View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 18:18



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag) 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Förra helgen övade jag setlisten som en idiot inför "stora festivalgigget" 17e augusti och efter 3 dagar sa fretting-armen ifrån...
I fredags gick jag till doktor å han sa jag hade tendonitis. Tillbedd att vila minst 5 dagar, lite antiinflammatoriska och handskena.
Jag kommer iaf inte röra guran förns jag är på scenen men kommer värma upp ordentligt med sträckningar å så.

Har nån annan haft problem med detta eller karpaltunnel etc etc?
Hur blev ni bättre / bra??

Nu får jag programmera basen till min kommande skiva så den kommer ut i tid :mrgreen:


06 Aug 2017, 08:47
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Jag har uppfunnit ett nytt plektrum SharkBite som är gjort i PEEK/kolfiber
som är tänkt att minimera risken för just karpatel-vrist och ledförslitning.
SharkBite är designat just för det du beskriver. Design och material är tänkt som en naturlig förlängning av ditt pekfinger,
istället för att som Nylon/Delrin/Ultem ofta blir en sladdrig stoppkloss.
Det är tex ingen slump att Yngwie kör 1,5 mm plektrum.
Han körde 1 mm i början av sina karriär men bytte senare till 1,5 mm pga styvheten (enligt intervju).
SharkBite har även en liten "hajfena" som hjälper till vid snabbt spel samt spel med 7-8-strängat instrument.

Problemet (anser jag) är att många spelar på alldeles för mjuka plektrum (eller för tjocka).
PEEK har samma styvhet som benen i fingrarna, medans Delrin/Acetal (POM), Nylon,blir alldeles för sladdriga.


Problemet uppstår när du spelar många, timmar (3-5+).
PEI Ultem har fungerar hyffsat men PEEK:en är cirka 20% styvare (och även om det inte låter mycket
är det också kompressiv styrka typ som sköldpaddskal som gjorde att jag föll för PEEK-materialet)


Upplevelsen är jämförbart med 2 mm Ultem vs 1 mm PEEK (samma styvhet).

Jag har faktiskt dedikerat en hel hemsida åt just problemet du beskriver.
www.ergopikk.com

Kan skicka ett par plektrum om 4 månader, för att se om du tycker det blir någon skillnad.
Jag blev faktiskt av med både symtom och besvär sen jag bytte till PEEK-plektrum.
Det blir så att säga en naturlig förlängning av ditt pek/långfinger/tumme när man spelar.

Funderar på att göra dom i kolfiber också, jag har läst på många gitarrforum (3) att det är det senaste.

Som sagt kan skicka några när dom är klara...

Mvh
Fredrik

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Aug 2017, 14:32
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Jag uppskattar ditt erbjudande, fast det finns 2 problem.

1. Jag har aldrig gillat tjocka/hårda plektrum, kör alltid 0.60mm, även på bas (InTune GPs, va nu det är för material)
2. Tror du missade vad jag skrev i OP, att det är FRETTING-armen jag har problem i, inte plektrumhanden :wink:


06 Aug 2017, 16:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Tvåtakt wrote:
Jag uppskattar ditt erbjudande, fast det finns 2 problem.

1. Jag har aldrig gillat tjocka/hårda plektrum, kör alltid 0.60mm, även på bas (InTune GPs, va nu det är för material)
2. Tror du missade vad jag skrev i OP, att det är FRETTING-armen jag har problem i, inte plektrumhanden :wink:



-Ok!

Men du har inte lite ont i högerhanden också?...

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Aug 2017, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Om du har guran hängandes i knäväcken när du spelar så är ett tips att höja den några snäpp. Kan bli felaktig vinkel i handleden om gitarren hänger för lågt. Och just vinkel i handleden är inget bra. Försök ha så rak handled som möjligt vid spel.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2017, 19:25
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Michael Angelo Batio har bra instruktionsvideor vilken vinkel man ska ha.
Minns att han spelar "med knuten näve eller död mans hand som det heter på svenska".

Det finns några på tuben som är ok, där man har en kamera monterad
parallellt med strängarna när han spelar.

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Aug 2017, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Trist! :/ jag hade lite problem med en tumme förut, det var iofs inte gitarrelaterat men fick bra hjälp på naprapathögskolans klinik. Rekommenderas om du bor i Sthlm.


06 Aug 2017, 20:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Polytone wrote:
Om du har guran hängandes i knäväcken när du spelar så är ett tips att höja den några snäpp. Kan bli felaktig vinkel i handleden om gitarren hänger för lågt. Och just vinkel i handleden är inget bra. Försök ha så rak handled som möjligt vid spel.

Absolut inte

Jag har guran så nära sittande position som möjligt

Innan skadan hade jag lite längre ner, men nu kommer jag ha så att guran hänger exakt lika vid sittandes som ståendes


06 Aug 2017, 20:31
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Tvåtakt wrote:
Polytone wrote:
Om du har guran hängandes i knäväcken när du spelar så är ett tips att höja den några snäpp. Kan bli felaktig vinkel i handleden om gitarren hänger för lågt. Och just vinkel i handleden är inget bra. Försök ha så rak handled som möjligt vid spel.

Absolut inte

Jag har guran så nära sittande position som möjligt

Innan skadan hade jag lite längre ner, men nu kommer jag ha så att guran hänger exakt lika vid sittandes som ståendes

-Rekommenderar även AxlBelt som är en fiffig uppfinning som gör att du kan
justera bältet på nolltid från sittande till stående utan att det blir
"missmatch" med fingeravstånden.
8)

Man kan även göra som jag ,spelandes liggande i soffan med Igniter Amps på fullt blås
med Mesa 4x12 -IR.
Vilket blir full pott... :mrgreen:

Nu fattas bara en grillchips bunke och en cola-automat som pumpar
dryck kontinuerligt var 5:e minut, men det blir min nästa uppfinning.

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Aug 2017, 20:37
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
Jag hade tendinit i vänster underarm på 80-talet när jag spelade räzermetall, jävligt efterhängsen åkomma som dessutom gärna kommer tillbaks om man inte passar sig :(
Vila är det enda som hjälper, eftersom det är senskidorna som är inflammerade hjälper det inte med avlastande bandage som vid t.ex muskelfästesinflammation.
Var försiktig och börja inte påfresta/belasta för tidigt innan alla symptom är borta! Sluta genast vid minsta tecken på att det är på väg tillbaks.
Jävligt tråkigt besked, jag vet men har inget muntrare att komma med när det gäller detta.

_________________
Skill is nothing without style


06 Aug 2017, 20:42
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Då va det kula slut (ett tag iaf hoppas jag)
FuriousFingers wrote:
-Rekommenderar även AxlBelt som är en fiffig uppfinning som gör att du kan
justera bältet på nolltid från sittande till stående utan att det blir
"missmatch" med fingeravstånden.
8)

Man kan även göra som jag ,spelandes liggande i soffan med Igniter Amps på fullt blås
med Mesa 4x12 -IR.
Vilket blir full pott... :mrgreen:

Nu fattas bara en grillchips bunke och en cola-automat som pumpar
dryck kontinuerligt var 5:e minut, men det blir min nästa uppfinning.


Fast jag har ju redan fixat detta genom att höja mina befintliga, behöver inte ha olika höjder på bandet


dr.drygh wrote:
Jag hade tendinit i vänster underarm på 80-talet när jag spelade räzermetall, jävligt efterhängsen åkomma som dessutom gärna kommer tillbaks om man inte passar sig :(
Vila är det enda som hjälper, eftersom det är senskidorna som är inflammerade hjälper det inte med avlastande bandage som vid t.ex muskelfästesinflammation.
Var försiktig och börja inte påfresta/belasta för tidigt innan alla symptom är borta! Sluta genast vid minsta tecken på att det är på väg tillbaks.
Jävligt tråkigt besked, jag vet men har inget muntrare att komma med när det gäller detta.


Har också förstått att det lätt kan komma tillbaka... :?

Jag får anse mej tillräckligt vass på kompgura att jag inte behöver öva så mycket, utan endast köra lite när jag skriver låtar, å spelar in.
Ska dessutom skaffa Evertune igen för att minska tiden det tar att spela in plattor (samt motverka "pitchstudset" vid hårda anslag med tunna strängar)

Jag har inget emot att spela mindre sologitarr (jag tror mitt vibrato orsakar mest skada, det är den handrörelsen som skrek ifrån mest) för ärligt talat gillar jag att riffa loss mer än att sola. Jag kan ju shredda (eller kunde :mrgreen: ) men riffa är det jag gillar mest.

Kan alltid komponera och spela in solo på platta, å låta nån bandkamrat spela dom live :mrgreen:


06 Aug 2017, 22:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.