View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:07



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Pedalordning 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Pedalordning
Någon mer än jag som "upptäckt" att en kompressor efter overdrive kan bli ganska bra? Tämjer den lite buzziga delen av ljudspektrat.
Nu sitter jag i vardagsrummet och testar, så det är inte konsertvolym. Blir det problem då, tro? Att skära genom ljudmixen med trummor på fullt ställ, kanske?

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


06 Aug 2017, 18:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Pedalordning
Jag brukar ha min carlin compressor sist i min pedalkedja, men å andra sidan älskar jag att fucka upp ljudet rätt ordentligt så man kanske inte ska lyssna på mig...
Edit: Svarade inte på din fråga för att jag egentligen inte vet, beror väl på liksom?


06 Aug 2017, 19:32
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Pedalordning
Annars kan man göra som jag och köra 2 OD, en före och en efter. Har en Archer före och en OCD efter min Keeley.
Använder i och för sig sällan Archern ihop med kompressor men ibland vill man ha den effekten och då är det smidigt.

_________________
Skill is nothing without style


06 Aug 2017, 20:47
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pedalordning
Ftmch wrote:
Jag brukar ha min carlin compressor sist i min pedalkedja, men å andra sidan älskar jag att fucka upp ljudet rätt ordentligt så man kanske inte ska lyssna på mig...
Edit: Svarade inte på din fråga för att jag egentligen inte vet, beror väl på liksom?

Carlins kompressor är suverän, Kenny Håkansson körde med den efter delay, med gott resultat.


07 Aug 2017, 08:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Pedalordning
Standard är att köra den tidigt i signalkedjan. För att
inte förstärka upp brus från källor före i signalkedjan.
Och i vis mån, vad det gäller gitarr, för att inte fucka
upp attacken/anslaget före anslagskänsliga grejjjer
som od/distar o autowahs.

Jag är helt för att testa sig fram själv och inte bara
göra som alla andra. Iaf om det inte gäller trafiken.

_________________
Försvinn ur min åsikt


07 Aug 2017, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Pedalordning
Jag har min Xotic SP kompressor efter min Rockett .45 som är min huvudoverdrive.
Ganska mild inställning på kompressorn och med direktsignalen inblandad.

Har man kompressorn före overdrive tappar man mycket av möjligheten att styra mängden overdrive med gitarrvolymen.

När jag kör med mycket overdrive/dist är det utan kompressor. Ljudet brukar vara komprimerat så mycket redan som det är då, så det blir kaka på kaka och en massa brus om man kör med kompressor också.


/Micke


07 Aug 2017, 17:20
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Pedalordning
Goran wrote:
Ftmch wrote:
Jag brukar ha min carlin compressor sist i min pedalkedja, men å andra sidan älskar jag att fucka upp ljudet rätt ordentligt så man kanske inte ska lyssna på mig...
Edit: Svarade inte på din fråga för att jag egentligen inte vet, beror väl på liksom?

Carlins kompressor är suverän, Kenny Håkansson körde med den efter delay, med gott resultat.


Den är verkligen suverän! har nog skrutit om detta i bojen förr men mitt exemplar är ju den första av de nya från Moody Sounds, pedalen som satte igång hela reissue-grejen, på ett kretskort och med låda som Carlin grävde fram i nån gömma, haha.


08 Aug 2017, 23:17
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pedalordning
Compressor i början av kedjan och i slutet en pedal som tv spark som dels hanterar signalen volym in in i stärkaren men också EQ kontroll för det behöver i regel skulpteras lite och oftast lite trim på diskanten.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Aug 2017, 00:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Pedalordning
På 80-talet fick jag tag på en original Carlin kompressor, den användes mycket på de inspelningar jag gjorde.
Las på gitarr, bas, sång, ja det mesta! Fuzz-funktionen var frän att vrida på lite emellanåt också :D
Sålde den till bättre behövande för några år sedan då den legat oanvänd i många år.

Martin Barre (Jethro Tull) använde från c:a -77 en Boss CS 2 hela tiden mellan gitarren och sin Marshall, gott ljud fick han.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


09 Aug 2017, 07:07
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pedalordning
Ett beprövat koncept är ju bra fuzz med ställbar bias och en snäll compressor med volymkontroll. Med dom parametrarna har man en helbeel att laborera med och kan man få till riktigt goa sound.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Aug 2017, 10:28
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Pedalordning
Herb wrote:
Någon mer än jag som "upptäckt" att en kompressor efter overdrive kan bli ganska bra? Tämjer den lite buzziga delen av ljudspektrat.
Nu sitter jag i vardagsrummet och testar, så det är inte konsertvolym. Blir det problem då, tro? Att skära genom ljudmixen med trummor på fullt ställ, kanske?

-Inga problem alls!

Bra tänkt men glöm inte buffer först, samt vrida ner volymen så är du i Eagles-hemtrakter.
Joe Walsh får se upp nu!...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Aug 2017, 11:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.