View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 12:38



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fuzz Hur använder ni den? 
Author Message

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Fuzz Hur använder ni den?
Jag har någon slags hatkärlek till Fuzz pedaler. Jag har själv aldrig fått till det riktigt bra, det blir bara bluddrigt och smetigt.
Men samtidigt så gillar jag ju Eric Johnson och David Gilmour´s sound. Jag har provat massor av olika Fuzz pedaler men inte hittat rätt.
Nu har en av mina kompisar lånat ut en Wampler Valvet Fuzz till mig. Enligt kompisen så kan det inte gå fel med den pedalen.
Jag kan inte säga att jag hittat riktigt rätt med den heller. Men i går när jag satt och lekte med den en stund, så råkade jag av misstag slå på mitt chorus. Helt plötsligt fick jag Franz Beckerle från Gasolin´s sound (Live in scandinavia) : :shock:.
Inte riktigt spot on, men väldigt snarlikt. Nu tror jag inte han använde sig så mycket av chorus, Men en Fuzz pedal och något annat bör det ha varit.
Så frågan är hur använder ni er av Fuzz pedaler?


29 Aug 2017, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Det beror på vilken typ av Fuzz man brukar skulle jag säga ..
Gällande för samtliga FuzzFace och Tonebender derivat lever jag iallfall utifrån att stärkaren redan måste bryta för att det ska bli bra - alternativt att man pushar fuzz in i någon pedal som klarar av att bete sig som en stärkare?

Så mitt utgångsläge är alltid en stärk som redan svettas lite sen applicerar jag Fuzz på det utefter målbild och humör (..eller humor). Ibland bara som boost med Fuzz på 0 - ofta då med volym/output på regionen 8-10. Ibland volym satt så att det bara blir en liten, liten spark i försteget när pedalen går igång och färgar då med fuzznivå och bias om pedalen ifråga har en sådan. Det är väldigt sällan som jag (men säkert många andra) använder en fuzz med "all knobs on 10" - men det är kopplat till såväl typen av fuzzar jag använt, vad jag vill uppnå samt vilken typ av pedalr fuzzen sak samarbeta med längre ner i kedjan.

Vad vill du ha ut ur din Fuzz - Gilmour?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


29 Aug 2017, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Som ovan nämnts, i princip alltid i redan lite överstyrd rör stärkare.
Väldigt få jag har provat gör sig på en ren stärkare.

Om man spelar singlecoil eller humbuckers (och om de är heta eller inte) gör stor skillnad i vilken fuzz som funkar bra.
De flesta verkar gjorda för singlecoil nissar.

Jag har dem till att antingen låta steka ägg fuzz (som lever om och för väsen) eller till att få lead ljud så där feta och mustiga med årslång sustain (som Eric Johnson och Bonamassa, till exempel, använder det oftast).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Aug 2017, 14:33
Profile WWW

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Pippo:
Det är väl både Gilmour och Johnson jag vill åt. Framför allt Johnsons sjungande ton i typ "cliffs of dover"

Sedan tillhör jag ju den generationen som lyssnade på Gasolin på den tiden det begav sig. Så jag blev förvånad av att jag kom såpass nära i ton när jag fick igång mitt chorus.
Vi har ju spelat lite Gasolin låtar då och då, men jag har aldrig riktigt fått till tonen ordentligt. Men nu vet hur jag kan komma ganska nära i alla fall.


29 Aug 2017, 15:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Definitivt en lätt/snäll kompressor före och likaså en wah det är ju den som gör det extra roligt men det skall vara en fuzz med ställbar bias det är a och o för mig. Sen skulle du lagt fråga under pedaler så hade du nog fått fler svar.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Aug 2017, 15:38
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2004
Location:
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Muffar ska vara enligt mig låta grötig och lite "förstörd". Dessa kör jag nästan alltid på full volym på gitarren genom halvskitig stärkare.
Fuzz Face kör jag också genom halvskitig stärkare, men där kan man ofta använda volymkontrollen för att få helt rent ljud, via halvspräck till fullt kakafoni. Så Fuzz Face är ju egentligen mer bred i sitt användningssätt tycker jag. Men just nu spelar jag på Muffar mer, då jag gillar soundet i solospel bättre. Allra helst med en Dynacomp framför.
Jag spelar ALDRIG fuzzar genom humbuckers. Men det är väl en smaksak. Jag tycker humbuckers förstör karaktären hos fuzzen och alltför många pedaler låter likadant genom en humbucker.


29 Aug 2017, 15:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Hej,
Jo jag såg att jag la upp tråden i fel avdelning, men lite försent. Kan man flytta tråden?

Jag googlade lite på wamplers Valvet Fuzz i går, i manualen så har man ju förslag på inställningar för både Gilmour och Johnson ton.
Men det fungerade inte alls tycker jag. Vred man däremot ner "fuzz" vredet rejält så började pedalen bli hanterbar.
Labbade även med att sätta en boost både före och efter fuzz pedalen, med ganska bra resultat. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag gillade bäst, att ha boosten före eller efter.
Intresant och kul detta, jag får labba lite mera så kanske jag blir såld på fuzzar jag också så småning om :)


30 Aug 2017, 07:11
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Fuzz Hur använder ni den?
Har heller aldrig riktigt kommit överens med Fuzzar. Köpt och sålt och den enda som jag har kvar och som faktiskt sitter kvar på bordet till och med är en Fulltone Soulbender.

Jag hittade användningsområdet för den genom att sätta den på lägsta fuzzinställning och unitygain på level. Efter den sitter en Fulltone OCD som jag har ställt som en mild overdrive där den är som mest anslagskänslig. Dessa två i kombo... :D

Fuzzen på lågt ställd fuzz ger ett väldigt spräckt och skitigt ljud som man ibland kan gilla i en bandsituation. Låter inte så kul ensamt. Men om jag drar igång OCD:n så ändras hela ljudbilden till en riktigt fet fuzzton med ett häng som inte slutar av sig självt. Det rundar inte heller så värst mycket, så man kan verkligen leka med den och ta långa singelnoter - lite som med en ebow om du förstår vad jag menar.


30 Aug 2017, 08:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.