View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:24



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!! 
Author Message

Joined: 23 Oct 2016, 19:40
Posts: 20
Location: Skövde
Post Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Hej! Köpte en ny Gibson J-45 custom 2017 från thomann och är totalt missnöjd med intoneringen. Om man stämmer låga E-strängen rätt så är den alldeles för hög redan på G:et på 3:e bandet. Har även problem med andra strängar. D och B strängen men Låga E är värst. Grejen är den att det är verkligen supersurt när man växlar mellan olika tonarter. Det går spela rent i en tonart men sen är det helt åt skogen i en annan tonart. Kommer skicka tillbaka denna och eventuellt beställa en ny likadan då jag älskar soundet och allt annat med instrumentet. Det är ju ett dyrare instrument och när jag lägger såhär mycket pengar förväntar jag ju mig att gitarren ska stämma....

Finns det någon som har erfarenhet av liknande med J-45:or? Erfarenhet om earvana sadlar? Tacksam för hjälp!


15 Aug 2017, 21:39
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Skulle nog gissa på att sadeln är för hög.

Ta den till nån som kan fila, så kommer den stämma sen.

Att skicka tillbaka den om du gillar den känns väl lite dumt? Ingen gitarr är ju den andra lik.

_________________
Image


15 Aug 2017, 22:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Skulle personligen undvika att ökpa ett så dyrt akustiskt instrument på postorder.
Köper man av en bra återförsäljare har man någon som kan justera och åtgärda saker på garanti utan att man behöver skicka fram och tillbaks.

Det är alltid en chansning att köpa otestat, men man kan ju tycka att den ska vara fullt spelbar från fabriken, har du själv bytt strängar eller justerat något?

Den du fick kan ju dessutom vara en retur som någon annan köpt och skickat tillbaka.

Skulle inte vilja betala innan jag var nöjd.

_________________



16 Aug 2017, 08:54
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Jag hade nog inte gett mig på att justera sadeln. Byter du den och det visar sig att den fortfarande intonerar kasst kan du inte skicka tillbaka den. Och varför ska du behöva betala pengar för att fixa en ny gitarr överhuvudtaget?
Gibson är ju otroligt varierande i kvalitet. Jag har nog inte stött på större intoneringsproblem mellan ex. Mer att en gitarr låter bra medans ett annat ex låter burk. Men de som låter bra kan ju å andra sidan vara fantastiska!


16 Aug 2017, 09:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Bäst är väl att ta den till en skicklig gitarrtekniker som kan titta på den före ett ingrepp för att råda dig om han tror sig kunna fixa den eller om du ska skicka tillbaka den till Tyskland?


16 Aug 2017, 11:03
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Att fila lite i sadeln är inget större ingrepp. Det tar ungefär tre minuter.

_________________
Image


16 Aug 2017, 11:12
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Lätt att kolla om det är översadeln som är problemet. Sätt ett capo på andra band, stäm och testa intonation mellan andra och fjortonde band. Är det bra där så är det översadeln som krånglar.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


16 Aug 2017, 11:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Tre bra tips har redan nämnts:

1. Default mode: Överväg en retur. Be en svensk butik i din närhet prismatcha, testa, få service, var nöjd istället för besviken för i sammanhanget lite mer pengar.

2. Stallsadeln för hög?

3. Översadeln dåligt slipad med låsta strängar, sadeln slutar egentligen en bit in i skåran på något/några spår?


Sedan av egen erfarenhet Gibson Acoustics: Stallsadeln är kompenserad. Men den kompenserar i bland åt helt tokigt håll. Lägg till 2. och 3. här plus kanske ett mindre bra monterat set strängar och det kommer inte att gå att ta ett helt rent ackord någonstans på halsen. Rätta till och det kan gå från total katastrof till bara ett par cent fel på stämapparaten på någon enstaka sträng.


16 Aug 2017, 15:00
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Tycker att du ska skicka tillbaka den.

Annars kan jag rekommendera Andras Novak (har sin verkstad vid Brommaplan i Stockholm) som är mycket bra på att lösa problem med intonering.


17 Aug 2017, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Oct 2016, 19:40
Posts: 20
Location: Skövde
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Tack för alla bra tips! överväger fortfarande om jag ska ha kvar den eller skicka tillbaka. Har hört mycket gott om Earvana. Att deras sadlar ska göra underverk. Någon som har erfarenhet om dem?


18 Aug 2017, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Jag har en gitarr, av många, som har Buzz Feitensadel.
Ska vara typ som Earvana. Jag gillar det absolut. Generellt
upplever jag att det är lättare att få saker att stämma och
att ackord låter renare. Har funderat på att sätta det på
fler instrument.

Tragiskt med en så dyr Gibson som är ospelbar.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Aug 2017, 09:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
AllenLilja wrote:
Tack för alla bra tips! överväger fortfarande om jag ska ha kvar den eller skicka tillbaka. Har hört mycket gott om Earvana. Att deras sadlar ska göra underverk. Någon som har erfarenhet om dem?

Få det att fungera okey med standardsadlar. Sedan kan du fundera på Earvana. Earvana är inte lösningen här. Den är en eventuell förbättring senare.


18 Aug 2017, 10:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Är verkligen ingen expert på akustiska gitarrer - har bara en och spelar inte så mycket på den. Men det är också en Gibson fast den lilla mysiga LC-2, som jag köpte när 4Sound reade ut ett exemplar för ett par år sedan.

Den hade galet hög översadel, när jag köpte den! Intonerade värdelöst och var allmänt motsträvig att spela på. Fick det såklart fixat av butiken redan i samband med köpet, men den är nog ärlig talat lite för hög fortfarande. Lösa stränga intonerar fortfarande lite fel, medan det stämmer sinsemellan överallt på halsen.

Kan inte Thomann gå med på en justering av sadeln utan att returrätten går förlorad? Kan väl vara värt att fråga?

_________________
Mats


18 Aug 2017, 10:34
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Man får räkna med att fixa lite om man köper en Gibson. De vet ingenting om översadlar. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


18 Aug 2017, 11:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Jag tror tvärtom att Gibson kan en hel del om översadlar, men slutjusteringen kunde vara bättre. Min erfarenhet är att Gibson sällan levererar med för högt skuren översadel men ofta med för låg sadel. Att gitarrerna plekas är säkert en del av problemet, för snål inställning på utrustningen. Eftersom Gibson lackerar in sadlarna är det inte jättekul att byta den på en ny gitarr. Att justera en för hög sadel manuellt är däremot relativt enkelt.


18 Aug 2017, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
woodstock wrote:
Jag tror tvärtom att Gibson kan en hel del om översadlar, men slutjusteringen kunde vara bättre. Min erfarenhet är att Gibson sällan levererar med för högt skuren översadel men ofta med för låg sadel. Att gitarrerna plekas är säkert en del av problemet, för snål inställning på utrustningen. Eftersom Gibson lackerar in sadlarna är det inte jättekul att byta den på en ny gitarr. Att justera en för hög sadel manuellt är däremot relativt enkelt.


precis så är det. Det ska inte kunna hända att en så här dyr gitarr lämnar med fel.
Jag fick aldrig svar på mina frågor till TS, tex har strängarana bytts?

Första steget om man gillar gitarren i övrigt är att ta den till en gitarrmek som kan kolla och ta reda på vad felet är

OM det går att åtgärda så kontaktar man Thomann vilka är auktoriserade för Gibson.

Om det inte går så returnera

Om man ite gi8llar gitarren, returnera direkt

_________________



18 Aug 2017, 19:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
En stor del av alla "intonationsproblem" beror på dåligt monterade strängar. Strängar som inte sitter ordentligt och inte är utdragna ordentligt. För tjocka strängar i för tunna sadelskåror. Och för akustiska: Strängar bytta till ett set med 0.010 som första sträng. För att inte tala om vad .010-set gör med balansen mellan strängarna e-E i piezomickar i många akustiska.


18 Aug 2017, 20:58
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Oct 2016, 19:40
Posts: 20
Location: Skövde
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Jag gillar ju gitarren extremt mycket och skulle vilja behålla den. Har kontaktat thomann och väntar på svar som jag förmodligen får på måndag eller tisdag. Ska även be någon gitarrtekniker kolla på den så jag kan få en bra förklaring. Men jag kan ju själv se att båda sadlarna är extremt höga. Speciellt vid låga E. Där blir det ett långt tryck för att få ner strängen till ett F på första bandet.

Jag har inte bytt strängar. Original från Gibson sitter på. 0.13. Ganska grova men det är ganska skönt tycker jag. Matchar gitarren bra. Men kommer testa mycket olika om jag har kvar den.


19 Aug 2017, 16:14
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Är inte vissa luthiers "certifierade" att göra jobb för vissa märken? Även reklamationer? Borde i så fall vara enklast för både Thomann/dig/Gibson om nån sån fick titta på den/åtgärda och sen skicka räkningen vidare. Alternativt om Thomann släpper guran billigare till dig mot "intyg" från nån betrodd.

(Borde inte ligga i nåns intresse att skicka guran fram och tillbaka till Tyskland.)


19 Aug 2017, 19:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Under 2016 prövade jag säker ett hundratal LP i musikaffärer i jakten att hitta bättre än det jag redan har. Jag blev förvånad över hur pass många som hade dålig setup och det gällde även för dyrare LP. Jag skulle börja med att byta strängar, kolla översadeln, sätta stränghöjden och relief. Därefter intonera och funkar det inte då är det returdags ögonaböj.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Aug 2017, 22:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Cabretta wrote:
Är inte vissa luthiers "certifierade" att göra jobb för vissa märken? Även reklamationer? Borde i så fall vara enklast för både Thomann/dig/Gibson om nån sån fick titta på den/åtgärda och sen skicka räkningen vidare. Alternativt om Thomann släpper guran billigare till dig mot "intyg" från nån betrodd.

(Borde inte ligga i nåns intresse att skicka guran fram och tillbaka till Tyskland.)


Nej så funkar det inte med Gibson.

Däremot kan Thomann säga OK på att ta en kostnad från en svensk reparatör, men då vill dom nog ha dokumenterat innan vad felet är.
Den vanliga vägen är att den returneras och de inspekterar sen åtgärdar själva alternativt tar kostnaden av Gibson.
Tror dock dom köper utan garanti. Den warranty Gibson utfärdar gäller bara i USA.

_________________



20 Aug 2017, 09:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Mike Leaf wrote:
Cabretta wrote:
Är inte vissa luthiers "certifierade" att göra jobb för vissa märken? Även reklamationer? Borde i så fall vara enklast för både Thomann/dig/Gibson om nån sån fick titta på den/åtgärda och sen skicka räkningen vidare. Alternativt om Thomann släpper guran billigare till dig mot "intyg" från nån betrodd.

(Borde inte ligga i nåns intresse att skicka guran fram och tillbaka till Tyskland.)


Nej så funkar det inte med Gibson.

Däremot kan Thomann säga OK på att ta en kostnad från en svensk reparatör, men då vill dom nog ha dokumenterat innan vad felet är.
Den vanliga vägen är att den returneras och de inspekterar sen åtgärdar själva alternativt tar kostnaden av Gibson.
Tror dock dom köper utan garanti. Den warranty Gibson utfärdar gäller bara i USA.

Hur kan Thomann veta att reparatören kan sin sak när det inte existerar någon slags certifiering?


20 Aug 2017, 12:09
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Hittar man en acke man gillar ska man inte göra sig av med den pga av såligt setup! Lämna in den till någon som fixar den, är ju ingen stor fix.


20 Aug 2017, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
lpstd wrote:
Hur kan Thomann veta att reparatören kan sin sak när det inte existerar någon slags certifiering?

Om du kan via en bild eller dylikt påpeka en uppenbar brist och den är enkel att åtgärda tror jag dom kan ev tänka sig att ta en kostnad för att slippa
hela returförfarandet, men som sagt så är en retur det vanliga.

Gibson hade auktoriserade service centers i USA på 70-talet... nån certifiering av svenska gitarrmeckar tror jag inte det finns behov av då 99.99 % av alla jobb faller utanför
garantin (som ju ändå inte gäller utanför USA)


Sen kan jag tycka att fabriksinställning äe en sak, man kanske som gitarrist vill ha gitarren justerad utifrån ett visst strängset och ha annan stränghöjd osv.

Kan man lägga tusnelappar på att byta mickar och annat i elgitarrer är det inte helt fel att lägga en tusing på att få en professionell setup på sin akustiska gitarr.

Köper man hos en svensk ÅF så brukar det ingå i köpet även om man kanske betalar en lite högre slant..

_________________



20 Aug 2017, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
lpstd wrote:
Hur kan Thomann veta att reparatören kan sin sak när det inte existerar någon slags certifiering?


Om du kollar på t.ex Andras Novaks hemsida så har han nåt slags certifiering att göra jobb för Martin & Taylor.
http://www.andrasnovak.se/

Paul Guy har/hade nåt slags auktorisation för Fender, Washburn, Gretsch.
http://www.guyguitars.com/sv/Reparationer/repmeny.html

Jag antog att någon hade motsvarande auktorisation för Gibson, men det kanske inte är så?


20 Aug 2017, 17:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Cabretta wrote:
lpstd wrote:
Hur kan Thomann veta att reparatören kan sin sak när det inte existerar någon slags certifiering?


Om du kollar på t.ex Andras Novaks hemsida så har han nåt slags certifiering att göra jobb för Martin & Taylor.
http://www.andrasnovak.se/

Paul Guy har/hade nåt slags auktorisation för Fender, Washburn, Gretsch.
http://www.guyguitars.com/sv/Reparationer/repmeny.html

Jag antog att någon hade motsvarande auktorisation för Gibson, men det kanske inte är så?


Auktorisation på Washburn säger rätt mycket hur relevant detta med auktorisation är. Mike Leaf har redan förklarat rätt bra hur det hänger ihop. Thomann kommer aldrig att bry sig det minsta om vem som utför, hur det görs eller om problemet ens blir löst genom en eventuell service efter att de mot förmodan gått med på en prisreduktion. Skillnaden är att efter det är reklamationsrätten för just det aktuella felet förbrukad. Oavsett auktorisation eller inte.


21 Aug 2017, 22:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
AllenLilja wrote:
Jag har inte bytt strängar. Original från Gibson sitter på. 0.13. Ganska grova men det är ganska skönt tycker jag. Matchar gitarren bra. Men kommer testa mycket olika om jag har kvar den.

Dubbelkolla det där. Tjockleken på original strängarna från Gibsons fabrik skall vara: .012, .016, .024, .032, .042, .053.


/ Jonken :idea:


22 Aug 2017, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Några reflektioner på problemet:

- Från Gibson så levereras dessa gitarrer med en stallsadel som är generös i höjdled. Detta för att hur hög stränghöjd man vill ha på sin gitarr är personligt. Det är lätt att ta/slipa med en sadel (för lägre stränghöjd). Däremot är det väldigt mycket krångligare att höja stränghöjden -utan att byta ut stallsadeln. Hur hög höjd man gillar -går ju oftast i paritet med hur hård spelstil man har på visp -handen.

- Många gånger är ett höjd problem vid översadeln -i kombination med intoneringsproblem; en så enkel fråga som en simpel T/R -justering på halsen. Om halsen har en generösare up-bow (böjd som en banan uppåt); ökar avståndet mellan strängarna och F-bandet.

- Det finns flera olika set up -alternativ på gitarrer. Man kan ex han en ganska rak -justerad hals (lite -eller ingen upbow). Detta lägger strängarna nära F-bandet; samtidigt som det kräver mer stränghöjd vid stallet -för att strängarna inte skall skrälla emot banden. Det andra alternativet är mer up-bow -som kräver kompensation med en lägre stränghöjd vid översadeln -såväl som vid stallet. Många gånger förstörs översadlar helt i onödan -när dessa slipas ner utan hänsyn till dragstången.

- På äldre AK-instrument hittar man också "lock-bullen". Detta inne bär att strängdraget på gitarren är helt enkelt för hårt för locket. Detta medför att man får en bulle bakom stallet -och dal framför det samma.


Ett bra råd:

- Slipa absolut INGENTING innan man testat att justera dragstången på gitarren. Justera gärna diskantsidan helt rak -eller så rak det går utan att skräller på F och Fiss -bandet på höga E-strängen. Inte förrän efter detta tar man sitt beslut ifall strängarna måste ner ytterligare.


/ Jonken :idea:


22 Aug 2017, 22:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
Normalt 12" radie på J-45:or så halsen kan justeras relativt rak.


22 Aug 2017, 22:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Hjälp! Gibson J-45 custom 2017 intonerar kass!!
I detta klipp hittar man två riktigt bra tips av två Techs (Erlewine & Hickey):

- Erlewine om hur en rakare halsjustering ger en bättre ton i ett instrument. Samt hur generösare up-bow dödar ton i ett stränginstrument.
- Hickey/Diaz om det korrekta sättet att stränga om en gitarr med stålsträngar.

I klippet visar också Dan hur man temporärt kan fixa felfilade spår i en översadel.
https://www.youtube.com/watch?v=uUOB9tGy5HY&t=7s

På en akustisk gitarr med tjockare strängar innebär i princip alltid konstant bråkande med gitarrens "pil-båge-effekt" (Strängdrag -och hur nära -eller långt ifrån brädan/kroppen/locket den egentligen ligger). Kort: Ju lägre = Ju stabilare -och tvärt om. Att planera in dessa faktorer i en set up; med sound preferenser, strängval, spelstil och framförallt: Stabilitet; är en betydligt större process än vad många kanske förväntar sig. För beroende vad man är ute efter; är det den som spelar/äger -eller själva instrumentet som måste tumma på vissa saker. På gitarrer som kostar +20 -eller +30 papp; tenderar ofta att få musikern/ägaren att tumma lite mer....

- Dessa saker är egentligen inte alls konstruerade att hantera vissa typer av klimat.


/ Jonken :idea:


24 Aug 2017, 12:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: helmik and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.