View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 22:56



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Funderar nu på att skaffa en bunt pedaler. Tanken var då att jag med ett enda pedaltryck vill få igång dessa samt även höja volymen på stärken ett snäpp? Så först å främst för att höja volymen är det en boost av ngt slag som jag behöver? Vad behöver jag mer för att dra igång en hel kedja på detta vis? Hade ett G-System som gjorde detta men det var så sjukt roddigt samt att switcharna satt för tätt. trampade felmest hela tiden.

Har funderat å kommit fram till att jag skaffar en booster som går via FXloopen i stärken då får jag volymhöjning när jag sparkar igång den? I övrigt så har jag då en st kombinerad delay/reverb pedal. Denna vill jag att den hoppar igång samtidigt som volymhöjningen med boostern. Detta bör jag kunna få till med en Loop pedal? Typ denna: https://www.thomann.de/se/one_control_m ... e_loop.htm

Nästa pedal är en vanlig Korg pitchblack stämmare å den vill jag ju kunna få igång i alla lägen, oavsett om looper pedalen är på eller av. Nu till det lite mer krångliga. Hur får jag igång boostern utan att sparka igång delay/reverb-pedalen? Ovanpå detta har jag även en Digitech FreQout som också skall kunna användas oavsett om boostern är av eller på. Puuh... Nån som har nån idé hur detta ska kopplas och vad jag behöver? Om det ens är möjligt?


29 Aug 2017, 01:12
Profile
Online
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Kanske en Ibanez LS10.
http://www.effectsdatabase.com/model/ib ... 0#pictures

Har en sådan i lådan. Egentligen aldrig provat, men +/- 6 dB kan ev göra att separat EQ/boostpedal kan elimineras. Jag har nog mest använt den för att jämföra och testa pedaler.


29 Aug 2017, 03:30
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Någon mer som har nån tanke om detta?


29 Aug 2017, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
https://www.boss.info/us/products/ms-3/

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


29 Aug 2017, 16:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
LabLord wrote:
Funderar nu på att skaffa en bunt pedaler. Tanken var då att jag med ett enda pedaltryck vill få igång dessa samt även höja volymen på stärken ett snäpp? Så först å främst för att höja volymen är det en boost av ngt slag som jag behöver? Vad behöver jag mer för att dra igång en hel kedja på detta vis? Hade ett G-System som gjorde detta men det var så sjukt roddigt samt att switcharna satt för tätt. trampade felmest hela tiden.

Har funderat å kommit fram till att jag skaffar en booster som går via FXloopen i stärken då får jag volymhöjning när jag sparkar igång den? I övrigt så har jag då en st kombinerad delay/reverb pedal. Denna vill jag att den hoppar igång samtidigt som volymhöjningen med boostern. Detta bör jag kunna få till med en Loop pedal? Typ denna: https://www.thomann.de/se/one_control_m ... e_loop.htm

Nästa pedal är en vanlig Korg pitchblack stämmare å den vill jag ju kunna få igång i alla lägen, oavsett om looper pedalen är på eller av. Nu till det lite mer krångliga. Hur får jag igång boostern utan att sparka igång delay/reverb-pedalen? Ovanpå detta har jag även en Digitech FreQout som också skall kunna användas oavsett om boostern är av eller på. Puuh... Nån som har nån idé hur detta ska kopplas och vad jag behöver? Om det ens är möjligt?


Om vi tänker att du skaffar den där loop-pedalen från Thomann så är det enkelt:
Skaffa två lååånga kablar som du kopplar till förstärkarens send och return.
Den som går från förstärkarens send kopplar du in i loop-pedalens ingång.
Från loop-pedalens utgång kopplar du den andra långa kabeln som går tillbaka till förstärkarens return.
Sedan kopplar du i loop-pedalens första loop: Send -> boost -> delay -> return.
Stämpedalen kopplar du mellan gitarren och förstärkarens ingång.

Sedan har du loop-pedalen, boosten och delaypedalen framför dig på golvet och kan då antingen ha boost och delay på men koppla in- eller ur med hjälp av loop-pedalen.
Vill du sedan använda bara boosten stänger du bara av delaypedalen.

Alternativt lägger du boosten i första loopen och delayet i andra loopen och trampar på båda switcharna samtidigt eller var för sig.


29 Aug 2017, 21:56
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
FANTASTISKT!!! TACK! Min hjärna höll på att kollapsa av att tänka på detta men du förklarade allt! Jättetack!




Urban wrote:
LabLord wrote:
Funderar nu på att skaffa en bunt pedaler. Tanken var då att jag med ett enda pedaltryck vill få igång dessa samt även höja volymen på stärken ett snäpp? Så först å främst för att höja volymen är det en boost av ngt slag som jag behöver? Vad behöver jag mer för att dra igång en hel kedja på detta vis? Hade ett G-System som gjorde detta men det var så sjukt roddigt samt att switcharna satt för tätt. trampade felmest hela tiden.

Har funderat å kommit fram till att jag skaffar en booster som går via FXloopen i stärken då får jag volymhöjning när jag sparkar igång den? I övrigt så har jag då en st kombinerad delay/reverb pedal. Denna vill jag att den hoppar igång samtidigt som volymhöjningen med boostern. Detta bör jag kunna få till med en Loop pedal? Typ denna: https://www.thomann.de/se/one_control_m ... e_loop.htm

Nästa pedal är en vanlig Korg pitchblack stämmare å den vill jag ju kunna få igång i alla lägen, oavsett om looper pedalen är på eller av. Nu till det lite mer krångliga. Hur får jag igång boostern utan att sparka igång delay/reverb-pedalen? Ovanpå detta har jag även en Digitech FreQout som också skall kunna användas oavsett om boostern är av eller på. Puuh... Nån som har nån idé hur detta ska kopplas och vad jag behöver? Om det ens är möjligt?


Om vi tänker att du skaffar den där loop-pedalen från Thomann så är det enkelt:
Skaffa två lååånga kablar som du kopplar till förstärkarens send och return.
Den som går från förstärkarens send kopplar du in i loop-pedalens ingång.
Från loop-pedalens utgång kopplar du den andra långa kabeln som går tillbaka till förstärkarens return.
Sedan kopplar du i loop-pedalens första loop: Send -> boost -> delay -> return.
Stämpedalen kopplar du mellan gitarren och förstärkarens ingång.

Sedan har du loop-pedalen, boosten och delaypedalen framför dig på golvet och kan då antingen ha boost och delay på men koppla in- eller ur med hjälp av loop-pedalen.
Vill du sedan använda bara boosten stänger du bara av delaypedalen.

Alternativt lägger du boosten i första loopen och delayet i andra loopen och trampar på båda switcharna samtidigt eller var för sig.


29 Aug 2017, 22:23
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Det låter ganska likt min setup. Jag kliver på en Little Lehle som ligger i förstärkarens effektloop. I Lehles loop ligger en booster, ett delay, och ett reverb, som då alla kickar in samtidigt. Min stämapparat ligger mellan gitarr och stärkare.

Har stärkaren en högkvalitativ loop så går det att få en duktig volymökning. Med sämre loop i stärkaren kan det vara så att det inte finns headroom för stor volymökning.

Har en Suhr Iso boost till salu för en tusing om det är av intresse.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


30 Aug 2017, 19:32
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
R.U. Sirius wrote:
Det låter ganska likt min setup. Jag kliver på en Little Lehle som ligger i förstärkarens effektloop. I Lehles loop ligger en booster, ett delay, och ett reverb, som då alla kickar in samtidigt. Min stämapparat ligger mellan gitarr och stärkare.

Har stärkaren en högkvalitativ loop så går det att få en duktig volymökning. Med sämre loop i stärkaren kan det vara så att det inte finns headroom för stor volymökning.

Har en Suhr Iso boost till salu för en tusing om det är av intresse.


Tack för erbjudandet men jag beställde alla grejerna idag.

Köpte följande:

EarthQuaker Devices Dispatch Master V2

Xotic EP Boost

One Control White Loop

Pedaltrain Metro 20

Cioks DC5 Link

Plus en massa kablage, lite strängar m.m.

Det jag redan har som ska in på bordet är en Korg Pitchblack Stämpedal samt en Digitech FreQout. Så det blir inte så mycket prylar på bordet.


30 Aug 2017, 19:43
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Låter bra. EP boostern färgar väl ljudet lite (den ska väl efterlikna en Echoplex "preamp"), men det kan ju vara en fördel också. Det var faktiskt en Xotic RC Booster som fick ersätta min Suhr Iso Boost. (Ville ha lite extra "grit" när jag kickar in pedalerna.)

Fundera lite kring det där med buffer vs true bypass när du kopplar in en lång kedja i loopen (och före stärkaren). Jag har en erkänt bra buffer i stämapparaten, som matar stärkarens pre-amp. Sedan har jag ett reverb med buffer sist i kedjan i loopen, som matar stärkarens power-amp. Resterande burkar är true bypass.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


30 Aug 2017, 19:56
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
R.U. Sirius wrote:
Låter bra. EP boostern färgar väl ljudet lite (den ska väl efterlikna en Echoplex "preamp"), men det kan ju vara en fördel också. Det var faktiskt en Xotic RC Booster som fick ersätta min Suhr Iso Boost. (Ville ha lite extra "grit" när jag kickar in pedalerna.)

Fundera lite kring det där med buffer vs true bypass när du kopplar in en lång kedja i loopen (och före stärkaren). Jag har en erkänt bra buffer i stämapparaten, som matar stärkarens pre-amp. Sedan har jag ett reverb med buffer sist i kedjan i loopen, som matar stärkarens power-amp. Resterande burkar är true bypass.


Jo blev lite nyfiken på EP Boostern så jag tänkte att jag testar! Den har ju blivit väldigt omskriven. Hade funderingar på en MXR Microamp först.


30 Aug 2017, 19:59
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Hjälp med pedaler, volymhöjning, av å på samtidigt?
Tycker du ska kolla zoom g3 eller 5 om du vill ha tillgång till många pedaler. Hela signalkedjor byggs fritt med klonade effekter i massor. Kan slås av o på individuellt. Byte av signalkedja enkelt och blir enklare med en zoom pedal controller (se på fejjan) du gör ett utlägg på mellan 1000-2000 kr och slipper tjaffsa med strömförsörjning, rapplande patchkablar och annat skit. G3 går tom på batteri vid behov. Övertygad om att du kan bygga precis det ljud du vill med den arsenal som finns i burkarna. Som att ha tillgång till ett fett gäng pedalbord.


05 Sep 2017, 11:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], crybaby and 98 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.