View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:15



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Och så Loffe också. 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Och så Loffe också.
Vila i frid. https://m.youtube.com/watch?v=ewSyjy6O5ow

_________________
bneostman@live.se


31 Aug 2017, 12:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Och så Loffe också.
Det är naturligtvis sorgligt. Samtidigt får vi nog vänja oss vid att inte ens 40-talistgenerationen lever för evigt. Man får ta tillvara den tid man får och jag tror Loffe lyckades rätt bra med det.


31 Aug 2017, 14:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Och så Loffe också.
Trist!
Men för mej e han inte nån Loffe utan mer Janne Carlsson eller med K då i Hansson & Karlsson.
Nån skrev i nån tidning, en av Sveriges bästa trummisar, jag ökar på med en av världens bästa trummisar!

Det där YT ovan är helt underbart, undrar hur många gånger man sett det. Har kollat på det både denna och förra veckan senast.
Finns några klipp till om man söker lite.

Tack och sov gott Janne!

_________________
tligen


31 Aug 2017, 15:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Och så Loffe också.
För mig är nog en av hans tyngsta jobb trummorna på plattan som var trettio år före sin tid, den grymt välskrivna, producerade plattan med Doris "Did you give the world some love today baby" med fantastisk sång av Doris Svensson.
En platta som spänner från svensk folkton till Acid-Jazz!

https://www.youtube.com/watch?v=crNtwZ8JVCc

https://www.youtube.com/watch?v=N5grA80Zkv4

_________________
pudas


31 Aug 2017, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Och så Loffe också.
Trist, hans insatser i Hansson & Karlsson ska inte glömmas men även all annan musik han varit delaktig i.


31 Aug 2017, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Och så Loffe också.
Har var inte så pjåkig här heller...

https://www.youtube.com/watch?v=_7OIan5UU3w


31 Aug 2017, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Och så Loffe också.
Trist att han gick bort men inte så förvånande ändå, och han höll flaggan högt länge.

Jag växte upp i en jazz-familj och vänkretsen var just såna sköna gubbar som Janne och andra svenska musiker och deras familjer. För mig har han aldrig riktigt varit Loffe, han har varit farbror Janne helt enkelt.
Min familj var då och då hemma hos honom och hans familj då de bodde i Huddinge, finns många minnen från då. Jag kommer speciellt ihåg hans Hollywood-set nere i källaren som jag försiktigt fick banka på. Minns framförallt hans golvpuka som hade en en pedal att spänna skinnet på, den var rolig.
Han hade även gitarr och förstärkare. När jag blev något äldre (men fortfarande helt grön) jammade vi lite, jag var usel men han var snäll och tålmodig.

Janne var en av de där vuxna jag som barn tyckte väldigt mycket om - en go o gla' lirare.
Har träffat honom en del även i vuxen ålder och det var alltid kul att ses igen.

PS. För drygt 20 år sedan jammade jag av en händelse med Bo Hansson (han spelade då gitarr).
Så jag har gjort som Hendrix - jammat med Hansson & Karlsson, men inte samtidigt liksom :wink: DS.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


01 Sep 2017, 14:55
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Och så Loffe också.
Sir Realistic wrote:
Så jag har gjort som Hendrix - jammat med Hansson & Karlsson, men inte samtidigt liksom :wink: DS.


Cool! 8)


02 Sep 2017, 00:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Och så Loffe också.
helmik wrote:
Har var inte så pjåkig här heller...

https://www.youtube.com/watch?v=_7OIan5UU3w


Tung version! Är det live-versionen från boxen Pugh?
Är det då Janne & Jojje och de andra från den senare turnén de gjorde ihop som lirar?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


02 Sep 2017, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Och så Loffe också.
Sir Realistic wrote:
Trist att han gick bort men inte så förvånande ändå, och han höll flaggan högt länge.

Jag växte upp i en jazz-familj och vänkretsen var just såna sköna gubbar som Janne och andra svenska musiker och deras familjer. För mig har han aldrig riktigt varit Loffe, han har varit farbror Janne helt enkelt.
Min familj var då och då hemma hos honom och hans familj då de bodde i Huddinge, finns många minnen från då. Jag kommer speciellt ihåg hans Hollywood-set nere i källaren som jag försiktigt fick banka på. Minns framförallt hans golvpuka som hade en en pedal att spänna skinnet på, den var rolig.
Han hade även gitarr och förstärkare. När jag blev något äldre (men fortfarande helt grön) jammade vi lite, jag var usel men han var snäll och tålmodig.

Janne var en av de där vuxna jag som barn tyckte väldigt mycket om - en go o gla' lirare.
Har träffat honom en del även i vuxen ålder och det var alltid kul att ses igen.

PS. För drygt 20 år sedan jammade jag av en händelse med Bo Hansson (han spelade då gitarr).
Så jag har gjort som Hendrix - jammat med Hansson & Karlsson, men inte samtidigt liksom :wink: DS.

Det var kul att du berättade detta :)
Jag kommer ihåg Janne från... jag måste bara varit kanske 10-11 år, han var med i husbandet i ett TV-program... tror de höll till utomhus... i alla fall så slängdes det ofta lite käft med programledaren och han spexade, och lirade väldigt bra!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


02 Sep 2017, 11:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: messy and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.