View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 03:46



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Claptons 335:a 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Claptons 335:a
Kul liten film om Claptons ES 335. Lite sunkig bildkvalitet men spännande för oss som gillar den gitarrmodellen.
https://www.youtube.com/watch?v=7CfQGXuPlMg

Edit: av nån anledning börjar länken 10 min in i filmen, men spola tillbaks till början bara, jodåsåatt...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Aug 2017, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Claptons 335:a
Onekligen ett identifierbart sound i den gitarren.
Toppar med en bygg serie: En RIKTIG, tvättäkta NÖRD -som bygger en kopia på just den gitarren. (Snubben är ambitiös, duktig -med ibland lite jobbig att lyssna på...) :lol:

Enjoy:
Här är första avsnittet:https://www.youtube.com/watch?v=aKOYf1q3gqo (Dom andra finns på YT.)


/ Jonken


01 Aug 2017, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Claptons 335:a
Jonken wrote:
Onekligen ett identifierbart sound i den gitarren.
Toppar med en bygg serie: En RIKTIG, tvättäkta NÖRD -som bygger en kopia på just den gitarren. (Snubben är ambitiös, duktig -med ibland lite jobbig att lyssna på...) :lol:

Enjoy:
Här är första avsnittet:https://www.youtube.com/watch?v=aKOYf1q3gqo (Dom andra finns på YT.)


/ Jonken


Oj... Man blir ju helt matt av att kolla på den där snubben.

_________________
Gud finns inte.


06 Aug 2017, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Claptons 335:a
Jonken wrote:
Onekligen ett identifierbart sound i den gitarren.
Toppar med en bygg serie: En RIKTIG, tvättäkta NÖRD -som bygger en kopia på just den gitarren.
/ Jonken


Jag fattar inte riktigt, men var inte Claptons 335a en helt vanlig Gibson utan några som helst modifikationer, dvs en helt vanlig gitarr bland tusentals andra likadana? Och att det snarare var Claptons hanterande av gitarren som gav den dess identifierbara sound?
Vad jag vet så har aldrig Clapton spelat inför publik på några speciellt unika gitarrer, undantaget hans egen HPD Blackie och hans akustiska Tony Zemaitis gitarrer.

_________________
pudas


06 Aug 2017, 15:37
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Jo, han köpte dem ofta lätt begagnade i olika musikaffärer, och tog vad som fanns. Beano lär ha köpts i Lew Davis affär på Charing Cross Road i London 1965.


Last edited by Wilmer on 08 Aug 2017, 10:05, edited 5 times in total.



06 Aug 2017, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Claptons 335:a
Gibson gör naturligtvis en grej av att det är/var ECs gura, för att sälja så många guror som möjligt.

Men lite mer skillnad mellan varje exemplar var det på den tiden, exempelvis mickarna var ganska unika exemplar i varje gitarr, mer eller mindre slumpen avgjorde hur många varv tråd som lindades på varje bobin (åtminstone tror jag det var så fortfarande 1964, om inte så får jag snart veta det :wink: ).
Sen var det ju mer av ett hantverk på 60-talet jämfört med nutid, vilket också resulterade i skillnader mellan exemplaren.


06 Aug 2017, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Claptons 335:a
pudas wrote:
Jonken wrote:
Onekligen ett identifierbart sound i den gitarren.
Toppar med en bygg serie: En RIKTIG, tvättäkta NÖRD -som bygger en kopia på just den gitarren.
/ Jonken


Jag fattar inte riktigt, men var inte Claptons 335a en helt vanlig Gibson utan några som helst modifikationer, dvs en helt vanlig gitarr bland tusentals andra likadana? Och att det snarare var Claptons hanterande av gitarren som gav den dess identifierbara sound?
Vad jag vet så har aldrig Clapton spelat inför publik på några speciellt unika gitarrer, undantaget hans egen HPD Blackie och hans akustiska Tony Zemaitis gitarrer.


https://www.youtube.com/watch?v=zrFU2NUimY0

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Aug 2017, 19:32
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Claptons 335:a
Jonken wrote:
Onekligen ett identifierbart sound i den gitarren.
Toppar med en bygg serie: En RIKTIG, tvättäkta NÖRD -som bygger en kopia på just den gitarren. (Snubben är ambitiös, duktig -med ibland lite jobbig att lyssna på...) :lol:

Enjoy:
Här är första avsnittet:https://www.youtube.com/watch?v=aKOYf1q3gqo (Dom andra finns på YT.)


/ Jonken


Sätta ett nashville stall på en 64:a replika.... blääää :roll: :wink: :P

/A


06 Aug 2017, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Claptons 335:a
Helt klart, oavsett så tycker jag att Clapton på senare år låter så mycket bättre på 335an, än när han lirar på sina Strator med inbyggda preamps och diverse brumfria singelcoils!

_________________
pudas


06 Aug 2017, 19:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Claptons 335:a
holmis63 wrote:
Gibson gör naturligtvis en grej av att det är/var ECs gura, för att sälja så många guror som möjligt.

Men lite mer skillnad mellan varje exemplar var det på den tiden, exempelvis mickarna var ganska unika exemplar i varje gitarr, mer eller mindre slumpen avgjorde hur många varv tråd som lindades på varje bobin (åtminstone tror jag det var så fortfarande 1964, om inte så får jag snart veta det :wink: ).
Sen var det ju mer av ett hantverk på 60-talet jämfört med nutid, vilket också resulterade i skillnader mellan exemplaren.


Det var inget speciellt med EC's gura, det är mojo man hittat på i efterhand.

Kombinationen av Gibson och engelska Marshalls, och hans spelstil var det som blev en succé. Och det gick ju lika bra med en LP eller Stratocaster

Angående mickarna,

Sent 1963 fick lindningsmaskinerna autostop.
Dock kan det ju mycket väl vara så att EC hade gamla PAF som var välljudande i sin 335,man swappade runt dessa rätt flitigt mellan gitarrer då de som du beskriver
var rätt olika i output.

Vad gäller fabriken så var det inte så stor skillnad på hur man byggde på 60-talet och i dagens custom shop. Tittar du på ett stort antal instrument från
den tiden så avviker det inte iplacering av hårdvara, tjocklek på kroppar och sådant mer än det gör idag.

Din första mening säger ju allt egentligen

_________________



07 Aug 2017, 07:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Claptons 335:a
Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
Gibson gör naturligtvis en grej av att det är/var ECs gura, för att sälja så många guror som möjligt.

Men lite mer skillnad mellan varje exemplar var det på den tiden, exempelvis mickarna var ganska unika exemplar i varje gitarr, mer eller mindre slumpen avgjorde hur många varv tråd som lindades på varje bobin (åtminstone tror jag det var så fortfarande 1964, om inte så får jag snart veta det :wink: ).
Sen var det ju mer av ett hantverk på 60-talet jämfört med nutid, vilket också resulterade i skillnader mellan exemplaren.


Det var inget speciellt med EC's gura, det är mojo man hittat på i efterhand.

Kombinationen av Gibson och engelska Marshalls, och hans spelstil var det som blev en succé. Och det gick ju lika bra med en LP eller Stratocaster

Angående mickarna,

Sent 1963 fick lindningsmaskinerna autostop.
Dock kan det ju mycket väl vara så att EC hade gamla PAF som var välljudande i sin 335,man swappade runt dessa rätt flitigt mellan gitarrer då de som du beskriver
var rätt olika i output.

Vad gäller fabriken så var det inte så stor skillnad på hur man byggde på 60-talet och i dagens custom shop. Tittar du på ett stort antal instrument från
den tiden så avviker det inte iplacering av hårdvara, tjocklek på kroppar och sådant mer än det gör idag.

Din första mening säger ju allt egentligen

Det satt pat.no mickar i Claptons Es. På stallmicken hade kåpan varit av någon gång men halsmicken orörd.

Nylonsadlar på denna modell också, vilket kanske kan bidra lite till karaktären, men för min del gillar jag helt enkelt kombinationen av hans vibrato kombinerat med humbuckers och hårt driven rörförstärkare. Det är ju mycket B.B King på steroider egentligen...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Aug 2017, 08:06
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Jag hörde Clapton med Cream på Circus i Göteborg både mars och november 1967. På den första konserten spelade han en Les Paul - inte Beano dock - och på konserten i november körde han på ES335an. Genom två Marshall-stack på full volym lät de båda gitarrerna nästan identiska. Begriper inte hur han kunde undvika feedback på en halvakustisk på så hög volym.


07 Aug 2017, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Claptons 335:a
Wilmer wrote:
Jag hörde Clapton med Cream på Circus i Göteborg både mars och november 1967. På den första konserten spelade han en Les Paul - inte Beano dock - och på konserten i november körde han på ES335an. Genom två Marshall-stack på full volym lät de båda gitarrerna nästan identiska. Begriper inte hur han kunde undvika feedback på en halvakustisk på så hög volym.

Man trycker in ett par tischor i F-hålen....

Det är det magiska knepet till hans heliga ljud som Gibson missat. När dom läser detta kommer nästa reissue ha det också och dubbla priset

_________________



Last edited by Mike Leaf on 07 Aug 2017, 20:13, edited 1 time in total.



07 Aug 2017, 20:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Claptons 335:a
Kolla med Dreeeeeeeegen....

Han kör vansinnesvolym med dist och 335:or hela sina gig.

8)

_________________



Last edited by Mike Leaf on 08 Aug 2017, 11:47, edited 1 time in total.



07 Aug 2017, 20:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Tischor? Jag skulle just säga frässkägg....

Men det gjorde jag väl inte?

Jo, det gjorde jag visst.

Fan, också. :(


08 Aug 2017, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Claptons 335:a
Wilmer wrote:
Jag hörde Clapton med Cream på Circus i Göteborg både mars och november 1967. På den första konserten spelade han en Les Paul - inte Beano dock - och på konserten i november körde han på ES335an. Genom två Marshall-stack på full volym lät de båda gitarrerna nästan identiska. Begriper inte hur han kunde undvika feedback på en halvakustisk på så hög volym.


Säker på att det var 335:an han spelade på då?
De insatta Clapton-nördarna brukar säga att det inte finns bevis för att han använde 335:an överhuvudtaget med Cream förutom på ena hejdå-konserten i Royal Albert Hall 1968 som är dokumenterad på film (på den andra av dessa två konserter hade han sin Firebird I). Enligt "gänse mening" spelade han väl på sin psykedeliskt målade "Fool" SG i slutet av 1967?


13 Aug 2017, 16:01
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Clapton-nördarna har nog sällan förstahandsuppgifter, utan har sina uppgifter från diskussioner Internet-forum.


13 Aug 2017, 17:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Claptons 335:a
Wilmer wrote:
Jag hörde Clapton med Cream på Circus i Göteborg både mars och november 1967. På den första konserten spelade han en Les Paul - inte Beano dock - och på konserten i november körde han på ES335an. Genom två Marshall-stack på full volym lät de båda gitarrerna nästan identiska. Begriper inte hur han kunde undvika feedback på en halvakustisk på så hög volym.


Jag var lite för ung för att gå på konsert vid den tiden, så lite avis blir jag allt... 8)


13 Aug 2017, 18:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Jag var 13, så jag knäckte morsans budget för nöjen. :(
Men om Clapton-nördar igen, och allt som har med musiknörderi att göra. Det är ganska tydligt att många bygger sina åsikter på vad man kan hitta på Internet. Det är tydligt på Internet att Clapton kan ses spela på en ES335a på avskedskonsterterna, men annars är det svårt att hitta en sån bild. Och i Blind Faith spelade han på en Telecaster vet många att berätta, för det går också att se på Internet,och de bilderna kommer från en konsert i Hyde Park, där han faktiskt spelade på en Tele. Men när jag såg Blind Faith på Lisebergs Konserthus så spelade han på en av sina sunburst Les Pauls. Men det går inte att hitta en säker bild av den konserten på Internet, och jag tog inga bilder, alltså menar folk att jag måste ha misstagit mig. Det är förmodligen bara Clapton som var med på alla konserter med Cream, men hans minne är ganska dåligt. T ex har han påstått att The Fool-SGn levererades med ett side-to-side tremolo, men det finns bilder av gitarren för en tidig konsert med Cream där gitarren har det senare up-and-down tremolot.


13 Aug 2017, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Claptons 335:a
Nej, visst är det svårt att veta när det är så mycket spekulation och knapphändiga uppgifter på nätet, men folk är också ganska bra på att skarva sina egna 45 år gamla minnen med uppgifter som de snappat upp från andra håll längs vägen. Det är nämligen slående att det inte finns en enda bild på Clapton med 335:an med Cream förutom från avskedskonserten -68, trots att det finns foton från så många konserter där han spelar Les Pauler, Fool-SG:n och Firebirden. Samma med Blind Faith, där han spelade 335:an, Firebirden, Les Paul, Telen (Hyde Park), o.s.v.


14 Aug 2017, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Claptons 335:a
Här är en bild på Clapton som ska vara från Lorensbergs Cirkus i Göteborg, november 1967:
Image

Från sidan http://gpatt.customer.netspace.net.au/c ... enburg.htm

En hel del skoj info här också:
http://gpatt.customer.netspace.net.au/cream/Guitars.htm


14 Aug 2017, 14:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Claptons 335:a
Här har vi en bild på Blind Faith som påstås vara från Göteborg 1969. Stämmer med ditt minne, Wilmer:
Image

I Finland ska han ha spelat på en Tele med Stratahals!
Image
(http://www.angelfire.com/wi/blindfaith/helsinki669.html)

Rolig grej att forska i!


14 Aug 2017, 14:44
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Claptons 335:a
Intressant, tack för bilderna LieMfB...


14 Aug 2017, 21:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Jo, LeifMfB, den Kjell Åshede verkar ha gott minne för det han beskriver av låtar osv stämmer med vad jag såg och hörde - förutom att jag har för mig att man startade med White Room? Är det han som också tagit bilderna och de kommer från konserten i november, så får jag ge mig, då minns jag fel helt enkelt.

Men, man körde på den tiden ofta två set per kväll, och kanske Clapton bytte gitarr till andra set? Och att man då startade med en annan låt? :) Under det set jag såg hände dessutom några överraskande saker, som man borde minnas eftersom det gav en lite obehaglig stämning. Man startade t ex med psykedeliskt ljus - man eldade med skärbrännare på plattor med färg som satt framför strålkastarna för att få nån sorts bubblande färgspel över de som spelade. Gjorde att man knappt såg musikerna, så folk buade åt detta och man stängde av det. Sen vrålade Jack Bruce Spoonful flera gånger i micken innan man gick över i solo-delen, men micken glappade hela tiden och rösten försvann, det var omväxlande helt tyst och fullt pådrag, innan Bruce svinförbannad dängde micken i golvet med stativ å de hele. Lite irriterad stämning således. Jag satt inte nära, men slöt mig till att Clapton använde en ES335a eftersom den var doublecut och dessutom såg stor ut på Clapton - han är ju 1.77 så en SG borde inte se "stor" ut på honom. Men närmare klarhet om vilken gitarr han spelade just detta set har jag ändå inte. Som sagt, jag kan minnas fel....


Last edited by Wilmer on 19 Aug 2017, 15:48, edited 1 time in total.



15 Aug 2017, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Claptons 335:a
"En bild säger mer en tusen ord" är ju ett gammalt talesätt, men jag har alltid tyckt att det är en överdrift med tusen ord! Dock så höjde jag ett ögonbryn på bilden med Blind Faith från Göteborg 69, Visst ser det ut som att det är metall-centrum på högtalarna i dom nedre kabinetten på Marshall-staplarna? Kan det vara så att Clapton körde JBL?
Från Finland Telecaster med Strata-hals! Var Clapton HPD-gitarrens fader? Långt innan Van Halen och plankets egna små gitarr-Mepprare?!

_________________
pudas


15 Aug 2017, 17:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Claptons 335:a
Ja, den Telen ser inte klok ut. :) Men kan det vara för att det är en svart-vit bild och den egentligen har nån sorts brunaktig burst-variant?
Tror nog att det är samma lådor som han hade i Cream, och därigenom JBL?
Stacket till höger på Göteborgs-bilden, undrar om det inte är Winwoods? Clapton körde inte på mördarvolym med Blind Faith.
Lite spekulationer, jag vet.


15 Aug 2017, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Claptons 335:a
pudas wrote:
Var Clapton HPD-gitarrens fader? Långt innan Van Halen och plankets egna små gitarr-Mepprare?!

Ja det började väl med att han köpte ett flertal Vintage Fenders av Norm i Nashville någon gång 69. Sen plockade runt med delarna som han tyckte
Var ju så Blackie kom till. Några gav han bort sen också.

_________________



16 Aug 2017, 09:48
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Claptons 335:a
Mike Leaf wrote:
pudas wrote:
Var Clapton HPD-gitarrens fader? Långt innan Van Halen och plankets egna små gitarr-Mepprare?!

Ja det började väl med att han köpte ett flertal Vintage Fenders av Norm i Nashville någon gång 69. Sen plockade runt med delarna som han tyckte
Var ju så Blackie kom till. Några gav han bort sen också.




Det var hos Gruhn.

Och visst stämmer det att Es-335an ej är Crossroads gitarren trots den konstiga marknads föringen.
Crossroads gitarren är troligen The Fool.

Enligt en nissedude på LPF som har hårdstuderat Clapton och har 87 kilometer med bilder som följer i princip hela Cream tiden.
Men Clapton verkar ha ägdt Les Pauls genom hela denna tid.
Speciellt Kossof Bursten och den 3 mickade BBn(vilket kan vara två olika BBs om jag minns rätt).

Beanon var tidigt borta och Summersbursten försvann när huvudet nästan bröts av.

Kan nämnas att Summersbursten är betydligt tuffare i soundet än Beanon.
Men det kan ha att göra med Större Marshalls.

Men jämför gärna det sk Beano albumet med Fresh Cream.
Och Summersbursten fullständigt kör över Beano soundet.

Men det kan vara 100 wattarna och den kopiösa mängden med spelande mannen gjorde under denna tid.

Det är nu några år sen jag satte mig in i detta.... men det borde vara ganska korrekt.


16 Aug 2017, 14:05
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.