View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:27



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Upgrade Epiphone les paul 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Jonken wrote:

Det är väl ända en ganska lång bit signal väg för en mick i en Pålle. Mick > pot > switch > jack.
Jag byter själv också ut kablage (braided w) i mina original pållar; och upplever en positiv ljudmässig skillnad i detta. Detta verkar även andra göra; då jag får in signalmässigt felfria Gibson gitarrer i princip på löpande band för kabelbyte mellan switch och jack.
Och; så upplever mina öron fortfarande (som du säkert minns) -ljud/sound skillnader i att byta likriktarrör i mina Boogie stärks också...

- Kanske man borde börja käka panschis -vitaminer för att råda bot på dessa öronspöken...?


/ Jonken :oops:


Likriktarrören kan jag köpa på evidensbaserad erfarenhet. Men just för att det redan finns en rejäl bit kabel som i en Les Paul lite under en meter mellan potentiometrar och switch och mellan switch och outputjack, blir någon kapad decimeter av ett eventuellt överskott bara ännu mer betydelselöst. Att uppleva är inte samma sak som att sinnena uppfattar. Top down vs bottom up, kognition är inte samma som perception.


22 Aug 2017, 21:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
woodstock wrote:

Likriktarrören kan jag köpa på evidensbaserad erfarenhet. Men just för att det redan finns en rejäl bit kabel som i en Les Paul lite under en meter mellan potentiometrar och switch och mellan switch och outputjack, blir någon kapad decimeter av ett eventuellt överskott bara ännu mer betydelselöst. Att uppleva är inte samma sak som att sinnena uppfattar. Top down vs bottom up, kognition är inte samma som perception.

Men en meter undermålig kabel, t ex i en asiatisk LP-kopia, spelar roll, naturligtvis.
Är där sedan 20 cm onödigt mycket kass kabel, betyder det en del det med.
Vi hör olika mycket (därmed inte sagt att du hör illa), bryr oss m e m om små detaljer, men jag tycker att en mod som nästan är gratis, förutom arbete, kan man kosta på sig om man vill. I alla fall måste du hålla med om att det inte blir sämre ljud av att byta mot bra kvalitetskabel.
Jag hör i de allra flesta fall, vid kabelbyte, att en gitarr öppnar upp sig, blir lite klarare i tonen. Ungefär som när man byter en pot på 400K till 500K på en HB gitarr.
Folk är ganska överens om att en sån gitarrkabel man får med gratis när man köper nån billig gitarr inte håller samma klass som en av bra kvalitet, även om bra kabel är hutlöst överprissatt i de flesta fall.
Så kabel spelar roll, det är jag övertygad om, så j-vla fel kan jag ju inte höra :D och jag tror nog Eric Johnson skulle hålla med mig 8)


23 Aug 2017, 07:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Goran wrote:
Men en meter undermålig kabel, t ex i en asiatisk LP-kopia, spelar roll, naturligtvis.
Är där sedan 20 cm onödigt mycket kass kabel, betyder det en del det med.
Vi hör olika mycket (därmed inte sagt att du hör illa), bryr oss m e m om små detaljer, men jag tycker att en mod som nästan är gratis, förutom arbete, kan man kosta på sig om man vill. I alla fall måste du hålla med om att det inte blir sämre ljud av att byta mot bra kvalitetskabel.
Jag hör i de allra flesta fall, vid kabelbyte, att en gitarr öppnar upp sig, blir lite klarare i tonen. Ungefär som när man byter en pot på 400K till 500K på en HB gitarr.
Folk är ganska överens om att en sån gitarrkabel man får med gratis när man köper nån billig gitarr inte håller samma klass som en av bra kvalitet, även om bra kabel är hutlöst överprissatt i de flesta fall.
Så kabel spelar roll, det är jag övertygad om, så j-vla fel kan jag ju inte höra :D och jag tror nog Eric Johnson skulle hålla med mig 8)


Människor är olika. Blir någon lyckligare av att mäta potentiometrar till > 500 k så lycka till. Aldrig funderat på att flytta switchen och göra en SG-layout i din LP, eller ta bort switchen helt och hållet? Som jag ser det behövs det nog mer än bara någon decimeter mindre kabel i utrymmet där kontrollerna sitter, eller helt nytt internt kablage för att en asiatisk LP-kopia skall låta klarare och öppna upp sig. För mig blir det som att säga att pulvermos blir riktigt gott, bara man saltar med flingsalt från Himalaya. Som jag skrev, perception är inte samma sak som kognition.


23 Aug 2017, 10:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
woodstock wrote:
För mig blir det som att säga att pulvermos blir riktigt gott, bara man saltar med flingsalt från Himalaya.
Behövs smör också. Och mjölk. Och så ska det vispas försiktigt över elden så att konsistensen inte blir helt jämn.

Intressant liknelse, för jag tycker det är roligare att använda helfabrikat i matlagningen om jag får lägga till lite eget. Och jag har lagt märke till att flera bojare tycker själva grejen att göra egna förändringar är viktig. Precis som jag tycker om matlagning. Då tror jag inte det spelar någon roll hur bra gitarren är från början. Det är viktigt att göra egna förändringar.

När det gäller gitarrer däremot vill jag ändra så lite som möjligt. Jag har ett kök, men ingen gitarrverkstad i vår lägenhet. Och ingen lödkolv. Behövs någonting praktiskt göras så lämnar jag den till någon som har tummen bättre placerad än min.

Eller till någon som åtminstone äger en lödkolv...


23 Aug 2017, 11:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
lpstd wrote:
woodstock wrote:
Behövs smör också. Och mjölk. Och så ska det vispas försiktigt över elden så att konsistensen inte blir helt jämn.

Intressant liknelse, för jag tycker det är roligare att använda helfabrikat i matlagningen om jag får lägga till lite eget. Och jag har lagt märke till att flera bojare tycker själva grejen att göra egna förändringar är viktig. Precis som jag tycker om matlagning. Då tror jag inte det spelar någon roll hur bra gitarren är från början. Det är viktigt att göra egna förändringar.

När det gäller gitarrer däremot vill jag ändra så lite som möjligt. Jag har ett kök, men ingen gitarrverkstad i vår lägenhet. Och ingen lödkolv. Behövs någonting praktiskt göras så lämnar jag den till någon som har tummen bättre placerad än min.

Eller till någon som åtminstone äger en lödkolv...


Bra jämförelse och bra prioritering. Jag känner människor som är precis tvärt om. Dom har lödkolv, men har aldrig värmt upp en spisplatta i sitt liv. Man mekar gitarr, äter det mamma/flickvännen lagar och lever i övrigt på dagens och hämtmat som pizza. Ungefär som den typiska gitarransvarige i en typisk musikaffär.


23 Aug 2017, 11:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
woodstock wrote:

Människor är olika. Blir någon lyckligare av att mäta potentiometrar till > 500 k så lycka till. Aldrig funderat på att flytta switchen och göra en SG-layout i din LP, eller ta bort switchen helt och hållet? Som jag ser det behövs det nog mer än bara någon decimeter mindre kabel i utrymmet där kontrollerna sitter, eller helt nytt internt kablage för att en asiatisk LP-kopia skall låta klarare och öppna upp sig. För mig blir det som att säga att pulvermos blir riktigt gott, bara man saltar med flingsalt från Himalaya. Som jag skrev, perception är inte samma sak som kognition.

För att avsluta debatten, vi kommer ingen vart, från min sida så fortsätter jag byta ut kabel och potar etc, medan du skiter i det och bara spelar på, lika glada är vi båda :D


23 Aug 2017, 13:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Goran wrote:
För att avsluta debatten, vi kommer ingen vart, från min sida så fortsätter jag byta ut kabel och potar etc, medan du skiter i det och bara spelar på, lika glada är vi båda :D


Att säga att jag inte bryr mig är helt fel. Jag kan absolut tänka mig att byta elektronik i en gitarr. Det finns flera anledningar. Men jag vill ha någorlunda klart varför jag gör det. Framför allt kan jag inte säga att samma lösningar generellt alltid ger samma resultat.


23 Aug 2017, 14:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Vill bara förtydliga lite att mitt inlägg om matlagning och gitarrmek inte är menat som kritik mot händiga gitarrister. Jag beundrar den som tycker att något är så gott som gratis om det bara är arbetet som kostar. Och jag fattar att det är kul att meka. Om man bara har händigheten, kunskapen, verktygen, lokal för ändamålet, tiden och företagsamheten.


23 Aug 2017, 14:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
lpstd wrote:
Vill bara förtydliga lite att mitt inlägg om matlagning och gitarrmek inte är menat som kritik mot händiga gitarrister. Jag beundrar den som tycker att något är så gott som gratis om det bara är arbetet som kostar. Och jag fattar att det är kul att meka. Om man bara har händigheten, kunskapen, verktygen, lokal för ändamålet, tiden och företagsamheten.

Det finns nog liten risk att någon missförstår. Och då får man nog ta det.


23 Aug 2017, 14:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
För att återgå till ursprungsfrågan. Lägg en köpestråd här på Ljudbojen och se vilka mickar som dyker upp. Svåra-att-gå-fel-med-mickar som brukar omsättas är Gibson 57 Classic, 490 och Burstbuckers, Duncan Pearly Gates, Alnico II Pro, 59 och Jazz, DiMarzio PAF och Air Classic. Vilken som är bra. Sedan kan man gå vidare med den man fick tag på en erfarehet rikare.


23 Aug 2017, 15:22
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Personligen så tycker jag EPI är vad dom är och duger i förhållande till priset.

Att uppgradera med ny hårdvara, nya mickar , kablage , potar osv är ju en kul hobby och kreativt att hålla på med.

Men jag tycker att hellre än att lägga ner mer pengar än hela gitarren är värd så kunde man köpt en bättre gitarr för dom pengarna det landar på i slutändan.

_________________



23 Aug 2017, 20:39
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
-Hahah.. det förstärker min tes!

Skit in, smörja ut...när man väl har lagt ner åtskilliga tusen och fått
2 mikrogram lödrök i lungorna för att få 5% bättre impedans med kortare kablar...
-Vad det värt det?
-Mjae...

Hade varit lättare att köpa en tubescreamer från början (eller två)
För att få en mera nyanserad bild.

-Japp, det stämmer 2 stycken.
SRV använde den kombination mycket för bättre stuns och oumph.
(samt feta strängar)...

-Fast jag antar att pedaler ligger väl inte högt i kurs och anses väl vara
för "hårdrock" för riktiga rör-puritaner på ljudbojen.

-Trams skulle jag säga!
Utan en bra tubskrika blir din gitarr bara en hockey-klubba utan häng...
-Den fungerar även lika bra utan mickbyte och kortare signalkablar.

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Aug 2017, 21:06
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Lite kabel hit och dit gör skit och ingenting. Vänta tills strängarna blir 5 år eller äldre ska ni få se på 75% bättre ljud.

Lägg en skiftnyckel på trafon också, då blir den tyngre och 90% av ljudet sitter i trafon och resterande 10% i de 5 år gamla strängarna.


23 Aug 2017, 21:49
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Man kan köpa en skiftnycket på biltema för 29,90, väl värd vartenda öre i fråga om tonförlängning. Hela den kognitiva dissonansen upphör när du placerar den på trafon.


23 Aug 2017, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
Mike Leaf wrote:
Personligen så tycker jag EPI är vad dom är och duger i förhållande till priset.

Att uppgradera med ny hårdvara, nya mickar , kablage , potar osv är ju en kul hobby och kreativt att hålla på med.

Men jag tycker att hellre än att lägga ner mer pengar än hela gitarren är värd så kunde man köpt en bättre gitarr för dom pengarna det landar på i slutändan.

Instämmer. Om man frånser arbetet så är det vansinne lägga större summor på en relativt billig gitarr.
Och pedaler är ett måste i alla lägen, TS eller andra.


24 Aug 2017, 07:26
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Upgrade Epiphone les paul
-Hahah .. stärker ditt jobb!

Skit in, skräp ut ... efter att jag gav några tusen och fick
2 mikrogram genom lödning i lungan för att få 5% högre impedans med kortare kablar ...
Vad är det värt?
-Ja ...

Det skulle vara lättare att köpa tubulär kräm från början (eller två)
För att få en mer differentierad vy.

Ja, det är två stycken.
SRV använde denna kombination mycket bättre stun och oumph.
(Och loop fett) ...

-fixed Jag tror att pedalerna inte är väl i stor respekt och anser att de står
För "hårdrock" för den verkliga Puritans-röret sonobuoy.

-Tram jag skulle säga!
Utan den bra Tubskrike kommer på gitarr med en pinne utan att hänga ...
-Det fungerar också bra utan mikrofonförändringar och kortare signalkablar.


24 Aug 2017, 08:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Mike Leaf and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.