View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:46



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Forskning om elgitarren på högsta nivå 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Magnus Olsson wrote:
Tvåtakt wrote:
Det är inget jag lägger värde i, vid experiment som handlar om objektiva resultat.

Att du tycker spelkänslan är viktigare än ljudet är 100% legitimt att tycka.
Men det är bara du som kan uppleva "gitarr x" på det sättet du gör.

Jag tycker ljud och spelkänsla är lika viktigt.
Ljudet går dock att spela in och visa upp objektivt inför andra.
Men spelkänslan det kan bara jag uppleva. Skulle du ta en av mina guror skulle du troligtvis uppleva den på ett helt annat sätt.
Precis som musik. Jag gillar Blind Guardian och Manowar men du kanske inte alls får samma känsla av såna band.
Men objektivt skulle vi lyssna på samma låt (som att spela på samma gitarr

Så jag undrar hur du menar.

HUR kan man objektivt beskriva spelkänsla menar du? Jag anser det helt omöjligt.

Jag kanske kan säga at en av mina gitarrer är "den är lättspelad och låter bra" för att den har låg stränghöjd och pickuper jag gillar osv.
Sen kommer Magnus Olsson å tycker den har för låg stränghöjd för att skön att spela på och låter knäppigt.
Samma gitarr, olika upplevelser.
Vi har förmodligen helt olika spelstil också, vilket också spelar in.


Bådas åsikt om samma gitarr är legitima, men ingen har varken rätt eller fel.


Anledningen att jag inte gjort ditt test igen är att den tid jag har med bra lyssning (studion) är begränsad, så jag prioriterar annat.
Och, om jag minns rätt, så lyssnade jag på filerna och såg inte videon när jag kommenterade.

Men om man skall sammanfatta hela grejen med tester/blind tester osv så är jag bara måttligt intresserad.
Jag tycker att det är jätteskoj att titta på (om det är rätt gjort, och där ligger du högt på listan) och kul att se vad de kommer fram till.
Ännu mer har jag massor av respekt för folk som tar sig tiden att sprida resultatet. Jag gör själv test hela tiden, men bara för min egen del och slutar där. Jag sprider det inte och göra ingen video/filer för vad andra tycker i frågan spelar mig ingen roll (dock gjorde jag det lite förr). Menar, jag vill inte bevisa något, jag vill bara veta själv för att slippa styras av ogrundade åsikter.
Men skall jag ändra min åsikt i något jag tror på (för att jag testat det själv) måste det vara något som verkligen biter.
Jag har inga problem med att ändra min åsikt om något, och gör det ofta, men jag gör det inte lättvindigt.

Det är för många variabler i testen på youtube (och i andra "jag var inte där" format) för att dom skall hålla som ett bevis för något i mina ögon.
Det är oftast underhållning på trista hotellnätter och i bästa fall något som startar en process om att jag måste ta och testa det där själv.

Det röda.
Absolut är setup extremt subjektivt.
Men setup gör även en hörbar ljud skillnad, förutom på väldigt distade ljud hör man oftast om en gitarrist har låg eller hög stränghöjd i hur en sträng "blommar ut" (i brist på bättre ord) efter anslag. Jag har visat det live på clinics många gånger (med att göra en justering av det där och då, och de flesta i publiken hör skillnaden. Få av dem skulle kunna säga vilket som är vilket i ett blind test, men det skulle alla höra att det är en skillnad. Så bättre eller sämre är subjektiv, men att det är en skillnad är ett faktum (i mina ögon).

Pratar man skillnad på, till exempel, mickar sitter bara en del av det i ljudet som hörs på en inspelning.
Lika stor skillnad sitter i respons, dynamik, komprimering, svar osv osv. Saker som både hörs och känns.
Men det hörs inte på en inspelning så länge man inte spelar samma sak med massor av olika dynamiska variationer.

Skillnader trä gör och min åsikt i frågan.
Jag tror själv att träsort är sekundärt till densitet och ådringsstruktur. Det går inte att säga med mer exakthet än en grov gissning vilket trä en elgitarr är gjort av så fort det kommer täckande lack på den (menar, så fort man inte kan se det). Och det kan ju tolkas som att trä inte spelar någon roll om man vill. Men det enda det betyder i mina ögon är att det inte går att säga att X trä låter så här, Y så här osv.

Vikten på träet, och om det är en knast eller liknande i ådringen, påverkar ljudet mycket.
Då går inte att få ett tungt exemplar av X modell att låta likadant som ett lätt exemplar av samma modell, oberoende av vad man hittar på, ändrar mickar, i pedaler eller förstärkare. Grundljudet från gitarrerna har helt olika respons och övertonsinformation som inte går att ändra efter strängen.
Jag har, till exempel, flera exemplar av Ibanez RG31020, men det skiljer 1kg på den lättaste och den tyngsta. De två låter totalt olika, så att en höna skulle höra skillnaden (bäst är subjektivt, men att det är skillnad skulle nog ingen argumentera emot).
Alla exemplaren låter mer eller mindre olika, alla väger olika också.
Det finns inga andra skillnader är träet i min värld att se på det.

Jag tycker dock att "mahogny låter så, ask så osv" är som bäst grova riktlinjer på hur det ibland är (helt onödigt tramsprat i mina ögon).
Men det finns inget annat att gå efter förutom att testa gitarren i fråga, så därför lever det väl vidare, gissar jag.

/Magnus



Ok, jag anser bara att det är lite lustigt hur många som säger sig höra skillnad på ett klipp, men sedan vägrar svara på ett blindtest.

Vi kan lämna det där, jag ska inte tjata mer :)


Jodå setup påverkar absolut ljud, där är vi helt överens :mrgreen:
Jag har ju gjort en video (som du sett) där jag visar att det gör skillnad.

Men även med den vetskapen, så värderar jag också spelkomfort högt. För egen del så har jag med åren gått till tunnare strängar, och sen kunnat höja stränghöjden lite grann (typ 0.3mm eller nåt :mrgreen: ) istället. Men jag kommer nog aldrig ha hög stränghöjd, så är det bara.
Speciellt inte nu efter tendonit-episoden med vänsterarmen, för nu lär jag vara extra försiktig för att kunna hålla på i kommande år.

Jag gillar låg, och har inget problem med ljudet jag får ur gurorna jag lirar på :)

Sen om det hade låtit "bättre" med högre stämmer väl men för mina behov funkar det bra.
Vet att många countrygitarrister (?) kör med extremt låg stränghöjd för att få ett väldigt knäppigt ljud på sina Teles å så.

Jag tycker "Jag tror själv att träsort är sekundärt till densitet och ådringsstruktur. " är en bra inställning till det hela å trolitvis mer sanningsenligt :)

Fast nu känner jag lite deja vu. Tror jag hållt med dig om dessa saker tidigare :mrgreen:


26 Sep 2017, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
En sak att tillägga angående "hörs på en skiva eller inte".
I ljud kan man inte höra vilken pickup som används på en inspelning (men man skulle höra en skillnad om den byttes till en annan), men det är bara en sida av myntet. Pickupen, ljudet överhuvudtaget (hur det svara, känns osv osv) påverkar hur gitarristen spelar, och det hörs på en skiva.
Och det är det viktigaste av allt.

Även om det inte skulle vara någon hörbar skillnad alls på en kemper och en bra uppmickad rörstärkare överhuvudtaget så gör skillnaden i vad gitarristen känner när han spelar på dem en hörbar skillnad i slutresultatet. Vi människor, vår inspiration osv är känslostyrd, musik överhuvudtaget är känslor. Så grovt draget, även om något är 100% placebo så är den viktig om den som spelar tror på den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Sep 2017, 13:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Jag vägrar inte ett blindtest, men att lyssna i en iphone är liksom inte lönt.
I en sån hör man knappt skillnad på en gitarr och en klarinett.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Sep 2017, 13:26
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Mike Leaf wrote:
Tvåtakt wrote:

Det där har jag försökt säga ganska länge nu med mina experiment men få verkar vilja ta mina experiment på allvar.
Det ska pratas om att jag inte gör rätt på si och så sätt. Ibland att inspelningar inte ger objektiva resultat (!!!!!)... :shock:

Jag har ju bytt stall, och hört en liten skillnad ibland. Vilket bekräftas av texten där ovan.
Andra experiment har knappt varit hörbara (ingen har svarat rätt på blindtest), som exempelvis när jag sågat av en jättebit trä från en bodyblank.


Jag tolkar det som en hobby i sig att ändra på småsaker och sen försöka se om det går att höra en skillnad. Därav kan det kanske uppfattas av vissa som att det inte är på allvar utan mer på kul.

Det är ju allmänt känt sen MÅNGA år tillbaka , tom före Internet att det är stört omöjligt att höra små skillnader i tex Blindtest.
Brukar inte gå att höra skillnad LP/Strata på ett inspelat ljud ens.

Jag tycker du har satt en ny standard för detta , och har läst trådarna. men personligen ser jag ingen nytta av att veta hur en skruvad kontra gängad stallbussning låter inspelat.

Allt påverkar det färdiga ljudet, som nämnts ovan kanske man dämpar lite annorlunda eller det kommer nån störning på elnätet..

'tonträ' för mig har varit mer att man väljer mellan några olika träbitar, knackar på dessa och hör vilken som klangar bäst och väljer den.
Varför skulle man om möjligheten fanns välja den sämsta?

Sen om det går att höra skillnad på ett färdigt instrument i en inspelning är ju en helt annan sak.

Har flera ggr fått prova olika exemplar av samma gitarrmodell vid köp , alla nyaoch tillverkade i samma 'batch'
De har klingat olika och det torde bara kunna bero på träets individuella egenskaper, just i den trädstammen. Nån annan skillnad fanns inte

Baserat på det så visst spelar träet in i ekvationen.



Jag vill dock säga att du (och många andra) har en poäng i att testa många gitarrer av samma sort för att hitta "rätt".


Det är nämligen så att jag hela dagen donat med ett problem.

Körde alla fyra (E-stämda) gitarrer jag hade mot varandra. Det var en som stack ut just då, min Barrington.
Tajtare å rejäl botten.

Testade slänga in pickupen, potten och allt i min favorit gitarr (en Warmoth).
Trots pickup bytet så hade den samma lite tunna karaktär (dom har i princip exakt samma stränghöjd btw).

Så jag satte på Barrington halsen på Warmoth-guran.
Det blev ingen märkbar skillnad alls. Då började jag fundera på stallet istället!!

Satte på ett Gotoh Floyd istället (Barry har Gotoh, min Warmoth hade ett OFR), och det blev lite bättre botten. Men ändå inte riktigt där!

Nu har jag tyvärr inte tid mer, men imorgon ska jag fortsätta det här experimentet.

Resultat av idag:

1. Halsbyte gjorde ingen hörbar skillnad
2. OFR bytt till Gotoh Floyd gjorde att det blev en bättre botten
3. Jag vill inte äta eller sova och bara fortsätta med det här hela natten men det vill nog inte min sambo :lol:


26 Sep 2017, 19:23
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Vill tillägga att jag gör ingen video eller nåt med det här utan det är endast för att jag försöker "hitta rätt" bland mina grejer.
Men jag kanske postar lite ljudklipp om jag upptäcker nånting intressant imorgon :)

Hittils kan jag bara konstatera att Barrington lät ganska annorlunda mot Warmoth, tillåmed med samma pickup, pot och samma Gotoh-stall.
Trots halsbyte, så blev det ingen skillnad.

Kanske har Jonken en poäng i att stolparna gör nånting med ljudet? 8) (dvs, jag har inte bytt OFR stolpar mot Gotoh-stolpar)

Det kan inte vara trät för den allmänna uppfattningen är ju att basswood (Warmoth) är dovt och maple (Barrington) är väldigt ljust.

Halsarna har rosewood (Barrington) kontra maple (Warmoth) greppbrädor. Nada skillnad vid byte.

Ska prova sätta Warmoth-halsen på Barrington imorn samt flytta tillbaka pickupen.


26 Sep 2017, 19:26
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Jag tror Magnus är inne på nått väsentligt och lite kärnan för mig i ekvationen som gör hur det låter och att man spelar bra. Det vill säga hur gitarren med allt den består av ger feedback tillbaka och hur den responderar på vad man gör.
För mig har det gått så långt att jag inte kan spela på en dålig gitarr det låser sig helt medan en gitarr oavsett pris, modell och så vidare kan ge en väldans inspiration och motivation att spela om jag upplever den som bra för mig.
Hur skönt är det inte att hitta eller modda en gitarr som bara är sådär självklart helt rätt så att tiden står still och man märker att det gått flera timmar medans man spelat. Det händer också att jag tappar förtroendet och känslan för en gitarr sådär plötsligt så väldigt mycket sitter i huvudet och skall ut och tillbaka från gitarren och återkopplas i huvet. Det är också märkligt hur olika det kan låta när två personer provspelar samma gitarr. Slutklämmen är att jag tror det som mest påverkar ljudet är först och främst huvudet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Sep 2017, 23:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Såklart påverkas ljudet mest av de komponenter som ska omvandla strängarnas svängningar till förstärkt ljud: pickups, förstärkare och högtalare.
Gäller även akustiska gitarrer vill jag hävda: Släng i samma gamla billiga piezo i ett gäng dreadnoughts, koppla till en förstärkare och försök höra skillnaden mellan mahogny och lönn...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Sep 2017, 10:21
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Lynxtrap wrote:
Såklart påverkas ljudet mest av de komponenter som ska omvandla strängarnas svängningar till förstärkt ljud: pickups, förstärkare och högtalare.
Gäller även akustiska gitarrer vill jag hävda: Släng i samma gamla billiga piezo i ett gäng dreadnoughts, koppla till en förstärkare och försök höra skillnaden mellan mahogny och lönn...


Jag tror man ska kunna höra skillnad med piezo hyffsat lätt då det är akustisk inspelning, precis som en akustisk trumma typ.

Men jag har ju inte testat :)


27 Sep 2017, 14:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Om vi återgår till ursprungsämnet, detta fantastiska nördprojekt som Martin tipsade om är det faktiskt inte det kompletta verket, utan det är bara en del av det....

Quote:
Dieses PDF ist eine Teilveröffentlichung aus dem im Selbstverlag erschienenen Buch "Physik der Elektrogitarre". Eine größere Anzahl Bilder und Tabellen bleiben im PDF leer, sie sind nur in der Druckausgabe zu sehen.
Wegen der Vielfalt der Betriebssysteme, PDF-Reader und Druckertreiber kann nicht garantiert werden, dass im PDF
alle Formeln korrekt wiedergegeben werden; in Zweifelsfällen ist die Druckversion vorzuziehen.


Världen väntar med spänning på resten... :shock:

Är ju ett gyllene tillfälle att putsa på skoltyskan, vill man verkligen läsa något så lär man sig det...

_________________
/Lennart


27 Sep 2017, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Lynxtrap wrote:
Såklart påverkas ljudet mest av de komponenter som ska omvandla strängarnas svängningar till förstärkt ljud: pickups, förstärkare och högtalare.
Gäller även akustiska gitarrer vill jag hävda: Släng i samma gamla billiga piezo i ett gäng dreadnoughts, koppla till en förstärkare och försök höra skillnaden mellan mahogny och lönn...


Det där har jag faktiskt provat.
Om piezo grejen och förstärkaren är bra hör man skillnad mellan olika gitarrer, och det låter inte "samma mick" i dem.
Med en ljudhålsmick, som är mer att jämföra med en elgitarrmick, är skillnaden ganska stor.

Om det är vilken typ av trä det är eller tjocklek på lock/lack osv vet jag dock inte.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Sep 2017, 15:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Magnus Olsson wrote:
Lynxtrap wrote:
Såklart påverkas ljudet mest av de komponenter som ska omvandla strängarnas svängningar till förstärkt ljud: pickups, förstärkare och högtalare.
Gäller även akustiska gitarrer vill jag hävda: Släng i samma gamla billiga piezo i ett gäng dreadnoughts, koppla till en förstärkare och försök höra skillnaden mellan mahogny och lönn...


Det där har jag faktiskt provat.
Om piezo grejen och förstärkaren är bra hör man skillnad mellan olika gitarrer, och det låter inte "samma mick" i dem.
Med en ljudhålsmick, som är mer att jämföra med en elgitarrmick, är skillnaden ganska stor.

Om det är vilken typ av trä det är eller tjocklek på lock/lack osv vet jag dock inte.

/magnus


Tusan, man ska aldrig illustrera en välavvägd hypotes med ett godtyckligt exempel :lol:
Men jag står fast vid hypotesen pickup-förstärkare-högtalare och att allt annat är underordnat sålänge det handlar om samma typ av gitarr.
För att återknyta till ämnet så vill jag väl mena att forskningens slutsatser inte är särskilt överraskande.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Sep 2017, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Sen kan jag bara inte låta bli att kommentera en annan av mina käpphästar - hur huvet och fingarna inverkar. Problemet där är att många blandar ihop begrepp som ton, klang och ljud.
Varje gitarr har ett inneboende ljud och klang som välkommet nog jämförs objektivt i laboratoriemIljö genom att tex en robot anslår strängen. Så låter gitarren, det är dess ljud

Sen kommer man dragande med olika spelstiar och begreppet tone och att gitarrist X kunde spela på en hobbexgitarr och låta likadant som på sin egen
Då för man in en massa okända variabler som genast omöjliggör ett objektivt test
SRV är typexemplet, hans stil var så utpräglat karakeristisk att man kan tycka han alltid hade samma "ton".
Men lyssnar man närmare på hans olika inspelningar så är variationerna i klang och ljud väldigt stor.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Sep 2017, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Lynxtrap wrote:

Tusan, man ska aldrig illustrera en välavvägd hypotes med ett godtyckligt exempel :lol:
Men jag står fast vid hypotesen pickup-förstärkare-högtalare och att allt annat är underordnat sålänge det handlar om samma typ av gitarr.
För att återknyta till ämnet så vill jag väl mena att forskningens slutsatser inte är särskilt överraskande.


Förlåt.

Absolut påverkar somliga delar mycket mer än andra, jag är helt med dig.
På en inspelning av gitarr skulle jag säga att det är saker efter gitarrriggen som påverkar mest, alltså uppmickning, mickval och post EQ, compressor osv.

Jag är ganska med dig på pickup-förstärkare-högtalare men skulle ändra det till typ av gitarr (solid, hollow, semi)-högtalare-förstärkare-pickup (och i pickup blandar jag inte typ av sträng).
Typen av ljud (tänker primärt på dist mängd) påverkar ordningen på dem en del.

Angående SRV så tror jag att när folk pratar SRV-ljud så är det inte på många sätt överensstämmande med det ljud han faktiskt hade.
Både som du säger, det låter helt olika på olika skivor och att folk romantiserar sånt enormt mycket.
Samma sak med Gary Moore, Hendrix, Clapton, Van Halen och alla andra som blivit kända som "tonkillar världen följer".
Skulle någon hitta en inspelning med Van Halen (eller vem som av ovan nämnda), från samma session som första skivan som aldrig släppts och släppt det under namnet Knut skulle folk tycka att det lät som Van Halen men att det har inte riktigt fått gitarrljudet rätt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Sep 2017, 09:57
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Kul att det blev lite liv i tråden! Jag har gått igenom det mesta av intresse i Zollners bok, och kan konstatera att hans mätningar ofta är intressantare än hans egna slutsatser.
Det finns alltid en frestelse att bli alltför fäst vid ens egna tester, metoder och teorier, så att man tenderar att överdriva deras betydelse, och drar alltför stora växlar på resultaten.
Det är därför alla forskare måste underkasta sig kollegornas granskning och kritik.
Zollner är dock ganska ensam om sin forskning, så det är till största delen upp till oss gitarrnördar att värdera resultaten och komma med invändningar.
Zollners syfte är, förutom att bringa klarhet i gitarrens fysik, väldigt fokuserat på att kritisera och ifrågasätta den ibland närmast bisarra mytbildning kring elgitarrens alla aspekter
som inte minst industrin har lagt enorma resurser på att hålla vid liv. Som jag ser det kan man dela upp perspektivet när det gäller att värdera forskning av det här slaget
i två huvudspår: gitarristens och gitarrbyggaren.
Vilket perspektiv man utgår ifrån bestämmer i hög grad vilka slutsatser man drar, och vilka tester och teorier man intresserar sig för.
Som gitarrbyggare vill jag verkligen veta på vilket sätt jag kan utveckla instrumentet, och vad jag ska lägga krut på.
Då är man mer motiverad att krossa myter och Mojo än om man vill ha ett bra instrument, som ju oftast innebär så mycket mer än bara sånt som kan mätas och vägas
(det ska ju bl.a vara både fränt, snyggt och statustyngt också...).
Det är väldigt mycket fråga om en summa av många små detaljer, som sammantaget ger det där extra som man kanske inte hör på inspelningar,
men som erfarna musiker märker direkt de börjar spela på ett instrument. Där måste man faktiskt inse, att allt inte går att "bevisa", vare sig med mätningar eller ljudprover,
men att det ändå inte är någon tvekan om saken.
Däremot kan man nog mäta sig till olika delar av ljudet. T.ex visar Zollner att stallklackarnas inverkan på tonbilden icke är obetydlig.
Eller att det är svårt att skilja på om man knäpper över halsmicken med stallmicken inkopplad, eller om man knäpper över stallmicken med halsmicken inkopplad,
dvs. lika (?) viktigt var man knäpper som var på strängen ljudet tas upp. (Se Zollner 2.30 ff.)
Det finns massor av sådana små detaljer som Zollner testar, och som gör att hans forskning blir en guldgruva. Men, som sagt, ju mer man lär sig desto mer kan man dra sina egna slutsatser, och rätt värdera Zollners.
Själv har jag gjort den där resan framför allt när det gäller förstärkare, från det att jag tog isär en rörstärkare för 25 år sedan, till
att jag har utvecklat en helt egen konstruktion, som jag, såvitt jag vet, är ensam om.
Jag har fått experimentera mig fram, men också tagit en del forskning till hjälp för att rätt vikta olika aspekter.
Hur viktigt är komponentvalet, layouten, kablarna? Låter kondingar? Hur låter utgångstrafos, olika rörtyper/fabrikat osv osv.
Den forskningen gör att jag kan designa (eller modda) en förstärkare med mycket bättre precision är tidigare.
Och, vilket är otroligt viktigt, jag har haft en "forskarcommunity", i form av gitarrister (inte minst min dyre forskarkollega Hr. Lehnert) som skoningslöst har testat mina försök.
Samma metod gäller mina gitarrforskningar, jag har ett ganska stort antal musiker som provar mina gitarrer, så jag får en hälsosam feedback.
Så forskare som Zollner, och, när det gäller stärkare, Kevin O'Connor, har otroligt mycket att ge den som är villig att komma vidare, och vara skoningslös mot sina egna föreställningar.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


Last edited by Martin Kuhn on 29 Sep 2017, 10:01, edited 1 time in total.



28 Sep 2017, 12:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Martin Kuhn wrote:
Som gitarrbyggare vill jag verkligen veta på vilket sätt jag kan utveckla instrumentet, och vad jag ska lägga krut på.
Då är man mer motiverad att krossa myter och Mojo än om man vill ha ett bra instrument, som ju oftast innebär så mycket mer än bara sånt som kan mätas och vägas
(det ska ju bl.a vara både fränt, snyggt och statustyngt också...).
.

Tänker du att man bygger till sig själv då?

Tycker många som bygger och säljer gärna spelar på (och snarare än att krossa vill skapa ännu mer) MOJO, myter och status i sina skapelser.
Om man inkluderar förstärkare, pedaler mickar etc så blir den faktorn väldigt påtagande....

_________________



28 Sep 2017, 16:30
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Mike Leaf wrote:
Martin Kuhn wrote:
Som gitarrbyggare vill jag verkligen veta på vilket sätt jag kan utveckla instrumentet, och vad jag ska lägga krut på.
Då är man mer motiverad att krossa myter och Mojo än om man vill ha ett bra instrument, som ju oftast innebär så mycket mer än bara sånt som kan mätas och vägas
(det ska ju bl.a vara både fränt, snyggt och statustyngt också...).
.

Tänker du att man bygger till sig själv då?

Tycker många som bygger och säljer gärna spelar på (och snarare än att krossa vill skapa ännu mer) MOJO, myter och status i sina skapelser.
Om man inkluderar förstärkare, pedaler mickar etc så blir den faktorn väldigt påtagande....


Jamen visst är det så. Det är nästan nödvändigt att ta hänsyn till sånt om man ska etablera sig på marknaden. Ta akustiska gitarrbyggare, om man går efter vad byggarna själva anser vara bäst skulle gitarrerna se ganska annorlunda ut. Men om du avstår från att bygga pre-war Martin-kloner (gitarrernas motsvarighet till Marshall- och Fenderkloner, som utgör typ 90% av boutique-marknaden) avstår du från en väldigt stor kundkrets, och får svårare att etablera dig. Många gitarrbyggare kommer aldrig så långt att de får tid och råd att experimentera fram egna modeller. Det blir en ond cirkel, som många instrumentbyggare beklagar. Men just på akustiska gitarrsidan händer det trots allt en hel del, många menar att vi befinner oss i gitarrbyggandets gyllene tidsålder just nu, och det gäller både stål- och klassiska gitarrer. Gitarrerna har blivit enormt mycket bättre de senaste 20 åren, tack vare att många söker efter något nytt, och är villiga att betala för det. ta en sån gitarrbyggare som Åstrand, som kan ta 6500 jorå i grundpris för sina gitarrer, som är långt ifrån några kloner. Fast även han står ju på giganters axlar, i hans fall antagligen Jason Kostal ( starting price 14000 $....), som han gått i lära hos.
Det ser väldigt lovande ut på acke-sidan! Sen är det väl frågan hur mycket som återstår att utveckla när det gäller elgitarrer, de är nog mycket mognare i sin konstruktion än ackegurorna, som ju är bebisar egentligen. En kul undantag är Strandbergs elgitarrer, som jag följt sen vi delade rum på mässan första gången (och man undrade om han kommer att vara kvar nästa år....). Han har ju en mängd olika radikala designidéer, och har kunnat etablera sig ganska bra på marknaden. Sånt ger hopp!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 Sep 2017, 20:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Martin Kuhn wrote:
Kul att det blev lite liv i tråden! Jag har gått igenom det mesta av intresse i Zollners bok, och kan konstatera att hans mätningar ofta är intressantare än hans egna slutsatser.
Det finns alltid en frestelse att bli alltför fäst vid ens egna tester, metoder och teorier, så att man tenderar att överdriva deras betydelse, och drar alltför stora växlar på resultaten.
Det är därför alla forskare måste underkasta sig kollegornas granskning och kritik.
Zollner är dock ganska ensam om sin forskning, så det är till största delen upp till oss gitarrnördar att värdera resultaten och komma med invändningar.
Zollners syfte är, förutom att bringa klarhet i gitarrens fysik, väldigt fokuserat på att kritisera och ifrågasätta den ibland närmast bisarra mytbildning kring elgitarrens alla aspekter
som inte minst industrin har lagt enorma resurser på att hålla vid liv. Som jag ser det kan man dela upp perspektivet när det gäller att värdera forskning av det här slaget
i två huvudspår: gitarristens och gitarrbyggaren.
Vilket perspektiv man utgår ifrån bestämmer i hög grad vilka slutsatser man drar, och vilka tester och teorier man intresserar sig för.
Som gitarrbyggare vill jag verkligen veta på vilket sätt jag kan utveckla instrumentet, och vad jag ska lägga krut på.
Då är man mer motiverad att krossa myter och Mojo än om man vill ha ett bra instrument, som ju oftast innebär så mycket mer än bara sånt som kan mätas och vägas
(det ska ju bl.a vara både fränt, snyggt och statustyngt också...).
Det är väldigt mycket fråga om en summa av många små detaljer, som sammantaget ger det där extra som man kanske inte hör på inspelningar,
men som erfarna musiker märker direkt de börjar spela på ett instrument. Där måste man faktiskt inse, att allt inte går att "bevisa", vare sig med mätningar eller ljudprover,
men att det ändå inte är någon tvekan om saken.
Däremot kan man nog mäta sig till olika delar av ljudet. T.ex visar Zollner att stallklackarnas inverkan på tonbilden icke är obetydlig.
Eller att det är svårt att skilja på om man knäpper över halsmicken med stallmicken inkopplad, eller om man knäpper över halsmicken med halsmicken inkopplad,
dvs. lika (?) viktigt var man knäpper som var på strängen ljudet tas upp.
Det finns massor av sådana små detaljer som Zollner testar, och som gör att hans forskning blir en guldgruva. Men, som sagt, ju mer man lär sig desto mer kan man dra sina egna slutsatser, och rätt värdera Zollners.
Själv har jag gjort den där resan framför allt när det gäller förstärkare, från det att jag tog isär en rörstärkare för 25 år sedan, till
att jag har utvecklat en helt egen konstruktion, som jag, såvitt jag vet, är ensam om.
Jag har fått experimentera mig fram, men också tagit en del forskning till hjälp för att rätt vikta olika aspekter.
Hur viktigt är komponentvalet, layouten, kablarna? Låter kondingar? Hur låter utgångstrafos, olika rörtyper/fabrikat osv osv.
Den forskningen gör att jag kan designa (eller modda) en förstärkare med mycket bättre precision är tidigare.
Och, vilket är otroligt viktigt, jag har haft en "forskarcommunity", i form av gitarrister (inte minst min dyre forskarkollega Hr. Lehnert) som skoningslöst har testat mina försök.
Samma metod gäller mina gitarrforskningar, jag har ett ganska stort antal musiker som provar mina gitarrer, så jag får en hälsosam feedback.
Så forskare som Zollner, och, när det gäller stärkare, Kevin O'Connor, har otroligt mycket att ge den som är villig att komma vidare, och vara skoningslös mot sina egna föreställningar.

Du menar väl stallmicken(röda texten)?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Sep 2017, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Magnus Olsson wrote:

Jag är ganska med dig på pickup-förstärkare-högtalare men skulle ändra det till typ av gitarr (solid, hollow, semi)-högtalare-förstärkare-pickup (och i pickup blandar jag inte typ av sträng).


Det är jag ganska med på och därför skrev jag också "sålänge det handlar om samma typ av gitarr".
Men även där kan man bli förvånad.
Köpte nyligen en rejält tjock hollowbody Gretsch som låter betydligt sprilligare, tunnare och mer "twangy" med sina Blacktop pickups än min 335 och en till storleken mycket mindre Gibson Vegas. Det enda som egentligen avslöjar typen av kroppskonstruktion i förhållande till de semisolida gibsönerna rent ljudmässigt är den korta sustainen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 Sep 2017, 22:46
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Forskning om elgitarren på högsta nivå
Quote:
Du menar väl stallmicken(röda texten)?

@ Polytone: Tack för påpekandet, jag har korrigerat i texten, och hänvisar också till rätt sida i PDF:en. Det handlar om en samverkan mellan två kamfilter som uppstår dels beroende på var man knäpper, dels var micken tar upp ljudet.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 Sep 2017, 09:59
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.