Ljudbojen.com
http://ljudbojen.com/

Forskning om elgitarren på högsta nivå
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=116776
Page 1 of 2

Author:  Martin Kuhn [ 24 Sep 2017, 21:41 ]
Post subject:  Forskning om elgitarren på högsta nivå

På förekommen anledning (hej Tvåtakt....!) vill jag rekommendera Manfred Zollners forskningsrapport "Physik der Elektrogitarre", ett 1300 sidor långt verk som sammanfattar resultatet av mer än 15 års forskning kring alla tänkbara aspekter på teman elgitarr. Manfred Zollner är professor i elektroakustik vid Regensburgs tekniska högskola, gitarrnörd, och har till sitt förfogande ett toppmodernt elektroakustiskt laboratorium (https://hps.hs-regensburg.de/~elektrogitarre/), där han har fått härja tämligen fritt verkar det som. Han har bl.a byggt en mekanisk "gitarrknäppare" för att kunna göra objektiva mätningar, och eliminera felkällor. Är man det minsta intresserad av de mätbara aspekterna på gitarrljud, och hur man kan mäta, är det här ett standardverk i decennier framöver. Gratis att ladda ner, tryckt version kostar 155 jorå.
https://gitec-forum.de/GitecWP/wp-content/uploads/2015/04/Physik-der-Elektrogitarre_GITEC.pdf
Det finns också omfattande resonemang kring förstärkare och vad som gör att de låter som de gör, vad som skiljer transistorljud från rörljud osv. En guldgruva för alla nördar!
Lär er tyska för h-e! :wink:
Fast det finns mängder av diagram och tabeller som man kan njuta av, även om man lider av tyskabrist.

Author:  albert [ 24 Sep 2017, 22:10 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Sehr wichtig!

Author:  dacca [ 24 Sep 2017, 22:40 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Jag tror nördpriset är taget!

Author:  lpstd [ 25 Sep 2017, 10:32 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Bildgooglade på Manfred Zollner och kom fram till att hans svar på alla frågor är LP och Vox.

Image

Edit: Här ser vi förresten också att det är vetenskapligt bevisat att plektrumskyddet ska sitta på. :wink:

Author:  Polytone [ 25 Sep 2017, 10:39 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

lpstd wrote:
Bildgooglade på Manfred Zollner och kom fram till att hans svar på alla frågor är LP och Vox.

Image

Edit: Här ser vi förresten också att det är vetenskapligt bevisat att plektrumskyddet ska sitta på. :wink:



+1 :D

Author:  Axewall [ 25 Sep 2017, 10:57 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

42!

Author:  Magnus Olsson [ 25 Sep 2017, 15:37 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Vad underbart! Fantastiskt att någon nördar in på nått sånt (och i ärlighetens namn ganska svårt att förstå varför man inte nörddar in på något viktigt istället).

Synd att tyskan lämnar en del övrigt att önska :(

/Magnus

Author:  Mike Leaf [ 25 Sep 2017, 16:01 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Framgår det vilka kondingar som låter bäst?
Eller måste man läsa genom hela översatt med Google ?

Author:  Tvåtakt [ 25 Sep 2017, 16:09 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Jag orkar såklart inte läsa igenom 1300 sidor.

Men jag googlade lite om zollners studie bara för å få lite snabb överblick.
Det verkar om jag förstått det rätt som zollner kommit fram till att trä gör en typ omärkbar skillnad på ton i en elgitarr.

Det går alltså emot en del Ljudbojares egna uppfattningar om tonträ å grejer?

Räknas då Zollner som en konspiratorisk tok och skämtforskare?

Eller stärker detta bara mina egna experiments resultat ytterligare? Va säger ni...

Author:  DrSlim [ 25 Sep 2017, 17:11 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Nämns frässkägg?

Author:  lpstd [ 25 Sep 2017, 17:27 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

DrSlim wrote:
Nämns frässkägg?


Försöker med hjälp av Google Translate hitta en tysk översättning av frässkägg, men lyckas inte. Google verkar inte kunna översätta "fräsa - route" mellan svenska och engelska...

Author:  pudas [ 25 Sep 2017, 18:29 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Om den slutgiltiga forskningen visar vägen till den himmelska tonen och finns sammanställd i en Tysk PDF-fil, så behöver man ju inte ha internet mer!
Fan vad pengar man sparar!

Author:  Tvåtakt [ 25 Sep 2017, 18:35 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Magnus Olsson wrote:
Vad underbart! Fantastiskt att någon nördar in på nått sånt (och i ärlighetens namn ganska svårt att förstå varför man inte nörddar in på något viktigt istället).

Synd att tyskan lämnar en del övrigt att önska :(

/Magnus


Vad säger du om Zollners summering om tonträ?

"Summarized: The sound of a solid E-guitar depends on the player, the plucking and pickup position, the pickup, the bridge and the frets. The neck with its unavoidable eigenmodes will contribute to an extent that (in contrary to E-basses) is inferior in most cases, but the corpus wood is largely insignificant – unless it were made of insulating material (…which it never is). As long as an E-guitar is crafted according to the rules, the most sound affecting parts are the pickups."

Det där har jag försökt säga ganska länge nu med mina experiment men få verkar vilja ta mina experiment på allvar.
Det ska pratas om att jag inte gör rätt på si och så sätt. Ibland att inspelningar inte ger objektiva resultat (!!!!!)... :shock:

Jag har ju bytt stall, och hört en liten skillnad ibland. Vilket bekräftas av texten där ovan.
Andra experiment har knappt varit hörbara (ingen har svarat rätt på blindtest), som exempelvis när jag sågat av en jättebit trä från en bodyblank.

Author:  Martin Kuhn [ 25 Sep 2017, 19:50 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Axewall wrote:
42!

Tack för fisken! :wink:

Author:  Axewall [ 25 Sep 2017, 21:39 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Martin Kuhn wrote:
Axewall wrote:
42!

Tack för fisken! :wink:

:lol:

Author:  Magnus Olsson [ 25 Sep 2017, 22:30 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Vad underbart! Fantastiskt att någon nördar in på nått sånt (och i ärlighetens namn ganska svårt att förstå varför man inte nörddar in på något viktigt istället).

Synd att tyskan lämnar en del övrigt att önska :(

/Magnus


Vad säger du om Zollners summering om tonträ?

"Summarized: The sound of a solid E-guitar depends on the player, the plucking and pickup position, the pickup, the bridge and the frets. The neck with its unavoidable eigenmodes will contribute to an extent that (in contrary to E-basses) is inferior in most cases, but the corpus wood is largely insignificant – unless it were made of insulating material (…which it never is). As long as an E-guitar is crafted according to the rules, the most sound affecting parts are the pickups."

Det där har jag försökt säga ganska länge nu med mina experiment men få verkar vilja ta mina experiment på allvar.
Det ska pratas om att jag inte gör rätt på si och så sätt. Ibland att inspelningar inte ger objektiva resultat (!!!!!)... :shock:

Jag har ju bytt stall, och hört en liten skillnad ibland. Vilket bekräftas av texten där ovan.
Andra experiment har knappt varit hörbara (ingen har svarat rätt på blindtest), som exempelvis när jag sågat av en jättebit trä från en bodyblank.


Jag vet inte vad jag skall säga, nöjer mig med att jag inte delar hans åsikter (om de är vad som ovan beskrivs).
I min syn på saken är man förvirrad och vilsen om man verkligen tror att trä inte påverkar tonen :D

Vad är det som gör att 10 gitarrer av samma modell alla låter mer eller mindre olika?
Detta trots identisk justering. Det kan liksom inte vara något annat än träet,

/Magnus

Author:  FuriousFinger [ 25 Sep 2017, 23:09 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Allt är samma fast ändå inte, kognitiv dissonans. Det är inte tillräckligt många tubskrikor i den här tråden/diskussionen. Eller är det kanske för många???

Author:  FuriousFinger [ 25 Sep 2017, 23:14 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Om ni kör med 5 år gammla strängar och genom 3-4 tubskrikor och en jättefet trafo så spelar inte trät nån roll och ni slipper diskutera detta ämne mer.

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 06:52 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Magnus Olsson wrote:
Jag vet inte vad jag skall säga, nöjer mig med att jag inte delar hans åsikter (om de är vad som ovan beskrivs).
I min syn på saken är man förvirrad och vilsen om man verkligen tror att trä inte påverkar tonen :D

Vad är det som gör att 10 gitarrer av samma modell alla låter mer eller mindre olika?
Detta trots identisk justering. Det kan liksom inte vara något annat än träet,

/Magnus


Nu har jag aldrig haft möjligheten att testa "10 exakt samma gitarrer" så det kan jag såklart inte svara på.

Det är därför jag utlyste ett test där jag och någon annan kunde ses och spela in å dona. Någon kanske har fler guror än jag exempelvis så skulle därför kunna göra intressantare test än jag gör.

Jag har ju inte särskilt mycket pengar, så därför har jag inte råd att fixa alla experiment jag skulle vilja göra.

Men jag väntar fortfarande på svar angående BLINDTESTET av stratastall vs Evertune ;)

Du skrev att du hörde skillnad, tills jag presenterade blindtest.
Det händer rätt ofta. Det hände på andra forumet jag postade också. Det var flera som självsäkert sa "obvious difference!!!" eller liknande.
Tills jag gav dom BLINDTEST. Då var det inte lika kul för dom längre :twisted:

Första
https://soundcloud.com/tudio2-akt/all-8-in-a-row

Lägre gain, om det första inte duger:
https://soundcloud.com/tudio2-akt/lower-gain222

Och skyll inte på Kemper please, för du skrev att du hörde skillnad (på YOUTUBE video, med "youtube kompression"!!! OCH DET STOG exakt vilket stall det var också! Jag tror inte du blundade när du kollade videon!) så då borde du höra skillnad nu också när det är bättre kvalité wav-filer.

Riffet repeteras 8 gånger, och har satt "strataklipp" och "evertune-klipp" i random ordning.
Jag har facit uppskrivet på en textfil så jag själv inte glömmer.

Author:  Din_Mentor [ 26 Sep 2017, 08:26 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tvåtakt wrote:

Lägre gain, om det första inte duger:
https://soundcloud.com/tudio2-akt/lower-gain222


oavsett vad som är vad så är skillnaden så sjukt liten om ens någon så det är mer hur du spelar o var du har placerat högerhanden när du mutar som gör störst skillnad i klippen.

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 09:01 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Jag gjorde mitt bästa för att spela så lika som möjligt, vilket ärligt talat, är svårare än man tror :)

När jag spelar in mina skivor, så bryr jag mej inte om sånt. Jag spelar väldigt jämt, jag har bra teknik.
Men när det kommer till såna här experiment, så krävs en ännu större nivå av precision.

Vilket är en sak som Johan Segeborn misslyckats med i sina videos... Å vad som förbluffar mej, är att ingen jag sett påpekar det i hans kommentarsfält.

Author:  rifle [ 26 Sep 2017, 10:36 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

En fråga till Tvåtakt hur upplever du själva spelkänslan mellan dina tester?
Antar att det variera en del men det svaret tycker jag vore kul att få som en bonus i dina tester.
Typ i vilka av testerna som spelkänslan ändras mer än ljudet, vilket jag tycka är viktigare i bland än själva ljudet.

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 10:41 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Det är inget jag lägger värde i, vid experiment som handlar om objektiva resultat.

Att du tycker spelkänslan är viktigare än ljudet är 100% legitimt att tycka.
Men det är bara du som kan uppleva "gitarr x" på det sättet du gör.

Jag tycker ljud och spelkänsla är lika viktigt.
Ljudet går dock att spela in och visa upp objektivt inför andra.
Men spelkänslan det kan bara jag uppleva. Skulle du ta en av mina guror skulle du troligtvis uppleva den på ett helt annat sätt.
Precis som musik. Jag gillar Blind Guardian och Manowar men du kanske inte alls får samma känsla av såna band.
Men objektivt skulle vi lyssna på samma låt (som att spela på samma gitarr

Så jag undrar hur du menar.

HUR kan man objektivt beskriva spelkänsla menar du? Jag anser det helt omöjligt.

Jag kanske kan säga at en av mina gitarrer är "den är lättspelad och låter bra" för att den har låg stränghöjd och pickuper jag gillar osv.
Sen kommer Magnus Olsson å tycker den har för låg stränghöjd för att skön att spela på och låter knäppigt.
Samma gitarr, olika upplevelser.
Vi har förmodligen helt olika spelstil också, vilket också spelar in.

Bådas åsikt om samma gitarr är legitima, men ingen har varken rätt eller fel.

Author:  Din_Mentor [ 26 Sep 2017, 10:45 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tror Rifle mest syftade till om det fanns nån upplevd skillnad i spelkänsla övh ?

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 10:59 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Det är inget jag brydde mej om då, och inget jag kommer ihåg nu.
Jag bryr mej inte om irrelevanta faktorer när jag experimenterar.

Men det beror väl också på VILKET test han menar?

I det här testet:
https://www.youtube.com/watch?v=2KdncmJtijY
Självklart blev det skillnad i spelkänsla, det tror jag vem som helst kan förstå.
Men det var heller inte nånting som spelade roll.

Author:  rifle [ 26 Sep 2017, 11:05 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tvåtakt wrote:
Det är inget jag lägger värde i, vid experiment som handlar om objektiva resultat.

Att du tycker spelkänslan är viktigare än ljudet är 100% legitimt att tycka.
Men det är bara du som kan uppleva "gitarr x" på det sättet du gör.

Jag tycker ljud och spelkänsla är lika viktigt.
Ljudet går dock att spela in och visa upp objektivt inför andra.
Men spelkänslan det kan bara jag uppleva. Skulle du ta en av mina guror skulle du troligtvis uppleva den på ett helt annat sätt.
Precis som musik. Jag gillar Blind Guardian och Manowar men du kanske inte alls får samma känsla av såna band.
Men objektivt skulle vi lyssna på samma låt (som att spela på samma gitarr

Så jag undrar hur du menar.

HUR kan man objektivt beskriva spelkänsla menar du? Jag anser det helt omöjligt.

Jag kanske kan säga at en av mina gitarrer är "den är lättspelad och låter bra" för att den har låg stränghöjd och pickuper jag gillar osv.
Sen kommer Magnus Olsson å tycker den har för låg stränghöjd för att skön att spela på och låter knäppigt.
Samma gitarr, olika upplevelser.
Vi har förmodligen helt olika spelstil också, vilket också spelar in.

Bådas åsikt om samma gitarr är legitima, men ingen har varken rätt eller fel.


Jag menar att jag är intresserad i just din specifika åsikt om hur du upplever spelkänslan förändras med tex hög respektive låg stränghöjd. I de flesta tester så är skillnaden väldigt liten på ljudet men kanske större på spelkänslan.

Typ om du tycker det här stall nr 1 låter exakt likadant som stall nr 2 men det är sjukt oskönt att vila handen mot.
Även om det bara är en åsikt så intresserar det mig.
För jag håller med dig om just ljudet att det inte sån jävla skillnad.

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 12:00 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Förstår :)

Jag har ju såklart åsikter i mina experiment också, men det är oftast bara när jag själv beskriver slutresultatet i sluttexten eller nåt.
Själva resultaten låter jag vara orörda och objektiva.

Author:  Mike Leaf [ 26 Sep 2017, 12:38 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tvåtakt wrote:

Det där har jag försökt säga ganska länge nu med mina experiment men få verkar vilja ta mina experiment på allvar.
Det ska pratas om att jag inte gör rätt på si och så sätt. Ibland att inspelningar inte ger objektiva resultat (!!!!!)... :shock:

Jag har ju bytt stall, och hört en liten skillnad ibland. Vilket bekräftas av texten där ovan.
Andra experiment har knappt varit hörbara (ingen har svarat rätt på blindtest), som exempelvis när jag sågat av en jättebit trä från en bodyblank.


Jag tolkar det som en hobby i sig att ändra på småsaker och sen försöka se om det går att höra en skillnad. Därav kan det kanske uppfattas av vissa som att det inte är på allvar utan mer på kul.

Det är ju allmänt känt sen MÅNGA år tillbaka , tom före Internet att det är stört omöjligt att höra små skillnader i tex Blindtest.
Brukar inte gå att höra skillnad LP/Strata på ett inspelat ljud ens.

Jag tycker du har satt en ny standard för detta , och har läst trådarna. men personligen ser jag ingen nytta av att veta hur en skruvad kontra gängad stallbussning låter inspelat.

Allt påverkar det färdiga ljudet, som nämnts ovan kanske man dämpar lite annorlunda eller det kommer nån störning på elnätet..

'tonträ' för mig har varit mer att man väljer mellan några olika träbitar, knackar på dessa och hör vilken som klangar bäst och väljer den.
Varför skulle man om möjligheten fanns välja den sämsta?

Sen om det går att höra skillnad på ett färdigt instrument i en inspelning är ju en helt annan sak.

Har flera ggr fått prova olika exemplar av samma gitarrmodell vid köp , alla nyaoch tillverkade i samma 'batch'
De har klingat olika och det torde bara kunna bero på träets individuella egenskaper, just i den trädstammen. Nån annan skillnad fanns inte

Baserat på det så visst spelar träet in i ekvationen.

Author:  Magnus Olsson [ 26 Sep 2017, 12:46 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Tvåtakt wrote:
Det är inget jag lägger värde i, vid experiment som handlar om objektiva resultat.

Att du tycker spelkänslan är viktigare än ljudet är 100% legitimt att tycka.
Men det är bara du som kan uppleva "gitarr x" på det sättet du gör.

Jag tycker ljud och spelkänsla är lika viktigt.
Ljudet går dock att spela in och visa upp objektivt inför andra.
Men spelkänslan det kan bara jag uppleva. Skulle du ta en av mina guror skulle du troligtvis uppleva den på ett helt annat sätt.
Precis som musik. Jag gillar Blind Guardian och Manowar men du kanske inte alls får samma känsla av såna band.
Men objektivt skulle vi lyssna på samma låt (som att spela på samma gitarr

Så jag undrar hur du menar.

HUR kan man objektivt beskriva spelkänsla menar du? Jag anser det helt omöjligt.

Jag kanske kan säga at en av mina gitarrer är "den är lättspelad och låter bra" för att den har låg stränghöjd och pickuper jag gillar osv.
Sen kommer Magnus Olsson å tycker den har för låg stränghöjd för att skön att spela på och låter knäppigt.
Samma gitarr, olika upplevelser.
Vi har förmodligen helt olika spelstil också, vilket också spelar in.


Bådas åsikt om samma gitarr är legitima, men ingen har varken rätt eller fel.


Anledningen att jag inte gjort ditt test igen är att den tid jag har med bra lyssning (studion) är begränsad, så jag prioriterar annat.
Och, om jag minns rätt, så lyssnade jag på filerna och såg inte videon när jag kommenterade.

Men om man skall sammanfatta hela grejen med tester/blind tester osv så är jag bara måttligt intresserad.
Jag tycker att det är jätteskoj att titta på (om det är rätt gjort, och där ligger du högt på listan) och kul att se vad de kommer fram till.
Ännu mer har jag massor av respekt för folk som tar sig tiden att sprida resultatet. Jag gör själv test hela tiden, men bara för min egen del och slutar där. Jag sprider det inte och göra ingen video/filer för vad andra tycker i frågan spelar mig ingen roll (dock gjorde jag det lite förr). Menar, jag vill inte bevisa något, jag vill bara veta själv för att slippa styras av ogrundade åsikter.
Men skall jag ändra min åsikt i något jag tror på (för att jag testat det själv) måste det vara något som verkligen biter.
Jag har inga problem med att ändra min åsikt om något, och gör det ofta, men jag gör det inte lättvindigt.

Det är för många variabler i testen på youtube (och i andra "jag var inte där" format) för att dom skall hålla som ett bevis för något i mina ögon.
Det är oftast underhållning på trista hotellnätter och i bästa fall något som startar en process om att jag måste ta och testa det där själv.

Det röda.
Absolut är setup extremt subjektivt.
Men setup gör även en hörbar ljud skillnad, förutom på väldigt distade ljud hör man oftast om en gitarrist har låg eller hög stränghöjd i hur en sträng "blommar ut" (i brist på bättre ord) efter anslag. Jag har visat det live på clinics många gånger (med att göra en justering av det där och då, och de flesta i publiken hör skillnaden. Få av dem skulle kunna säga vilket som är vilket i ett blind test, men det skulle alla höra att det är en skillnad. Så bättre eller sämre är subjektiv, men att det är en skillnad är ett faktum (i mina ögon).

Pratar man skillnad på, till exempel, mickar sitter bara en del av det i ljudet som hörs på en inspelning.
Lika stor skillnad sitter i respons, dynamik, komprimering, svar osv osv. Saker som både hörs och känns.
Men det hörs inte på en inspelning så länge man inte spelar samma sak med massor av olika dynamiska variationer.

Skillnader trä gör och min åsikt i frågan.
Jag tror själv att träsort är sekundärt till densitet och ådringsstruktur. Det går inte att säga med mer exakthet än en grov gissning vilket trä en elgitarr är gjort av så fort det kommer täckande lack på den (menar, så fort man inte kan se det). Och det kan ju tolkas som att trä inte spelar någon roll om man vill. Men det enda det betyder i mina ögon är att det inte går att säga att X trä låter så här, Y så här osv.

Vikten på träet, och om det är en knast eller liknande i ådringen, påverkar ljudet mycket.
Då går inte att få ett tungt exemplar av X modell att låta likadant som ett lätt exemplar av samma modell, oberoende av vad man hittar på, ändrar mickar, i pedaler eller förstärkare. Grundljudet från gitarrerna har helt olika respons och övertonsinformation som inte går att ändra efter strängen.
Jag har, till exempel, flera exemplar av Ibanez RG31020, men det skiljer 1kg på den lättaste och den tyngsta. De två låter totalt olika, så att en höna skulle höra skillnaden (bäst är subjektivt, men att det är skillnad skulle nog ingen argumentera emot).
Alla exemplaren låter mer eller mindre olika, alla väger olika också.
Det finns inga andra skillnader är träet i min värld att se på det.

Jag tycker dock att "mahogny låter så, ask så osv" är som bäst grova riktlinjer på hur det ibland är (helt onödigt tramsprat i mina ögon).
Men det finns inget annat att gå efter förutom att testa gitarren i fråga, så därför lever det väl vidare, gissar jag.

/Magnus

Author:  Tvåtakt [ 26 Sep 2017, 13:06 ]
Post subject:  Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå

Mike Leaf wrote:
Jag tolkar det som en hobby i sig att ändra på småsaker och sen försöka se om det går att höra en skillnad. Därav kan det kanske uppfattas av vissa som att det inte är på allvar utan mer på kul.

Det är ju allmänt känt sen MÅNGA år tillbaka , tom före Internet att det är stört omöjligt att höra små skillnader i tex Blindtest.
Brukar inte gå att höra skillnad LP/Strata på ett inspelat ljud ens.


Där håller jag inte med.

En strata och LP har:

1. Olika skallängd
2. Möjligtvis olika placering av (stall-)pickup förhållande till stall

Så jo, det borde med största sannolikhet gå att höra skillnad på.

Det har jag ju provat tillåmed.

En Les Paul och en superstrata, båda med EMG 81 i stall.
Trots "alla EMG låter lika"-myten så hördes skillnad på dessa... och just dom skillnader som man förväntar sig.
LPn lät lite mörkare och superstratan lite ljusare, troligen tack vare skallängden.

MEN, med det sagt, hade jag säkert haft svårt att höra skillnad i ett distat blindtest.
Men det betyder inte att skulle kunna vara omöjligt att höra skillnaden. Den fanns där...

Mike Leaf wrote:
Jag tycker du har satt en ny standard för detta , och har läst trådarna. men personligen ser jag ingen nytta av att veta hur en skruvad kontra gängad stallbussning låter inspelat.


Du verkar inte ha förstått syftet med mina experiment.

Låter skruvad/gängad olika? Kanske.
Om ja: kul, då kan man bry sig om det när man bygger
Om nej: isåfall är det inget att bry sig om mer än visuellt.
Om knappt märkbart? Då skulle inte jag bry mej om den lilla skillnaden, men Jonken gör det. och BÅDA har rätt :)

MEN, om nån säger att något påverkar ljud, och det inte gör det... Då tycker jag det är fult att sprida okunskap.



Mike Leaf wrote:
Allt påverkar det färdiga ljudet, som nämnts ovan kanske man dämpar lite annorlunda eller det kommer nån störning på elnätet..

Jag håller med om att allt på en gitarr påverkar ljudet.
Sätter sig en mygga på huvudet så påverkar säkert det också.
Men det är inga skillnader man uppfattar som människa.

Jag är med mina egna instrument bara intresserad av skillnader som märks, typ pickup byte.
Skulle jag byta stall å det blev en liten skillnad så skulle jag inte bry mej speciellt, men jag skulle inte säga att det inte hände nåt med ljudet.

Har provat byta hals utan någon märkbar skillnad i ljud: alltså är det inget jag bryr mej i.



Mike Leaf wrote:
'tonträ' för mig har varit mer att man väljer mellan några olika träbitar, knackar på dessa och hör vilken som klangar bäst och väljer den.
Varför skulle man om möjligheten fanns välja den sämsta?


Thats fine.

Men när det väl är inspelat... Kan du höra vad för trä eller ens gitarr eller ens PICKUP som används i mixen??

Om det gick att höra trä så tydligt... Varför frågar folk om vilken pickup som använts på Skiva X eller Skiva Z?
Med tanke på att pickupen hörs mer än resten av gitarren, så borde man väl kunna höra pickupen?

Eller nej, sen kommer ju förstärkare. Och DÄR händer nästan allt ljud.
Så fort man stoppar in en gitarr i en Plexi.. så låter det Plexi
Eller en Fender Reverb... så låter Reverb
Eller en Dual Rectifier... ja du förstår vad jag menar.

Å sen högtalare, samt mikrofonplacering.

Alla dessa saker översvämmar den lilla procent eller mindre (bildligt talat) som träet påverkar ljudet i en gitarr.

1. Förstärkare + högtalare + mikrofonplacering (denna skillnad kan vem som helst höra)
2. Pickup (här blir det svårare, men det går att urskilna skillnader på väldigt olika pickuper tillexempel singlecoil å humbucker)
3. Skallängd (detta påverkar objektivt ljudet... kortare så blir det mjukare ton å mindre sustain, längre så blir det ljusare ton och mer sustain)
4. Band och stallsadelmaterial (detta går att höra, men är på en sån nivå att folk knappt fixar det i blindtest längre!)
5. Hals och kroppsmaterial ( vi säger att det påverkar nånting dårå ;) )

Och nu räknade jag inte in setup, för stränghöjden kan påverka ljudet också



Mike Leaf wrote:
Sen om det går att höra skillnad på ett färdigt instrument i en inspelning är ju en helt annan sak.


För mej är det det som spelar roll.
Jag spelar in mycket saker och det enda som spelar roll är det som hörs.
Vad jag hör med öronen när jag spelar gitarren akustiskt är helt ointressant.



Mike Leaf wrote:
Har flera ggr fått prova olika exemplar av samma gitarrmodell vid köp , alla nyaoch tillverkade i samma 'batch'
De har klingat olika och det torde bara kunna bero på träets individuella egenskaper, just i den trädstammen. Nån annan skillnad fanns inte


Setup
Strängrnas ålder/användande
Din egen "confirmation bias" (underskatta inte det! ALLA har det, även jag. Men därför använder jag inspelningar för att minska min egen confirmation bias)

Det sistnämnda är otroligt viktigt att vara medveten om.

När jag mixat på en inspelning så har jag ibland tyckt det låtit skitbra en kväll.
Morgonen därpå så lyssnar jag igen och tänker "men hur fan tänkte jag"
Fast det är objektivt EXAKT Samma ljud jag lyssnar på, i samma rum. Det finns inga variationer som att jag spelar annorlunda eller att en gura skulle väga mer än en annan eler nåt.

Så man kan uppfatta exakt samma sak, helt olika vid olika tillfällen.

Och ja, prova en gitarr, och sedan ta en annan gitarr, det räknas som olika tillfällen. ;)



Mike Leaf wrote:
Baserat på det så visst spelar träet in i ekvationen.


Men du har inga ljudklipp att visa med ;)

Page 1 of 2 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/