View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:30



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Modda halsprofil 
Author Message

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Modda halsprofil
Jag har skaffat en Maybach LP. Verkligen en toppengitarr; välbyggd, resonant, låg vikt, bra mickar osv.

Men halsen är lite väl kraftig, med klar D-profil, typ 50'ish++. Så jag funderar på att antingen börja karva själv eller lämna in för att få ner den en aning, gärna med svag V-profil. Jag kör gärna utan lack, så trä+olja funkar bra.

Nån som har tips/erfarenhet?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


08 Aug 2017, 20:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Är inte det en lite dyrare kopia?

Synd att förstöra den i så fall..

_________________



08 Aug 2017, 20:45
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Modda halsprofil
Ta bort materiel från hasen -> ljudet kommer att förändras...

Om du hör det eller inte, ja det kan man inte veta, men det kommer alltid att märkas om man vet vad man ska lyssna efter.


08 Aug 2017, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Modda halsprofil
Peter Naglitsch wrote:
Ta bort materiel från hasen -> ljudet kommer att förändras...

Om du hör det eller inte, ja det kan man inte veta, men det kommer alltid att märkas om man vet vad man ska lyssna efter.

+1


/ Jonken


08 Aug 2017, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Både Jimmy Page's no. 1 och no. 2 har ju moddade halsprofiler och det är ju sällan man hör någon klaga på ljudet i dom?

Visst, det kanske skulle bli en liten skillnad i ljudet men det skulle ju lika gärna kunna bli till det bättre. Dessutom, oavsett om ljudet förändras till det bättre eller sämre kommer det ju vara väldigt marginellt jämfört med hur mycket bättre det kommer låta om du spelar på en gitarr du är bekväm med :)


08 Aug 2017, 23:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Modda halsprofil
Det är väl bara att sätta igång med kör på i lugn och ro, markera det område som skall bearbetas och köp en bra sickel.
Akta dig för raspar spm river utan använd fil med enkelhuggning det finns billiga ansatsfilar och inte för fin. Grovslipa med fil och sickla sedan osså avsluta med slippapper.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Aug 2017, 00:03
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Modda halsprofil
Ixmack wrote:
Både Jimmy Page's no. 1 och no. 2 har ju moddade halsprofiler och det är ju sällan man hör någon klaga på ljudet i dom?

Visst, det kanske skulle bli en liten skillnad i ljudet men det skulle ju lika gärna kunna bli till det bättre.

Absolut, det var därför jag skrev
Peter Naglitsch wrote:
Ta bort materiel från hasen -> ljudet kommer att förändras...

Om du hör det eller inte, ja det kan man inte veta, men det kommer alltid att märkas om man vet vad man ska lyssna efter.

Alltså inte "ljudet blir uselt" utan "det kommer att förändras". Men när dacca från början skrev:

dacca wrote:
Verkligen en toppengitarr; välbyggd, resonant, låg vikt, bra mickar osv.

så verkar det kanske inte helt genomtänkt att modda en så i hens ögon/öron en fantastisk gitarr när det eventuellt skulle kunna bli en rejäl försämring (eller förbättring) I ljudet. Det var hela min poäng


09 Aug 2017, 09:38
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Modda halsprofil
lillefar wrote:
Det är väl bara att sätta igång med kör på i lugn och ro, markera det område som skall bearbetas och köp en bra sickel.
Akta dig för raspar spm river utan använd fil med enkelhuggning det finns billiga ansatsfilar och inte för fin. Grovslipa med fil och sickla sedan osså avsluta med slippapper.

En vass och väljusterad spånhyvel är det verktyg jag använder för att forma halsar och det jag skulle rekomendera även I detta fallet, därefter slippapper med "skoputsmetoden". Även det som ibland kallas "razor files" är bra, f a för övergångar mellan halsklack osv, tar bort mer än en vanlig fil men lämnar en mycket bättre ytan jämfört med en rasp


09 Aug 2017, 09:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Modda halsprofil
Den förändring av ljudet som det troligen blir, hur mycket är en annan sak, är att du får kortare sustain och ett tunnare ljud. Mindre "klipp" i tonen. Om du tycker om det är en annan sak... ;-)

Du höjer inte värdet på instrumentet, möjligen för dig själv. Sagt i all välmening.

_________________
/Lennart


09 Aug 2017, 13:36
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Modda halsprofil
Visst påverkas både andrahandsvärdet och ljud, men jag tänker att man ändrar halsprofilen för sin egen spelmässiga skull.
I och med att man förhoppningsvis spelar bättre efter att ändrat profilen åt ett håll som passar den personliga smaken bättre, påverkas också ljudet positivt.


09 Aug 2017, 16:08
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Modda halsprofil
+1

Jag hade lätt gjort det om jag ville ha tunnare hals på en befintlig gitarr (vilket förvisso aldrig skulle hända, men ändå). :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


09 Aug 2017, 16:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Modda halsprofil
När jag just hade lärt mig köra bil för mer än 30 år sen tyckte jag det var häpnadsväckande annorlunda att köra olika bilar. Framför allt dragläget reagerade jag på, det satt ju helt annorlunda. Men också känslan i ratten, växelspaken, hur gasen svarade (beroende på motorn) med mera.

Många år senare kan jag förstås fortfarande känna stor skillnad på olika bilar, men oftast går de precis lika bra att köra. När jag byter bil med några års mellanrum känns det lite nytt i början, men efter ett tag går det lika bra att köra den nya som den gamla bilen.

Jag tycker det är en liknande känsla med gitarrer. Visst kan en ny gitarr kännas annorlunda. Största skillnaden är väl att skifta mellan Gibson och Fender med olika mensur. Men oftast så vänjer man sig efter ett tag med det mesta.

Om man inte specifikt "letar efter någonting att ändra på" (vilket förvisso många gör här på bojen, och det får man ju respektera) tror jag att man kan vänja sig vid en hel del gitarrer som känns annorlunda om man bara ger det lite tid.

Men (som tur är) så är vi ju alla olika, jag kan förstå att andra tycker det är extra roligt att ha anpassat en gitarr precis så som man vill ha den.


09 Aug 2017, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Tror det bästa är att testa halsprofiler innan man köper.
På en lite dyrare gitarr skulle jag lämna bort detta till proffs och få det snyggt gjort med lack.

Även om det kostar en slant och man blir av med den ett par månader.

På enklare gitarr av Fendertyp med klarlackad hals utan binding skulle jag ev gå lös på den själv.

_________________



09 Aug 2017, 18:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Peter Naglitsch wrote:

Alltså inte "ljudet blir uselt" utan "det kommer att förändras".
så verkar det kanske inte helt genomtänkt att modda en så i hens ögon/öron en fantastisk gitarr när det eventuellt skulle kunna bli en rejäl försämring (eller förbättring) I ljudet. Det var hela min poäng


Jag håller med om att det är ett ganska dramatiskt ingrepp, även om jag är skeptisk till om förändringen i ljudet blir "rejäl" men rent fysiskt så är det ett stort ingrepp ja.
Om nu gitarren är fantastisk i övrigt skulle jag nog spela på den mycket först innan jag bestämmer mig för att göra något sådant, se ifall jag kan lära mig gilla halsprofilen istället. Kanske tar den till och med fram något i ens spel man inte visste fanns där?
Men om jag trots det inte trivdes med gitarren skulle jag personligen inte avstå från att modda halsprofilen för att jag är rädd för någon förändring i ljudet, även om jag kanske i första hand skulle leta efter en annan gitarr istället.


09 Aug 2017, 21:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: Modda halsprofil
Mycket enkelt:

1. Se till att du har riktigt slitna och flottiga strängar på gitarren sista veckan innan mod.
2. Fixa halsprofilen
3. På med NYA strängar.
4. Du kommer GARANTERAT att tycka att ljudet blev bättre.

När strängarna sedan börjar bli gamla har du inte en susning om gitarren låter annorlunda pga modden eftersom att det gått så lång tid.

(5). Se givetvis till att inte spara någon inspelning som du kan återupprepa med exakt samma inställningar.

Klart!
Sträng tråden.

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


09 Aug 2017, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Stelin_ wrote:
Mycket enkelt:

1. Se till att du har riktigt slitna och flottiga strängar på gitarren sista veckan innan mod.
2. Fixa halsprofilen
3. På med NYA strängar.
4. Du kommer GARANTERAT att tycka att ljudet blev bättre.

När strängarna sedan börjar bli gamla har du inte en susning om gitarren låter annorlunda pga modden eftersom att det gått så lång tid.

(5). Se givetvis till att inte spara någon inspelning som du kan återupprepa med exakt samma inställningar.

Klart!
Sträng tråden.


+1

:D


09 Aug 2017, 22:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Modda halsprofil
Jag har moddat två gitarrer genom att slipa bort halslacken och sen på med olja och vax som en musicman. På den ena slipade jag om halsprofilen så den skulle passa mina händer bättre, och det var inte alls svårt. Bara att slipa med gitarren över knäna och känna efter hur profilen kändes. Att lämna gitarren till någon annan för att slipa om halsprofilen är lite vanskligt, det är ju bara du som kan känna efter och säga om du gillar det eller inte. Kanske skulle gå om du hade en liknande hals med profil du gillade, så kunde du be gitarrmecken att slipa din likadan?

Det enda som är riktigt knepigt med slipningen är att få en snygg övergång mellan området där lacken är borttagen och där den är kvar.


12 Aug 2017, 03:31
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Modda halsprofil
Jag har fått för mej att jag gillar en asymmetrisk halsprofil eller kanske vingformad.
Tjockare på bassträngarna och räsertunn på solosträngarna.

Raspen är min kompis tillsammans med slipblocket.

I min värld är spelkänslan viktigare än en marginell förändring av ton.

Är man inte säker på att man är helt säker på vad man vill uppnå så kanske man inte ska testa på en favoritgitarr.

För närvarande har 15% av beståndet "min" halsprofil som jag upptäckte på en bekants superdyra HokusPokusbas.

Några bra gitarrer med för högt marknadsvärde kommer att säljas i stället för att moddas.

Vet man vad man vill - Go for IT! Gitarrer är i slutändan bara en hög ved- om än lackade och skojiga!


12 Aug 2017, 21:56
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Modda halsprofil
Ixmack wrote:
Peter Naglitsch wrote:

Alltså inte "ljudet blir uselt" utan "det kommer att förändras".
så verkar det kanske inte helt genomtänkt att modda en så i hens ögon/öron en fantastisk gitarr när det eventuellt skulle kunna bli en rejäl försämring (eller förbättring) I ljudet. Det var hela min poäng


Jag håller med om att det är ett ganska dramatiskt ingrepp, även om jag är skeptisk till om förändringen i ljudet blir "rejäl" men rent fysiskt så är det ett stort ingrepp ja.
Om nu gitarren är fantastisk i övrigt skulle jag nog spela på den mycket först innan jag bestämmer mig för att göra något sådant, se ifall jag kan lära mig gilla halsprofilen istället. Kanske tar den till och med fram något i ens spel man inte visste fanns där?
Men om jag trots det inte trivdes med gitarren skulle jag personligen inte avstå från att modda halsprofilen för att jag är rädd för någon förändring i ljudet, även om jag kanske i första hand skulle leta efter en annan gitarr istället.

Jag var noga med att skriva att det "skulle kunna bli" en rejäl förändring i ljudet. Saker kommer att hända när man slipar på halsen. Men alla bitar trä är individer och reagerar olika när man t ex tar bort en del av halsen som står för den största strukturella styrkan (materielet längst bort från mittlinjen). En del bitar är så stabila och strukturellt starka att man inte märker särkilt mycket andra händer det mycket med....


13 Aug 2017, 10:58
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Modda halsprofil
Jag har gjort det på två gitarrer och har bara positiv erfarenhet. Slipade med grovt sandpapper först, länge, tills profilen blev ok, och sedan med lite finare för bra matt yta.


13 Aug 2017, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Modda halsprofil
Jag har för övrigt inte märkt nån skillnad i tonen alls på de gitarrer jag varit på. Jag förställer mig att man måste karva bort stora mängder trä innan det hörs nånting?


13 Aug 2017, 20:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Modda halsprofil
Brutalisator wrote:
Jag har för övrigt inte märkt nån skillnad i tonen alls på de gitarrer jag varit på. Jag förställer mig att man måste karva bort stora mängder trä innan det hörs nånting?

Jag tror han menar intonering, samt sämre förmåga att bibehålla tonen vid längre spelande?

Minst lilla gram är ju (kan vara) felexponering med tanke på träets låga modulus (jämfört med kolfiber/titan).

Skulle passa på att fråga Peter Naglitsch om det skulle gå att modifiera Ibanez-gitarrer
med höga modulus kolfiber-stavar med tanke på den bisarra luftfuktigheten just nu.

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2017, 20:36
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Modda halsprofil
FuriousFingers wrote:
Skulle passa på att fråga Peter Naglitsch om det skulle gå att modifiera Ibanez-gitarrer
med höga modulus kolfiber-stavar med tanke på den bisarra luftfuktigheten just nu.

Jag har faktiskt inte sett en Ibanez-hals med kolfiberstavar i genomskärning så jag kan inte säga något med äkta erfarenhet. Man kan dela upp det i två bitar: går det rent mekaniskt/geometriskt och kommer halsen klara sig vid väderomsvängningarna.

Rent geometriskt/mekaniskt:
Om man utgår från hur man traditionellt använder kolfiber i gitarrhalsar så är det ju rätt långt inne i halsen. Ibanez använder ju en rak dragstång och jag misstänker att man monterar kolfiberstavar parallellt med denna, d v s precis under greppbrädan. Så en kvalificerad gissning är att det bör gå utmärkt, om man inte gör gigantiska förändringar (håll mig inte ansvarig om något händer bara). Men försök inte slipa fram en Wizard-hals, det skulle inte jag prova i alla fall...

Väder/fuktmässigt:
Skydda det slipade trät på något sätt, t ex med en bra penetrerande olja och/eller vax så minskar påverkan av skiftande väder. Samtidigt är det tyvärr omöjligt att säga exakt, varje bit trä är unik, inklusive dess förmåga att absorbera fukt och formförändras av den absorberade fukten.


13 Aug 2017, 21:58
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Modda halsprofil
Peter Naglitsch wrote:
FuriousFingers wrote:
Skulle passa på att fråga Peter Naglitsch om det skulle gå att modifiera Ibanez-gitarrer
med höga modulus kolfiber-stavar med tanke på den bisarra luftfuktigheten just nu.

Jag har faktiskt inte sett en Ibanez-hals med kolfiberstavar i genomskärning så jag kan inte säga något med äkta erfarenhet. Man kan dela upp det i två bitar: går det rent mekaniskt/geometriskt och kommer halsen klara sig vid väderomsvängningarna.

Rent geometriskt/mekaniskt:
Om man utgår från hur man traditionellt använder kolfiber i gitarrhalsar så är det ju rätt långt inne i halsen. Ibanez använder ju en rak dragstång och jag misstänker att man monterar kolfiberstavar parallellt med denna, d v s precis under greppbrädan. Så en kvalificerad gissning är att det bör gå utmärkt, om man inte gör gigantiska förändringar (håll mig inte ansvarig om något händer bara). Men försök inte slipa fram en Wizard-hals, det skulle inte jag prova i alla fall...

Väder/fuktmässigt:
Skydda det slipade trät på något sätt, t ex med en bra penetrerande olja och/eller vax så minskar påverkan av skiftande väder. Samtidigt är det tyvärr omöjligt att säga exakt, varje bit trä är unik, inklusive dess förmåga att absorbera fukt och formförändras av den absorberade fukten.

Ta en titt på: http://www.stewmac.com/How-To/Trade_Sec ... fiber.html
Så här menar jag:
Image

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2017, 22:36
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Modda halsprofil
Tror tom halsarna är något tunnare än wizard så -nej jag är inte orolig.

Snarare för att alla tillverkare tillverkar gitarrrena i Indonesion.

Och vad tror du händer när dom kommer till torra skandinavien?....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Träet tog ungefär 2 år på sig att torka någorlunda.
Minns att jag hade bra erfarenhet från KTS-titanium-rods (som hade likartad funktion/storlek som kolfiber)

-Så nej jag är inte orolig, det borde snarare vara mandatory för gitarrer numera... 8)

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2017, 22:39
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Modda halsprofil
Gitarrerna heter Kiesel..(som på bilden med rodsen)...

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Aug 2017, 22:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Google [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.