View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:55



Reply to topic  [ 8 posts ] 
"Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi? 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Sitter med en Source Audio Reverbpedal och en NUX Tape Core och båda är faktiskt väldigt väldigt bra och musikaliska. Dock finns ett litet mått av brus när dom är aktiverade, båda går framför stärkaren. Ingen loop alltså. Så, ni som sitter på "dyrprylar" som Eventide och Strymon med mera, har ni något märkbart brus i motsvarande setup?
H/
Bosse

_________________
bneostman@live.se


11 Aug 2017, 17:07
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Nej det skulle jag säga att du slipper med dyrprylar. Men vill du ha ett enklare reverb o delay kanske det är bättre och satsa på någon mindre omfattande burk än eventide o strymon.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


11 Aug 2017, 21:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Har alltid mer märkt skillnader mellan olika strömförsörjning än mellan olika pedalmärken när det kommer till missljud (om vi inte pratar om vintagepedaler).

_________________
/Anders


11 Aug 2017, 23:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
+1 Anders och vad vidare är handlar detta mkt om hur man kranar,så långt det är möjligt.

Vid ALL förstärkning av signal skapas bla brus. Fact of life. Mao blir brus,ökat sådant som vi HÖR det,en produkt av förstärkningsGRAD.
Alltså.
Om jag som i en pedal tex använder en/flera transistor-er för att skjuta på signalen så blir bruset som produkten av transistorn,som oftast är mindre än med rör som vi i gitarrvärlden använder de,en funktion av amplitud ut ur pedalen.
Kort summerat,om jag tar ut resonabel amplitud ut på en kvalitetspedal med rimligt dyra transistorer,delay kretsar eller whatever..så blir skillnaden i brus måttlig.

Så man kan säga att detta,om ngt,är en produkt av quid pro quo.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Aug 2017, 00:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Racing wrote:
+1 Anders och vad vidare är handlar detta mkt om hur man kranar,så långt det är möjligt.

Vid ALL förstärkning av signal skapas bla brus. Fact of life. Mao blir brus,ökat sådant som vi HÖR det,en produkt av förstärkningsGRAD.
Alltså.
Om jag som i en pedal tex använder en/flera transistor-er för att skjuta på signalen så blir bruset som produkten av transistorn,som oftast är mindre än med rör som vi i gitarrvärlden använder de,en funktion av amplitud ut ur pedalen.
Kort summerat,om jag tar ut resonabel amplitud ut på en kvalitetspedal med rimligt dyra transistorer,delay kretsar eller whatever..så blir skillnaden i brus måttlig.

Så man kan säga att detta,om ngt,är en produkt av quid pro quo.


Jo, detta är jag med på. Just som konsekvens av det så funderar jag på hur mycket brus jag kan få bort genom att gå från nuvarande reverb och delay till riktigt dyra grejor.
Problemet är ju att det är svårt att veta om man inte ska släpa med sina egna grejor till butik för att jämföra. Förstärkarna är genom idogt arbete så tysta att jag är nöjd vad gäller egenbrus.
Strömförsörjningsdetaljen är intressant. Tips på högkvalitativa sådana?
Bosse

_________________
bneostman@live.se


12 Aug 2017, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Där händer mkt på SMPS sidan numer.
Iom att du är förmögen att svinga verktygen själv så kolla efter en SMPS enhet med relativt hög arbetsfrekvens.

Jag använder ju högst begränsat med effekter,det inskränker sig till ett delay som ligger i loop. Den drivs numer av en enklare SMPS enhet. Funkar klockrent,och det till en kostnad av ca 150:- totalt. Ger 9V/1A ut.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Aug 2017, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Har inga brus-problem med min strymon åtminstone. (mer brus från gamla hemmasnickrade fuzzpedaler och annat som jag har inhandlat genom åren).


13 Aug 2017, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: "Tysta" Delay och Revebpedaler eller Multi?
Racing wrote:
Där händer mkt på SMPS sidan numer.
Iom att du är förmögen att svinga verktygen själv så kolla efter en SMPS enhet med relativt hög arbetsfrekvens.

Jag använder ju högst begränsat med effekter,det inskränker sig till ett delay som ligger i loop. Den drivs numer av en enklare SMPS enhet. Funkar klockrent,och det till en kostnad av ca 150:- totalt. Ger 9V/1A ut.


Jag testade lite med färre pedaler i strömkedjan, Köra batteri i NUX:en och lite annat. Det tar ner bruset en del. Inte för att det är särskilt mycket från början men i alla fall. Ska kolla in detta med SMPS, jag är tämligen okunnig på området, men tror jag förstår vad det går ut på och det verkar ju listigt.

_________________
bneostman@live.se


15 Aug 2017, 18:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.