View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:16



Reply to topic  [ 16 posts ] 
NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Kunde inte motstå denna skönhet, plus att jag aldrig testat eller ägt ett V tidigare.
Och jag blev väldans nöjd får jag säga.
Mycket fint bygge, i det närmaste utseendemässigt vintage korrekt, vilket uppskattas.
Bandarbete ypperligt, bra hårdvara, lätt som tusan, mycket behaglig spelkomfort. Och den lät bra "rätt ur kartongen".
Mickarna helt OK, påminner om Gibson 490/498.

Men, det kliade i fingrarna, gjorde en del ingrepp;
Bensadel
Nya CTS potar (1M till halsmickens volym, 500K till stall, samt en No-load 250K till ton)
0,015 uF Orange Drop tobkonding
Riktig Braided wire ersatte de klena kablarna överallt
Bytte stallmicken till en Roswell av PAF-typ med strax över 8K resistans
http://gmf.jetshop.se/pickuper-roswell/ ... ridge-8619
Får säga att för 345:- är det en alldeles utmärkt pickup som låter precis som jag vill ha det.
Halsmicken tyckte jag duger väl så den byter jag inte i nuläget.

Vad som förvånade mig är att gitarren har bra "snärt" i ljudet, lite som en tele.


28 Jul 2017, 07:32
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Dom där är rätt fina, speciellt med tanke på priset.


28 Jul 2017, 09:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Nice.
Dom där plankorna är faktiskt riktigt bra. Ännu roligare att läsa om de uppgraderingar du gjort på den: Väldigt genomtänkt och smart.

Tips:
En fråga: Enligt din bedömning; hur tjockt är lagret med klarlack i inner kamrarna i gitarren? Undrar eftersom det brukar variera en del hos Epi. Har haft inne ett antal såna där för kammar rengöring -samt om slipning av lack konturer. (De bästa lack polerare inom Gibson; lär sig hos Epi -och jobbar senare på märket Gibson.) Med raka klossar och våt slip -ger betydligt rakare lackytor på en sån där. Och med rakare lack ytor ser gitarren ut som en Gibson. Ett V är ett enklare projekt att om slipa -med dess rakare linjer.... (Detta innebär att våt slipa lack för hand -utan att gå igenom den samma.)


/ Jonken :idea: :wink:


28 Jul 2017, 11:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Jonken wrote:
Nice.

En fråga: Enligt din bedömning; hur tjockt är lagret med klarlack i inner kamrarna i gitarren? Undrar eftersom det brukar variera en del hos Epi. Har haft inne ett antal såna där för kammar rengöring -samt om slipning av lack konturer. (De bästa lack polerare inom Gibson; lär sig hos Epi -och jobbar senare på märket Gibson.) Med raka klossar och våt slip -ger betydligt rakare lackytor på en sån där. Och med rakare lack ytor ser gitarren ut som en Gibson. Ett V är ett enklare projekt att om slipa -med dess rakare linjer.... (Detta innebär att våt slipa lack för hand -utan att gå igenom den samma.)


/ Jonken :idea: :wink:

Vad jag minns så var det inget anmärkningsvärt mycket lack i kamrarna. Lackarbetet är föredömligt bra, trots att det är poly tycker jag det ser rätt tunt ut.
Vill tillägga att jag främst är Fender-människa och vill ha en diskantrik ton från humbuckers, därav no-load tonkontroll och 1M pot till halsmicken. Stallvolymen mättes också innan den monterades, 520K, för att inte "sänka" diskanten på den heller.
Mätte för skojs skull originalpotarna, de var fullstora och inte mini, samliga låg på runt 450K.
Att byta kablage är en billig mod och det ger ett öppnare ljud, inget dramatiskt men fullt hörbart i de flesta fall. Ofta är det så i billigare gitarrer att man har onödigt tunna och långa kablar inne i kontrollkaviteten.
Roswell micken hade vintage-stuk på sin kabel, skärmen inte isolerad och tygisolering på ledaren, som det ska vara, tycker det tyder på att koreanerna som gör dessa mickar vet vad de gör och även om det inte gör någon skillnad i ljud så ser det "rätt" ut.


28 Jul 2017, 12:11
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Har haft en sån där som jag satte Skatterbrane T-shawbranes i , lät och spelade förbannat bra!
Ångrar lite att jag sålde den men jag är inte helt komfortabel med V-formade guror.


28 Jul 2017, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Snitsig!!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 Jul 2017, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Där är en Epi jag länge suktat efter! Dom ser ut att vara nästan i klass med dom gamla Ibanez korina-V som dom snidade fram i slutet av 70-talet! Dock så är väl inte Epin i äkta Korina som jag fattat det?

Roswell mikarna är bra på riktigt! Jag har också en PAF liknande som låter underbart! Och en Strata som har precis dom kvaliteter som jag önskar i en Stratamick för stall-läget, lite kraftigare utsignal och med ton åt P-90 hållet!

_________________
pudas


28 Jul 2017, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
pudas wrote:
Där är en Epi jag länge suktat efter! Dom ser ut att vara nästan i klass med dom gamla Ibanez korina-V som dom snidade fram i slutet av 70-talet! Dock så är väl inte Epin i äkta Korina som jag fattat det?

Roswell mikarna är bra på riktigt! Jag har också en PAF liknande som låter underbart! Och en Strata som har precis dom kvaliteter som jag önskar i en Stratamick för stall-läget, lite kraftigare utsignal och med ton åt P-90 hållet!

Tror det är Korina, knappast mahogny med tanke på dem låga vikten.
Däremot är det faner på fram och baksida, snyggt och tunt, detta för att dölja att man skarvat tre bitar o kroppen.
Att ha två bitar Korina, som Gibson, skulle bli dyrbart om man ville ha snyggt trä.


28 Jul 2017, 13:18
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Goran wrote:
pudas wrote:
Där är en Epi jag länge suktat efter! Dom ser ut att vara nästan i klass med dom gamla Ibanez korina-V som dom snidade fram i slutet av 70-talet! Dock så är väl inte Epin i äkta Korina som jag fattat det?

Roswell mikarna är bra på riktigt! Jag har också en PAF liknande som låter underbart! Och en Strata som har precis dom kvaliteter som jag önskar i en Stratamick för stall-läget, lite kraftigare utsignal och med ton åt P-90 hållet!

Tror det är Korina, knappast mahogny med tanke på dem låga vikten.
Däremot är det faner på fram och baksida, snyggt och tunt, detta för att dölja att man skarvat tre bitar till kroppen.
Att ha två bitar Korina, som Gibson, skulle bli dyrbart om man ville ha snyggt trä.


28 Jul 2017, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Har haft 3 såna och 2 Gibson Korina Heritage. Epi är trevliga men inte i solid korina. Något billigare ljust träslag med faner ovanpå. Diskuterats många ggr sen Luthmsn skrev solid korina i annonser. Halsarna brukar vara lönn

_________________



28 Jul 2017, 13:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Mike Leaf wrote:
Har haft 3 såna och 2 Gibson Korina Heritage. Epi är trevliga men inte i solid korina. Något billigare ljust träslag med faner ovanpå. Diskuterats många ggr sen Luthmsn skrev solid korina i annonser. Halsarna brukar vara lönn

Halsen är definitivt inte lönn, det skulle helt klart synas.
Enligt Epiphone hemsida är det Korina i både hals och kropp. Jag är benägen att se det som faktum, modellen heter 1958 Korina Flying V så varför luras med träslaget? Korina är inte vansinnigt dyrt heller.


28 Jul 2017, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Nu har jag falsk-loggat den också.....
Och är fortfarande väldigt nöjd med gitarren!


21 Aug 2017, 12:55
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Goran wrote:
Halsen är definitivt inte lönn, det skulle helt klart synas.
Enligt Epiphone hemsida är det Korina i både hals och kropp. Jag är benägen att se det som faktum, modellen heter 1958 Korina Flying V så varför luras med träslaget? Korina är inte vansinnigt dyrt heller.

Har vi inte ett fall av surdegsmarketing här? Det finns "surdegsbröd" som innehåller mindre än 2% surdeg. Epiphone kanske tycker att det är OK att kalla en gura för "Korina" om den bara innehåller lite korina..... lagen säger nog OK också, så länge man inte säger 100% Korina.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


21 Aug 2017, 20:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Martin Kuhn wrote:
Goran wrote:
Halsen är definitivt inte lönn, det skulle helt klart synas.
Enligt Epiphone hemsida är det Korina i både hals och kropp. Jag är benägen att se det som faktum, modellen heter 1958 Korina Flying V så varför luras med träslaget? Korina är inte vansinnigt dyrt heller.

Har vi inte ett fall av surdegsmarketing här? Det finns "surdegsbröd" som innehåller mindre än 2% surdeg. Epiphone kanske tycker att det är OK att kalla en gura för "Korina" om den bara innehåller lite korina..... lagen säger nog OK också, så länge man inte säger 100% Korina.

Epiphones specifikationer:
SPECIFICATIONS
Body Korina
Neck Korina

Man skulle få ett helvete fanera en gitarrhals med korina...
Gitarren är mycket lätt, skulle man använt mahogny som var så lätt skulle man få leta länge och betala ett högt pris.
Jag är övertygad om att det är korina i kroppen, men man har lagt faner på fram och baksida, dels för att slippa använda två bitar (min har tre) och att ådringen/fibrerna har V-form (vinklar ut mot spetsarna) precis som originalen hade det.


22 Aug 2017, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Martin Kuhn wrote:
Epiphone kanske tycker att det är OK att kalla en gura för "Korina" om den bara innehåller lite korina..... lagen säger nog OK också, så länge man inte säger 100% Korina.


De 3 som jag hade var fanér. Luthman skrev 'Solid Korina' vid den tidpunkten, vilket de sen menade var 'inte ihålig' så visst kan man dribbla med beskrivningen.
Halsen var såklart inte fanér, men det var inte Korina heller.

Jag hade vid tidpunkten ett Gibson Heritage Korina V och kunde direkt jämföra mer eller mindre allt på dom.

_________________



22 Aug 2017, 11:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD - Epiphone 1958 Korina Flying V
Mike Leaf wrote:
Martin Kuhn wrote:
Epiphone kanske tycker att det är OK att kalla en gura för "Korina" om den bara innehåller lite korina..... lagen säger nog OK också, så länge man inte säger 100% Korina.


De 3 som jag hade var fanér. Luthman skrev 'Solid Korina' vid den tidpunkten, vilket de sen menade var 'inte ihålig' så visst kan man dribbla med beskrivningen.
Halsen var såklart inte fanér, men det var inte Korina heller.

Jag hade vid tidpunkten ett Gibson Heritage Korina V och kunde direkt jämföra mer eller mindre allt på dom.

Den jag har är ny, kanhända de fått krypa till korset och använda korina?
Korina är inte dyrt, ungefär samma pris som mahogny, så varför luras i sina specifikationer?
En LP är ju också ett laminat, även om det inte är faner. Många asiatiska LP kallas ha maple top, vilket stämmer, bara det att toppen är en tunn bit faner....


22 Aug 2017, 11:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.