View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 12:17



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från 95? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från 95?
Jag har inte så mycket erfarenhet av Ibanez RG och kommer eventuellt behöva skruva i en på bortaplan och undrar vilka insexnycklar som behövs att justera en Ibanez RG550R från 1995.

Tack på förhand!

http://ibanez.wikia.com/wiki/RG550R

Image


24 Sep 2017, 23:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
Insex:
1.5mm
2.0mm
2.5mm
3.0mm
4.0mm

Trussrod:
7mm (utsex, hahaha)


25 Sep 2017, 07:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
Insex:
1.5mm
2.0mm
2.5mm
3.0mm
4.0mm

Trussrod:
7mm (utsex, hahaha)


Oj, behövs det fem insexnycklar och en hylsnyckel?

Jag trodde att man behövde en till den låsta sadeln och att samma användes till att låsa strängarna i stallet. Sedan en för att intonera och förstås en trussrod:en. Vad har man alla de andra till och vilka storlekar behövs det för sträng byte?

Jag har bara skruvat i sönernas Ibanezer lite och en av dem har inte ens svaj, så jag har dålig koll på Ibanez-verktyg.


25 Sep 2017, 09:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
Det beror ju på vad du ska göra....

Insex:
1.5mm Låsskruv till stallstolpar
2.0mm Intoneringslåsningar
2.5mm Översadelns skruvar mot halsen
3.0mm Låsbleck till översadel
4.0mm Stallstolpar

Men om du tar med en komplett mm-sats så har du ju allt??


25 Sep 2017, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
Det beror ju på vad du ska göra....

Insex:
1.5mm Låsskruv till stallstolpar
2.0mm Intoneringslåsningar
2.5mm Översadelns skruvar mot halsen
3.0mm Låsbleck till översadel
4.0mm Stallstolpar

Men om du tar med en komplett mm-sats så har du ju allt??


OK, tack då förstår jag. Jag trodde inte att du menade att alla storlekarna behövs till just den modellen. Jag åker förbi verktygsbutiken och köper ett helt set då.

Funkar en vanlig 7mm hylsa till trussen? Eller behöver man ha någon specialare från musikhandeln?

Jag köper mitt livs första RG ikväll och tänkte justera lite på hotellet. :)


25 Sep 2017, 10:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
Funkar en vanlig 7mm hylsa till trussen? Eller behöver man ha någon specialare från musikhandeln?


Orginal så ingår det två eller tre insexor och en trussnyckel till en gammal RG (idag får man ett multiverktyg, åtminstone på de dyrare modellerna.

Tror det kan bli tight med en vanlig hylsa, det är rätt trångt. Nån annan som testat kanske vet bättre?


25 Sep 2017, 10:23
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
CarlM wrote:
Funkar en vanlig 7mm hylsa till trussen? Eller behöver man ha någon specialare från musikhandeln?


Orginal så ingår det två eller tre insexor och en trussnyckel till en gammal RG (idag får man ett multiverktyg, åtminstone på de dyrare modellerna.

Tror det kan bli tight med en vanlig hylsa, det är rätt trångt. Nån annan som testat kanske vet bättre?


OK, tack. Det följde inte med några nycklar. Jag får försöka köpa en lämplig hylsa någonstans.


26 Sep 2017, 23:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
Ibanez (Crafton) säljer standardsex.

Du kan ibland få fel standard, dvs då kan du skada gängorna (lite) men lite i
taget blir helt förstört på ett helt år!
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


27 Sep 2017, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
FuriousFingers wrote:
Ibanez (Crafton) säljer standardsex.

Du kan ibland få fel standard, dvs då kan du skada gängorna (lite) men lite i
taget blir helt förstört på ett helt år!
:mrgreen:


OK, då får jag se till att fixa originalverktyg.

Kul gitarr förresten. Men stallet var väldigt löst spänt, så jag har spänt upp det enligt instruktioner jag hittat. Men då måsta jag höja stränghöjden lite och säljaren nämnde någonting om att man då måste låsa upp en skruv innan an justera höjden. Jag får googla vidare och försöka någon höjdjusteringsinstruktion. Det stod inte så mycket i Ibanez-manaulen.

Ibanez verkar rekommendera att man släpper strängtrycket helt och hållet innan man ändrar höjden och det verkar rimligt.

Jag spelade lite med den tidigare ägarens döda gamla strängar och det är vansinnigt kul att spela på den och den är löjligt lättspelad, så det ska bli kul att se vad jag kan hitta på med den här och hur bra den blir när jag justerat till den ordentligt, men det verkar lovande och jag har kul. :)


27 Sep 2017, 16:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
FuriousFingers wrote:
Ibanez (Crafton) säljer standardsex.

Du kan ibland få fel standard, dvs då kan du skada gängorna (lite) men lite i
taget blir helt förstört på ett helt år!
:mrgreen:


OK, då får jag se till att fixa originalverktyg.

Kul gitarr förresten. Men stallet var väldigt löst spänt, så jag har spänt upp det enligt instruktioner jag hittat. Men då måsta jag höja stränghöjden lite och säljaren nämnde någonting om att man då måste låsa upp en skruv innan an justera höjden. Jag får googla vidare och försöka någon höjdjusteringsinstruktion. Det stod inte så mycket i Ibanez-manaulen.

Ibanez verkar rekommendera att man släpper strängtrycket helt och hållet innan man ändrar höjden och det verkar rimligt.

Jag spelade lite med den tidigare ägarens döda gamla strängar och det är vansinnigt kul att spela på den och den är löjligt lättspelad, så det ska bli kul att se vad jag kan hitta på med den här och hur bra den blir när jag justerat till den ordentligt, men det verkar lovande och jag har kul. :)

-Precis!

Musik ska vara kul, annars kan man lika gärna köpa en halt hundvalp...

_________________
http://www.ergopikk.com


27 Sep 2017, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
FuriousFingers wrote:
Ibanez (Crafton) säljer standardsex.

Du kan ibland få fel standard, dvs då kan du skada gängorna (lite) men lite i
taget blir helt förstört på ett helt år!
:mrgreen:


OK, då får jag se till att fixa originalverktyg.

Kul gitarr förresten. Men stallet var väldigt löst spänt, så jag har spänt upp det enligt instruktioner jag hittat. Men då måsta jag höja stränghöjden lite och säljaren nämnde någonting om att man då måste låsa upp en skruv innan an justera höjden. Jag får googla vidare och försöka någon höjdjusteringsinstruktion. Det stod inte så mycket i Ibanez-manaulen.

Ibanez verkar rekommendera att man släpper strängtrycket helt och hållet innan man ändrar höjden och det verkar rimligt.

Jag spelade lite med den tidigare ägarens döda gamla strängar och det är vansinnigt kul att spela på den och den är löjligt lättspelad, så det ska bli kul att se vad jag kan hitta på med den här och hur bra den blir när jag justerat till den ordentligt, men det verkar lovande och jag har kul. :)


Det duger aldeles utmärkt med vanliga kvalitetsnycklar.. Det handlar mest om att folk inte vet hur man hanterar skruvar och muttrar och gör fel eller använder tum-grejjer på mm eller tvärtom. Inte dra åt för hårt. Smörja gängor bör man göra om man vill att de ska hålla med tiden. Vanligt billigt konsistensfett från vilken varukedja som helst duger fint. Är man orolig för att guck ska hamna på trät så kör man vaselin istället, alá Dan Erlewine/StewMac.

Du måste släppa på stolplåsen inuti stolparna innan du justerar dessa ja, annars blir det inte bra..

Strängar bör du ha släppt på. Gäller även vid justering av dragstången (det är därför man har svaj, tryck ner svajet och justera sen släpp tillbaks svajet).


Last edited by dirt on 27 Sep 2017, 19:57, edited 1 time in total.



27 Sep 2017, 19:14
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
-Klart det duger!

Men se upp med dragstången, vissa gängor är lite speciella.

_________________
http://www.ergopikk.com


27 Sep 2017, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
FuriousFingers wrote:
-Klart det duger!

Men se upp med dragstången, vissa gängor är lite speciella.

Det är inte gängorna som bestämmer vilket verktyg, det är storleken på huvudet som bestämmer vilken storlek som krävs. Verktyget måste passa på skruv/mutter.

Sen som sagt, det skall smörjas. Muttern skall löpa relativt lätt, annars är det något fel och man bör stanna upp och tänka efter innan man drar åt mer.

Verktyg i mm till mm-skalle (OFTAST på gitarrer från europa/asien) och tum till tum (OFTAST på gitarrer från USA), så jädrans svårt och speciellt är det inte. Skit bakom spakarna kan däremot vara både svårartat och speciellt att hantera....


27 Sep 2017, 19:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:

Det duger aldeles utmärkt med vanliga kvalitetsnycklar.. Det handlar mest om att folk inte vet hur man hanterar skruvar och muttrar och gör fel eller använder tum-grejjer på mm eller tvärtom. Inte dra åt för hårt.


Jo, det förstår jag och jag har använt de insexnycklar jag har och ska komplettera med ett ny sett så att jag har alla storlear som behövs.

Det var mest hylsan för trussen som jag fick för mig var lite specialformad så att en vanlig från verktygshandeln inte passade. Men halsen verka vara lagom spänd som den är så det är inte så akut.

dirt wrote:
Smörja gängor bör man göra om man vill att de ska hålla med tiden. Vanligt billigt konsistensfett från vilken varukedja som helst duger fint. Är man orolig för att guck ska hamna på trät så kör man vaselin istället, alá Dan Erlewine/StewMac.


Jag tänkte göra en totalgenomgång med den lite senare och källa eggarna på stallet så att de inte är för trubbiga och smörja upp där det verkar behövas. Fast nu ska först få den spelbar. Stall var stod i 45 grader på den och kände jag mig inte helt bekväm med så det har spänts och sedan har jag satt på 10:or som jag brukar ha på mina gitarrer istället för 9:or som förra ägaren föredrog och de två förändringarna gjorde att jag måste höja stallet lite efter den för låga stränghöjden gör tondödande rassel. (Den lät fint innan jag spände stallet då stränghöjden var högre.)

dirt wrote:
Du måste släppa på stolplåsen inuti stolparna innan du justerar dessa ja, annars blir det inte bra..

Strängar bör du ha släppt på. Gäller även vid justering av dragstången (det är därför man har svaj, tryck ner svajet och justera sen släpp tillbaks svajet).


OK, så låsskruvarna är de inre skruvarna på stallstolparna och justerskruvarna de yttre?


28 Sep 2017, 09:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
Det var mest hylsan för trussen som jag fick för mig var lite specialformad så att en vanlig från verktygshandeln inte passade.

Nej, det är standardiserade storlekar om gitarren inte är nån obskyr sak från 1950. Det som kan vara problematiskt är att det kan vara för trångt i "urfräsningen i skallen" med en hylsa.

CarlM wrote:
OK, så låsskruvarna är de inre skruvarna på stallstolparna och justerskruvarna de yttre?

Ja. Låsskruven sitter inuti stolpen, rätt djupt inuti den.


28 Sep 2017, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
CarlM wrote:
Det var mest hylsan för trussen som jag fick för mig var lite specialformad så att en vanlig från verktygshandeln inte passade.

Nej, det är standardiserade storlekar om gitarren inte är nån obskyr sak från 1950. Det som kan vara problematiskt är att det kan vara för trångt i "urfräsningen i skallen" med en hylsa.

CarlM wrote:
OK, så låsskruvarna är de inre skruvarna på stallstolparna och justerskruvarna de yttre?

Ja. Låsskruven sitter inuti stolpen, rätt djupt inuti den.


Det var mest om en vanlig hylsa gick in 7mm är ju 7mm. Jag får se om jag hittar en lite tunnare smidigare.

Tack för infon om låsskruvarna! Det ska bli spännande att se om den trivs med mina 10:or eller om RG kväver 9:or. Den kändes bra med 9:orna som satt på men jag föredrar lite tjockare strängar.


28 Sep 2017, 13:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
Det var mest om en vanlig hylsa gick in 7mm är ju 7mm. Jag får se om jag hittar en lite tunnare smidigare.

Tack för infon om låsskruvarna! Det ska bli spännande att se om den trivs med mina 10:or eller om RG kväver 9:or. Den kändes bra med 9:orna som satt på men jag föredrar lite tjockare strängar.

Kör 11-49 i Ess på min RG3250MZ och 12-54 på en RG570EX i B. 10:or ska inte vara nått problem nånstans!


28 Sep 2017, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
CarlM wrote:
Det var mest om en vanlig hylsa gick in 7mm är ju 7mm. Jag får se om jag hittar en lite tunnare smidigare.

Tack för infon om låsskruvarna! Det ska bli spännande att se om den trivs med mina 10:or eller om RG kväver 9:or. Den kändes bra med 9:orna som satt på men jag föredrar lite tjockare strängar.

Kör 11-49 i Ess på min RG3250MZ och 12-54 på en RG570EX i B. 10:or ska inte vara nått problem nånstans!


OK då borde 10-46 i vanlig E-stämning inte vara några problem. Tack igen!


28 Sep 2017, 14:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
Kör 011 på tunna E-strängen, annars 009 för övrigt (dvs standard)

Fungerar utmärkt med lite tydligare definiton på just tunna strängen.

_________________
http://www.ergopikk.com


28 Sep 2017, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
CarlM wrote:
OK, så låsskruvarna är de inre skruvarna på stallstolparna och justerskruvarna de yttre?


Ja. Låsskruven sitter inuti stolpen, rätt djupt inuti den.


Förresten, ska man lossa den motsols som en vanlig låsskruv eller ska man lossa åt andra hållet?


28 Sep 2017, 20:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
CarlM wrote:
Förresten, ska man lossa den motsols som en vanlig låsskruv eller ska man lossa åt andra hållet?

Alla skruvar är högerjängade om de är orginal. Moturs för att lossa alltså.
Attachment:
Edge_ZeroII_stud_lock.jpg
Edge_ZeroII_stud_lock.jpg [ 88.09 KiB | Viewed 8214 times ]


28 Sep 2017, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
http://www.ibanezrules.com/catalogs/har ... manual.pdf
http://ibanez.wikia.com/wiki/Edge
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/index.htm

Image


28 Sep 2017, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
Tack för länkar och infon.


28 Sep 2017, 23:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vilka insexnycklar behövs för att justera en RG550 från
dirt wrote:
Insex:
1.5mm
2.0mm
2.5mm
3.0mm
4.0mm

Trussrod:
7mm (utsex, hahaha)


Då är allt ovan inhandlat så att jag har nya fina verktyg som får bo i Ibanez-caset så att de inte försvinner på andra uppdrag. Passade på att köpa ett nytt bladmått också. Det kan nog vara bra att ha.


30 Sep 2017, 12:33
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.