View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:36



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Byta band eller köpa ny hals? 
Author Message

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Byta band eller köpa ny hals?
Hallå!

Har beslutsångest... Har en gammal squierstrata som är sjukt skön att spela på, men banden var slut på den och jag bestämde mig då för att försöka ge mig på detta ingrepp själv.. Det positiva med detta är att jag känner potentialen i gitarren, men tyvärr blev inte mitt bandbyte så bra...


Så nu så funderar jag på vilket som är bäst, att antingen lämna in gitarren och få rostfria band eller att köpa en ny warmoth-hals med rostad lönn och rostfria band?

Pengarna blir ju typ samma men frågan är vilket som är bäst i längden?

Mvh Andreas


27 Aug 2017, 11:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Bägge alternativen är lika bra. Så om du gillar originalhalsen finns ingen anledning att köpa ny, i princip alltid
lite roligare med en originalhals, även om det helt och hållet är en psykologisk grej spelmässigt.
(Antar att du sparar originalet till ev. försäljning).

Om du samtidigt vill ändra något annat på halsen, profil,bredd etc., så gå på Warmoth.

EDIT.) På en ny hals tillkommer lite kostnader (om du inte plockar över från original) , t.ex stämskruvar, strängträd, dekal, överlackning av dekal. Det blir mer än man tror.


27 Aug 2017, 11:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Jag skulle utgå ifrån att en warmoth med rostad lönn är mycket bättre än en vilken squirehals som helst. Rostad lönn är bara helt... underbart.


27 Aug 2017, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Om gitarren är bra och du är nöjd med den - banda om. Jag antar att alla seriösa reparatörer gör en full setup i samband med jobbet och du får tillbaka en "ny" gitarr men ändå välbekant gitarr.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


27 Aug 2017, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Min fråga är vad exakt som inte blev bra?

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


27 Aug 2017, 13:50
Profile

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Schyst med lite input!

Nja, lyckades inte riktigt få ner banden tror jag, så fick slipa ganska mycket och tog olika mycket material från banden.. Och alla bandstavarna misslyckades typ och har inte ork att försöka få till det... Bättre att någon som kan och tycker det är kul får göra det :)


27 Aug 2017, 13:56
Profile

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Cabretta wrote:
Bägge alternativen är lika bra. Så om du gillar originalhalsen finns ingen anledning att köpa ny, i princip alltid
lite roligare med en originalhals, även om det helt och hållet är en psykologisk grej spelmässigt.
(Antar att du sparar originalet till ev. försäljning).

Om du samtidigt vill ändra något annat på halsen, profil,bredd etc., så gå på Warmoth.

EDIT.) På en ny hals tillkommer lite kostnader (om du inte plockar över från original) , t.ex stämskruvar, strängträd, dekal, överlackning av dekal. Det blir mer än man tror.



Jo, skulle spara den gamla halsen isåfall, men grejen är att jag aldrig skulle sälja den. det är min första gitarr och affektionsvärdet är långt mycket mer värt än den få kronorna jag får för gitarren!

Det är klart, skulle jag lämna in den hade jag kanske velat ha 12" radie :lol:


27 Aug 2017, 13:58
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
stratomaster wrote:
Jo, skulle spara den gamla halsen isåfall, men grejen är att jag aldrig skulle sälja den. det är min första gitarr och affektionsvärdet är långt mycket mer värt än den få kronorna jag får för gitarren!

Det är klart, skulle jag lämna in den hade jag kanske velat ha 12" radie :lol:


Där har du svaret på din fråga, du ska helt klart fixa originalhalsen som du vill ha den (inklusive radie).

Du kommer att ha kvar just den gitarren, och jag är övertygad om att du kommer att vara helnöjd med den.


(Jag köpte en Warmothhals till en mexstrata (sålde orginalet), för jag ville ha en riktigt tjock hals. Jag är helt nöjd med den, det blev
exakt som jag ville ha den. Är det förutom tjockleken en bättre hals än originalet? Nej, det kan jag inte påstå. En hals som är rak etc. och där dragstången fungerar som den ska är en bra hals, oavsett pris/material/tillverkare, så ser jag det.)


27 Aug 2017, 16:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
stratomaster wrote:
Schyst med lite input!

Nja, lyckades inte riktigt få ner banden tror jag, så fick slipa ganska mycket och tog olika mycket material från banden.. Och alla bandstavarna misslyckades typ och har inte ork att försöka få till det... Bättre att någon som kan och tycker det är kul får göra det :)


Om du ändå är beredd på att betala så hade jag låtit en duktig gitarrmek kolla först för att avgöra om banden behöver bytas eller om det befintliga faktiskt går att fixa.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


27 Aug 2017, 20:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Byt banden om det är en Japan Squier. Du vet inte hur en Warmothhals passar i fickan både i bredd och höjd, den skall lackas och sadeln skall fixas, mekanik monteras osv. Ring Fredrik på 4Sound i Växjö: Min idol när det handlar om bandjobb.


27 Aug 2017, 22:44
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Cabretta wrote:
stratomaster wrote:
Jo, skulle spara den gamla halsen isåfall, men grejen är att jag aldrig skulle sälja den. det är min första gitarr och affektionsvärdet är långt mycket mer värt än den få kronorna jag får för gitarren!

Det är klart, skulle jag lämna in den hade jag kanske velat ha 12" radie :lol:


Där har du svaret på din fråga, du ska helt klart fixa originalhalsen som du vill ha den (inklusive radie).

Du kommer att ha kvar just den gitarren, och jag är övertygad om att du kommer att vara helnöjd med den.


(Jag köpte en Warmothhals till en mexstrata (sålde orginalet), för jag ville ha en riktigt tjock hals. Jag är helt nöjd med den, det blev
exakt som jag ville ha den. Är det förutom tjockleken en bättre hals än originalet? Nej, det kan jag inte påstå. En hals som är rak etc. och där dragstången fungerar som den ska är en bra hals, oavsett pris/material/tillverkare, så ser jag det.)



Du har övertygat mig, Cabretta! Får bli att lämna in den och få den fixad!


28 Aug 2017, 08:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Ja du, jag förstår att detta dilemmat dyker upp för sångare ibland :mrgreen:

Förlåt 8)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Aug 2017, 09:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Axewall wrote:
Ja du, jag förstår att detta dilemmat dyker upp för sångare ibland :mrgreen:

Förlåt 8)


Problemet är att sångare sällan inser detta. Det är som man säger, "vad är det för skillnad mellan sångare och terrorister?" Skillnaden är att terrorister kan man förhandla med.


28 Aug 2017, 10:28
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: Byta band eller köpa ny hals?
Axewall wrote:
Ja du, jag förstår att detta dilemmat dyker upp för sångare ibland :mrgreen:

Förlåt 8)



:D


28 Aug 2017, 16:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], pippo and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.