View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 10:21



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Bandslip, bättre ton!!?? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Bandslip, bättre ton!!??
Igår beslöt jag mig för att ge en strata med gropiga band en bandslip, stort behov av det.
Slitsamt jobb så jag har dragit på det länge.....

Till min förvåning lät gitarren uppenbart och avsevärt mer krispig, distinkt och välklingande efter bandslipen, bytte inte strängar heller.
Blev lite förvånad över detta, och undrar vad det kan bero på?
En teori är att groparna medfört att stränghöjden hållits låg, för att inte bli alltför hög (gropiga band medför oftast lite högre stränghöjd om det ska spela rent utan rassel).

Något för Tvåtakt att forska vidare i?


22 Sep 2017, 09:30
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Med bra bandslip från strängarna får vibrera fritt, inget konstigt. :)

MEN. Underskatta inte placebons kraft. Låt mej förklara!

Hur många gånger har jag inte mixat på en skiva, vart jättenöjd, och nästa morgon öppnat projektet och tänkt "men fy helvete va dåligt det låter".
Det var uppenbarligen EXAKT samma ljud som dagen innan, men har en annan uppfattning.

Precis som när du bandslipat, så har du nog byggt upp andra förväntningar, eller bara lyssnat på ett annat sätt efteråt.

ENDA sättet att veta huruvida det verkligen låter annorlunda/bättre, är att spela in före och efter.

Ta exemplet med mixning ovan. Ena dan, är man jättenöjd. Nästa dag skäms man rejält. Men det är EXAKT SAMMA ljud.


22 Sep 2017, 10:40
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Därför ska man ta en nypa salt när nån säger:

"Jag hade Floyd med trästolpar, men sätta i bussningar och nu låter det jätteannorlunda" <--- påhittat citat, dock inspirerad av verkligheten!
Jag tror vissa som hängt med på forumet vet vem jag syftar på här 8)

Under all den tiden som det borrats, justerats, donats, så kan man helt enkelt bygga upp förväntningar att det kommer låta bättre, å sen intalar sig att "oj oj oj va bra det låter!"


Men utan att ha spelat in ljudet före och efter, så finns inget "objektivt bevis" för saken.

Därför spelar jag alltid in när jag exempelvis byter pickuper, så jag kan höra hur den nya pickupen, objektivt, låter jämfört med den gamla.
Annars kan man lätt lura sig själv med placebo eller förhoppningar/förväntningar.

Men alla har inte tillgång till bra inspelningsutrustning, men då måste man också vara medveten om att man inte alltid lyssnar på en sak exakt lika två gånger, speciellt när det gått lång tid emellan och man inte har en exakt referens längre.


22 Sep 2017, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
Med bra bandslip från strängarna får vibrera fritt, inget konstigt. :)

MEN. Underskatta inte placebons kraft. Låt mej förklara!

Hur många gånger har jag inte mixat på en skiva, vart jättenöjd, och nästa morgon öppnat projektet och tänkt "men fy helvete va dåligt det låter".
Det var uppenbarligen EXAKT samma ljud som dagen innan, men har en annan uppfattning.

Precis som när du bandslipat, så har du nog byggt upp andra förväntningar, eller bara lyssnat på ett annat sätt efteråt.

ENDA sättet att veta huruvida det verkligen låter annorlunda/bättre, är att spela in före och efter.

Ta exemplet med mixning ovan. Ena dan, är man jättenöjd. Nästa dag skäms man rejält. Men det är EXAKT SAMMA ljud.

Nja, jag hade inga mer förväntningar än att det skulle vara lättare benda och kunna ha lite lägre stränghöjd.
Och intrycket kvarstår.

Inspelning, precis, det var därför jag nämnde dig..... Gillar dina avdramatiseringar av diverse myter o dyl.


22 Sep 2017, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3698
Location: Hising Island
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
En gitarr med för plattaband är ofta ganska oinspirerande att spela på. Jag antar att den större anläggningsytan medför större friktion samt att intonering sviktar. Så även om inte tonen är annorlunda så kanske du blev mer inspirerad och faktiskt spelar lite bättre. Helt ovetenskapligt och har noll belägg för detta. :mrgreen:

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


22 Sep 2017, 11:09
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
glassfinger wrote:
En gitarr med för plattaband är ofta ganska oinspirerande att spela på. Jag antar att den större anläggningsytan medför större friktion samt att intonering sviktar. Så även om inte tonen är annorlunda så kanske du blev mer inspirerad och faktiskt spelar lite bättre. Helt ovetenskapligt och har noll belägg för detta. :mrgreen:

Inte alls omöjligt till viss del.


22 Sep 2017, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2105
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Jag inbillar mig att med en bara slipning och crowning, så får man en bättre definierad anläggningsyta som ger en krispigare ton och bättre sustain. Har själv ett bandslipningsprojekt liggandes sedan lång tid. Köpt nya slipverktyg och allt, så man får väl se nu till vintern. :D

_________________
##################


22 Sep 2017, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4120
Location:
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Snart vågar man inte ha en åsikt om ljud utan att ha inspelningar som bevis :mrgreen:


22 Sep 2017, 15:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
rifle wrote:
Snart vågar man inte ha en åsikt om ljud utan att ha inspelningar som bevis :mrgreen:

:D
Fingeravtryck eller DNA duger inte heller....


22 Sep 2017, 15:52
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
rifle wrote:
Snart vågar man inte ha en åsikt om ljud utan att ha inspelningar som bevis :mrgreen:

Kanske för att inspelningar är bättre bevis än någon som bara säger något :)


22 Sep 2017, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
Kanske för att inspelningar är bättre bevis än någon som bara säger något :)


Beror lite på VEM som säger nåt, glöms lätt bort på 'the internet'
Om tex Arne Arvidsson säger att nåt kring ombandning är si eller så är jag beredd att köpa det UTAN inspelade bevis.

Sen får nån försöka motbevisa det :wink:

_________________



22 Sep 2017, 19:07
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Jo jag litar också på olika personer i olika sammanhang, precis som vem som helst.

Alltså, även om jag objektivt tycker att visuella/audiella bevis väger mer än något nån säger, så hoppas jag ni förstår att jag inte är 100% döseriös jämt när jag tar upp det :mrgreen:


22 Sep 2017, 19:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Jag tror blindtestet är av godo och att det är för lite av den varan.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Sep 2017, 23:30
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
I sakfrågan tror jag Goran hör alldeles rätt. Det är inte bara de visuellt lätt upptäckta groparna som i allvarliga fall rätt lätt kan höras hur det får strängen att klinga illa. Bandslitaget börjar på den nivå (microskopisk) som inte kan ses och som motverkas av att polera banden vid varje strängbyte så att det tar längre tid för nötningen att skapa spår i bandstavarna. En slät yta ger bättre ton och sustain och en berg och dalbana/ojämna band kan även den sägas motverka en god ton så bandslip på fler gitarrer vilket inte behöver innebära låga band och polera så att bandslitaget får svårare att etablera sig är en väg till bra ton är min hypotes.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Sep 2017, 23:38
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
lillefar wrote:
I sakfrågan tror jag Goran hör alldeles rätt. Det är inte bara de visuellt lätt upptäckta groparna som i allvarliga fall rätt lätt kan höras hur det får strängen att klinga illa. Bandslitaget börjar på den nivå (microskopisk) som inte kan ses och som motverkas av att polera banden vid varje strängbyte så att det tar längre tid för nötningen att skapa spår i bandstavarna. En slät yta ger bättre ton och sustain och en berg och dalbana/ojämna band kan även den sägas motverka en god ton så bandslip på fler gitarrer vilket inte behöver innebära låga band och polera så att bandslitaget får svårare att etablera sig är en väg till bra ton är min hypotes.


Gäller detta en ton som ringer ut, eller bara bends/vibrato??


23 Sep 2017, 08:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
lillefar wrote:
I sakfrågan tror jag Goran hör alldeles rätt. Det är inte bara de visuellt lätt upptäckta groparna som i allvarliga fall rätt lätt kan höras hur det får strängen att klinga illa. Bandslitaget börjar på den nivå (microskopisk) som inte kan ses och som motverkas av att polera banden vid varje strängbyte så att det tar längre tid för nötningen att skapa spår i bandstavarna. En slät yta ger bättre ton och sustain och en berg och dalbana/ojämna band kan även den sägas motverka en god ton så bandslip på fler gitarrer vilket inte behöver innebära låga band och polera så att bandslitaget får svårare att etablera sig är en väg till bra ton är min hypotes.


Gäller detta en ton som ringer ut, eller bara bends/vibrato??


Påverkan gäller såklart allt men särskilt påtagligt blir det med utbringande ton särskilt om den är nere i den grop som nötts fram där är det allt annat än slätt. Därför kan man ju märka att där nötningen är stor och när strängen trycks ned så vill det på skrälla/skapas missljud som bara uppträder när vissa slitna band används.När man bänder så kan man höra hur skillnader i hur strängen klingar det vill säga strängen går från ett sämre till ett bättre område från slitage sett.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Sep 2017, 10:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Vill påtala att gitarren ifråga hade väldiga gropar, jag köpte den i det skicket.
Tack vare jumboband var bandslip möjligt, som tur var.


23 Sep 2017, 10:44
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
lillefar wrote:
Påverkan gäller såklart allt men särskilt påtagligt blir det med utbringande ton särskilt om den är nere i den grop som nötts fram där är det allt annat än slätt. Därför kan man ju märka att där nötningen är stor och när strängen trycks ned så vill det på skrälla/skapas missljud som bara uppträder när vissa slitna band används.När man bänder så kan man höra hur skillnader i hur strängen klingar det vill säga strängen går från ett sämre till ett bättre område från slitage sett.


Ok bra. Då ska jag göra ett ordentligt audio-test av detta.
Jag kommer lägga upp DI-spår inspelade på sönderskrapade band vs välpolerade band.

Jag tror inte det kommer bli nån större skillnad i "ton"...
Sustain kan påverkas. Men hur mycket? Jag tror inte särkskilt mycket skillnad!

Med detta menar jag såklart inte att man inte ska ha polerade å fina band = det är en självklarhet! Men jag tror lillefar överdriver sitt prat om band-statusens inverkan på ton å sustain.

Vi låter mina DI-spår visa vem som har rätt! :mrgreen:


23 Sep 2017, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
Därför ska man ta en nypa salt när nån säger:

"Jag hade Floyd med trästolpar, men sätta i bussningar och nu låter det jätteannorlunda" <--- påhittat citat, dock inspirerad av verkligheten!



Jag tror det uppstår olika uppfattningar iom att man i ovan exempel beskriver det som en ENORM skillnad, och i en massa andra exempelt också använder kraftfladdade uttryck som 'SKILLNAD MELLAN NATT OCH DAG'
när andra inte hör skillnad alls, eller möjligen kan uppfatta en nyans.

Skillnad blir det troligen oavsett vad man byter ut, frågan är bara om det är hörbart eller motiverar åtgärden vägt mot nedlagd tid och pengar.

Vet tex folk som byter magneter och annat för att få 'lite extra diskant' , jag vrider på förstärkaren istället vilket får mycket större utväxling.

Addera sen alla subjektiva uttryck , tex 'bättre ton' vad är det?

Att spela in före och efter är bra, men hur påverkar mina datorhögtalare eller hörlurar hur jag uppfattar resultatet?

_________________



23 Sep 2017, 11:06
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Ja allt på en gitarr påverkar allt. Men det är, enligt mina experiment, väldigt lite man faktiskt uppfattar som människa, och även vissa saker som man faktiskt kan uppfatta, är ibland bara petitisser och spelar ingen roll egentligen.

Byta pickuper däremot. Där börjar dom uppenbara skillnaderna hända. Men det är inte alltid det hörs så tydligt heller.
Jag jämförde tre humbuckers Razor THT, en Duncan Distortin och en Peter Naglitsch-Starstruck. Den förstnämnda lät dov i jämförelse, medans dom andra två lät väldigt lika (ganska scoopade), men med endast små nyanser som skiljer. Av vilka jag föredrog Starstrucken.
Men hade jag hört skillnad i ett blindtest? Det tror jag inte...

Men byt stärkare och högtalare och mickposition = ENORM SKILLNAD ;) ;) ;) ;)


23 Sep 2017, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
D
"Jag hade Floyd med trästolpar, men sätta i bussningar och nu låter det jätteannorlunda" <--- påhittat citat, dock inspirerad av verkligheten!
Jag tror vissa som hängt med på forumet vet vem jag syftar på här 8)

:lol:

/ Jonken 8)


24 Sep 2017, 18:44
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Inget illa menat :)


24 Sep 2017, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Bandslip, bättre ton!!??
Tvåtakt wrote:
Inget illa menat :)

Lugnt. Ingen fara.

/ Jonken :lol:


24 Sep 2017, 20:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer, Google [Bot], pudas and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.