View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:35



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Signaturgitarrer 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Jag är heller inte så sugen på signaturgitarrer, även om jag inte alls har något emot dem. Ibland har man drömt om en viss typ av gitarr som någon favoritgitarrist spelar på eller ha spelat på och så när det närmar sig köp och man har en som man enkelt kan fixa till så att det ser ut som artistens gitarr, så bli jag inte alls sugen på det utan gör den till min istället.

Något som jag däremot tycker är lite intressant är signaturpickuper. Ofta inte för att gitarristen i fråga är en favorit, utan för att mickarna ofta är väl genomarbetade och utvecklade för att göra en duktig musiker nöjd.

Exempel på det är t ex:

SD YJM Fury: Vansinnigt bra stratapickuper för rockigare ljud. Och då tycker jag ändå inte att Yngwie har ett ljud som jag på något sätt vill eftersträva.
Suhr Thornbucker: Kan det bli löjligare än en YouTube-stjärnas signaturmickar? Antagligen inte, men helvete vad rätt det blev med såna i min Les Paul (Standard). Det tog 16 år att hitta rätt, men nu är den klar.
SD Screamin' Demon (George Lynch singaturmick): Löjligt namn på en riktigt bra mick för superstrator. Jag har inte min monterad i någon gitarr just nu, men vår andra gitarrist har en i stallet på sin super-tele.
Lundgren: Fast roligast är det kanske att diskutera fram sin egen signatur-mick tillsammans med Johan Lundgren. :)

Fast en Jake E Lee-strata vore nog lite kul och förstås en Billy Duffy White Falcon. Antagligen skitroliga gitarrer som jag aldrig kommer att köpa. Just det, en av mina favoritgitarrer är ju Brian Setzers signaturmodell Gretsch G6120SSLVO. Den kanske jag köper någon gång i framtiden... Trots att jag är 0% rockabilly. Men det var det perfekta Gretschen och den kommer jag inte riktigt över.

Image


23 Sep 2017, 15:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
CarlM wrote:
Jen av mina favoritgitarrer är ju Brian Setzers signaturmodell Gretsch G6120SSLVO. Den kanske jag köper någon gång i framtiden... Trots att jag är 0% rockabilly. Men det var det perfekta Gretschen


Kanske en dum fråga, vad är det för skillnad på hans signature gitarr och en vanlig 6120 ?

_________________



23 Sep 2017, 19:34
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Signaturgitarrer
Jag köpte för några år sedan en Yamaha signaturmodell, men enbart för att den var ball. 8)
Visste inte ens vem personen ifråga var eller vilket band gitarren figurerade i.

En länk på gitarren ifråga, kan fan inte få in bilder här längre. :cry:
https://www.dropbox.com/s/1g5g2fselab3u ... .jpeg?dl=0

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


23 Sep 2017, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Jen av mina favoritgitarrer är ju Brian Setzers signaturmodell Gretsch G6120SSLVO. Den kanske jag köper någon gång i framtiden... Trots att jag är 0% rockabilly. Men det var det perfekta Gretschen


Kanske en dum fråga, vad är det för skillnad på hans signature gitarr och en vanlig 6120 ?


Det finns nästan lika många G6120-varianter som Les Paul-modeller. Dessutom finns det en hel del Setzer-varianter också. Men just SSLVO är den som jag verkligen gillar.

Den är på något sätt en fintrimmad perfekt G6120, utan hänsyn till vad som är historiskt korrekt.

Till att börja med är den cellulosalackad, vilket är viktigt för mig. (Min och de flesta andra Gretsch:ar har syntetlack.) Radien i kombinationen med bandtyp, halsprofilen och cellulosalacken ger den en spelkänsla som man inte får med särskilt månaga andra 6120. (Men G6120RHH är väldigt lik)

Stagningen (trestle bracing) är en lite ovanligare stagningsteknik som gör gitarren lite mindre känslig för rundgång och lite annan ton och respons än de som har ”Sound Post-stagning”.

Den har en fast stallbas vilken tidigare var ovanligt på G6110 på på stallbasen sitter ett Gibson-aktigt Tune-o-matic-stall vilket också är lite ovanligt på G6120.

Mickarna är TV Jones Classic med magnetpoler som ligger i linje med strängarna i stället för Gretsch Filter’Tron som är det mer typiska alternativet på G6120 med dubbelspoliga mickar.

Den har en lite biffigare, låst mekanik som återigen inte är det vanligast valet för G6120.

Sedan har den lite raggarpimpning som man förstås plockar bort om man köper en.

För att många ska hitta en som passar så finns det andra varianter med poly-lack för de som inte gillar nitro och flammig topp för de som vill ha det. Men det finns fler varianter.

Så sammantaget så är den helt unik. Jag hade inte budget till en sån när jag köpte med Gretsch så jag köpte en mer typisk Gretsch med sound post-stagning istället för trestle bracing, flytande okompenserat stall istället för pinnat Tune-o-matic, poly-lack istället för nitro. Filter’Tron istället för TV jones Classic, Liten olåst Grover-mekaning istället för biffig låst Spertzel-mekanik. Sedan har jag annan kroppstjocklek och halsvinkel.

G6120RHH (Reverent Horton Heats signaturmodell) är snarlik rent tekniskt men med lite andra dekorationer och sound post-stagning istället för trestle bracing. Jag har inte spelat på någon, men den skulle också kunna passa mig fin-fint.

Image


23 Sep 2017, 22:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Signaturgitarrer
Själv köpte jag mig en begagnad Ibanez John Scofield, JSM-10 made in China. Grymt bra gitarr, kul att spela på och ser ut som en gammal AS-200 vika jag tycker är bland de snyggaste semi-gitarrer som gjorts. Mycket 335 för pengarna! Har även en Ibanez Joe Pass JP-20 från 87 som är väldans bra. skäms inte för att spela ute med något av instrumenten.


24 Sep 2017, 06:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Signaturgitarrer
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Jen av mina favoritgitarrer är ju Brian Setzers signaturmodell Gretsch G6120SSLVO. Den kanske jag köper någon gång i framtiden... Trots att jag är 0% rockabilly. Men det var det perfekta Gretschen


Kanske en dum fråga, vad är det för skillnad på hans signature gitarr och en vanlig 6120 ?


Jag har en,det är grafitsadel och låsbara sperzel stämmisar,halsen är oväntat tunn,men den tror jag inte skiljer mod andra -59 6120 som Setzers är baserad på.
Andra mickar,stall (ligger löst som sej bör),den versionen jag äger har tunnare lock och ingen traditionell trestlebracing,utan mer åt mittstockshållet,mindre huvud jämfört med ´59 för lite mer balans.
Sen lite lull lull såsom tärningar som rattar,Setzer signatur på plektrumskyddet och dragstångsluckan.
Har haft min i 15år,så jag har svårt att säga nåt negativt om den :-)
Hade tidigare en -69 6119 Chet Atkins Tenneseean som jag sålde för att finansiera Setzern,och den kan ju gå och gömma sej i jämförelse,tråkiga Hi-Lotron mickar,bred hals,målade f-hål (förstår tanken) osv,den var inte så jätterolig.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Sep 2017, 08:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Signaturgitarrer
CarlM wrote:
Jag är heller inte så sugen på signaturgitarrer, även om jag inte alls har något emot dem. Ibland har man drömt om en viss typ av gitarr som någon favoritgitarrist spelar på eller ha spelat på och så när det närmar sig köp och man har en som man enkelt kan fixa till så att det ser ut som artistens gitarr, så bli jag inte alls sugen på det utan gör den till min istället.

Något som jag däremot tycker är lite intressant är signaturpickuper. Ofta inte för att gitarristen i fråga är en favorit, utan för att mickarna ofta är väl genomarbetade och utvecklade för att göra en duktig musiker nöjd.

Exempel på det är t ex:

SD YJM Fury: Vansinnigt bra stratapickuper för rockigare ljud. Och då tycker jag ändå inte att Yngwie har ett ljud som jag på något sätt vill eftersträva.
Suhr Thornbucker: Kan det bli löjligare än en YouTube-stjärnas signaturmickar? Antagligen inte, men helvete vad rätt det blev med såna i min Les Paul (Standard). Det tog 16 år att hitta rätt, men nu är den klar.
SD Screamin' Demon (George Lynch singaturmick): Löjligt namn på en riktigt bra mick för superstrator. Jag har inte min monterad i någon gitarr just nu, men vår andra gitarrist har en i stallet på sin super-tele.
Lundgren: Fast roligast är det kanske att diskutera fram sin egen signatur-mick tillsammans med Johan Lundgren. :)

Fast en Jake E Lee-strata vore nog lite kul och förstås en Billy Duffy White Falcon. Antagligen skitroliga gitarrer som jag aldrig kommer att köpa. Just det, en av mina favoritgitarrer är ju Brian Setzers signaturmodell Gretsch G6120SSLVO. Den kanske jag köper någon gång i framtiden... Trots att jag är 0% rockabilly. Men det var det perfekta Gretschen och den kommer jag inte riktigt över.


Kan du kort beskriva vad dina Thornbuckers gör som andra mickar inte gör?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Sep 2017, 10:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Signaturgitarrer
Nu kan man spela Dio-låtar på en Dio-gitarr.
http://www.epiphone.com/Products/Electr ... utfit.aspx

https://menga.net/holy-diver-les-paul


12 Sep 2019, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Signaturgitarrer
CarlM wrote:
Mickarna är TV Jones Classic med magnetpoler som ligger i linje med strängarna i stället för Gretsch Filter’Tron som är det mer typiska alternativet på G6120 med dubbelspoliga mickar.


Menar du att en TV Jones Classic har 6 st magneter, eller hvad? Jag just blivit med Cabronita och sneglar på TV Jones pickups.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 Sep 2019, 10:00
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Signaturgitarrer
Jag tycker också det känns ”skumt” med uppenbara signaturprylar. Les Paul standard är som sagt en uppenbar signaturgitarr. Anledningen till att man inte har svårt för dessa kan bero på det historiska och musikaliska avståndet mellan Lester och efterföljarna.

Själv kunde jag emellertid inte köpa en Music Man så länge som det stod ”Luke” på huvudet, men när det bara kom att bli ”LIII” så var den skumma känslan som bortblåst. Tog glatt fram kontokortet och köpte ett par sen.


05 Oct 2019, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Marshall wrote:
CarlM wrote:
Mickarna är TV Jones Classic med magnetpoler som ligger i linje med strängarna i stället för Gretsch Filter’Tron som är det mer typiska alternativet på G6120 med dubbelspoliga mickar.


Menar du att en TV Jones Classic har 6 st magneter, eller hvad? Jag just blivit med Cabronita och sneglar på TV Jones pickups.


Nä, det kanske var klumpigt formulerat. TV Jones har polskruvarna placerade så att de ligger i linje med strängarna. D v s det är bredare magnetpolskruvsavstång på stallmicken jämfört med halsmicken. Gretsch egna Filter'Tron har precis som de ursprungliga Filter'Trons och de flesta humbuckers samma magnetpolskruvsavstånd på både stall- och halsmickarna.


05 Oct 2019, 20:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Polytone wrote:
CarlM wrote:
Thornbucker: Kan det bli löjligare än en YouTube-stjärnas signaturmickar? Antagligen inte, men helvete vad rätt det blev med såna i min Les Paul (Standard). Det tog 16 år att hitta rätt, men nu är den klar.


Kan du kort beskriva vad dina Thornbuckers gör som andra mickar inte gör?


Det är bara ännu en variant på PAF-konceptet fast med lite variation. Jag tyckte hans Les Paul som är snarlik min lät väldigt bra och chansade. Det blev perfekt för mig och den gitarren. Tydlig, bra strängseparation, rätt ton för mig och funkar med mina pedaler och förstärkare. Jag har provat ne väldigt massa mickar i den gitarren genom åren och varit nästan helt nöjd, men nu är jag helt nöjd.

Sedan den här tråden var aktuell så har jag satt i en utan kåpor i min humbucker/P90-tele. Den blev också perfekt för den gitarren och min spelstil. Dessutom är det den första humbuckern jag provat som jag gillar splittrad, vilket är praktiskt när den sitter i tele som helt plötsligt blev betydligt med mångsidig.

Men det finns mycket bra mickar. I min Les Paul Custom hittade jag hem med en specialare från Lundgren.


05 Oct 2019, 20:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Signaturgitarrer
Ok CarlM, jo jag vet att TVJones stallmick har bredare spacing än halsmicken, förstod bara inte att det var det du menade.
Fenders Cabronita, som nämndes, har det inte så, och Fender har fått mycket kritik från internetforumsnissarna för det, bl.a. har det hetat att stallet (i princip ett hardtail stratastall) var felkonstruerat och för brett. Därför finns ersättningsstall med smalare spacing...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Oct 2019, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Marshall wrote:
Ok CarlM, jo jag vet att TVJones stallmick har bredare spacing än halsmicken, förstod bara inte att det var det du menade.
Fenders Cabronita, som nämndes, har det inte så, och Fender har fått mycket kritik från internetforumsnissarna för det, bl.a. har det hetat att stallet (i princip ett hardtail stratastall) var felkonstruerat och för brett. Därför finns ersättningsstall med smalare spacing...


Jag vet inte hur stort problem det är i praktiken. Det kanske någon här på Ljudbojen som har provat samma typ av mick med olika "spacing" i samma gitarr?


06 Oct 2019, 16:20
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.