar nuvarande högtalare kan du ju alltid skaffa en bra attenuator.


Har testat och det blir inte riktigt det samma.


11 Oct 2017, 20:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1632
Location: Halmstad
Post Re: Tips på högtalare 2x12
pudas i Växjö spelar nog på en liknande. Han/hon/mest han har nog rekommendationer. Annars har vår vän på östkusten bra alternativ. Ursäkt till en gammal bojare som jag tappade nicket till.


12 Oct 2017, 03:33
Profile

Joined: 23 Feb 2008, 17:45
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Det här måste ju nästan vara min gamla. Minns den som väldigt välljudande, Sjukt högljud och framförallt vansinnigt tung :D

_________________
https://www.instagram.com/sekundernaofficial/?hl=en


12 Oct 2017, 17:27
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
tommypachi wrote:
Det här måste ju nästan vara min gamla. Minns den som väldigt välljudande, Sjukt högljud och framförallt vansinnigt tung :D


Det kan det nog vara - minns inte säljarens nick men den kom Norr ifrån.. Vikten är för en reslig faen som mej ( den har ju även hjul) ett mindre bekymmer än att Ettan är för ljudligt och att efter det blir det bara starkare..... Trean är lagom för Globen utan PA....


12 Oct 2017, 17:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Eminence gör dessa med en stor ratt där bak för att sänka känsligheten. Så skulle passa i en kombo
där man enkelt kommer åt.

http://www.guitarplayer.com/lessons/101 ... kers/13153

Har själv en Ygl mark III topp. Den här typen av stärkare är byggda för konserter
och riktigt stora rum. Att ha en hemma är lite som att ha en Harley Davidsson i
vardagsrummet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


20 Oct 2017, 12:45
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Uncle Fred wrote:
Eminence gör dessa med en stor ratt där bak för att sänka känsligheten. Så skulle passa i en kombo
där man enkelt kommer åt.

http://www.guitarplayer.com/lessons/101 ... kers/13153

Har själv en Ygl mark III topp. Den här typen av stärkare är byggda för konserter
och riktigt stora rum. Att ha en hemma är lite som att ha en Harley Davidsson i
vardagsrummet.


Intressant tips!
Har även en YGLIII topp ihop med en Malmberg 4x12 - förvisso moddad- men den går liksom att hantera. 98 vs 103Db är ju en markant skillnad.


20 Oct 2017, 16:41
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1318
Location:
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Har en 1x12-låda med ett Eminence Reignmaker, tycker nog att det funkar rätt bra med att ställa in känsligheten på elementet. Enligt Eminence så ska det vara mellan 91 och 100 dB. Kanske den andra modellen, Maverick skulle passa bättre i din förstärkare eller varför inte ett av varje?
Enligt Eminence så ska Reignmaker vara mest lik Private Jack och Maverick mest lik en modell som heter Screaming Eagle.


Last edited by niknor on 20 Oct 2017, 17:27, edited 1 time in total.



20 Oct 2017, 17:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Tips på högtalare 2x12
Jag kör ju med combon, och i den sitter det originalelementen i. Det råder ju delade meningar om vad det är för fabrikat på dom, vissa säger Marsland medan det på Traynors egen Vintage sida står att det är av fabrikat eminence. Jag skiter i det och nöjer mig med att jag tycker dom låter bra! Har kopplat in andra högtalarkabinett för att jämföra som Marshall, Fender, HH med Fane etc. Vist ljudet blir lite olika, men inte bättre i sig!
Jag håller med tidigare talare i att det är först och främst en förstärkare bygd för dom större arenorna. Däremot tycker jag att Traynors mastervolym funkar ovanligt bra, i alla fall för mig! Har aldrig känt att det enda som skulle tämja den är atenuator.

_________________
pudas


20 Oct 2017, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Tips på högtalare 2x12
En fördel med YGL-3 är att den är lättroddad.
:shock:

Den kan stå kvar i replokalen, fast man har gig.
Bara att öppna fönstret, så hörs den över hela stan.
8)

Elak fan, den där.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


20 Oct 2017, 22:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.