View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:25



Reply to topic  [ 7 posts ] 
hur sjutton får jag till butterschotch blonde? 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Tänker att man kör amber klarlack över blond typ? gitarrdelar säljer ju ingen blond så andra tips mottages varmt


19 Sep 2017, 20:32
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Vilket träslag?

Blonde läggs oftast på Ask. Då gäller det att porfylla riktigt och på rätt sätt.

Därefter är det Nitro blandat med vitt pigment som är själva färglagret, sen klar (eller gulnad) Nitro över det.

Butterscotch är smeknamn för den gulnade ton som Blonde får när klarlacken gulnar.

_________________



19 Sep 2017, 20:40
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Knepet är att inte lägga ett eller ett par lager med lack med vit pigment i. Det ska bli mjölkigt, men fortfarande visa en del av ådringen under. Därefter som sagt tingad lack tills önskad gul/amber färgton uppnås (hellre för lite än för mycket, men det är tycke och smak) och sedan valfritt antal lager ovanpå det för att ge lite "slipmån" för polering. Ett av de vanligaste felen man gör när man försöker replikera denna lack är att man visar för mycket av underliggande ådring. Det är också snyggt, men inte som det gjordes original. Man kan även kombinera gult tint och vitt pigment från början, men jag tycker att det inte ger samma kontroll över färgerna och täckningsgraden.


20 Sep 2017, 07:19
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Det här funkar utmärkt: http://www.northwestguitars.co.uk/butte ... sol-400ml/

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Sep 2017, 08:52
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Sprayflaskor kan vara lite knepiga. En del ger väldigt fin spray, de från gitarrdelar t ex, andra spottar och skvätter och det vill man absolut inte ha när det handlar om en semitransparent färg. Kolla först på något skräp hur täckningen blir och att det verklingen blir jämnt och snyggt.


21 Sep 2017, 14:57
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
Peter Naglitsch wrote:
Knepet är att inte lägga ett eller ett par lager med lack med vit pigment i. Det ska bli mjölkigt, men fortfarande visa en del av ådringen under. Därefter som sagt tingad lack tills önskad gul/amber färgton uppnås (hellre för lite än för mycket, men det är tycke och smak) och sedan valfritt antal lager ovanpå det för att ge lite "slipmån" för polering. Ett av de vanligaste felen man gör när man försöker replikera denna lack är att man visar för mycket av underliggande ådring. Det är också snyggt, men inte som det gjordes original. Man kan även kombinera gult tint och vitt pigment från början, men jag tycker att det inte ger samma kontroll över färgerna och täckningsgraden.

Menar du verkligen "inte"?

_________________
Image


23 Sep 2017, 12:25
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: hur sjutton får jag till butterschotch blonde?
.

_________________



23 Sep 2017, 20:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Mike Leaf and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.