View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 10:40



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Inspelning via bluetooth 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Inspelning via bluetooth
Jag försöker att i allt större utsträckning bli trådlös, och ett område jag hade tänkt ta mig an är inspelning. Allt blir ju mycket smidigare utan sladd; lättare att flytta runt på mickar för att pröva olika positioner, lättare att förvara (för oss som inte kan avvara ett helt rum till hemmastudio), snabbare att komma igång etc. Började därför kolla efter mickar som sänder med bluetooth, men har inte hittat något alls. Vad är problemet undrar jag? Riskerar man en massa latency med trådlöst, eller tappar man kvalitet? Finns det några andra smarta mickar som trådlöst kan koppla upp sig mot en enhet?


07 Sep 2017, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Inspelning via bluetooth
Nej Bluetooth duger inte till seriöst ljudarbete. För mycket fördröjning, för dålig bandbredd.
Sen kan man ju undra om du inte tagit begreppet "Compact living" lite väl allvarligt? Jag menar hur mycket utrymme tar en liten Lap Top och en liten USB-mikrofon (mik med inbyggt USB ljudkort), ett par lättvikts hörlurar?

_________________
pudas


08 Sep 2017, 08:26
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Inspelning via bluetooth
Hmmm, Bluetooth är ju relativt värdelöst ur ljudsynpunkt så jag förstår inte varför man skulle vilja spela in genom eländet?


08 Sep 2017, 18:30
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Inspelning via bluetooth
pudas wrote:
Sen kan man ju undra om du inte tagit begreppet "Compact living" lite väl allvarligt? Jag menar hur mycket utrymme tar en liten Lap Top och en liten USB-mikrofon (mik med inbyggt USB ljudkort), ett par lättvikts hörlurar?


Jag spelar varken in särskilt mycket eller särskilt ofta. Det är mest för skojs skull nu för tiden, och då måste det gå smidigt och snabbt att komma igång med allt, annars hinner motivationen (tyvärr) ofta försvinna innan jag hunnit leta fram alla grejer, rigga upp, ställa nivåer och felsöka vilken sladd det var glapp i den här gången. Idealt hade jag velat kunna koppla upp micken mot en padda (eller till och med telefonen), ställa den på ett bra ställe i rummet och bara köra. Men det kanske är att önska sig för mycket?

LabLord wrote:
Hmmm, Bluetooth är ju relativt värdelöst ur ljudsynpunkt så jag förstår inte varför man skulle vilja spela in genom eländet?


För att man inte visste att bluetooth skulle vara relativt värdelöst, därav min fråga. Har du något förslag på andra trådlösa lösningar?


09 Sep 2017, 11:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Inspelning via bluetooth
Beroende på vilken ljudkvalitetsaspekt man söker så finns det en del lösningar med iPhone tex.

https://itrack.focusrite.com/products/itrack-pocket
Inbyggd stereomick m.m.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 Sep 2017, 12:06
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Inspelning via bluetooth
Bapman wrote:
Beroende på vilken ljudkvalitetsaspekt man söker så finns det en del lösningar med iPhone tex.

https://itrack.focusrite.com/products/itrack-pocket
Inbyggd stereomick m.m.


Tack för tipset! Får dock medge att det inte riktigt är vad jag hoppades på kvalitetsmässigt. Den trådlösa tekniken är kanske helt enkelt inte där än.


10 Sep 2017, 10:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Inspelning via bluetooth
Det allra enklaste med god ljudkvalitet, är nog en usb Mick med hörlursurtag och direkt monitoring
som nämnts tidigare.
Då är det en sladd och ett par hörlurar som ska sättas i.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 Sep 2017, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Inspelning via bluetooth
Robert wrote:
Bapman wrote:
Beroende på vilken ljudkvalitetsaspekt man söker så finns det en del lösningar med iPhone tex.

https://itrack.focusrite.com/products/itrack-pocket
Inbyggd stereomick m.m.


Tack för tipset! Får dock medge att det inte riktigt är vad jag hoppades på kvalitetsmässigt. Den trådlösa tekniken är kanske helt enkelt inte där än.


För 250 spänn kan det vara värt att testa

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 Sep 2017, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Inspelning via bluetooth
Att några sladdar skulle vara ett så stort problem tycker jag är märkligt i ljuset av vad en liten lap top studio klarar av!
Jag kommer i håg då en hemma studio bestod av Revox rullbandare, gammalt uttjänt PA-bord, Fostex fjäderreverb!

_________________
pudas


10 Sep 2017, 11:52
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Inspelning via bluetooth
Eller varför inte linea gitarren och köra nån VST stärkare typ Bias eller nåt?

Om du behöver göra nåt seriöst och inte vill använda VST-stärkare kan du sedan reampa vid tillfälle

Själv tycker jag såna där pluggar duger alldeles utmärkt. Är inte tonen i fingrarna som vissa säger, då behöver man inga rörstärkare :mrgreen:


10 Sep 2017, 14:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.