View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:39



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vintage sektionen på Ljudbojen 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Jo, det kan jag hålla med om :)

Men, jag föredrar nog nya grejer ändå (alltså, nybeställda från exempelvis Warmoth)

Nytillverkade begagnade grejer brukar sällan vara värda priset... enligt mej...

Ser många mexico Charvel San Dimas/So-Cals från senaste åren som såldes för kanske 7000 spänn nya (tror jag? dyrare numera dock) som folk försöker sälja för 5500-6000 kr... (finns en just nu men den prissänks lite då och då :mrgreen: )


11 Oct 2017, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 440
Location: Göteborg
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
För egen del, det är svårt att tala för andra, har jag bara en riktig vintage-gitarr, och den spelar jag på dagligen, det är inget samlarobjekt. Och har jag skrutit om den gitarren en gång redan, blir det ju lite tjatigt nästa gång. Därför postar inte jag på vintage forum.


12 Oct 2017, 18:22
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Liiiite gubbigt med vintage.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


12 Oct 2017, 18:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
Apropå vintage - var köper man vintage-gitarrer till bra priser i Sverige nu för tiden?
Ljudbojen, Blocket, Vend och (i mindre utsträckning) Tradera är ju givna ställen att kolla, men har ni andra tips?
Vilka gitarrhandlare tycker ni är bäst på vintage (och i det begreppet inkluderar jag schysta priser)?


'Bra priser' ... Det är så jäkla svårt. Det är så många faktorer som spelar in vid prissättning, skick, modell, år, trender....
Ofta värderar man mot ett tillstånd som inte representerar gitarren, alltså tar betalt för bra skick när det är dåligt.

Sällan det dyker upp något som är underprisat i butikerna i alla fall.

Ställen att kolla i Stockholm är JAM gitarrer, där det blivit bättre senare år och ibland dyker upp gul grejer. Har själv handlat där och fått 'schysst pris'
Halkans har alltid en del.

Gitarrmässan, där går det att deala med folk.

Folk som äger grejer vill ju också ha 'schysst pris' när dom byter in eller säljer, så det blir en omöjlig ekvation att driva butik och sälja billigt och ändå tjäna 25-30%
Tänker du inte samma själv?





Allra bäst att handla vintagegrejer är med bytesaffärer, då brukar det gå lättare.
95% av allt du ser i Sverige är 'meckat' och då får man fundera själv vad det är värt.


Jo, precis, jag fattar att "schysta priser" är väldigt vagt, och att handlare måste lägga på för att tjäna nåt. Men jag tänkte mest vilka som inte lägger på orimligt mycket och dessutom har kul sortiment. Twang är nog bästa gitarraffären jag haft att göra med, men det var mycket oftare för 15 år sedan; på senare år har jag nästan bara handlat här på bojen och på eBay (och nån gång på Hamer Fan Club).


12 Oct 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Haraldrig wrote:
Liiiite gubbigt med vintage.

Källa på den?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Oct 2017, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Hela vintagegrejen gick väl åt helvete när Gibsongitarrer dök upp i Antikrundan (eller motsvarande). Det är ju inte så rock'n'roll eller hur!?

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


13 Oct 2017, 07:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Ofta hänger det bra grejer hos mindre bra handlare och vice versa. Det är inte som nytt där allt finns hos Thomann. Allt finns inte på nätet heller.
Fryshusmässan är väl ganska snart förestående...
Det är en rätt bra överblick på vad som finns.

_________________



17 Oct 2017, 17:17
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Valfri gitarrmässa


Polytone wrote:
Haraldrig wrote:
Liiiite gubbigt med vintage.

Källa på den?

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Oct 2017, 17:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Haraldrig wrote:
Liiiite gubbigt med vintage.


Ja , om gubbe är typ +35?

Men det handlar ju också om att ha råd att köpa dessa, samt att man måste vara bildad nog att förstå att dom är bättre :mrgreen:

Kolla på många 'up coming bands' och yngre bluesartister som nästan uteslutande kör på gamla gitarrer när dom fått in lite deg.
Varför?
Tja dom tycker väl dom är välljudande, KANSKE lite personligare än det man hittar på Thomann och GC.

Annars blir det lite som att påstå att unga personer från förorten inte gillar att köra Porsche och Ferrari, bara gamla gubbar som kör dom ju...

_________________



17 Oct 2017, 19:22
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Varje gång man ställer ut vintageprylar går det 13 gubbar på dussinet av de som är intresserade. Mest av allt är de intresserade av att berätta att de hade en sån gura när de var unga :mrgreen:

Mike Leaf wrote:
Haraldrig wrote:
Liiiite gubbigt med vintage.


Ja , om gubbe är typ +35?

Men det handlar ju också om att ha råd att köpa dessa, samt att man måste vara bildad nog att förstå att dom är bättre :mrgreen:

Kolla på många 'up coming bands' och yngre bluesartister som nästan uteslutande kör på gamla gitarrer när dom fått in lite deg.
Varför?
Tja dom tycker väl dom är välljudande, KANSKE lite personligare än det man hittar på Thomann och GC.

Annars blir det lite som att påstå att unga personer från förorten inte gillar att köra Porsche och Ferrari, bara gamla gubbar som kör dom ju...

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


17 Oct 2017, 20:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4119
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Det måste vara ännu gubbigare att ställa ut vintage än gå på en vintagemässa kan jag tycka :mrgreen:

Haraldrig wrote:
Varje gång man ställer ut vintageprylar går det 13 gubbar på dussinet av de som är intresserade. Mest av allt är de intresserade av att berätta att de hade en sån gura när de var unga :mrgreen:



18 Oct 2017, 08:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Haraldrig wrote:
Varje gång man ställer ut vintageprylar går det 13 gubbar på dussinet av de som är intresserade. Mest av allt är de intresserade av att berätta att de hade en sån gura när de var unga :mrgreen:


Har du varit på många vintagemässor? Du verkar ha koll på hur snacket går. Är man gubbe, säg 52 år, så var man 15 år 1982 och 20 år 1987. Redan då var det dyrt att köpa en 50- eller 60-tals fender eller gibson, så chansen är inte så stor att dessa gubbar hade vintagegitarrer när de var unga. Let´s face facts: det är gubbsen som har råd att köpa dessa fina vintage instrument. Kidsen får titta på. :mrgreen:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Oct 2017, 08:42
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Jag har varit på väldigt många mässor i Europa, Japan och USA.


Polytone wrote:
Haraldrig wrote:
Varje gång man ställer ut vintageprylar går det 13 gubbar på dussinet av de som är intresserade. Mest av allt är de intresserade av att berätta att de hade en sån gura när de var unga :mrgreen:


Har du varit på många vintagemässor? Du verkar ha koll på hur snacket går. Är man gubbe, säg 52 år, så var man 15 år 1982 och 20 år 1987. Redan då var det dyrt att köpa en 50- eller 60-tals fender eller gibson, så chansen är inte så stor att dessa gubbar hade vintagegitarrer när de var unga. Let´s face facts: det är gubbsen som har råd att köpa dessa fina vintage instrument. Kidsen får titta på. :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


18 Oct 2017, 13:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Jag gillar vintage. Men jag kan ju inte med den bästa vilja i världen säga att jag har något gemensamt med vad som normalt avhandlas i vintage-sektionen. Det beror på att uppfattningen vad som är vintage är extremt smal där (och på de flesta andra ställen). Det är Gibson, Fender och kanske Gretch som gäller (vad gäller elgitarrer) och det ska vara gitarrer byggda före 60-talets slut. Det är i min värld absurt om man ska definiera vintage på sedvanligt manér, dvs att dessa instrument är både gamla och bättre än senare tillverkade. Det är ju bara trams med tanke på att det redan i slutet av 70-talet började komma ny teknik som gjorde gitarrer bättre (tex svaj som höll stämningen och kunskapen att bygga resonanta instrument som inte vägde bly). De bästa gitarrerna har inte varit de som byggdes på 50 och 60-talet på 30 år eller nåt! De är bara gamla och coola, med mojo. Nåt annat är de inte. Och det är precis därför jag gillar gamla gitarrer, men vad som är vintage (per se) kan lika gärna vara pudelrockgitarrer från 80-talet sett till definitionen och förutsatt att man gillar just dessa gitarrer (vilket jag personligen också gör, eller "möbel"-gitarrer från 70-talet - dessa har åldern inne och var den tidens high end, det vill säga själva definitionen av vintage. Vurmarna av "traditionell vintage" är inskränkta och numera uppenbart även så elitistiska att de inte skriver på ett publikt forum. Då blir det ingen aktivitet. Jag kan starta 10 trådar om 80-talsvintage och se om det blir sura kommentarer eller ens nån respons alls. Kanske.


16 Nov 2017, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2607
Location: Sthlm
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Jag har aldrig riktigt förstått varför begreppet "vintage" alls behövs? Den som behöver definiera huruvida en gitarr är "vintage" eller inte måste ju ändå tala om att den är tillverkad 1959 eller 1968 eller 1982 eller vad det än må vara. Eller så kan jag säga att jag söker en strata från 60-talet eller en burst från 59, eller en pre-cbs Telcaster, men om detta sedan är vad som definieras som "vintage" förstår jag inte hur det kan vara relevant.

Och för andra är det viktigt att en ibba från 80-talet är vintage. Varför det?

Vem behöver vintage?


16 Nov 2017, 17:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7737
Location: Göteborg
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
lpstd wrote:
Jag har aldrig riktigt förstått varför begreppet "vintage" alls behövs? Den som behöver definiera huruvida en gitarr är "vintage" eller inte måste ju ändå tala om att den är tillverkad 1959 eller 1968 eller 1982 eller vad det än må vara. Eller så kan jag säga att jag söker en strata från 60-talet eller en burst från 59, eller en pre-cbs Telcaster, men om detta sedan är vad som definieras som "vintage" förstår jag inte hur det kan vara relevant.

Och för andra är det viktigt att en ibba från 80-talet är vintage. Varför det? Vad skulle det annars vara?


Vem behöver vintage? Ingen. Men det är fränt.



16 Nov 2017, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Vintage sektionen på Ljudbojen
Vinyljunkie wrote:
Men jag kan ju inte med den bästa vilja i världen säga att jag har något gemensamt med vad som normalt avhandlas i vintage-sektionen. De bästa gitarrerna har inte varit de som byggdes på 50 och 60-talet på 30 år eller nåt! De är bara gamla och coola, med mojo. Nåt annat är de inte. Vurmarna av "traditionell vintage" är inskränkta och numera uppenbart även så elitistiska att de inte skriver på ett publikt forum. Då blir det ingen aktivitet.


Ha ha...

Eller har dom alla dött eller fått skrivkramp!
Tycker du slår huvudet på spiken här.

Mycket underhållande text, tack för den!

_________________



17 Nov 2017, 10:04
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.