View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:59



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Music Man Luke 
Author Message

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Music Man Luke
En av mina elever köpte nyligen en Music Man Silhouette som var en jäkligt fin gitarr.
Jag började surfa lite Music Man-gitarrer och fick rejäl GAS när jag såg Luke-modellen.
Har testat en sån en gång men det var för typ tio år sedan.
Ni som har en sådan eller har testat en nyligen - hur skulle ni beskriva modellen (halsprofil, byggkvalitet, vikt, ljud mm)?
Image
Image


07 Mar 2011, 10:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post 
Väldigt bra gitarr, så bra gitarrer kan bli (på den nivån är det bara en smaksak). Jag personligen kastade ut mickarna när jag hade en.
Tunn hals men markerad V profil, inte MusicMans trevligaste halsar (tycker jag). Jag föredrar Silhouette modellen, den är märkbart fetare och mer åt C hållet, typ en bra strata av lite tjockare modell.
Även Albert Lee modellen är sjukt nice.

Deras halsar, hur de är behandlade (oljade och vaxade) är underbart.

När jag spelade MusicMan, under några år, så tyckte jag att de var sjukt bra allroundgitarr, bra till alla sorters ljud.
Men det var inte bäst till något, så de användes aldrig i studio, då hittade jag alltid andra gitarrer som gjorde ljudet jag letade efter bättre. Men så är det ju med såna här modeller, tycker jag.

Den svenska supporten för dem då var fruktansvärt usel, faktiskt orsaken att jag helt gav upp märket och sålde alla jag hade.
Bara för att jag köpt en av mina MusicMan när jag bodde i USA (och de andra 2 här hemma) så fick jag inte köpa reservdelar av dem.
MusicMans floyd version slets ut otroligt fort och behövde reservdelar hela tiden. OBS! MusicMans egen service är grymt bra.

Köp en!

/Magnus


07 Mar 2011, 13:28
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Tack för svaret. [:)]

Jag gillade halsprofilen på Silhouette och hade hoppats på något liknande när det gäller Luke-gitarren.
Dessvärre var den Silhouette jag testade en 20th anniversary-modell = mycket snyggare än de vanligare och gjordes bara 2006 om jag har korrekt information.http://www.youtube.com/watch?v=uMW06iJRX4s


07 Mar 2011, 13:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Lukemodellens hals är smalare för att Lukathers har små korvfingrar[:p], det var samma sak med hans signaturmodell från Valley Arts.
De bilder du postar är ju Private Reserves, dvs i prisklassen runt 30-40 papp...

Jag gillade inte riktigt den smala halsen, kändes liten trots att den är rätt tjock och tydligt v-formad. Hans gamla 50-talsstrata lär vara förebilden. Men finishen är mycket skön och EMG-mickarna lät riktigt bra i den gitarren. Har inte testat en Silhouette, dock.

Matte

mslcases@gmail.com


07 Mar 2011, 14:19
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Ok, ingen gitarr man köper otestad känns det som.
De på bilderna kan man, tack vara billig dollar, få för endast ca 25000 inkl tull+moms.


07 Mar 2011, 14:32
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
För er intresserade-jag hittade en riktigt bra factory tour-film i hd-kvalitet.
http://www.youtube.com/watch?v=Q_oXBvr8AhU


08 Mar 2011, 14:46
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Mar 2009, 19:59
Posts: 742
Location: Lund
Post 
Luke har mycket riktigt en tydligt märkbar V-profil, personligen tycker jag att det är jädrigt bekvämt, men det är ju många som ratar det..

/ Calle


08 Mar 2011, 16:06
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post 
hawa wrote:

För er intresserade-jag hittade en riktigt bra factory tour-film i hd-kvalitet.
http://www.youtube.com/watch?v=Q_oXBvr8AhU


Fascinerande att se!
Jämför skillnaden med 50-talets Fender-fabrik som postats tidigare.

Här är en till från Music Man:
http://www.youtube.com/watch?v=eerIO5bD ... re=related

Polerroboten vid 5:13 är jävligt ball!


08 Mar 2011, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post 
Tjena.
Jag har en Luke, en med floyd som jag köpte ny -95.
Håller med Magnus om att deras egna floyd inte är något vidare faktiskt. Har bytt ut mitt en gång, men något som kan vara värt att veta då är att stallsadlarna inte sitter centrerade på samma sätt på Luke som på det Gotoh som jag köpte. Fick kapa av en bit med vinkelslip på den sidan där svajet sitter. Sen var det inget problem längre.

Håller också med om att det är en sjukt allround gitarr, vilket också är anledningen till att det är den jag nästan alltid har på scen (även om jag brukar ha med ett par andra också bara för att det är kul att variera sig) och har nog avverkat 600+ gig med den.

En sak som nog kan vara att tänka på är att även om det är 25½-tumsskala så är den mindre än en stratocaster, så om man är storvuxen så kan det se ut som att man har en leksak på sig, haha.

Skulle mycket väl kunna tänka mig en till Luke, men det är ju kul med lite annat också...

Nu vet jag inte hur det är med de nyare Luke'arna men jag skulle byta volympoten och upptäcker då att de tre lödbenen är fastlödda direkt i kretskortet, detta gör att du behöver ha originalpoten.
Sen så fick jag glappkontakt i batterihållaren, så den slet jag ur, lödde på en riktig 9V-kontakt och gaffade över hålet! Inte snyggt, men vem bryr sig.. [:D]

I och med att den nya versionen av Luke inte har floyd så kan jag tänka mig att tonen går något mer åt vintagehållet än vad den gamla floydade gör (om man nu kan tala om vintage när det är EMG, hehe).

I övrigt så är halsen mycket riktigt något smalare än man kanske är van vid, men det är inte så att det stör. Har man dessutom små fingrar så blir det absolut inget problem.
Har i övrigt inte haft några andra problem med gitarren, inte ens 5-vägsswitchen har behövt bytas ut. 16 år, 600 gig... funkar fortfarande utan problem. Made in USA!

Bild på min (ursäkta "stor" bild):

Image



<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">


08 Mar 2011, 17:21
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Schnygg gitarr!
HUr kommer det sig att de kör med kretskort - några specialfinesser eller?


08 Mar 2011, 18:57
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Sep 2008, 01:34
Posts: 159
Location: Åre, Jämtland
Post 
Magnus Olsson wrote:

Väldigt bra gitarr, så bra gitarrer kan bli (på den nivån är det bara en smaksak). Jag personligen kastade ut mickarna när jag hade en.
Tunn hals men markerad V profil, inte MusicMans trevligaste halsar (tycker jag). Jag föredrar Silhouette modellen, den är märkbart fetare och mer åt C hållet, typ en bra strata av lite tjockare modell.
Även Albert Lee modellen är sjukt nice.

Deras halsar, hur de är behandlade (oljade och vaxade) är underbart.

När jag spelade MusicMan, under några år, så tyckte jag att de var sjukt bra allroundgitarr, bra till alla sorters ljud.
Men det var inte bäst till något, så de användes aldrig i studio, då hittade jag alltid andra gitarrer som gjorde ljudet jag letade efter bättre. Men så är det ju med såna här modeller, tycker jag.

Den svenska supporten för dem då var fruktansvärt usel, faktiskt orsaken att jag helt gav upp märket och sålde alla jag hade.
Bara för att jag köpt en av mina MusicMan när jag bodde i USA (och de andra 2 här hemma) så fick jag inte köpa reservdelar av dem.
MusicMans floyd version slets ut otroligt fort och behövde reservdelar hela tiden. OBS! MusicMans egen service är grymt bra.

Köp en!

/Magnus



+1 på allt. Mickarna är det bara kasta direkt [;)]


08 Mar 2011, 21:50
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
Såg att Music Man Luke 3 har polyester-lack, inte nitro.
Läst att hans (Lukather) gitarrer är samma som dom vi vanliga kan köpa.
Men varför vill han ha isåfall ha poly? En riktig gitarr ska ju ha nitro, det blir äkta då, som på Gibson och Fender.
Under glansdagarna med Toto så lirade han Gibson och Valley Arts, som hade nitro.
Varför sen välja att spela på sämre grejer?

När man läser den här recensionen så låter det som att det är riktigt bra gitarrer. Tänk om de ändå haft nitro...
https://www.musicradar.com/reviews/erni ... n-luke-iii


Last edited by bummer on 29 Jul 2021, 15:53, edited 2 times in total.



29 Jul 2021, 10:27
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
Såg att Music Man Luke 3 har polyester-lack, inte nitro.
Läst att hans (Lukather) gitarrer är samma som dom vi vanliga kan köpa.
Men varför vill han ha isåfall ha poly? En riktig gitarr ska ju ha nitro, det blir äkta då, som på Gibson och Fender.

Necrobump för att trolla?


29 Jul 2021, 10:53
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Music Man Luke
Gammal tråd jo men jag har sen den startades också en Luke III HSS. Det är så sjukt bra gitarrer. Nog en av dom jag haft som känts mest trygg att ha på scenen. Levererar på alla fronter och känns så gedigna på nåt sätt. Halsen är ju väldigt tunn men man vänjer sig faktiskt. Jag som vanligtvis gillar jumboband tänker inte ens på att det är låga vintage band heller.
På 3orna så sitter det passiva transition mickar som låter lite mer traditionellt. Tycker dom funkar kanon. Men låter ju inte gammelstrata, då tar jag min Sonnemo i så fall. Och inbyggda boosten som sitter på volymkontrollen skulle man vilja ha på alla gitarrer.
Single coil mickarna är stackade också vilket är grymt när man lirar live. Helt tysta. Sen håller den stämningen, har inbyggd buffer och är skön att ha på sig. Finns fasiken inget att klaga på.


29 Jul 2021, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Music Man Luke
Ja vad sa man på GMF-tiden? Jösses :mrgreen:


29 Jul 2021, 23:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
Varför sen välja att spela på sämre grejer?

Jag har läst nånstans att han har en ovanlig hudåkomma som gör honom överkänslig mot cellulosabaserade lacker. Han tvingas därför kompromissa och använda ”plastlack”, trots dess tonala underlägsenhet.

_________________
Mats


29 Jul 2021, 23:38
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
southbeck wrote:
Gammal tråd jo men jag har sen den startades också en Luke III HSS. Det är så sjukt bra gitarrer. Nog en av dom jag haft som känts mest trygg att ha på scenen. Levererar på alla fronter och känns så gedigna på nåt sätt. Halsen är ju väldigt tunn men man vänjer sig faktiskt. Jag som vanligtvis gillar jumboband tänker inte ens på att det är låga vintage band heller.
På 3orna så sitter det passiva transition mickar som låter lite mer traditionellt. Tycker dom funkar kanon. Men låter ju inte gammelstrata, då tar jag min Sonnemo i så fall. Och inbyggda boosten som sitter på volymkontrollen skulle man vilja ha på alla gitarrer.
Single coil mickarna är stackade också vilket är grymt när man lirar live. Helt tysta. Sen håller den stämningen, har inbyggd buffer och är skön att ha på sig. Finns fasiken inget att klaga på.


Nej, det är nog ingen gitarr för traditionalisterna. Allt är fel. Keramisk humbucker, stackade mickar, ej nitro.


30 Jul 2021, 07:55
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Music Man Luke
Vem bryr sig om det är traditionellt. Jag vill ha en bra gitarr.


30 Jul 2021, 08:42
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
southbeck wrote:
Gammal tråd jo men jag har sen den startades också en Luke III HSS. Det är så sjukt bra gitarrer. Nog en av dom jag haft som känts mest trygg att ha på scenen. Levererar på alla fronter och känns så gedigna på nåt sätt. Halsen är ju väldigt tunn men man vänjer sig faktiskt. Jag som vanligtvis gillar jumboband tänker inte ens på att det är låga vintage band heller.
På 3orna så sitter det passiva transition mickar som låter lite mer traditionellt. Tycker dom funkar kanon. Men låter ju inte gammelstrata, då tar jag min Sonnemo i så fall. Och inbyggda boosten som sitter på volymkontrollen skulle man vilja ha på alla gitarrer.
Single coil mickarna är stackade också vilket är grymt när man lirar live. Helt tysta. Sen håller den stämningen, har inbyggd buffer och är skön att ha på sig. Finns fasiken inget att klaga på.


Nej, det är nog ingen gitarr för traditionalisterna. Allt är fel. Keramisk humbucker, stackade mickar, ej nitro.


Från och med 2020 har Luke traditionella single coils och alinicomagneter i alla pickuperna.


31 Jul 2021, 16:56
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
guitarnerdswe wrote:

Från och med 2020 har Luke traditionella single coils och alinicomagneter i alla pickuperna.


Fast det är rätt så heta mickar, och fortfarande ingen nitro.


31 Jul 2021, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Music Man Luke
Han får ju betalt för att sätta sitt namn på dessa.

Kan tänka mig följande diskussion:

L: Varför är det inte Nitrolack
M: Det kostar för mycket då får vi dra ner på din royalty

L: Ok, kör med plastlack då.

_________________



31 Jul 2021, 19:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Music Man Luke
Varför skulle det inte vara nitrolack av nåt slags budgetskäl? Flera av de allra dyraste gitarrmärkena (t ex PRS och Suhr) använde inte nitrolack innan det blev ett färdigköpt åsiktspaket. Några håller gud bevars ut fortfarande, t ex Tom Anderson.

_________________
Mats


31 Jul 2021, 20:34
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
guitarnerdswe wrote:

Från och med 2020 har Luke traditionella single coils och alinicomagneter i alla pickuperna.


Fast det är rätt så heta mickar, och fortfarande ingen nitro.


Single coil mickarna är inte heta. Samma som sitter på Cutlass.


31 Jul 2021, 21:59
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
southbeck wrote:
bummer wrote:

Fast det är rätt så heta mickar, och fortfarande ingen nitro.


Single coil mickarna är inte heta. Samma som sitter på Cutlass.


+1

Jag har 2 (en HSS och en HH). Single coilsen är runt 6k, väldigt glassiga och vintage. Humbuckern i stallet är specad på 13.8k, symmetriskt lindad (båda spolarna mäter lika mycket). Nu säger resistansen av en humbucker väldigt lite, men jag skulle beskriva den som mer medium hot än super hot. Det är definitivt inget monster när det gäller outputen.

Halsen mäter 12k. Mycket mellanregisterfokus i båda, lite beslöjad diskant. Låter väldigt bra om man kopplar spolarna parallellt (har modifierat båda mina så att jag kan välja). Blir inte för vasst som det blir med pickuper av PAF-typ. Mittläget på HH-modellen är dock inget kul, men det är det aldrig på gitarrer som inte har väldigt svaga humbuckers, IMHO.


01 Aug 2021, 11:33
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
southbeck wrote:

Single coil mickarna är inte heta. Samma som sitter på Cutlass.


Stallmicken beskrivs som het. Och så har gitarren 20dB boost. Och fortfarande ingen nitro.
Mycket fel med den guran.


01 Aug 2021, 12:08
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Music Man Luke
Eller mycket som är rätt då, beroende hur man ser på det.


01 Aug 2021, 12:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Music Man Luke
Ja, den är väl Made in USA. Det är grejer det.

Jämför med ett märke som FGN. Dom har inte heller nitro, men tyvärr Made in Japan. Vem betalar såna pengar för deras varianter av LP t ex? Man får ju inte ens nitro.
Kollade på Ibanez Joe Satriani och John Scofield-modeller, Made in Japan. Står inte om de heller har nitro, nån som vet?


01 Aug 2021, 13:03
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
southbeck wrote:

Single coil mickarna är inte heta. Samma som sitter på Cutlass.


Stallmicken beskrivs som het. Och så har gitarren 20dB boost. Och fortfarande ingen nitro.
Mycket fel med den guran.

12 dB är fabriksinställningen. Går att justera själv. Och varför väljer du att inte tro folk som faktiskt äger flera ex av gitarren? Den är hetare än humbuckerna som sitter i vissa andra Music Mans, och svagare än vissa andra. En mittemellan pickup.

Sen, varför denna gudahöjning av nitro? Enda anledningen till att vilja ha nitro är kosmetiskt. Olika typer av lack (i detta fallet poly vs nitro) har inga specifika ljudegenskaper. Det enda som spelar roll är hur det appliceras, och framförallt, hur tjockt.

Förstår inte varför jag bemödar mig att svara när det trollas, men kanske kan någon annan uppskatta inläggen.


01 Aug 2021, 13:36
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 159
Post Re: Music Man Luke
bummer wrote:
Ja, den är väl Made in USA. Det är grejer det.

Jämför med ett märke som FGN. Dom har inte heller nitro, men tyvärr Made in Japan. Vem betalar såna pengar för deras varianter av LP t ex? Man får ju inte ens nitro.
Kollade på Ibanez Joe Satriani och John Scofield-modeller, Made in Japan. Står inte om de heller har nitro, nån som vet?



Förlåt om jag verkar dryg men det börjar bli lite tråkigt med allt ditt tjat om nitro hit och nitro dit, USA hit och dit.

Vad är det som säger att nitro egentligen är bättre? Förutom alla på internet. Har du kommit loss och prövat själv än? Kan lova dig att det är mer snack än vad du faktist hör, det är framförallt att det slits på olika sätt. Ny nitro slits ju även den på ett annat sätt än den äldre. Fan till och med den gamla slets ju på att annat sätt företag emellan, det är ju bara till att jämföra mellan Gibsons och Fenders gitarrer.
Om man skall tänka logiskt så bör ju nitro egentligen vara den sämre av de två.
Tänk förr när man köpte en gitarr och så nöts lacken bort, tänk vad mycket reklamationer företagen måste haft för att lacken slets bort det
fanns nog en anledning till att de övergick till mer hållbar plastlack istället. Sen att det blev billigare och mer produktionseffektivt var väl också en stor fördel. Innan man började med nitro så använde man sig ju av shellack.

Och att det tyvärr står Made in Japan på? Äger du ens själv en USA gurka? Ja det är ju synd att få ett instrument gjort i en nation som har flera hundra år av hantverkstradition inom träarbete jämfört med en nation som bara funnits några hundra år. Med de som jag pratat med som är äldre i gemet, jag själv är ungefär hälften så gammal som många av er, har gitarrer aldrig varit bättre och mer prisvärda än vad de är nu. Det är inte raketforskning vi pratar om liksom.


01 Aug 2021, 13:46
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Music Man Luke
Som Lukather själv säger består Music Man Luke III av det bästa av två världar, Fender Stratocaster och Gibson Les Paul.

Jag beställde min första osedd och otestad, den den andra via ebay och fotografier ca 500 mil härifrån, den tredje körde jag över 60 mil för att köpa. Mycket gitarr för pengarna.

Själv gillar jag halsarna (ja det finns små variationer), transitionmickarna och lacken/färgerna svart (piano svart) och olive gold.


01 Aug 2021, 14:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.