View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:00



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Hjälp med ombandning av hals. 
Author Message

Joined: 07 Apr 2008, 22:44
Posts: 185
Location:
Post Hjälp med ombandning av hals.
Kollar om det finns någon här som kan eller vet någon som kan tänkas att banda om min strata hals?


07 Aug 2017, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Var bor du?

I stockholm trakt:
Guitarlabs (PLEK)
Peter Naglitsch
Peter Westerberg

Finns fler men dom kom jag på nu


08 Aug 2017, 08:35
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Finns fler av oss I Stockholm, Andras Novak (Bromma tror jag), Ad Lib (Sundbyberg), JAM har väl fortfarande sitt "svenskt gitarrbyggarcentrum" I Sibirien (del av Stockholm för de som är yngre än 40 år...) som gör sånt. De flesta av oss tar emot gitarrer som skickas, men stäm av I förväg så att det funkar. Jag vill t ex inte ha något skickat med bussgods eftersom gitarrerna hamnar på fel sida Stockholm och jag måste lägga 2 timmar på att hämta ett instrument...


08 Aug 2017, 10:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Ursäkta att jag kapar tråden lite...

Har en Rickenbacker 480 som behöver nya band men förstår att Rickenbackers är lite speciella att banda om. Vem/vilka kan tänkas ta sig an det och har erfarenhet? Och vad kan det landa på?


09 Aug 2017, 21:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
De Rikenbacker jag jobbat med har enbart den speciella egenskapen att de har lackerad greppbräda, d v s samma problem som vilken Fender som hellst med lackad greppbräda. Om min minnesbild stämmer (va väldigt länge sedan jag hade in en Rik för något arbete nu, inte så populära numera...) så är det inget konstigt alls egentligen vad gäller själva ombandningen


10 Aug 2017, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Ok! men då kanske det inte är så krångligt som jag fått höra. Just den här modellen har dock väldigt platt radie (vet inte exakt och har läst lite olika. Får se om jag kan mäta på nåt vettigt sätt nån gång...) plus att jag gärna har rostfria stålband...


10 Aug 2017, 20:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
En gitarrtekniker som inte kan banda om gitarrer med ovanliga radier ska man nog kanske inte lämna sina instrument till, just sayin'

Däremot kan det mycket väl finnas Rikenbackers som faktiskt har något speciellt sätt att banda som jag inte känner til (har ju funnits några få udda-varianter genom tiderna)l, men de som jag haft i mina händer bör varje vettig tekniker klara av.


10 Aug 2017, 22:06
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Rickenbackarna brukar gärna ha en uppförsbacke vid de högre banden. Vill man då ha kvar originallacken så är ett alternativ att banda om med rejält höga band och slipa bort backen i banden istället.

Eller så slipar man brädan innan bandning och lackar (eller låter den vara olackad, vilket de borde ha varit från början)...

Bandskårorna brukar vara rätt grunda och kantlisten får man jobba sig kring (vilket inte är något märkvärdigt för en kunnig meck), men i övrigt ska det inte vara några konstigheter med att banda en Rickenbacker.

_________________
Image


15 Aug 2017, 16:54
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jan 2011, 01:13
Posts: 537
Location: STHLM
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Rickenbacker ska absolut icke behandlas, justeras eller meckas med som Fender eller Gibson. Många Ricks är totalt sabbade av "tekniker" som drar tag i dragstängerna o setuppar som om det va en "vanlig Fender". Vill påstå att Rickenbacker är väldigt speciella. Behandlar man inte en Rick som en Rick bör behandlas kan den tappa själ o kan hamna i limbo som nån slags halv-Ricken-Fender-variant. Greppisen ska såklart vara lackad för så är det tänkt.


15 Aug 2017, 17:53
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Stratrat wrote:
Rickenbacker ska absolut icke behandlas, justeras eller meckas med som Fender eller Gibson. Många Ricks är totalt sabbade av "tekniker" som drar tag i dragstängerna o setuppar som om det va en "vanlig Fender". Vill påstå att Rickenbacker är väldigt speciella. Behandlar man inte en Rick som en Rick bör behandlas kan den tappa själ o kan hamna i limbo som nån slags halv-Ricken-Fender-variant. Greppisen ska såklart vara lackad för så är det tänkt.


Så de ska vara totalt ojusterade och kackiga att lira på menar du? Dragstängerna är väl där för att skruvas på?


Image

_________________
Image


15 Aug 2017, 22:37
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jan 2011, 01:13
Posts: 537
Location: STHLM
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Va in fånig.
De ska justeras med insikt och vara delikata att lira. John Hall är trevlig och intressant att korrespondera med.


15 Aug 2017, 23:08
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
Visst har jag också sett många söndervridna Rickenbacker-stänger. Jag tror snarare att det beror på att instrumenten ofta är lite kackigt byggda i greppbrädan och folk har försökt att räta upp halsen mer än vad som går med dragstängerna. Så kallat skit bakom spakarna. Har också sett sönderdragna dragstänger på andra instrument, så gorillanävar finns visst lite här och var, och gemensamt brukar väl vara att det är just på de instrument som är lite ojämna i brädan (vridna, dragstången i botten, etc) som folk brukar dra som tokar i stängerna.

När jag scannar just Rickenbacker-instrument i PLEK-maskinen så ser jag ofta att de har just en uppförsbacke mot slutet av greppbrädan. Det syns väldigt tydligt på scanningarna. Ibland går halsarna lite slalom också. Inte alla såklart, men många är rätt krokiga i halsarna. De små banden som Rickenbacker insisterar på att lacka in i brädan hjälper i många fall inte justeringen heller, vad det gäller bandslip.

Nu låter det kanske som att jag inte gillar Rickenbacker. Så är det inte, även om de ofta ger mig mer huvudvärk än önskat när jag ska banda om eller bandslipa dem. Tycker att de gör bland de ballaste basarna som finns.

Men som sagt, att ha originallacken kvar och smacka dit höga band brukar vara vad kunderna föredrar, speciellt på vintage-instrument.

Såhär kan det se ut när jag har gått loss på en Rickenbacker:
https://www.facebook.com/guitarlabsscan ... 69/?type=3

_________________
Image


16 Aug 2017, 00:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Hjälp med ombandning av hals.
poxxed wrote:

Såhär kan det se ut när jag har gått loss på en Rickenbacker:
https://www.facebook.com/guitarlabsscan ... 69/?type=3


Ser riktigt snyggt ut!

_________________
http://www.pigsinspace.se


16 Aug 2017, 08:07
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.