View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:53



Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ny lyric video med gudars. 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:
Plexiglas wrote:

Mickad 1cm från tyget - rakt mot punkten där dustcapen möter konen ;)
Stärken på full blås, naturligtvis.


Tack för infon. Jag har köpt en SM7:a men aldrig använt den på gitarr. Det ska jag prova på gitarrpåläggen när vi spelar in lite nytt material till hösten. Förresten, då kan jag väl passa på att fråga vilken mickpreamp den kopplades till? Jag kanske har något liknande. :)


Sm7 funkar grymt på ALLT! Trummor, sång, gitarr, you name it.... Väldigt allround mick.
Ska kolla med Max vilken preamp han körde med, och återkommer ;)
Högtalarna vi använde för inspelning var Pre Rola 25W G12M.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


10 Aug 2017, 10:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
@CarlM

Max säger att han anv en standard preamp för bordet Tascam 3500M.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


10 Aug 2017, 10:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Ny lyric video med gudars.
Plexiglas wrote:
Sm7 funkar grymt på ALLT! Trummor, sång, gitarr, you name it.... Väldigt allround mick.
Ska kolla med Max vilken preamp han körde med, och återkommer ;)
Högtalarna vi använde för inspelning var Pre Rola 25W G12M.


Jo SM7:an verkar spännande. Jag tänkte prova den på lite av varje och kanske köpa fler framöver.

Mina fyrtolvor har Celestions är från 71 respektive 76, så inga Pre Rola här men bra låter de ändå. :)


10 Aug 2017, 11:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Ny lyric video med gudars.
Plexiglas wrote:
@CarlM

Max säger att han anv en standard preamp för bordet Tascam 3500M.


Det ser man. Det bevisar bara att man kan få väldigt bra resultat utan att använda exotiska prylar. Bra gitarrist som spelar på bra gitarr genom bra rigg uppmickat med en mick för 3000:- som är kopplad till en mellanklassmixers ganska rena och oexotiska preamp. :)

När släpps albumet?


10 Aug 2017, 11:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:
Plexiglas wrote:
@CarlM

Max säger att han anv en standard preamp för bordet Tascam 3500M.


Det ser man. Det bevisar bara att man kan få väldigt bra resultat utan att använda exotiska prylar. Bra gitarrist som spelar på bra gitarr genom bra rigg uppmickat med en mick för 3000:- som är kopplad till en mellanklassmixers ganska rena och oexotiska preamp. :)

När släpps albumet?


Albumet släpps i början av september på transubstans. Blir både vinyl o cd. Lär väl släppas på spotify också så småningom.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


10 Aug 2017, 11:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:
Plexiglas wrote:
@CarlM

Max säger att han anv en standard preamp för bordet Tascam 3500M.


Det ser man. Det bevisar bara att man kan få väldigt bra resultat utan att använda exotiska prylar.


Ja, ett annat exempel: Mina Gibbar som användes här på plattan är laddade med 498T, micken som alla verkar hata o byta ut fortare än kvickt. I mina öron är 498T den bästa rock och metal micken ever.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


10 Aug 2017, 11:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Ny lyric video med gudars.
Plexiglas wrote:

Ja, ett annat exempel: Mina Gibbar som användes här på plattan är laddade med 498T, micken som alla verkar hata o byta ut fortare än kvickt. I mina öron är 498T den bästa rock och metal micken ever.


Gibsons mickar är klart underskattade. Jag gillar egentligen alla deras kändaste modeller utom 500T, eftersom jag inte kommer överens med superöverlindade mickar rent generellt.

Just nu har jag i och för sig bara Gibson-mickar i en gitarr, eftersom jag är osunt intresserad av gitarrspelande, gitarrer och gitarrton och har hittat grejer jag gillar ännu bättre, men egentligen skulle jag kunna nöja mig med Gibson-mickar i alla mina humbucker- och P90-gitarrer. I många år var min favorit-PAF för stallposition BB1:a (d v s den svagaste Burstbuckern). 490/496 är aldrig fel. Det låter liksom typiskt "Gibson-på-skiva" om dem. C57 har jag alltid gillat, även om jag gillar BB1:an bättre. Allt förutsatt att man har bra pottar installerat som lastar mickarna på ett lämpligt sätt. Tyvärr är min erfarenhet att många Gibsons har för låg-ohmiga pottar installerade från fabrik och då byter folk mickar istället för att rätta till det som egentligen är problemet.


11 Aug 2017, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:
Plexiglas wrote:

Ja, ett annat exempel: Mina Gibbar som användes här på plattan är laddade med 498T, micken som alla verkar hata o byta ut fortare än kvickt. I mina öron är 498T den bästa rock och metal micken ever.


Gibsons mickar är klart underskattade. Jag gillar egentligen alla deras kändaste modeller utom 500T, eftersom jag inte kommer överens med superöverlindade mickar rent generellt.

Just nu har jag i och för sig bara Gibson-mickar i en gitarr, eftersom jag är osunt intresserad av gitarrspelande, gitarrer och gitarrton och har hittat grejer jag gillar ännu bättre, men egentligen skulle jag kunna nöja mig med Gibson-mickar i alla mina humbucker- och P90-gitarrer. I många år var min favorit-PAF för stallposition BB1:a (d v s den svagaste Burstbuckern). 490/496 är aldrig fel. Det låter liksom typiskt "Gibson-på-skiva" om dem. C57 har jag alltid gillat, även om jag gillar BB1:an bättre. Allt förutsatt att man har bra pottar installerat som lastar mickarna på ett lämpligt sätt. Tyvärr är min erfarenhet att många Gibsons har för låg-ohmiga pottar installerade från fabrik och då byter folk mickar istället för att rätta till det som egentligen är problemet.


Ja, precis, har bytt nästan alla pottar i mina gibsons. Dom där 200kohmen som ofta saknas brukar göra tricket!

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


11 Aug 2017, 14:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Ny lyric video med gudars.
Pottar hit och mickar dit! Alla vet ju att en ljumskvarm, snusfingrad Kasuga rätt in i behringer-mixern, duger gott åt vanligt, hederligt folk! :mrgreen:

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


11 Aug 2017, 21:57
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Ny lyric video med gudars.
Classic 57 håller för fan på att bli min favorit.
Har haft flera såna guror nu och dom låter ypperligt bra.

Får man fråga? Vad kostar det att trycka upp vinyl?


12 Aug 2017, 04:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
salesman wrote:
Classic 57 håller för fan på att bli min favorit.
Har haft flera såna guror nu och dom låter ypperligt bra.

Får man fråga? Vad kostar det att trycka upp vinyl?


Har aldrig kommit överens med C57, men vet ju att väldigt många gillar den, särskilt i ihåliga gitarrer och SG.

ang vinyler: dålig koll på det. Snackade häromdan med en polare som tryckt upp 200 singlar för 5-6000kr....... så, inte jättebilligt antar jag.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


12 Aug 2017, 08:53
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:
Plexiglas wrote:
Sm7 funkar grymt på ALLT! Trummor, sång, gitarr, you name it.... Väldigt allround mick.
Ska kolla med Max vilken preamp han körde med, och återkommer ;)
Högtalarna vi använde för inspelning var Pre Rola 25W G12M.


Jo SM7:an verkar spännande. Jag tänkte prova den på lite av varje och kanske köpa fler framöver.

Mina fyrtolvor har Celestions är från 71 respektive 76, så inga Pre Rola här men bra låter de ändå. :)


Ett gott alternativ till SM7a är Sennheiser MD421, som också är en dynamisk stormembranare. Passar till allt, inklusive elgitarrer & pukor. Som med SM7a blir det litet större ljud än med SM57, mer kraftfull botten, om man nu vill ha det.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 Aug 2017, 10:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ny lyric video med gudars.
CarlM wrote:

Mina fyrtolvor har Celestions är från 71 respektive 76, så inga Pre Rola här men bra låter de ändå. :)


Spelar eg ingen roll vad det står på etiketten, ROLA eller whatnot, '71 kan mkt väl vara av samma slag eftersom det är konen som är den hemliga ingrediensen. Har den pulsonic kon är det samma högtalare som före Rola eran. Du ser det på kon-nr, .003, .03, eller .3 är pulsonic.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


12 Aug 2017, 13:45
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Marshall and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.