View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:59



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Q pickups? Sla-?! P90! 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Q pickups? Sla-?! P90!
Någon som har erfarenhet av denna micklindare fr Kroatien?
Såg en tråd på MLP där Sla skrev om ett set humbuckers därifrån - om så är fallet får du gärna dela med dig här också om de ännu lever upp till förväntningarna? Har siktet ställt på en Dogear p90 så om någon har erfarenhet eller tips på annan Lindare är det välkommet! Lundgren har dessvärre ingen dogear i sortimentet vad jag kan se...

Mina ljudideal i fallet är dynamiska (bra klart ljud utan för stort volymtapp när
Man rullar av) - rivigt ljud upprullat med en Tommie av så väl mjukt som klart ( tänk leslie west!). Gitarren som ska hysa micken i fråga är en loj. Akustisk ton är ganska bright med det rätta "junior ringet" när man slår annars hårdare attack. God sustain och i min mening saknar jag inget i det akustiska - vill alltså inte en Mick som kompenserar/tillför något särskilt.

Vad säger panelen?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


30 Jul 2017, 16:23
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Jag har ett strataset och en telehalsmick som han lindat. Låter riktigt bra bägge två.
Det går att bolla idéer med honom och han lindar det man vill ha. Förhållandevis billigt blir det med.
Ett annat bra alternativ är att kontakta Peter Naglitsch här på forumet. Har goda erfarenheter av mickar från honom med. Även han lindar precis som man vill, det låter bra och till rimligt pris.


30 Jul 2017, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Jag har ett set A4 ovaxade PAF set och en Telestallmick A2/A5 från Q. Mycket nöjd med båda, PAF:arna är så in i helvete bra i den gitarren dom sitter i, och är lindade efter vi kommunicerat om gitarren och vad jag ville ha.
Sen har jag en Gold Top där det satt ett set Lars Blom P90 i när jag köpte den. Också mycket, mycket bra mickar och jag har mailat med Lars om dom (lite nyfiken på specs) och han verkar veta vad han gör och är lätt att kommunicera med.
Jag har ingen erfarenhet av Peter N:s mickar men när jag läser vad han skriver (känns väl underbyggt och sansat) så tror jag absolut att dom är i samma klass.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


30 Jul 2017, 21:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Jodå de levereradevprecis det jag trodde/ville de skulle :)
Köpte dem med alnico 2 magneter


03 Aug 2017, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Tack för input allesammans!
För stunden har den värsta irritationen på elektroniken på guran avhjälpts genom omkoppling av potar samt en ny konding - blev en avsevärd förbättring! Sannolikt främst pga omkopplingen av potar och mindre tack vare kondingen men ändå..

Min favoritlindare på andra sidan pölen har EN(1st) P90 kvar för halva priset i sin årliga hylltömning. Men med rådande dollarkurs, frakt och tull/moms springer det ändå iväg en bit. Får nog blir en Q - lockas av tanken på Alnico IV i P90 - det är det jag föredrar i "PAFiga" buckers iaf.

Återkommer!

.. Vill också tillägga att jag inte kan förstå att det dröjt så här länge tills jag skaffat gura med P90 - magiskt kul! :D

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 Aug 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
P90 är kul. Själv har det tagit tid innan jag hittar rätt med P90. Alla i Humbuckerstorlek har kommit till korta. Första gitarren där det fungerade helt för mig var en SG Junior jag köpte förra sommaren. Men. Ingen halsmick.
När jag nu köpte en Navigator GT med Lars Bloms mickar i är det huvudet på spiken. Inte jättelångt från en PAF på ett sätt, men jävlar vad potent det är. Inte så sofistikerat utan mer käftsmäll! Kan verkligen driva på förstärkaren.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


03 Aug 2017, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Det blev en tillslut - en dogear P90 från den kroatiske lindaren Q (Ivan). Nedan följer ett längre utlåtande. Vill man ha den korta varianten: rekommenderas starkt!
700 och några kr hem till dörren i Malmö känns inte alls fy skam.
Den åkte i min junior som ett sista steg i följande förändringar:

- 50´s wiring, .022uf PIO, ny volympot (CTS 500k log som är "rapp i vredet") - tonpot köptes en 250k log som hade för kort skaft. 500k log sitter kvar.
- Ny översadel i ben - har sällan skådat en sämre filad sadel än originalet i corian.
- Kluson stämmisar i Groverstil, 18:1.
- Polerat band, halsens kanter samt greppbrädan i ebenholts - nollfriktion och en mjuk känsla var målet.

Klangen och spelbarheten förändrades markant och en rolig, ball gura blev en helt fantastisk gitarr!! Kan behöva en sista liten justering på översadeln (jag gillar något hög action men den kan nog fortfarande komma ner en hårsmån)

Gibsons P90 skäms faktiskt inte för sig så värst tycker jag - efter att potar var bytta/omkopplade lät gitarren som sagt redan bra, dock med en liten tendens att gröta och förlora något i dynamiken när jag körde rejält uppvridet på stärkaren.
Halvcrunch eller skitigt rent - framförallt för rytm - klarade den helt ok! Nåväl, jag har humbuckers i min R8 med Alnico IV och efter att ha provat 3 olika set har de alltid åkt tillbaks och följt med från föregående gura. Samma tendens till gröt som jag nämner ovan led båda de andra seten "PAF:iga" mickar av som jag provat. Båda med Alnico V.

Jag noterade följande under bytet:

Gibson P90: 8K exakt, låga E: 2,5mm höga e: 2,9mm, micken är vaxad, Alnico V
Q P90: 8.56k, låga E: 3.3mm höga e: 3.1mm, micken ovaxad, Alnico IV

Utlåtande: spelande in ett par riff och noterade Volym och Ton på gitarren. Bytte mick och körde igen (med samma strängar). Q:s P90 har mer av allt än Gibsons dito, förutom botten. Q har botten men mer åt det luftiga hållet än det bommiga. Den har också mer bett trots att den ligger något längre fr strängarna. Mäter iofs lite mer, men samtidigt är Alnico IV svagare än V. Hur som, mer bett och mer sprill men ffa mycket klarare på såväl lägre volym som fullt spätt!

Kört genom min JTM45 hela kvällen - bryggade inputs och ALLA rattar på 10. :twisted: Upplever ljudet som enormt mäktigt och utan att stärken blir fladdrig och odefinerad som jag upplever att resultatet blir med de flesta humbuckers på dessa settings. Precis soundet jag sökt efter - Leslie West, särskilt Stormy Monday fr Atlanta Pop 1970. Väldigt bra gensvar på anslag och vridande på potar - mycket lättare att få till den Fedes typiska harmonics samt det feta "flöjtiga" leadljudet han har än med den förra micken.

Vet inte vad jag ska skriva men som sagt: rekommenderas!!!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


Last edited by pippo on 21 Nov 2017, 12:29, edited 1 time in total.



21 Nov 2017, 00:48
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Grattis!!
Kul med nån till som vågat sig på en lite mer okänd europeisk lindare :)


21 Nov 2017, 08:23
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Bra grejor.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


21 Nov 2017, 08:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Q pickups? Sla-?! P90!
Satte faktiskt i en Q Pickups P90 i min Junior förra veckan,har väl inte spelat så jättemycket efter bytet,
men märkte ju direkt att den var mindre het än originalmicken,mer känslig på volymkontrollen och kanske lite sprilligare än originalet.
Verkar ju vara bra grejer...


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


22 Nov 2017, 13:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.