View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 10:10



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Jag har sett på lite olika demos att en det gitarrtekniker använder kilar eller block för att blocka Edge-stall (och Floyd Rose) vid, strängbyte, stämning och setup.

Finns det att köpa såna här i Sverige (eller i Europa) eller måste man köpa från USA?

Eller har ni andra tricks? Det tar ju evigheter att att få till det annars. När gitarren väl stämmer, så har stallet fel vinkel och då får man ändra fjäderspänningen och stämma om igen, vilket tar en stund. När den stämmer så antagligen stallet felvinklat igen och så där får man hålla på. Om man istället stämmer med kil och sedan släpper kilen och stämmer E-strängarna med fjädrarna, så är det klart och det känns betydligt smidigare.

/Edge-justerande nervvrak som ser fram emot att spela och inte bara justera...


03 Oct 2017, 14:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Jag har en bit styv kartong som jag lägger under stallet (den böjer sig så att stallet är i princip perfekt i noll läge).
Det funkar så att när jag tar bort den behöver jag som värst små justera lite.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2017, 14:25
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Vad som helst som håller stallet på plats går bra. Onödigt att köpa nåt special för överpris.

Suddigummi, ett batteri, eller nåt.


03 Oct 2017, 16:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Jag använder (använde) nu har jag sålt alla mina gitarrer med svaj (Ibanez) och är så mycket lyckligare, ett dörrstopp.

-Japp ,ett customsågat dörrstop med cirka 5 graders lutning.
Brukar vara en svag lutning på en del Edge-svaj om jag inte minns fel.
cirka 1-1,5 cm tjockt alltså med svag lutning.
Det användes också som "fixering" vid låsning av svajet självt.

-Det eller en gummiklopp, som fick sitta permanent på.. :mrgreen:
Enda fördelen med svaj är ju intoneringsskruven...fördelen annars...-nopp...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Oct 2017, 16:36
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Annars så finns det ju en del roliga uppfinningar!

Tremol-No
(som fixerar tremoloet i stämningsläge)
Backstop (ibanez-pryl, Steve Vai kör 2 parallelt monterade på svaj"fjäder"ytan mot träet)
FZE-Backstop, (tror det heter så någonting finns, på Ibanez premium-gitarrer,
som är en slags fjäder man skruvar åt) tyckte det fungerade hyffsat inte jättebra,
sen måste man väl förmodligen borra upp eländet ändå...

=)

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Oct 2017, 16:43
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Tror dock han var intresserad utav hjälpmedel för setup, inte att blocka stallet för att spela med :) men jag kan ha fel...


03 Oct 2017, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Med rätt mått på kilen, så att stallet står helt rakt (d v s parallellt med kroppen) är det onekligen rätt smidigt att stränga om, stämma och därefter bara släppa kilen. Men eftersom ingen av er med mycket erfarenhet av problemet tycker att ni behöver någon klump med exakt mått så att stallet står rakt så får väl jag pilla vidare med något som liknar det ni använder.

Antagligen blir allt säkert smidigare när jag justerat upp gitarren en gång för alla. Den var ganska märkligt uppsatt när jag fick den trots att den använts yrkesmässigt av den förra ägaren.


03 Oct 2017, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Tvåtakt wrote:
Tror dock han var intresserad utav hjälpmedel för setup, inte att blocka stallet för att spela med :) men jag kan ha fel...


Exakt. Hela poängen med köpet av gitarren var att får ett låsbart svaj för första gången i mitt liv. Jag planterade ett HPD-projekt men eftersom en japansk RG var så lik det jag tänkte bygga och mycket billigare, så tänkte jag att jag köper en färdigt kavalitetsgitarr istället. Den kostar mindre och blir dessutom ett bra trerapiredskap för att bota min Ibanez-fobi.

Fast jag ska erkänna att köpet av äldste sonens RG350EX har gjort mig rejält nyfiken på en bra räsergitarr och som far kan man ju inte hålla på och smyglåna sin sons gitarr. Nä, man får skaffa en egen.

Och jag får erkänna att det är skitkul att spela RG. Spelstilen blir väldigt annorlunda och inte minst snabbare....


03 Oct 2017, 17:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
När du byter strängar kan du se till att helt enkelt ta en sträng i taget bara.
Så gör jag, å använder aldrig nån kil. :)

Men kil är såklart användbart, men jag är van utan bara.


03 Oct 2017, 22:10
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Vår luthiere shop nr one Biltema har trästickor för omrörning av färg som är perfekta för ändamålet och man får ett rejält knippe för billig slant.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Oct 2017, 23:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Glasspinnar, staplas till de har rätt höjd.
Även kreditkort, som staplas vid behov, funkar utmärkt.


04 Oct 2017, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Tvåtakt wrote:
När du byter strängar kan du se till att helt enkelt ta en sträng i taget bara.
Så gör jag, å använder aldrig nån kil. :)

Men kil är såklart användbart, men jag är van utan bara.


Visst, vid ett vanligt strängbyte när man inte ska göra något annat eller rengöra greppbrädan, så byter man förstås alltid sträng för sträng, eftersom det är smidigast på de flesta gitarrer.

Men om man ska justera upp ett ojusterat flytande svaj så det ligger helt rakt för optimal funktion, så tar det en hel del tid eftersom varje justering av sträng eller fjärde kommer att ändra stallets vinkel om det inte är kilat.

Men när det väl man fått stallet rakt en gång, så kan man förstås blocka det med vad som helst när man ska rengöra greppbräda eller byta mickar. När man sedan strängar upp igen, så är fjädrarna rätt spända och även om det inte är lika smidigt att stämma upp som en gitarr med fast stall, så är det inte bökigare än att stämma en gitarr med Bigsby.

I mitt fall så har jag en gitarr som är helt ojusterad, som jag håller på att pilla med och nu börjar jag hitta rätt när det gäller stallet, men samtidigt har jag kommit på att jag måste kolla slitage på stallknivarna och stallstolparna, eftersom gitarren är 22 år och eftersom förra ägaren har kört med stallet i 25-30 graders vinkel, så kan det vara så att det blivit en hel del slitage som behöver fixas till för att allt ska funka stabilt. Det är ju ingen större poäng att ha Edge eller Floyd om det inte håller stämningen.


04 Oct 2017, 10:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
lillefar wrote:
Vår luthiere shop nr one Biltema har trästickor för omrörning av färg som är perfekta för ändamålet och man får ett rejält knippe för billig slant.


Det låter som ett bra tips! :)


04 Oct 2017, 10:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Kilar för att blocka Edge vid stämning och setup?
Goran wrote:
Glasspinnar, staplas till de har rätt höjd.
Även kreditkort, som staplas vid behov, funkar utmärkt.


Fast med tanke på att det finns info om i princip allt på internet, så borde någon, någonstans lagt upp måtten på vad som behövs för att kila fast ett Edge-stall.

Men jag kommer att låsa det provisoriskt nu när jag byter mickar, men när fjädrarna ska av nästa gång för kolla av stallegg och stallstolpar, så ska jag nog försöka hitta en lite extaktare kiltyp.


04 Oct 2017, 10:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.