View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:41



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Double cutaway LP Junior P90? 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Mmannen wrote:
kjelle wrote:
Googlade lite, det verkar som om halsprofilerna har varit olika i omgångar. Tunna halsar (inte bredden då) fram till 97-98 nånting, och bredare efter det. Med vissa undantag. Verkar det stämma?


1970 och -80-talare kan ha varierande halsprofiler, men ofta inte så breda. Tunna eller tjocka varierar. Har dock aldrig stött på någon med xtremt fet "baseball bat" profil.

Tidiga 90-talare, specielt Special modellen, hade nog oftare tunnare, eller medium halsar, än feta.

De Hamer's jag lirat på från kring 1995 har haft halsprofiler som passar mig bäst, fantastiskt sköna mediumhalsar med C profil.

I slutet på 90-talet, början av 00-talet så blev det mer standard med antingen en Vintage carve, som var ganska fet, eller en Modern, som var mer medium. Men eftersom alla halsar gjordes 100% hand carved så varierar det ändå lite grann.

Fram till någon gång under 1979 hade de one piece necks. Efter det så har de Hamer's stress neck system. Dvs three piece necks där ådringen ligger mot varandra för att förhindra att halsen vrids.

Tack för mycket bra info! Ska hålla ögonen öppna för en Hamer, minns att jag var sugen på dom redan för 20 år sedan, men sen gled blicken åt annat håll.

_________________
Image


10 Nov 2017, 10:04
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Suget efter en sån här börjar bli oerhört olidligt.


10 Nov 2017, 10:12
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
CarlM wrote:
Mmannen wrote:
Tidiga 90-talare, specielt Special modellen, hade nog oftare tunnare, eller medium halsar, än feta.


Det är en sån jag har, en 91:a eller 92:a. (Jag minns inte men jag kollat upp serienumret för en massa år sedan.) Och den har en hals som liknar en Gibson 59-profil. D v s ungefär samma som LP59 RI och de flesta LP Standard från t ex 90-talet. Med andra ord tunnare än LP56/57 och tjockare än den tunna 60's-profilen. Det passar mig perfekt.

Låter som perfekt för mig! LP59RI har enligt mig nära den perfekta halsprofilen.

_________________
Image


10 Nov 2017, 10:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Jag kan också intyga att Hamer är fantastiska, inte minst de med P90. Jag har själv en Special med P90 från 1993 som är fantastisk. Ful senapsfärg, väldigt enkel i utförandet, men otroligt bra spelkänsla. Relativt tunn, eller snarare platt (grund) hals, men en av de mest lättspelade jag ägt.

Det fanns en sån för bara 4900 på vend i förra veckan, som jag tipsade om i Tipsforumet, men den verkar såld nu. Enormt prisvärd gitarr när man hittar den.

Jag har även ägt en Artist Korina med tre P90, som var fantastisk kvalitet och tjock och go hals, men den hade jag lite svårare att komma överens med ljudmässigt av nån outgrundlig anledning.


12 Nov 2017, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Om man vill/vågar testa annat så kan jag rekommendera denna Godin. Äldste grabben hade en sådan ett tag, tror han ångrar att den försvann. Ingen dyring heller:
http://www.chorder.com/electric-guitars ... lg-p90-468

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


12 Nov 2017, 13:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
CarlM wrote:
Och den har en hals som liknar en Gibson 59-profil. D v s ungefär samma som LP59 RI och de flesta LP Standard från t ex 90-talet.
Med andra ord tunnare än LP56/57 och tjockare än den tunna 60's-profilen. Det passar mig perfekt.


Stämmer inte helt med mina erfarenheter, har aldrig känt en halsprofil från 90-talet som är lika fet som en R7/R8 eller R9.
Tycker mer de liknar det Gibson numer karrar '50's Rounded' vilken är liute fetare än 60s men inte som en Reissue.

Så har det varit med de c:a dussine R-Serie jag ägt /testat och ungefär 10 LP Standards från 90-talet

_________________



13 Nov 2017, 12:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Och den har en hals som liknar en Gibson 59-profil. D v s ungefär samma som LP59 RI och de flesta LP Standard från t ex 90-talet.
Med andra ord tunnare än LP56/57 och tjockare än den tunna 60's-profilen. Det passar mig perfekt.


Stämmer inte helt med mina erfarenheter, har aldrig känt en halsprofil från 90-talet som är lika fet som en R7/R8 eller R9.
Tycker mer de liknar det Gibson numer karrar '50's Rounded' vilken är liute fetare än 60s men inte som en Reissue.

Så har det varit med de c:a dussine R-Serie jag ägt /testat och ungefär 10 LP Standards från 90-talet


1. Det låter som du eventuellt missförstått mitt inlägg. Jag menar att Hamer Special P90 från tidigt 90-tal (som diskuterades) har en profil som liknar Gibsons 59-profil. Menar du verkligen att det inte stämmer? Vilken Gibson-profil menar du i s¨fall att Hamer Special P90 från tidigt 90-tal mest liknar?

2. Menar du att R7 och R8 har samma profil. Det är väl R6 och R7 som brukar ha samma typ av extra tjocka halsprofiler (jämfört mot t ex R8/R9). Det väl till och med samma gitarrmodell bortsett från mickarna?

3. Det är väl R8 och R9 som har ungefär samma halsprofil? R8:a har väl egentligen alltid varit ett billigare alternativ till R9.

Jag vet att du har enorm erfarenhet av Gibson-gitarrer, men jag baserar mina erfarenheter på gitarrer jag äger eller har ägt. Så därför tycker jag att det vore märkligt om vi har så olika erfarenheter av Gibsons och Hamers halsprofiler.


14 Nov 2017, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
LabLord wrote:
Tillverkas det inga såna nuförtiden i vettiga prisklasser? Gibson 2015 års modell är dock INTE intressant.


Finns en going på blocket nu..

https://www.blocket.se/lund/Gibson_Billie_Joe_Armstrong_Les_Paul_Junior_76565883.htm?ca=16&w=3


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


15 Nov 2017, 09:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
CarlM wrote:
1. Det låter som du eventuellt missförstått mitt inlägg. Jag menar att Hamer Special P90 från tidigt 90-tal (som diskuterades) har en profil som liknar Gibsons 59-profil. Menar du verkligen att det inte stämmer? Vilken Gibson-profil menar du i s¨fall att Hamer Special P90 från tidigt 90-tal mest liknar?
.


Ja , du skrev så här och jag tolkade det som du tycker 90-tals LP Standards har samma halsprofiler som R9:or
D v s ungefär samma som LP59 RI och de flesta LP Standard från t ex 90-talet.

_________________



15 Nov 2017, 12:30
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
LabLord wrote:
Suget efter en sån här börjar bli oerhört olidligt.


Såg en SC white aged för 5900 på Blocket häromdan (endast för upphämtning i Tjockhult dock- annars hade jag köpt den själv). När jag skulle tipsa dig några timmar senare var den borta. Kanske läge att vara på hugget nu?


15 Nov 2017, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Skulle kunna tänka mig att köpa den här. Men avsaknad av pris i annonsen samt att man måste vara 'seriös spekulant' och ringa upp
och snacka några timmar och förhandla om priset gör att jag blir avtänd.

https://www.blocket.se/goteborg/1961_Gi ... ?ca=12&w=3

TROLIGEN har säljaren orimliga förväntningar på priset och då blir det bara en 'waste of time'

Kanske nån här som säljer eller vet vem det är?

Vore också intressant att se om den är lika gul i kaviteterna :?

_________________



09 Dec 2017, 10:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Mike Leaf wrote:
Skulle kunna tänka mig att köpa den här. Men avsaknad av pris i annonsen samt att man måste vara 'seriös spekulant' och ringa upp
och snacka några timmar och förhandla om priset gör att jag blir avtänd.

https://www.blocket.se/goteborg/1961_Gi ... ?ca=12&w=3

TROLIGEN har säljaren orimliga förväntningar på priset och då blir det bara en 'waste of time'

Kanske nån här som säljer eller vet vem det är?

Vore också intressant att se om den är lika gul i kaviteterna :?


Min spontana tanke var att det är en vit SG Jr som gulnat.


09 Dec 2017, 22:02
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Double cutaway LP Junior P90?
Jag fick hjälp utav en kille nere i Skåne att ifrån Japan plocka hem en R8 Junior Custom Shop som var gjord i cherry röd enbart för den japanska marknaden.
Även om TV gul är coolt så har jag alltid varit svag för röda DC Junior. Denna gitarr kommer jag nog aldrig att göra mig av med.


10 Dec 2017, 11:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.