View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 23:43



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Hjälp med koppling utav elektronik(elgura) 
Author Message

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Halloj!

Är ute efter lite hjälp då det verkar näst intill omöjligt att hitta ett schema som hjälper.
Det jag har är 2st mickar(4-ledare), 2st volym pottar, 2st ton pottar(push/pull), 2 caps.
Allting sitter i guran redan, då jag försökt mig på detta ett tag nu.

Det jag vill åstadkomma är, coil-split & out-of-phase på vardera ton pot.
Lyckas få till så att coil-split'en funkar på bridge. Men så länge jag ej har
potten för out-of-phase nedtryckt och ej uppryckt så ljudar halsmicken väldigt lite,
mellanläget på mickväljaren likadant. Rycker jag upp potten för out-of-phase så får
jag en ur fas funktion med normal volym i mellanläget(mickväljaren), halsmicken fungerar även den med
ifall man väljer den. Men vill även kunna lira guran utan att konstant ha out-of-phase
läget igång liksom.

Det är alltså ett sånt här kit jag har: http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3559

Hoppas det går att hänga med på hur jag menar.
Tack på förhand!

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 01:39
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Vilken av mickarna är det som du lagt fas-switchen på? Låter som ett jordningsfel när du switchar.

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


21 Aug 2017, 09:27
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Är det detta du vill ha.

https://docs.google.com/gview?embedded= ... ph_spl.pdf

(du kopplar bara ena micken till split och den andra till phase

https://docs.google.com/gview?embedded= ... PHppSP.pdf

https://docs.google.com/gview?embedded= ... TppSPL.pdf

Se mera här: http://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... humbuckers


21 Aug 2017, 10:09
Profile

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Magic wrote:
Vilken av mickarna är det som du lagt fas-switchen på? Låter som ett jordningsfel när du switchar.


Har lagt hals micken på fas-switchen. Jo, tänkte direkt jordfel. Ska prova dra enskild jord från mickarna istället för den nakna gjorde i fyrledaren.

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 15:15
Profile

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)


Har kopplat båda mickarna för split och sen halsmicken till fas switchen. Tycker mig ha följd dessa diagram. Ska utesluta jordfel så fort jag kommer hem.

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 15:18
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Soberhobo wrote:
Magic wrote:
Vilken av mickarna är det som du lagt fas-switchen på? Låter som ett jordningsfel när du switchar.


Har lagt hals micken på fas-switchen. Jo, tänkte direkt jordfel. Ska prova dra enskild jord från mickarna istället för den nakna gjorde i fyrledaren.


lägg upp en bild på kopplingarna så kanske någon ser felet.


21 Aug 2017, 17:24
Profile

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
http://i.imgur.com/FVZtDVU.jpg
Sådär då, om någon kan tyda något ifrån den bilden det vettefan dock.

Jodå, jorden på nedersta volym potten har jag lött om.

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 17:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Favorit i repris saxat från "produktinformationen":
Quote:
This kit is the culmination of thousands of hours of research and development into different guitar electronics and how each of them affects the overall tone of the guitar.


Det handlar alltså om fyra vanliga potentiometrar, två vanliga kondensatorer och en helt vanlig switch och ett kopplingsschema känt sedan 1950-talet.

Edit: "Tusentals timmar" är alltså minst 2000 timmar. En arbetsvecka brukar anges till 40 timmar. 2000/40 = 50 vilket ger minst ett helt års heltidsarbete med "research and development" att prova ut det hela utan semester längre än två veckor. Det säger en hel del om kompetensen på RS Guitarworks forsknings- och utvecklingsavdelning eller motsvarande. För allt som står i RS Guitarworks produktbeskrivningar är naturligtvis sant?


Last edited by woodstock on 21 Aug 2017, 22:48, edited 1 time in total.



21 Aug 2017, 21:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Soberhobo wrote:
Magic wrote:
Vilken av mickarna är det som du lagt fas-switchen på? Låter som ett jordningsfel när du switchar.


Har lagt hals micken på fas-switchen. Jo, tänkte direkt jordfel. Ska prova dra enskild jord från mickarna istället för den nakna gjorde i fyrledaren.


Vad gjorde någon som var naken med fyrledaren?


21 Aug 2017, 21:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Soberhobo wrote:
http://i.imgur.com/FVZtDVU.jpg
Sådär då, om någon kan tyda något ifrån den bilden det vettefan dock.

Jodå, jorden på nedersta volym potten har jag lött om.


Det går inte att se felet, just vettefan är antagligen en bra sammanfattning med bara ett ord. Det enda som går att se är att du inte är direkt jättebra på att löda.


21 Aug 2017, 22:06
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
woodstock wrote:
Soberhobo wrote:
http://i.imgur.com/FVZtDVU.jpg
Sådär då, om någon kan tyda något ifrån den bilden det vettefan dock.

Jodå, jorden på nedersta volym potten har jag lött om.


Det går inte att se felet, just vettefan är antagligen en bra sammanfattning med bara ett ord. Det enda som går att se är att du inte är direkt jättebra på att löda.


Herregud, du var mig en utav de drygare människor jag stött på.
Gräv ner dig i din grop igen..

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 23:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Soberhobo wrote:

Herregud, du var mig en utav de drygare människor jag stött på.
Gräv ner dig i din grop igen..


Jag konstaterar bara fakta. Din uppfattning om min person säger egentligen ingenting och måste ses som relativ. Kanske har du inte så stort umgänge utanför den egna familjen och/eller omger du dig mest med jasägare?


21 Aug 2017, 23:25
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
woodstock wrote:
Soberhobo wrote:

Herregud, du var mig en utav de drygare människor jag stött på.
Gräv ner dig i din grop igen..


Jag konstaterar bara fakta. Din uppfattning om min person säger egentligen ingenting och måste ses som relativ. Kanske har du inte så stort umgänge utanför den egna familjen och/eller omger du dig mest med jasägare?


Haha, undra vem som har taskig med umgänge.
Du kommer till min tråd, där jag ber om hjälp. Gör totalt 4 inlägg, vilka erbjuder absolut ingenting konkret.
3000+ poster här på ljudbojen har du, man får ju ett hum om hur du skaffade dom.
Stick nu.

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 23:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Soberhobo wrote:

Haha, undra vem som har taskig med umgänge.
Du kommer till min tråd, där jag ber om hjälp. Gör totalt 4 inlägg, vilka erbjuder absolut ingenting konkret.
3000+ poster här på ljudbojen har du, man får ju ett hum om hur du skaffade dom.
Stick nu.


Det konkreta jag konstaterar är att din bild inte visar felet. Däremot framgår något annat, vilket i sig kan vara orsaken att du inte får det att fungera men inte riktigt förstår varför. Jag vet inte riktigt vilken typ av hjälp du egentligen behöver? Handlar det om elektronikproblem i någon gitarr försök att lägga upp bättre bilder så får vi se vad vi kan göra. Men bara om det går. Möjligen är du kanske en sämre fotograf än du är på att löda? Även om jag har svårt att tro det.


21 Aug 2017, 23:45
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Nov 2016, 23:46
Posts: 10
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
woodstock wrote:
Soberhobo wrote:

Haha, undra vem som har taskig med umgänge.
Du kommer till min tråd, där jag ber om hjälp. Gör totalt 4 inlägg, vilka erbjuder absolut ingenting konkret.
3000+ poster här på ljudbojen har du, man får ju ett hum om hur du skaffade dom.
Stick nu.


Det konkreta jag konstaterar är att din bild inte visar felet. Däremot framgår något annat, vilket i sig kan vara orsaken att du inte får det att fungera men inte riktigt förstår varför. Jag vet inte riktigt vilken typ av hjälp du egentligen behöver? Handlar det om elektronikproblem i någon gitarr försök att lägga upp bättre bilder så får vi se vad vi kan göra. Men bara om det går. Möjligen är du kanske en sämre fotograf än du är på att löda? Även om jag har svårt att tro det.


Det intressanta i det hela, är att du orkar fortsätta. För mycket fritid?
Ärligt nu, tänker du inte hjälpa så stoppa tummen i pastejköket och glid iväg tack.

_________________
over the counter ed treatment


21 Aug 2017, 23:48
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
- Är bägge sidorna på splitswitchen kopplad till jord, ser bara att ena sidan går till jord.
- Phaseswitchen verkar vara rätt kopplad dock svårt att se det.
- Vad är det för kabel som går utanför kroppen, är det till Mickväljaren ?,
- Vid den kabeln går det 2 gröna trådar varifrån kommer dom ?
- Vad är det för svart kabel som går till utjacket, är det jord eller signal, är den skärmad ?
- Den tjock svartkabeln som går i kabelkanalen är det en jord kabel eller är det från en mick
- Du har 2 lödplumpar på ena volympotten kolla så att dom inte tar mot jord.

Ser även att det är kallödningar på volympotten detta kan spöka, du löser det genom att värma mera på volympottens hölj.
Kolla så att du inte har fått kortis mellan jord och någon av micktrådarna där jordning är fastlödd på volympotten.

Kan du ta en ny bild med kabeln som ligger utanför kroppen flyttad så gått det går från volympotten.


22 Aug 2017, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
Det är väldigt svårt att se hur kablarna lötts och vilka som kommer från vad utifrån bilden. Kan du skriva in förklarande noter i paint i bilden?




(eventuella tankar om att det där setet, som vad jag ser består av 2 kondensatorer och 4 potentiometrar för 1350:-(?) tas nog bäst i en annan tråd)

_________________
/Anders


23 Aug 2017, 12:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp med koppling utav elektronik(elgura)
fergusonanders wrote:
Det är väldigt svårt att se hur kablarna lötts och vilka som kommer från vad utifrån bilden. Kan du skriva in förklarande noter i paint i bilden?




(eventuella tankar om att det där setet, som vad jag ser består av 2 kondensatorer och 4 potentiometrar för 1350:-(?) tas nog bäst i en annan tråd)


Nu var det inte jag som publicerade länken till RS-kitet här. Är man lättkränkt, har svårt att ge information som går att följa och har lätt att bli ful i truten kanske man skall ta sitt problem till någon som erbjuder gitarrservice över disk. Istället för att förvänta sig att bli wabbad här.


23 Aug 2017, 13:08
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.