View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:30



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Tänkte det skulle vara kul -att höra lite om Bojarnas mer personliga preferenser när det gäller musikinstrument. Vi snackar egentligen om alla saker som är lite udda -och går emot det vanliga. Detta kan vara allt mellan himmel och jord -så länge det gäller musik: Ex:

- Annorlunda rutiner förberedelser för ett gig.
- Förkärlek färger; som ex piss-rosa instrument.
- Måste alltid spela det där jävla repeterings licket.
- Set up på instrument.
- Gitarren funkar inte utan en pin up -dekal.
- Den där pedalen låter skit -men den måste bara vara med på bordet.
- Någonting har varit sönder länge på ett main instrument -men det skiter man fett i.
- Alltid skall man vara och efter-runka på volymen i stärkaren -trots resten av bandet tycker den är bra som den var.
- Är för båg -för att fatta att soundet låter hel-piss.
- Konkar alltid med sig ett helt lass med kablage för mycket -men har alltid glömt antingen strömkabeln -eller högtalarkabeln...
- Kör pedalerna på batteri -och dessa kroknar alltid vid fel tillfälle!

...Ungefär i den stilen. Typ sånt som annat folk stör sig på när det gäller dig själv--eller saker man själv stör sig på hos andra.

Jag har en VÄLDIGT STOR förkärlek till det mesta som är annorlunda. Detta speciellt i instrument väg! Jag väljer gärna det som är udda -före standard. Så mycket att om någonting udda låter skit; måste jag ofta bygga ihop eller modifiera det som är udda -för att det skall bli kick-ass istället. På detta sätt kan jag fortsatt välja att rocka på mina udda preferenser. Det intressanta är att "mitt udda" begränsas mest till instrumenten jag föredrar. Är jäkligt konservativ när det gäller stärkare och övrigt.

VEM FAN vill spela på en pissgul Star gitarr med hockeyklubba skalle; och ha en super Gibba LPC back-up?! Eller föredra en rosa HPD strata -och ändå ha ruskigt fina original Strator att tillgå?! -Jepp: -Skyldig... :lol:

Fyll GÄRNA på med mer! :lol: :lol: :lol: :lol:


/ Jonken 8)


06 Oct 2017, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3229
Location: växjö
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag har oerhört svårt för alla former av klichéer, söndertjatade koncept som superstrator med Floyd-spak etc. Kastar väl i och för sig sten i glashus då jag likt alla andra gubbar föredrar en vanlig Strata! I mitt fall HPD med hard tail, då jag tycker det är roligt att meppra, och att man då får det som man vill ha det.
Samma med förstärkare, jag kör mest på en Traynor ygl-3, varför spela på en Fender Twin som alla andra gör när Traynorn gör jobbet, fast utan Twinens "spik i örat" ton?
Samma tänk på distpedal, tubescreamer är för mjäkigt och kliché, jag tycker att min gamla OD-2 är lite hårigare!

_________________
pudas


07 Oct 2017, 09:41
Profile

Joined: 07 Dec 2016, 21:05
Posts: 59
Location: Västra Götaland
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Detta kan bli en rolig tråd...

- Jag kan bara spela med en sorts plektrum...
- Jag köpte en ny gitarr med Floyd Rose för ca: 8 år sedan och har inte vågat
byta strängar på den för det verkar så krångligt. Originalsträngar :D
- Jag har haft gitarrer sen slutet av 70-talet och har 13 st just nu och har
aldrig behövt justera halsböjen på någon av dom...
- Jag har aldrig någonsin hållit i en Gibson


07 Oct 2017, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Gillar det mesta udda, mycket 80's shred-guror, väldigt gärna med reversed hockeyklubba, är nog på gränsen till besatt av just dem :D
Sen är man nästan lite barnsligt förtjust av grova relics, gärna med någon relativt stark färg över sunburst etc.


07 Oct 2017, 12:32
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Gillar snygga och coola gitarrer men gillar inte att öva på gitarrspelandet och det kan nog bandkamrater säkert tycka är jobbigt :mrgreen:


07 Oct 2017, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Spadeace wrote:
Gillar det mesta udda, mycket 80's shred-guror, väldigt gärna med reversed hockeyklubba, är nog på gränsen till besatt av just dem :D

Kan absolut relatera till detta! :wink:
Dessa gitarrer har ofta har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Mycket av detta kommer nog från att man rastade dessa yxor genom sterila, processerade riggar på 80-talet. Köpte för ett tag sedan en äldre Jackson Soloist här på bojen -som jag parar med en Valley Arts Standard Pro. -GRYMMA YXOR BÅDA TVÅ!

Har idag endast två guror med reverse hockeyklubba: En Gibson M3 (metallic grön) -och en äldre Pavey V-Type Vandenberg (lila quilt). Utseendemässigt fräcka saker båda två.


/ Jonken


07 Oct 2017, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jonken wrote:
Spadeace wrote:
Gillar det mesta udda, mycket 80's shred-guror, väldigt gärna med reversed hockeyklubba, är nog på gränsen till besatt av just dem :D

Kan absolut relatera till detta! :wink:
Dessa gitarrer har ofta har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Mycket av detta kommer nog från att man rastade dessa yxor genom sterila, processerade riggar på 80-talet. Köpte för ett tag sedan en äldre Jackson Soloist här på bojen -som jag parar med en Valley Arts Standard Pro. -GRYMMA YXOR BÅDA TVÅ!

Har idag endast två guror med reverse hockeyklubba: En Gibson M3 (metallic grön) -och en äldre Pavey V-Type Vandenberg (lila quilt). Utseendemässigt fräcka saker båda två.


/ Jonken


Precis, känns spontant som att vi har lite liknande smak när det gäller udda guror, mina två bakvända är en Robin Medley och en Kramer Proaxe :)


07 Oct 2017, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Spadeace wrote:
Precis, känns spontant som att vi har lite liknande smak när det gäller udda guror, mina två bakvända är en Robin Medley och en Kramer Proaxe :)

Intressant. Blandat HB och SC -hål i båda eller?


/ Jonken


07 Oct 2017, 15:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
:D :D :D :D

Ok... -Jag ljög...
Nu har jag tydligen 3 styck gitarrer med reverse hockeyklubba. Avslutade just ett telefonsamtal med en gammal MUG:are; som skulle skicka en gammal Allparts R/W hals -och SW/Ash kropp till mig...

- Så kan det bli; ibland... :?


/ Jonken


07 Oct 2017, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 15 Jul 2009, 07:46
Posts: 326
Location: Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jonken wrote:
Spadeace wrote:
Precis, känns spontant som att vi har lite liknande smak när det gäller udda guror, mina två bakvända är en Robin Medley och en Kramer Proaxe :)

Intressant. Blandat HB och SC -hål i båda eller?


/ Jonken


Yes, Robin är H + slanted S, Proaxen är H-S-S med hot rails :)


07 Oct 2017, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Spadeace wrote:
Yes, Robin är H + slanted S, Proaxen är H-S-S med hot rails :)

Coolt!

Några förslag hur man skall välja att lacka en trären, rear-routed swamp ash -kropp; med nedsänkt Floyd hål och en HB-mick...? :lol:


/ Jonken


07 Oct 2017, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 12:45
Posts: 328
Location: Karlskoga, Värmland
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Kul tråd :)

Jag har sedan TBV-tiden varit barnsligt förtjust i Telecasters och Les Paul Juniors. I dag har jag tre Gibson Les Paul Juniors och en Dean Leslie West Standard hemmavid. Jag söker gitarrer med sustain i kroppen så den nästan killar i naveln när man spelar på gitarren :mrgreen: (ja; jag är lite rund)


07 Oct 2017, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Det mesta av musiken jag lyssnar på skulle nog platsa ganska bra in på annorlunda och udda.

I gitarrprylar väg vet jag inte, jag är bog rätt mellanmjölk där.
Kanske att jag får spatt av chorus och verkligen inte gillar les paul och Marshall.
De verkar ju ganska ovanligt alla tre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


Last edited by Magnus Olsson on 23 Dec 2021, 09:43, edited 1 time in total.



07 Oct 2017, 21:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Magnus Olsson wrote:
Det mesta av musiken jag lyssnar på skulle nog platsa ganska bra in på annorlunda och udda.

I gitarrprylar väg vet jag inte, jag är bog rätt mellanmjölk där.
Kanske att jag får skatt av chorus och verkligen inte gillar les paul och Marshall.
De verkar ju ganska ovanligt alla tre.

/Magnus

Vad betyder att få skatt av chorus? Och jag blir nyfiken på vad du lyssnar på? :D

Det mest udda med mig är att jag inte gillar att spela låtar. Vill bara improvisera och hitta på nytt hela tiden. Hatar att melodier/låtar fastnar i huvudet.. :(

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Oct 2017, 22:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag gillar när ett band är kompromisslöst och lirar utifrån hjärtat och inte för nått annat och jag tror det fanns större möjligheter förr att göra det eller så börjar jag bli gubbe på riktigt. Jag menar allså att det udda är band med egen agenda och idé och inte nån kommersiell lansering av något till lyssnaren som jag personligen är ofantligt trött på.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Oct 2017, 01:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Första jag kommer att tänka på är att jag gillar lite rundare radie på greppbrädan och lite mindre band, fast jag gillar iofs också att gitarrer är och känns olika. Men är svag för "fulsnygga" gitarrer i allmänhet antar jag... eller rent av fula till och med! Och så har jag svårt för både strator och les paul. Jazzmastersvaj är dom bästa, iaf mastery's variant.


08 Oct 2017, 08:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Polytone wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det mesta av musiken jag lyssnar på skulle nog platsa ganska bra in på annorlunda och udda.

I gitarrprylar väg vet jag inte, jag är bog rätt mellanmjölk där.
Kanske att jag får skatt av chorus och verkligen inte gillar les paul och Marshall.
De verkar ju ganska ovanligt alla tre.

/Magnus

Vad betyder att få skatt av chorus? Och jag blir nyfiken på vad du lyssnar på? :D

Det mest udda med mig är att jag inte gillar att spela låtar. Vill bara improvisera och hitta på nytt hela tiden. Hatar att melodier/låtar fastnar i huvudet.. :(


iPad, skulle stå får spatt av chorus.

Jag lyssnar egentligen väldigt brett (några artister i nästan alla stilar som finns, undantaget ör väl egentligen bara schlager och reagge), men de jag gillar bäst verkar förbli ganska marginell musik (menar udda som att få lyssnar på den, inte som i att musiken är speciellt udda).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Oct 2017, 12:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Kul tråd!

Jag har extremt svårt för japanska möbelgitarrer typ Vantage och Aria. Det spelar ingen roll hur bra de är. Utseendet är så motbjudande att jag inte kan förmå mig att äga en.
Jag har också svårt för gitarrer som är för snygga. Som candy apple red t.ex. Eller Les Pauler med extremt randiga tigertoppar.

Annars gillar jag det mesta tror jag. Utom möjligtvis Fender Jazzmaster...


08 Oct 2017, 21:33
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Vita gitarrer! ...med guldmekanik, mmmmm...
Vita stärkare (Marshalls)
Vita pedalbord.
Allt i utrustningsväg som är vitt (utom kablar)

_________________
Skill is nothing without style


09 Oct 2017, 07:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Magnus Olsson wrote:
och verkligen inte gillar les paul och Marshall.
/Magnus

Mest udda hittills ! 8)

Det är liksom måttstocken som är grunden till begreppet 'ton', Beano Album, Clapton med 59 Burst och Marshall !!!!!!!!!!!!

_________________



09 Oct 2017, 09:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
och verkligen inte gillar les paul och Marshall.
/Magnus

Mest udda hittills ! 8)

Det är liksom måttstocken som är grunden till begreppet 'ton', Beano Album, Clapton med 59 Burst och Marshall !!!!!!!!!!!!


Ja, för väldigt många är det så, absolut.
Men det är väldigt långt ifrån mitt ljudideal och jag har ingen känslomässig koppling till albumet i fråga alls (även om jag självklart hört det mycket).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2017, 09:35
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag har aldrig kommit överens med Marshallstärkare...Min första stärk var iof en -78 2150 100w 1x12 combo som jag f.ö har kvar,men jag har liksom aldrig gillat den..
Har även lånat några jcm800 900,en -71 el möjligen -73 50w jmp bass,men aldrig fått till det.
Så Marshall går bort för min del,skulle iof vilja ha en Bluesbreaker mest för utseendets skull!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


09 Oct 2017, 10:43
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
gretschen wrote:
Jag har aldrig kommit överens med Marshallstärkare...Min första stärk var iof en -78 2150 100w 1x12 combo som jag f.ö har kvar,men jag har liksom aldrig gillat den..
Har även lånat några jcm800 900,en -71 el möjligen -73 50w jmp bass,men aldrig fått till det.
Så Marshall går bort för min del,skulle iof vilja ha en Bluesbreaker mest för utseendets skull!!


//Robban


Håller med! Har haft flera (JCM900, Silver Jubilee, JTM30, 1974X) och lirat på fler än jag kan minnas. Har gett upp på Marshall nu - går bort helt enkelt! :)


Last edited by Alias123 on 27 Dec 2021, 17:25, edited 1 time in total.



09 Oct 2017, 16:34
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Men det som tilltalar mig mest just nu är svarta gitarrer.


13 Oct 2017, 15:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Det måste vara svaj på en gitarr jag skulle jamma, eller gigga, med. Då blir det mest strata....
Hade en period en tele med Bigsby, tyvärr såld, men jag tycker tele låter bättre än strata i grupp-spel och med svaj är man i princip i mål.
Även haft en Les Paul med Bigsby, men njaaaaa.....
Efter att ha testat och ratat Floyd när de kom, och sen dess beklagat mig över att de snor ton, låter spinkiga etc... så har jag nu tre Floyd-bestyckade "super-strator", och jag gillar mer och mer den ton ett Floyd ger, jämfört med ett vintage svaj. Kommer man bara över tröskeln att ett Floyd inte låter som ett vintage svaj, utan annorlunda och med positiva tonegenskaper, en egen röst.
Ingen nackdel att de håller stämningen heller....


13 Oct 2017, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3352
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag var länge obekväm med att ställa mig på scen med gitarrer som såg för dyra ut. Det är antagligen därför jag använt min Hamer Special P90 så mycket live. Ingen vet vad det är och det ser ut som någon märklig Gibson-kopia samtidigt som gitarren är i toppklass. Det måste vara väldigt svenskt att tänka så.

Jag gillar att spela på PRS, men har svårt för utseendet.

Jag blir inte sugen på relics även om jag inte har något emot dem. Det kanske beror på att jag fick min favoritgitarr snabbrelicerad när jag var 16 år och caset öppnade sig av misstag och gitarren åkte ner i kullerstensgatan en mörk och svinkall vinterkväll. Perfekt relic och jag får ofta frågan om hur jag relaterat den. (Jag jag har den kvar.)

Jag kör samma förstärkarinställningar oavsett gitarr och rattar bara på pedaler eller möjligen på gitarren. Det måste vara lite udda, eller?

Jag gillar både moderna och omoderna gitarrer. Det verkar det inte vara så många som gör.


Last edited by CarlM on 15 Oct 2017, 14:48, edited 1 time in total.



13 Oct 2017, 19:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag har/har haft ganska mycket udda shit. Mest för att jag under studietiden, när jag köpte på mig som mest, hade dåligt med stålar och behövde få dem att räcka längre. Hög kvalitet för lite pengar helt enkelt. Nu när jag har inkomst och råd att köpa (nästan) vad som helst har jag gått och blivit snål och jävlig istället, så det blir fortfarande mest konstiga prylar.

Min stora svaghet är udda pedaler. Där tilltalas jag öht inte av det som är mainstream. Jag har aldrig ägt en tubescreamer, och cry baby's är nog det vidrigaste wah-soundet jag känner till. Däremot kan jag ibland tvångsmässigt köpa på mig pedaler bara för att de är fula/konstiga. Jag minns varmt min gamla Dimarzio Very Metal (med rattar som gick till 11) som jag spelade genom kanske 5 minuter, men ändå var toknöjd med. Har även en Dearmond wah som jag köpte bara för att den var så vansinnigt stor, och jag tänkte att den skulle se rolig ut mot mina små fötter (väldigt bra wah dock).


13 Oct 2017, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Så jäkla underbart -och läsa alla inlägg här! Det är inte "de vanliga" standardanekdoterna; utan essensen av de verkligt personliga grejerna. Det är ur dessa individuella unikheter -som det intressantaste skapandet egentligen startar. Dessa saker är som fingeravtryck; som ofta berättar en hel del av användaren i fråga.

Tittar man på kända artisters långa karriärer i branschen; upptäcker man att dessa musiker har vandrat på precis samma stigar. Detta speciellt i början av deras verksamma artisteri. Ur detta kan man förstå att parallellt med själva spelandet på prylarna: -This shit is a lifelong quest!

Det är inte lätt idag att "hitta sin egna identitet" i en värld -som är så styrd att forma individer till att i princip låta, tänka och drömma precis lika. Men detta bevisar; att det finns fortfarande lite hopp för oss. (Även om denna unikare skara är en strikt minoritet idag.) Det finns kvar folk som fortfarande söker efter svar. -Som envist fortsätter att forma sin identitet efter sin egna mall -och kockar själv; istället för att bli tvångsmatade med samma soppa varje dag.

- From the bottom of my heart: I tip my fuckin' hat to ya all !
- Keep on bringin' it -instead of swallowing it !
- YOU are the difference that make all this worth while !


/ Jonken :)


14 Oct 2017, 12:37
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag gillar mycket udda- gissar att det är för att kompensera min bristande talang eller nått sånt.

Vad jag inte gillar är jag dock lite klarare över. Tele, LesPaul och med några väldigt få undantag 24,75 mensur, vintageband, high outputmickar, Bigsby svaj.

Går i gång på Kolfiber, konstiga pedaler och bra japanska Cleanstärkare som Roland JC och Yamaha, höga smala band, hög stränghöjd (relativt) och knasiga pedaler samt multitasking av förstärkare - 2 till fem samtidigt. Välj vad som kan ses som udda.


14 Oct 2017, 20:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Annorlunda -eller udda -som tilltalar dig?
Jag är ju skittråkig. Gillar bara väldigt traditionella grejer såsom t.ex Les Paul, Telecaster, Marshall, Strata, SG och 335. Går jag på konsert och gitarristen spelar på en PRS eller Ibanez kan jag rentav bli besviken.

Jo, nu kom jag på någonting udda. Jag tycker röda lespauler är snygga.


14 Oct 2017, 21:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.