View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:36



Reply to topic  [ 8 posts ] 
NSD / Högtalar upphängningar 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NSD / Högtalar upphängningar
New Speaker Day!

Det dök upp lite trattar från England härom dagen. En hel jävla halvpall faktiskt!!! :o Sammanlagt 16 lådor med Celestion högtalare i olika valörer. Alla dessa koner är nu inte mina -utan det är flera med på samma kaka. Kan säga så här: Det är en jäkla tur att prylarna körs ut till dörren. Hade varit något jobbigt att hämta allt hos en jävla ICA -butik. Så hela dagen idag har egentligen bestått i att skruva i högtalarlådor.

Så jag tänkte passa på att dela med mig av lite bilder och tips i samband med detta. Hade bla en egen låda som vart av med Vintage 30 -konerna; och fick nya Greenbacks istället. Detta ämne har varit uppe på Bojen tidigare: Högtalrupphängningar.
Ungefär så här ser det väl oftast ut när man byter trattar:
Image


Var bara tvungen att föreviga detta: Vad ända inni H: Frässkägg i Jonkens låda! :lol: :lol: :lol:
Image


Det här med högtalarupphängningar är en väldigt simpelt fix -som ger väldigt mycket positivt soundmässigt. Dessutom kostar det endast en påse små brickor i lösvikt hos lokala järnhandlaren; förutom själva jobbet att göra det själv. Detta handlar i grund om att kunna skruva fast konerna hårdare -utan att skada högtalarkonerna när man gör det. De två vanligaste sätten att montera fast högtalare är i sextermer: Framifrån -eller bakifrån. Av dessa två alternativ föredrar de flesta kända konstruktörer alternativet: Bakifrån. När man skruvar fast koner på detta sätt; får man en luftficka mellan konplåten och ytan i lådan. Man kan inte fortsätta och dra åt skruvarna för att få kontakt -utan att plåten i högtalaren börjar böja sig. För att undvika detta kan man antingen tillverka distanser i metall -som är Ex en millimeter lägre/tunnare än högtalerens runda anliggningsyta. Eller göra det enkelt: Stapla på valfritt antal vanliga, små brickor:
Image


Här är en bra bild på staplade brickor. De understa brickorna är lite kniviga att pillra dit -med de översta som inte kilas emot plåtkanten ligger ganska löst.
Image


När man har lyckats med att få dit distanserna: Är det i princip nödvändigt att peta igenom skruvarna redan innan konan ens flyttas mot det tomma högtalarhålet. Eftersom högtalarna har magneter på baksidan; blir det ett smått litet H-vete om brickor börjar åka av vid montering. Detta är nästan omöjligt att undvika om man har lagt ner lådan på golvet -och ämnar att skruva fast konerna med distanserna så. Det absolut bästa är att ha högtalaren stående på sina fötter/hjul -och montera så istället. Detta medför att gravitationen här på jorden jobbar mer för en -istället för emot en när man skall positionera trattarna och skruvarna vid montering. (Samma sak gäller vid avmontering också förövrigt: Har man distanser i högtalarna sedan tidigare; åker dessa omkring på samma sätt som vid montering.)
Image


Jag rekommenderar starkt att inte att försöka sig på att göra detta ensam. Att förlora sinnestillståndet TOTALT är ganska troligt vid singulärt arbete här...
Så varför överhuvudtaget ge sig på och göra sånt här? Jo: För att resultatet blir totalt jäkla underbart. Soundet blir mycket exaktare, naturligare, fetare och tightare. (Allt på samma gång.) Detta speciellt om man har fler koner i samma låda än en. Många känner säkert igen soundet ur en riktigt gammal högtalarkabinett: En sån där som bara låter rent guld! Detta för att den vintage lådan har -precis som ett vintage instrument vibbrerat etc, etc -ihop till det som de är idag. Detta med högtalardistanser gör exakt samma sak; Fast det gör det på en gång! Det är helt fantastiskt egentligen!


/ Speaker-Jonken 8)


02 Aug 2017, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Jag fattar inte, blir det bättre anliggning med brickor imellan? Låter ologiskt..

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


02 Aug 2017, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Din_Mentor wrote:
Jag fattar inte, blir det bättre anliggning med brickor imellan? Låter ologiskt..

Nej. Det är inte själva anliggningen i första hand som blir bättre. Skillnaden är hur fast, stabilt, bra konerna sitter fast i träplattan. När en kona sitter fast bra; ju bättre och jämnare låter den.

Låt oss säga så här:
Om du har en kabinett med fler än en högtalare: Ju bättre dessa högtalare sitter fast i samma träskiva = Ju bättre funkar de var för sig och tillsammans med varandra. Om du bak monterar en högtalare (vilken som helst) utan dessa distanser; kommer du endast kunna dra fast monteringsskruvarna ganska löst egentligen innan konplåten vill börja vika sig. Dessa distanser motverkar detta: Dvs; du kan dra fast konan riktigt hårt -utan att konplåten tar stryk av det.

Detta är absolut ingenting som man behöver göra bara när man byter högtalare. Effekten får man ut även om man monterar distanser på sina befintliga högtalare (vilken typ -eller modell det än är).

Det är väldigt LÄTT och framförallt EXAKT att A/B -testa sånt här om du har fler än en högtalare i din ask : Bara att lägga in distanser på hälften -och lyssna/bedöma själv... :wink:


/ Jonken


02 Aug 2017, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Testat. Jag lade lådan med baksidan neråt mellan två stolar och jobbade liggande på rygg. Skruvarna var tejpade över skallen med maskeringstejp så dom blev fixerade i korgen. Fungerade! Förutom det rent logiskt/mekaniska, dvs att skruva hårdare utan att bocka plåten så tycker jag nog att utfallet var positivt ljudmässigt också. Trots att det var en lågeffektiv tratt i en 18-20 wattare. Inte som natt och dag men kanske lite rappare och klarare.
Egentligen inte konstigare än att ren furu låter annorlunda än björkplywood som i sin tur låter annorlunda än MDF. Vilket man föredrar är väl en smaksak men jag lägger min röst på furulåda med björkplywood i baffeln.
Det stabilaste montaget med den bästa mekaniska överföringen bör vara överlägset. Tror jag i alla fall.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


16 Aug 2017, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Om man spänner i ett kryssmönster i omgångar och fördelar ut antal varv man spänner så det blir lagom för varje omgång,
finns det verkligen nån risk att man drar plåten för hårt då?
då kan man ju spänna det relativt hårt utan att man riskerar att bocka nånting.

Men däremot om man spänner första bulten allt vad man kan och sen går till nästa, ja då kanske det finns risk att man bockar nåt...

fast kan inte argumentera emot övh att det förmodligen blir ett bättre förband :)
förutsatt att plåten i sig har en yttre "bockad" kant och brickan håller sig strax innanför den kanten, så kör på.
sen om det övh finns ett faktiskt problem med den vanliga fastsättningen eller ej, eller om det existerar en ljudskillnad har jag ingen aning om.

nån får spela in före och efter så det inte bara är placebo ;)

nu var det inte längesen jag öppnade min nuvarande låda (första gången sen jag köpte den begagnat)
och spände om alla skruvar till elementen, (många skruvar satt förvånansvärt löst faktiskt).
kanske får prova detta nästa gång man öppnar den. om inget annat kanske skruvarna inte släpper lika lätt över tid...

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


17 Aug 2017, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Alltså, tricket är ju att bygga precis lagom med brickorna. Typ hela vägen upp utom dom sista 2-3 tiondels millimetrarna. Då kommer ringen att sitta med tryck mot baffeln den med. Och som sagt, inte skillnad som natt och dag men något var det. Jag hade faktiskt tänkt lite i dessa banor men förkastat det som för besvärligt. Ljudskillnad eller ej, montaget blir stabilare. Det i sig är väl värt både kostnaden för brickorna och jobbet?

_________________
bneostman@live.se


17 Aug 2017, 14:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
trälhavsvägen wrote:
Testat. Jag lade lådan med baksidan neråt mellan två stolar och jobbade liggande på rygg. Skruvarna var tejpade över skallen med maskeringstejp så dom blev fixerade i korgen.

:lol: :lol: :lol:

-Ha-ha! Priceless T!
Du hade inte den blåa garage overallen på dig också? Visualiserade ett ojebyte på en bil här... :lol:
Det är ditt fel att jag fick kaffe över mitt tangentbord + att jag nu vet att även det godaste kaffet är inge gott när det rinner ut ur näsborrarna. Att brista ut ett garv med en munfull av kaffe är as kul -med kladdigt. :lol:

- You sure kickstarded my day in a good way my friend.


/ Jonken


18 Aug 2017, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: NSD / Högtalar upphängningar
Exakt så! Tänkte att jag skulle göra tyngdlagen till vän och det funkade. :mrgreen:

_________________
bneostman@live.se


18 Aug 2017, 11:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.