View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:28



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Supro amps - superbra? 
Author Message

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Supro amps - superbra?
Och vad säger då förstärkarnörd-intelligentian på detta forum om Supros reissueförstärkare?

Halvdyrt men drabbar ingen fattig :)

Funderar på Dual-Tone eller Black Magick.

Vilken går bäst till Telecaster?

Har bara hört dessa stärkare över nätet och de verkar låta bra,
och det tycker jag trots att de inte verkar premierar högt headroom,
något jag annars föredrar.

What say you?

_________________
Lasse


19 Aug 2017, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Testade en av de mindre lite snabbt på 4sound. Lät bra. Men i ljuset av hur dom är byggda skulle jag aldrig betala dom pengarna. Inte en chans.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


19 Aug 2017, 23:48
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Supro amps - superbra?
trälhavsvägen wrote:
Testade en av de mindre lite snabbt på 4sound. Lät bra. Men i ljuset av hur dom är byggda skulle jag aldrig betala dom pengarna. Inte en chans.
Bosse


Berätta mer! Nu blev jag nyfiken?


20 Aug 2017, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Supro:
Image
Image

Låt mig säga så här. Jag har inget emot PCB. Inte alls. Men det finns vissa nackdelar beroende på hur det är utfört, kvalitet på kortet osv.
Här är rörsocklar och potentiometrar monterade i kortet. Bra när man tillverkar, inte så roligt om något går sönder. Och det gör det ju för eller senare. Har man dessutom sparat genom att göra på det viset börjar man också fundera på vad man sparat på potar, rörsocklar och kort.
Sen är dom "Assembled in New York, USA" vilket inte betyder ett skit tycker jag. Dels därför att kineserna säkert gjort 90 procent av jobbet och så får Daisy-May lägga sista handen med lödjärnet och skruvdragaren för minimilön. Dels därför att Kineserna kan lika bra. Men här tar man ut USA priser.
Jämför gärna med Fender Blues Junior, Hot rod och andra. Tycker iofs att dom är för högt prissatta också men dom ligger väsentligt lägre än Supro. Supro låter nog bra, inte det. Men ska man lägga 20 kakor på en stärk så vill jag nog se andra lösningar på insidan. Men det är jag det.

Blues junior
Image

_________________
bneostman@live.se


20 Aug 2017, 09:39
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Supro amps - superbra?
OJ!? Trodde i min enfald att det var boutiqueklass på dessa? Särskilt med tanke på priset!


20 Aug 2017, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Supro amps - superbra?
Ja det man hört och läst om dom så låter dom ju guld!
Men när det sen kommer till priset så kan man ju undra? Borde inte då i jämförelse en Mesa med 40+ knappar och rattar kosta typ 200.000:-?

_________________
pudas


20 Aug 2017, 13:51
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Supro amps - superbra?
Polarn köpte en Thunderbolt. Låter ju svinbra men för dessa pengar trodde jag att det skulle vara kvalitativare byggen än det jag läst om nu.


20 Aug 2017, 14:14
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Har testat vid två olika tillfällen och blev inte imponerad.
Kanske hade för högt ställda förväntningar... :?


20 Aug 2017, 14:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Som sagt, det är nog bra förstärkare men jag personligen skulle aldrig betala dom pengarna. Snygga, balla och så. Men för dom pengarna? Jag tycker det är på tok för dyrt. Segmentering antagligen, och ett bra namn. Alla tänker Page liksom. Man kan ta betalt.
För att illustrera vad jag menar, en bild på THD Univalve. Ser lite annorlunda ut. Eller hur? :Image
Finns fler exempel på bra lösningar på nätet.
I mer komplicerade byggen blir det nästan en nödvändighet med PCB för att få plats på ett vettigt sätt. Kolla vad farbror täpp här på bojen har byggt!

_________________
bneostman@live.se


20 Aug 2017, 14:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Alltså Supro är helt fel prissatta. Det är verkligen inte "boutique" på insidan. Under 10000:- så hade det antagligen snurrat bättre i butikerna. Det är inga flexibla multiverktyg, dom gör sin grej. Men Dual Tone är bra på det den gör. Riktigt bra, krispig clean, spricker upp i overdrive med volymen över 12.00. Allt låter rätt, tremolot är verkligen rätt. Det är svårt att göra en vintageorienterad gitarrförstärkare med äkta point-to-point som låter bättre jämfört med Supron med ett billigt etsat kretskort.


20 Aug 2017, 20:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Billigt innanmäte är förresten helt rätt här. Vintage Supro är just det. Billigt skit. Valco Chicago byggde dom, chassien som en serveringsbricka i tunn enkel plåt med rätt oordnade komponenter på. 2000-talets Suproförstärkare är betydligt mer välbyggda.


20 Aug 2017, 20:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
Under 10000:- så hade det antagligen snurrat bättre i butikerna.


I USA kostar den faktiskt under 10000:- plus eventuell sales tax/moms. Men som bygget ser ut, så tycker jag att 3-4000:- verkar rimligare, eller har jag missat något?

Men eftersom det var Jimmy Page hemliga vapen, så är det klart att det går att sälja för betydligt mer. Men jag tycker alltid det är synd att se elaka lösningar som t ex hur de fäst rörhållarna i den här. På tvären direkt i mönsterkortet för att det så fort som möjligt ska gå sönder om man flyttar runt den. Men den kanske är tänkt för stationärt bruk?


21 Aug 2017, 15:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Men, tänk om man köpt en välbyggd förstärkare som inte låter bra? :lol: Det är faktiskt litet musikaliskt roligare att spela på en Supro än på en THD Univalve. Gitarrförstärkare har väl alltid varit en extremsport i hur begränsningar och fel kan bli karaktär och få ett ljudmässigt egenvärde.


21 Aug 2017, 19:49
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Ljudfreak wrote:
Men, tänk om man köpt en välbyggd förstärkare som inte låter bra? :lol: Det är faktiskt litet musikaliskt roligare att spela på en Supro än på en THD Univalve. Gitarrförstärkare har väl alltid varit en extremsport i hur begränsningar och fel kan bli karaktär och få ett ljudmässigt egenvärde.


+1 eller vad man nu skall säga.


21 Aug 2017, 21:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:
woodstock wrote:
Under 10000:- så hade det antagligen snurrat bättre i butikerna.


I USA kostar den faktiskt under 10000:- plus eventuell sales tax/moms. Men som bygget ser ut, så tycker jag att 3-4000:- verkar rimligare, eller har jag missat något?

Men eftersom det var Jimmy Page hemliga vapen, så är det klart att det går att sälja för betydligt mer. Men jag tycker alltid det är synd att se elaka lösningar som t ex hur de fäst rörhållarna i den här. På tvären direkt i mönsterkortet för att det så fort som möjligt ska gå sönder om man flyttar runt den. Men den kanske är tänkt för stationärt bruk?


Mesa och Engl är två "kvalitetsmärken" med kretskortsmonterade rörsocklar. Lägg till Fender, till exempel Hot Rod-serien, några av världens mest sålda rörförstärkare.


21 Aug 2017, 21:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Ljudfreak wrote:
Men, tänk om man köpt en välbyggd förstärkare som inte låter bra? :lol: Det är faktiskt litet musikaliskt roligare att spela på en Supro än på en THD Univalve. Gitarrförstärkare har väl alltid varit en extremsport i hur begränsningar och fel kan bli karaktär och få ett ljudmässigt egenvärde.


Absolut. Vår uppfattning om bra gitarrljud är starkt färgar av udda lösningar. Om inte Leo Fender gjort som han gjorde och inte Marshall lånat en del hade kanske normen varit annorlunda.

_________________
bneostman@live.se


22 Aug 2017, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
CarlM wrote:

I USA kostar den faktiskt under 10000:- plus eventuell sales tax/moms. Men som bygget ser ut, så tycker jag att 3-4000:- verkar rimligare, eller har jag missat något?

Men eftersom det var Jimmy Page hemliga vapen, så är det klart att det går att sälja för betydligt mer. Men jag tycker alltid det är synd att se elaka lösningar som t ex hur de fäst rörhållarna i den här. På tvären direkt i mönsterkortet för att det så fort som möjligt ska gå sönder om man flyttar runt den. Men den kanske är tänkt för stationärt bruk?


Mesa och Engl är två "kvalitetsmärken" med kretskortsmonterade rörsocklar. Lägg till Fender, till exempel Hot Rod-serien, några av världens mest sålda rörförstärkare.


Det jag reagerade på här var mest kombinationen av kretskortsmonterade rörsocklar och att de hänger i sidled. Det innebär att varje gång man ställer ned den, kommer det knäcka till lite i rörsockeln. Varje grop i vägen när man kör den kommer ge rejäla påfrestningar på rör och rödsockelinfästning. På Mesa (och Engl) sitter de väl upprätta och då får man inte det problemet.

Men det är säkert en kul förstärkare och som någon påpekade, att man har ju hellre en förstärkare som låter bra och måste repareras ibland än en som alltid låter trist.


23 Aug 2017, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:
Det jag reagerade på här var mest kombinationen av kretskortsmonterade rörsocklar och att de hänger i sidled. Det innebär att varje gång man ställer ned den, kommer det knäcka till lite i rörsockeln. Varje grop i vägen när man kör den kommer ge rejäla påfrestningar på rör och rödsockelinfästning. På Mesa (och Engl) sitter de väl upprätta och då får man inte det problemet.

Men det är säkert en kul förstärkare och som någon påpekade, att man har ju hellre en förstärkare som låter bra och måste repareras ibland än en som alltid låter trist.


Jag förstår. Men du oroar dig i onödan. Gravitationen har mer direkt verkan när rören hänger rakt ner. De flesta har ändå någon gång lagt sin kombo eller topp på sidan, oavsett riktning på rören. De brukar sitta kvar ändå om bara socklarna är friska. Och framför allt: Skärmkåpor på 12AX7:or och hållare på EL84:or eliminerar helt risken att ett rör åker ut. Man kan säkert anklaga Supro för brister i designen. Men det här är fel argument.


23 Aug 2017, 21:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Jag tycker så här: Visst kan man köpa en Supro om man vill. Eller en Mesa eller Engl om man inte störs av rörsocklar och portar direkt i kortet. Tror iofs att i alla fall Mesa har andra lösningar också. Men hur många kronor till skulle det kosta att göra dessa chassimonterade? Personligen skulle jag aldrig betala dom pengarna för den lösningen. Då skulle jag i så fall hellre klona en.
I rest my case.

_________________
bneostman@live.se


24 Aug 2017, 06:36
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Supro amps - superbra?
Har använt två st. Thunderbolt i studio. De låter eget och i mitt tycke fantastiskt.
Jag förstår inte varifrån ni fått prisuppgifterna?
Vill minnas att de flesta modeller ligger från 10 K upp till 14-15?


28 Aug 2017, 21:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Fingers on fire wrote:
Har använt två st. Thunderbolt i studio. De låter eget och i mitt tycke fantastiskt.
Jag förstår inte varifrån ni fått prisuppgifterna?
Vill minnas att de flesta modeller ligger från 10 K upp till 14-15?


Jag håller med, dom "låter" jävligt bra. Kritiken här här har nog annars inte handlat om ljudegenskaperna. Snarare har handlat om att den förväntade byggkvalitén kan upplevas som undermålig. Detta sett till priset, dina 10 till 14-15k. Annars är nog kvalitén på insidan mer än tillräckligt bra för att göra jobbet.


28 Aug 2017, 22:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
CarlM wrote:
Det jag reagerade på här var mest kombinationen av kretskortsmonterade rörsocklar och att de hänger i sidled. Det innebär att varje gång man ställer ned den, kommer det knäcka till lite i rörsockeln. Varje grop i vägen när man kör den kommer ge rejäla påfrestningar på rör och rödsockelinfästning. På Mesa (och Engl) sitter de väl upprätta och då får man inte det problemet.

Men det är säkert en kul förstärkare och som någon påpekade, att man har ju hellre en förstärkare som låter bra och måste repareras ibland än en som alltid låter trist.


Jag förstår. Men du oroar dig i onödan. Gravitationen har mer direkt verkan när rören hänger rakt ner.


Borde man inte rimligen få ett vridmoment vid rörsockeln, om det enda som håller upp rören är rörsockelns lödningar i kretskortet? Och det kommer vickas en hel del när man flyttar eller ställer ner förstärkaren. Det får man inte om man monterar rören vertikalt vare sig de är hängande upp och ner (som i en del kombos) eller stående (som t ex i en Marshall-topp) Jag inbillade mig att det skulle kunna skapa glappkontakt med tiden om den flyttas regelbundet. Men det kanske är en bra lösning trots allt.


01 Sep 2017, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Supro amps - superbra?
Rörsocklarna sitter med extra hållare i kretskortet och kretskortet har genompläterade hål, dvs de sitter inte fastlödda i en lödö utan i en tunnel rakt genom kortet. Alltså ganska fastkilat.
Dock har jag upplevt potar i dessa som har blivit extremt glappiga på ganska nya ex. Och då handlar det inte om oxid utan mer eller mindre avbrott i poten. Och där kommer det besvärliga med genompläterade hål. Det är mycket bra för hållfastheten i lödningarna men mindre trevligt att löda loss. Jag lyckades inte ens resna ur hålen med avlödningsstation så hela poten gled ur utan fick klippa sönder poten så jag kunde dra ut pinsen ett i taget.(det här med blyfritt lod har verkligen försvårat detta, det smälter inte och sugs ut lika lätt)
Dock är genompläterade hål att föredra. Har inget problem med konstruktionen utöver att potarna verkar vara skräpkvalitet

_________________
Johan Hansson


01 Sep 2017, 21:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:

Borde man inte rimligen få ett vridmoment vid rörsockeln, om det enda som håller upp rören är rörsockelns lödningar i kretskortet? Och det kommer vickas en hel del när man flyttar eller ställer ner förstärkaren. Det får man inte om man monterar rören vertikalt vare sig de är hängande upp och ner (som i en del kombos) eller stående (som t ex i en Marshall-topp) Jag inbillade mig att det skulle kunna skapa glappkontakt med tiden om den flyttas regelbundet. Men det kanske är en bra lösning trots allt.


Säg att du skall ta ut rör ur en förstärkare, skulle du dra dom rakt ut ur socklarna, eller skulle du försöka dra dom rakt åt sidan 90 grader i förhållande till socklarna?

Lösningen på ditt problem är att fundera över runt vilken axel vridmomentet uppkommer? Man inser nog rätt snabbt att centrum är planet där hylsorna till pinnarna går ut ur socklarna. Vridmomentet som inte tas upp mellan sockeln och basen på varje rör låser alltså bara rörens pinnar i hylsorna.

Med rören stående kommer gravitation hjälpa till att hålla rören kvar i socklarna. Lättast att "vicka ur rören" blir med rören hängande rakt ner. Då får gravitationen störst verkan och inget vridmoment kilar fast rören i socklarna.


01 Sep 2017, 21:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Supro amps - superbra?
Tubis wrote:
Rörsocklarna sitter med extra hållare i kretskortet och kretskortet har genompläterade hål, dvs de sitter inte fastlödda i en lödö utan i en tunnel rakt genom kortet. Alltså ganska fastkilat.
Dock har jag upplevt potar i dessa som har blivit extremt glappiga på ganska nya ex. Och då handlar det inte om oxid utan mer eller mindre avbrott i poten. Och där kommer det besvärliga med genompläterade hål. Det är mycket bra för hållfastheten i lödningarna men mindre trevligt att löda loss. Jag lyckades inte ens resna ur hålen med avlödningsstation så hela poten gled ur utan fick klippa sönder poten så jag kunde dra ut pinsen ett i taget.(det här med blyfritt lod har verkligen försvårat detta, det smälter inte och sugs ut lika lätt)
Dock är genompläterade hål att föredra. Har inget problem med konstruktionen utöver att potarna verkar vara skräpkvalitet


Hade inte för avsikt att kommentera detta ytterligare. Hur bra dom än låter, så går saker sönder för eller senare och detta är väl i riktning med vad jag påpekat. Ingen vet ännu hur gammal en PTP förstärkare kan bli. En PCB kan nog bli gammal den med. Men själva konstruktionen med olika material i en sandwich som har olika temperaturkoefficienter och andra påförestningar bäddar imo för problem på sikt. Tycker faktiskt att det är synd och skam att dom är byggda så här. Annars hade jag nog köpt en :mrgreen:

_________________
bneostman@live.se


01 Sep 2017, 21:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Supro amps - superbra?
trälhavsvägen wrote:

Hade inte för avsikt att kommentera detta ytterligare. Hur bra dom än låter, så går saker sönder för eller senare och detta är väl i riktning med vad jag påpekat. Ingen vet ännu hur gammal en PTP förstärkare kan bli. En PCB kan nog bli gammal den med. Men själva konstruktionen med olika material i en sandwich som har olika temperaturkoefficienter och andra påförestningar bäddar imo för problem på sikt. Tycker faktiskt att det är synd och skam att dom är byggda så här. Annars hade jag nog köpt en :mrgreen:

Min point är att det är inget problem med monteringen av komponenterna, det är mycket hållbart, den typen av rörhållare sitter som berg i genompläterade hål. Genompläterade hål är precis samma sak som öljetter dvs en nit rakt genom kortet. Problemet kommer när något går sönder och det behövs bytas. Då är det lite knivigare att byta än något som sitter med kablar. En anledning att de låter bra kan mycket väl vara layouten som är svårt att uppnå med långa vägar via kablar och eller pcb banor. Att sätta socklar och potar tight nära den kretsen som styr rören ger en hel del fördelar. Även elektrolyterna nära de steg de ska filtrera kan ge påverkan i stället för en filterbank långt borta från sin krets.

_________________
Johan Hansson


01 Sep 2017, 22:01
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Supro amps - superbra?
Hrhm, trådskaparen här...
Tog en radikal vänstersväng mot nåt helt annat och för annat ändamål, typ country och jazz.
Beställde en sprillans DV Mark-byggd Music Man RD50 :shock: :)

_________________
Lasse


01 Sep 2017, 23:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
lasse svaj wrote:
Hrhm, trådskaparen här...
Tog en radikal vänstersväng mot nåt helt annat och för annat ändamål, typ country och jazz.
Beställde en sprillans DV Mark-byggd Music Man RD50 :shock: :)


Alltså country och jazz är verkligen inte vänster: https://www.youtube.com/watch?v=68cbjlLFl4U


02 Sep 2017, 03:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:

Alltså country och jazz är verkligen inte vänster: https://www.youtube.com/watch?v=68cbjlLFl4U


Helt underbar låt och video, vilken humor och vilka musiker :wink:


02 Sep 2017, 05:22
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Supro amps - superbra?
holmis63 wrote:
woodstock wrote:

Alltså country och jazz är verkligen inte vänster: https://www.youtube.com/watch?v=68cbjlLFl4U


Helt underbar låt och video, vilken humor och vilka musiker :wink:


Ha ha, ja Merle Haggard var ju som han var :? :)

_________________
Lasse


02 Sep 2017, 07:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.