View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:35



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Fender Blues Junior IV - bra skit! 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Fender Blues Junior IV - bra skit!
Under några år på 90-talet giggade jag under några år säkert uppåt 100 gig med enbart en Tele, kabel och en Blues Junior.
Då var min FBJ hårt moddad, ett bra Weber-element satt i, negativa feedbacken var urkopplad för full precense, reverbet fixat och lite annat i kretsarna hade jag meckat runt med. jag hade också en Weber powerbrake i den.

För 3-4 år sedan fick jag för mig att en FBJ var ett lagom jobbigt alternativ när man skulle rigga och gigga, och provade en sådan igen.
Den lät väldigt tråkigt, platt, livlöst och utan botten. Det blev en Princeton Custom 68 och en Tubescreameri stället, en utmärkt lite rigg.

Häromdagen fick jag för mig att låna hem en Blues Junior modell IV att testa. Jäklar vilken bra liten sak det har blivit.
De har gjort om en hel del i den, närvaron är oändligt mycket bättre, det finns en fast och bra botten och en tydlig diskant som inte blir alltför skrikig.
Reverbet är fixat och elementet är utbytt. Till och med den där pruttiga midboosten funkar nu lite som ett extra gain- och volymsteg, nästan som om den vore tvåkanalig.
Jag har kört den med Tele, Strata och Les Paul, den funkar bra till alla tre och är enormt transparent.
Det enda jag skulle önska mig vore att footswitchen hade haft en diod så att man ser om boosten är aktiv eller inte.

Med lite aktivt rattande på gitarrens volym och med boosten så kommer den här att funka till allt jag spelar.

Fasen, nu måste jag ju behålla den här. Jag som skulle banta....

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


15 Mar 2018, 22:34
Profile

Joined: 31 May 2015, 11:29
Posts: 104
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
Hur upplever du den jämfört med 68 custom Princeton?


15 Mar 2018, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
Rocker86 wrote:
Hur upplever du den jämfört med 68 custom Princeton?


De är ju helt olika stärkare, så de har ju olika kvaliteter.

Min Princeton är själva mallen för ett bra rent ljud, med fast botten och värme i tonen.
Den här BJ:n kommer närmare en sådan än de tidigare modellerna, absolut. Jag försöker ratta in samma ljud när jag A/B-testar dem och kommer bra nära.

BJ:n överstyr snyggare än Princeton som blir lite grynig och vass när den spricker upp, och enormt högljudd.
BJ:n låter skitbra när den börjar överstyra, när ljudet blir lite hårigt.
Princeton tar pedaler något bättre, framförallt TS och Klon-typer, BJ:n trivs utmärkt med en Mad Professor LGW, där låter den svinbra och mycket bättre än i Princeton.

Om jag fått välja skulle jag velat ha en stärkare med BJ:ns försteg, 12"-högtalare och midkontroll, Princetons slutsteg, tremolo och utseendemässiga design. :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


16 Mar 2018, 07:29
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
Kul att höra! Det vimlar ju av demos från Fender på Fb, med hela gen Hot Rod IV serien av förstärkare och deras nya pedaler. Det mesta låter ju riktigt bra. Till skillnad från tidigare Hot Rod serien låter ju OD kanalerna riktigt bra!
Jag var mest imponerad av soundet från HRIV Deluxe och Deville i de demos jag har sett.

_________________
Image


16 Mar 2018, 10:41
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
På det gamla gmf-plankets tid var ju nästan fbj standardstärken nr1,hade själv en på 90 talet och gjorde den klassiska nfb modden och klippte den lilla lila kabeln,bytte också till weber element och var jäkligt nöjd med den,är dock såld sen några år tillbaks men har sett några klipp på mej när jag spelar med den och det lät riktigt bra.
Smidig stärkare.
Jag har pratat så väl om min gamla fbj under åren så ena gitarristen i ett band jag spelar med köpte faktiskt en ny fbj för nån vecka sen,skulle tydligen vara en limited edition av nåt slag,tweed klädsel och annat element,och hittills är han skitnöjd.
Fbj levererar fortfarande,det är bra stärkare,annat kan man inte säga!!

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


16 Mar 2018, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
gretschen wrote:
Jag har pratat så väl om min gamla fbj under åren så ena gitarristen i ett band jag spelar med köpte faktiskt en ny fbj för nån vecka sen,skulle tydligen vara en limited edition av nåt slag,tweed klädsel och annat element,och hittills är han skitnöjd.

Tror jag haft just den där varianten i lackad tweed. Den är grymt snygg, men tvärtemot lovorden här, tycker jag både den jag hade och de klipp jag hör på andra Blues Juniors låter ganska dåligt oavsett version. Rent är den OK, men när den distar låter det inte bra, och bara sämre ju mer dist det är. Och inte är den nåt bra med de OD:s jag testade framför heller. Prövade en annan högtalare än det Jensen-element som satt i tweed-versionen. Det blev marginellt bättre, men inte bra.

_________________
Mats


16 Mar 2018, 13:39
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
albert wrote:
gretschen wrote:
Jag har pratat så väl om min gamla fbj under åren så ena gitarristen i ett band jag spelar med köpte faktiskt en ny fbj för nån vecka sen,skulle tydligen vara en limited edition av nåt slag,tweed klädsel och annat element,och hittills är han skitnöjd.

Tror jag haft just den där varianten i lackad tweed. Den är grymt snygg, men tvärtemot lovorden här, tycker jag både den jag hade och de klipp jag hör på andra Blues Juniors låter ganska dåligt oavsett version. Rent är den OK, men när den distar låter det inte bra, och bara sämre ju mer dist det är. Och inte är den nåt bra med de OD:s jag testade framför heller. Prövade en annan högtalare än det Jensen-element som satt i tweed-versionen. Det blev marginellt bättre, men inte bra.

Var det en kort recension på 3:an eller 4:an?

4:an tycker jag låter marginellt/väsentligt bättre.
Faktiskt så pass bra att jag funderar att lätta på plånboken.

Om det är 3:an så förstår jag precies,,men 4:an..huah... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2018, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
FuriousFingers wrote:
Var det en kort recension på 3:an eller 4:an?
Tweed-3:an IRL, övriga YT. Som jag skrev med andra ord.

_________________
Mats


16 Mar 2018, 21:40
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
albert wrote:
FuriousFingers wrote:
Var det en kort recension på 3:an eller 4:an?
Tweed-3:an IRL, övriga YT. Som jag skrev med andra ord.

Allright!

Litar dock mera på Biltons omdöme, då jag inte tycker att ljudet på distkanelen
är alldeles avskyvärt, faktiskt ganska vackert och miltals ifrån fizzel-3:an som du "så vackert beskriver"
3:an distkanal... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2018, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
FuriousFingers wrote:
3:an distkanal... :mrgreen:

Distkanal? Vi pratar om olika förstärkare, verkar det.

_________________
Mats


16 Mar 2018, 23:06
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
albert wrote:
FuriousFingers wrote:
3:an distkanal... :mrgreen:

Distkanal? Vi pratar om olika förstärkare, verkar det.

Distkanalen är väl fel ord, när den rena kanalen börjar dista da...

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2018, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
gretschen wrote:
På det gamla gmf-plankets tid var ju nästan fbj standardstärken nr1,hade själv en på 90 talet och gjorde den klassiska nfb modden och klippte den lilla lila kabeln,bytte också till weber element och var jäkligt nöjd med den,är dock såld sen några år tillbaks men har sett några klipp på mej när jag spelar med den och det lät riktigt bra.
Smidig stärkare.
//Robban


Precis, med lite moddar blev den ju användbar.

Det var för övrigt jag som introducerade den magiska "klippa lila kabeln"-modden på GMF-planket. :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


17 Mar 2018, 09:21
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
Bilton wrote:
gretschen wrote:
På det gamla gmf-plankets tid var ju nästan fbj standardstärken nr1,hade själv en på 90 talet och gjorde den klassiska nfb modden och klippte den lilla lila kabeln,bytte också till weber element och var jäkligt nöjd med den,är dock såld sen några år tillbaks men har sett några klipp på mej när jag spelar med den och det lät riktigt bra.
Smidig stärkare.
//Robban


Precis, med lite moddar blev den ju användbar.

Det var för övrigt jag som introducerade den magiska "klippa lila kabeln"-modden på GMF-planket. :-)


Får nästan tacka retroaktivt,den gjorde mycket för att få mer "liv" i stärkaren..
Vet du om layouten är samma i mk3 så jag kan tipsa min polare om samma mod??

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


19 Mar 2018, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
gretschen wrote:
Får nästan tacka retroaktivt,den gjorde mycket för att få mer "liv" i stärkaren..
Vet du om layouten är samma i mk3 så jag kan tipsa min polare om samma mod??

//Robban


Jag tror att MK3 har den lila kabeln kvar, öppna och testa.

Ingen aning hur det är i den här, men ska kolla så fort jag betalt den. Jag har bara lånat hem den för test, ska försöka komma till skott och betala för den så fort jag får tid. Då kan jag öppna den och kolla hur det ser ut. :-)

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


19 Mar 2018, 18:26
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Fender Blues Junior IV - bra skit!
Den jag hade var den allra första som gjordes i svart. Byggd i USA. Jag tyckte då att den sjöng väldigt bra på rent ljud, men inte särskilt bra när man tryckte på. Reverbet lät lite konstigt också, men där är jag osäker på om det var något som pajade i den med resans gång. Jag skulle vilja prova en V4. Har också bara hört bra om dem. Och så har de också svart panel numera så man faktiskt kan läsa av rattarna ovanifrån!!


19 Mar 2018, 19:48
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.