View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:56



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Upgrade Epiphone les paul 
Author Message

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Upgrade Epiphone les paul
Jag har kommit över en Epiphone standard. Tänkte kanske byta pickups och undrar vilka som kan vara lämpliga? Jag gillar 70 tals hårdrock och det soundet. Kanske en svår fråga men jag uppskattar era svar! :)


11 Aug 2017, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Om det verkligen är hård Rock från 70-talet så är det ju Gibsons originalmonterade HB, eller Mini HB som gäller, eller kopior av dito! Sen mot 80-talet så blir det mer Dimarzio Super Distortion / Dual Sound. Men glöm inte att soundet mer kommer från Marshalls förstärkare och fyr-tolvor på bra ställ, och framför allt glöm "boutique pedalerna" hemma! Soundet skapar man med volym och tonrattarna på förstärkaren!

_________________
pudas


11 Aug 2017, 20:20
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Du behöver inte byta mickar!

På en sådan såpass "billig" gitarr lönar det sig inte.

Skulle istället köpa en Tubescreamer mini och en liten chorus-pedal.
Och så får du förmodligen ytterligare en 500 SEK över till en veckas pizza.

-Rock on!...

(glöm inte buffer+boost innan för lite tightare ljud)... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Aug 2017, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
FuriousFingers wrote:
Du behöver inte byta mickar!

På en sådan såpass "billig" gitarr lönar det sig inte.

Skulle istället köpa en Tubescreamer mini och en liten chorus-pedal.
Och så får du förmodligen ytterligare en 500 SEK över till en veckas pizza.

-Rock on!...

(glöm inte buffer+boost innan för lite tightare ljud)... :mrgreen:


På 70-talet fanns varken Ibanez Tubescreamer eller Boss Chorus-pedal!

_________________
pudas


11 Aug 2017, 20:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
pudas wrote:
FuriousFingers wrote:
Du behöver inte byta mickar!

På en sådan såpass "billig" gitarr lönar det sig inte.

Skulle istället köpa en Tubescreamer mini och en liten chorus-pedal.
Och så får du förmodligen ytterligare en 500 SEK över till en veckas pizza.

-Rock on!...

(glöm inte buffer+boost innan för lite tightare ljud)... :mrgreen:


På 70-talet fanns varken Ibanez Tubescreamer eller Boss Chorus-pedal!

1979 är väl ändå 70-tal?

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Aug 2017, 20:40
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Vill man verkligen låta 70-tal, så finns ju Dallas Rangemaster kvar i produktion.
aka Treble-boosters.

Även om den hopplöst omodern, så har den ju kvar sin charm.
-Nackdelen är ju (till skillnad från en tub-skrika) att den kräver
fullt blås på förstärkaren för att uppnå sin "sweet-spot".

Fördelen är att den går utmärkt att stacka med en tubescreamer!... :mrgreen:

Om jag inte minns fel är det många metal-spelare som även idag använder
Treble-boosters på skiva och i live-sammanhang.
-Om jag inte minns fel heter bandet Arch-Enemy...

http://guitaraholicsu.com/what-does-cla ... in-common/

Appropå billiga tub-skrikor finns det många.
Bad Monkey har fått fin-fint resonemang.
Electro Harmonic har också svinbilliga Treble-boosters/Tub-skrikor..för en 400-500 SEK.

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Aug 2017, 21:01
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Tror tom Himmelstrutz har en Tub-skrika vid namn Fetto-Nord-70 någonting,
för er Rory Gallagher fans!...

Förmodligen för dyr för de flesta...men vill man åt 70-talet så...

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Aug 2017, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Om det är 70-tals hårdrock du siktar på så skulle jag inte säga att du behöver någon pedal. Gitarr och en sladd rakt in i en Marshallstack och du är hemma. :D

Jag har läst någonstans att det kan vara värt att uppdatera elektroniken i Epiphone-gitarrer och att de som gjort detta har upplevt stor skillnad i klarhet bland annat. Kanske kan vara värt att testa innan ett eventuellt mickbyte? :)


11 Aug 2017, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
toandfro wrote:
Om det är 70-tals hårdrock du siktar på så skulle jag inte säga att du behöver någon pedal. Gitarr och en sladd rakt in i en Marshallstack och du är hemma. :D


Det är nog närmare sanningen!

Som jag vill minnas så sågs pedaler som något amatörer använde för att få häftigt ljud ur billiga, sunkiga förstärkare! Kommer ihåg att dom lite nedvärderande kallades "Fusk-dosor"!
Just inom Metal på 70-talet, innan det fick förnamn typ: Death, Speed, Doom etc så var det nog för det mesta bara en wha-wha, ofta i fixerat läge som en boost, och för lite flummigare utflykter ett Meastro Echoplex!
Men så fans det ju gitarrister som körde lite annorlunda race med treble-booster (Iommi), Akai bandspelare (Blackmore) etc.

_________________
pudas


12 Aug 2017, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Dimarzio sålde som smör i slutet av 70-talet..
Även Mxr och EH pedaler.... pratar vi tidigt 70-tal var det nog mer snålt med effekter...

_________________



12 Aug 2017, 11:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Första halvan av 70-talet var det, precis som sagts längre upp, väldigt mycket germaniumboosters à la Rangemaster och efterföljare. Blackmore, Iommi, Brian May, Rory Gallagher och Judas Priest m fl använde dem i stort sett hela tiden framför Marshallstackar, Voxcombos o s v.

Om man inte har möjlighet att krana på en Marshallstack på nära fullt spett, vilket nog väldigt få har, så är väl idén med en treble booster in i en annan OD eller dist ett bra förslag. Eller in i en lite mindre stärkare. Keeley's Java Boost eller Analog Man's Beano Boost är bra alternativ. Måste dock in i ett redan överstyrt ljud, annars låter det skräp.

_________________
Mats


12 Aug 2017, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
FuriousFingers wrote:
Du behöver inte byta mickar!

På en sådan såpass "billig" gitarr lönar det sig inte.



Håller definitivt inte med! Har gott om erfarenhet med "billiga" gitarrer som fått ett rejält lyft med nya mickar/elektronik.

Dock så håller jag med om att ett mickbyte kanske inte är det mest akuta. Vet ju inget annat om trådskaparens rig i övrigt eller exakt vad som menas med "70-tals hårdrock" heller. Mer utförligt om resten av riggen och några exempel på band/artister/sound skulle hjälpa mycket...


12 Aug 2017, 14:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
epiphone är helt ok och vinner lika mycket på mickbyte som vilken les Paul som helst :)

Vicken vintage Paf modell som helst funkar, själv hade jag slagit till på Classic 57, burstbuckers, 490r/490t, sd alnico II pro, många körde ju på sinna gamla gibsons från innan 70-talet.

Sen en Marshall rörstärkare o typ en billig boss sd-1 att boosta med när du känner för det så är du hemma 8)

Verkar ju inte finnas så många som gillar 70-tals mickarna helt ärligt, alltså t-tops och mini humbuckers..


12 Aug 2017, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
SLA wrote:

Verkar ju inte finnas så många som gillar 70-tals mickarna helt ärligt, alltså t-tops och mini humbuckers..

Va?
Vad baserar du det på?

_________________



12 Aug 2017, 18:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Jag älskar T-tops. Har de i alla mina humbuckersgitarrer.


12 Aug 2017, 19:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Mickbyte alla gånger, Roswell och Tonerider har billiga PAF-kloner som ger rejält lyft.
Plus byta til CTS (eller bättre) potar, 500K (som mätes så de inte är lägre än 500K, gällande volymkontrollerna). Gör stooor skillnad.
Korta ner kablage och byt till bättre, ger i allmänhet bara liten förbättring men är å andra sidan nästan gratis.
En annan "mod" är att köra med lite högre stränghöjd än "så lågt att det inte skorrar". Effektivt!


13 Aug 2017, 15:01
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Nu ska jag tjafsa emot folk här:

Byt inte resten av elektroniken om den inte är uppenbart värdelös, den brukar väl inte vara såååå dålig i Epiphones (med reservation för att jag inte lött i en Epi på typ 12 år)? Att höra skillnad på några centimeter kabel och sådant tror jag inte på för fem öre.

Dimarzio Super Distortion var ju jättepoppis på 70-talet, och kan låta svinbra, men det beror så klart på vad du vill åt. Ge exempel på några ljud du gillar! :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


14 Aug 2017, 10:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Henkie wrote:
Nu ska jag tjafsa emot folk här:

Byt inte resten av elektroniken om den inte är uppenbart värdelös, den brukar väl inte vara såååå dålig i Epiphones (med reservation för att jag inte lött i en Epi på typ 12 år)? Att höra skillnad på några centimeter kabel och sådant tror jag inte på för fem öre.

Dimarzio Super Distortion var ju jättepoppis på 70-talet, och kan låta svinbra, men det beror så klart på vad du vill åt. Ge exempel på några ljud du gillar! :arrow:


Potbyte är ju den mest märkbara grejen förutsatt att de sitter några 300k eller mindre som antagligen mäter ännu mindre.

/A


14 Aug 2017, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Ett litet sidsteg kanske,men då i första hand för att det är udda. Å rolitt.

Image

För ett tag sedan kom en kund in genom dörren med en sådan där. En Clark SS-600 Fuzz. Den var ledsen,men att raka fram ett schema online lät sig göras och i ljuset av att de är mkt enkla invändigt reparerade jag den.
Vi har härlett just den som står ute i verkstan till 1968,just därför liksom.

Nåja.
Jag absolut och fullständigt garanterar. Ni har ALDRIG hört ngt som låter så illa som en Clark! Det kan omöjligen existera! Men den riktiga käftsmällen fick jag när jag såg vad de betingar tex på e-bay. Folk e ju fan inte kloka!

...apropå pedalernas barndom liksom.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2017, 12:26
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Racing wrote:
Ett litet sidsteg kanske,men då i första hand för att det är udda. Å rolitt.

Image

För ett tag sedan kom en kund in genom dörren med en sådan där. En Clark SS-600 Fuzz. Den var ledsen,men att raka fram ett schema online lät sig göras och i ljuset av att de är mkt enkla invändigt reparerade jag den.
Vi har härlett just den som står ute i verkstan till 1968,just därför liksom.

Nåja.
Jag absolut och fullständigt garanterar. Ni har ALDRIG hört ngt som låter så illa som en Clark! Det kan omöjligen existera! Men den riktiga käftsmällen fick jag när jag såg vad de betingar tex på e-bay. Folk e ju fan inte kloka!

...apropå pedalernas barndom liksom.

-Subtilt sätt att säga -Hörru,, sluta köpa Super Distorsion!

Det kommer låta skitdåligt!
Lika dåligt som en dålig FUZZ-pedal...
Och förmodligen lika dyrt... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Aug 2017, 20:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
toandfro wrote:
Om det är 70-tals hårdrock du siktar på så skulle jag inte säga att du behöver någon pedal. Gitarr och en sladd rakt in i en Marshallstack och du är hemma. :D

Jag har läst någonstans att det kan vara värt att uppdatera elektroniken i Epiphone-gitarrer och att de som gjort detta har upplevt stor skillnad i klarhet bland annat. Kanske kan vara värt att testa innan ett eventuellt mickbyte? :)


Det finns de som upplever att gud och döda släktingar talar till dom också. En daglig timmas förbön löser det hela lika bra som ny elektronik i det här fallet.


Last edited by woodstock on 21 Aug 2017, 22:14, edited 1 time in total.



21 Aug 2017, 22:10
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Arvidsson wrote:
Henkie wrote:
Nu ska jag tjafsa emot folk här:

Byt inte resten av elektroniken om den inte är uppenbart värdelös, den brukar väl inte vara såååå dålig i Epiphones (med reservation för att jag inte lött i en Epi på typ 12 år)? Att höra skillnad på några centimeter kabel och sådant tror jag inte på för fem öre.

Dimarzio Super Distortion var ju jättepoppis på 70-talet, och kan låta svinbra, men det beror så klart på vad du vill åt. Ge exempel på några ljud du gillar! :arrow:


Potbyte är ju den mest märkbara grejen förutsatt att de sitter några 300k eller mindre som antagligen mäter ännu mindre.

/A


På vilket sätt skulle ett byte av potentiometrar märkas? Förutsatt att det sitter 300k eller mindre vilket Epiphone aldrig använt.


21 Aug 2017, 22:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Goran wrote:
Mickbyte alla gånger, Roswell och Tonerider har billiga PAF-kloner som ger rejält lyft.
Plus byta til CTS (eller bättre) potar, 500K (som mätes så de inte är lägre än 500K, gällande volymkontrollerna). Gör stooor skillnad.
Korta ner kablage och byt till bättre, ger i allmänhet bara liten förbättring men är å andra sidan nästan gratis.
En annan "mod" är att köra med lite högre stränghöjd än "så lågt att det inte skorrar". Effektivt!


Du menar alltså på fullt allvar att det skulle gå att vinna något rent ljudmässigt genom att korta originalledarna och byta till "bättre"? Bättre hur då? Varför just exakt 500k?


21 Aug 2017, 22:28
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Vrid ner disten på stärkaren och vrid upp mellanregistret.

Stärkaren är maträtten. Mickarna är kryddan.

_________________
Image


22 Aug 2017, 01:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
woodstock wrote:
Goran wrote:
Mickbyte alla gånger, Roswell och Tonerider har billiga PAF-kloner som ger rejält lyft.
Plus byta til CTS (eller bättre) potar, 500K (som mätes så de inte är lägre än 500K, gällande volymkontrollerna). Gör stooor skillnad.
Korta ner kablage och byt till bättre, ger i allmänhet bara liten förbättring men är å andra sidan nästan gratis.
En annan "mod" är att köra med lite högre stränghöjd än "så lågt att det inte skorrar". Effektivt!


Du menar alltså på fullt allvar att det skulle gå att vinna något rent ljudmässigt genom att korta originalledarna och byta till "bättre"? Bättre hur då? Varför just exakt 500k?

På fullt allvar, kablar i Asien gitarrer är ofta klena och ofta onödigt långa (inte sällan kan man ta bort 10-15 cm som ligger ihoprullade inne i gitarren). Resistansen i kablarna är försumbar men inte kapacitansen, vilket själ diskant. Med bättre menar jag t ex en kabel som Gibson använt, men även George L är ett lyft, även om den är för styv för att vara lämplig.
I en Gibson LP-typ är det en hel del kabel, det blir ju över en meter undermålig kabel bara inne i gitarren, vem skull köpa en 3-4 meter av undermålig tunn skärmad kabel och använda som gitarrkabel?
Ibland hör man skillnad vid kabelbyte/nedkortning, ibland inte. Ljudet öppnar upp sig lite, aningen mer diskant och tydlighet.
Hade jag inte hört någon skillnad skulle jag inte göra det, så enkelt är det...
Det är inte så att jag köper dyr hifi-kabel, Gibson-typen kostar knappt 50:-/m.
Jag byter ibland kabel till mickarna om jag tror att det ger något, ibland gör det det.
Kan tyckas vara vanvett lägga tid på detta, men jag gillar att testa och ser själva arbetet som rekreation, typ...
Hifi-nördarna kan betala enorma summor för en kort bit kabel, och inte kan de alla vara idioter och ha fel....

Exakt 500K menar jag inte, men minst 500K (eller 480, men inte mindre) eller gärna en bit över 500K. Lägre potvärde själ diskant och det är inte bra för en hals humbucker. "Standard" CTS mäter inte sällan runt 430K.
Jag vill ha så mycket diskant det går redan från mickarna, vilket nog beror på att jag gillar single coils bättre.


22 Aug 2017, 10:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Okidoki, skillnad i resistivitet mellan det spann av AWG som kan vara aktuellt i en gitarr är ju helt försumbart. Läckkapacitans i skärmad kabel är inte många picofarad per meter. Det kan göra skillnad i en gitarrsladd på några meter men ger några enstaka pF på runt en decimeter. Att det ser snyggare ut med kortare kablar, antagligen håller bättre om man gör omlödningen bra och känns som att det "låter" bättre är en annan sak. Ny elektronik är kanske lite vad Vitaepro är för pensionärer: Det är mest vitaminer den med normal kost redan får i sig mer än nog av, och inget kroppen kan lagra överskottet av. Men man tror och tycker att man blir piggare.


22 Aug 2017, 14:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
TV Jones säljer färdiglödda kablage till Gretsch som påstås göra under, och han får väl rimligtvis ses som vid sina sinnes fulla bruk.....


22 Aug 2017, 14:58
Profile

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Jag har erfarenhet av koreanska Epiphone 59CH, HOTCH och tjeckiska X. Jag tycker att alla låter illa. Potar, jack och switch är också riktigt usla med glapp eller totalt sönderfall (i min koreanska Les Paul Custom 1961). Annars är det en kanongitarr som är väl värd pickup- och elektronikbyte. Nu sitter det Gibson 59:or i den. Mitt förslag är att köpa begagnade mickar typ Gibson, Seymour Duncan eller DiMarzio som inte är dyrare än nya koreanska typ Tonerider.


22 Aug 2017, 15:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
woodstock wrote:
Okidoki, skillnad i resistivitet mellan det spann av AWG som kan vara aktuellt i en gitarr är ju helt försumbart. Läckkapacitans i skärmad kabel är inte många picofarad per meter. Det kan göra skillnad i en gitarrsladd på några meter men ger några enstaka pF på runt en decimeter. Att det ser snyggare ut med kortare kablar, antagligen håller bättre om man gör omlödningen bra och känns som att det "låter" bättre är en annan sak. Ny elektronik är kanske lite vad Vitaepro är för pensionärer: Det är mest vitaminer den med normal kost redan får i sig mer än nog av, och inget kroppen kan lagra överskottet av. Men man tror och tycker att man blir piggare.

Det är väl ända en ganska lång bit signal väg för en mick i en Pålle. Mick > pot > switch > jack.
Jag byter själv också ut kablage (braided w) i mina original pållar; och upplever en positiv ljudmässig skillnad i detta. Detta verkar även andra göra; då jag får in signalmässigt felfria Gibson gitarrer i princip på löpande band för kabelbyte mellan switch och jack.
Och; så upplever mina öron fortfarande (som du säkert minns) -ljud/sound skillnader i att byta likriktarrör i mina Boogie stärks också...

- Kanske man borde börja käka panschis -vitaminer för att råda bot på dessa öronspöken...?


/ Jonken :oops:


22 Aug 2017, 19:42
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Seqoua wrote:
Jag har kommit över en Epiphone standard. Tänkte kanske byta pickups och undrar vilka som kan vara lämpliga? Jag gillar 70 tals hårdrock och det soundet. Kanske en svår fråga men jag uppskattar era svar! :)
Mejla förslagsvis Alex på Wizz Pickups och berätta vad du vill ha.

Betänk att det är mycket psykologi i spel här....
Om du köper något du tror på, gillar och som känns rätt, så blir det rätt (ett tag i alla fall).... :)


22 Aug 2017, 21:01
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.