View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:25



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Projekt: LJG Telecaster - Bildtråd 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Projekt: LJG Telecaster - Bildtråd
Jag tycker att Laura Jane Graces (Against Me!) Telecaster är så jävla grymt snygg så jag måste göra något liknande.

Det är en Nash Telecaster med en Duncan Antiquity i.

Så, hur går jag tillväga för att kopiera denna pärla?
Finns det någon Fender Tele med denna kropp (kroppen är viktigast)?

Ge mig tips och råd!

EDIT:

Tips, råd och hjälp har fåtts.
Nu ska det bli bra också.

Häng med!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
Instagram @fyris


Last edited by Fyris on 03 Apr 2018, 20:13, edited 4 times in total.



26 Jul 2017, 09:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Projekt: Telecaster
...Bara att fundera vilket träslag du vill ha -och skicka dom där bilderna till Matt på MJT. Där har du kroppen klar. Samma sak för halsen egentligen, men vet inte hur det blir med import på den där rosewood brädan? Har för mig att Musikraft hade CITES för R/W. Be Matt köra Musikraft i så fall.


/ Jonken


26 Jul 2017, 09:59
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Projekt: Telecaster
Finns väl Fender Japan Custom 62 Tele som du kan utgå ifrån....

_________________
/Marko


26 Jul 2017, 10:30
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Projekt: Telecaster
Om pris en en issue och du är beredd att jobba lite själv:
Svart elekropp med dubbel vit binding:
http://www.guitarfetish.com/Double-Boun ... _6881.html
Deras padel-head telecasterhals:
http://www.guitarfetish.com/NEW-STOCK-U ... _5388.html
60 dollar för kropp, 33 för hals. Sedan får du slipa till hennes hemmagjorda arm-rest själv, ev fejka de få dings man ser, såga till huvudformen,
Du hittar ett kompenserat Wilkinson-stall, avkapat på detta sätt hos dem för 33 dollar:
http://www.guitarfetish.com/Cutaway-Wil ... _1805.html
deras Esquire-plektrumskydd kanske funkar (måste naturligtvis kollas osv..Du hittar nog det mesta där.

Så varför inte göra jobbet själv helt enkelt?


26 Jul 2017, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
Om pris en en issue och du är beredd att jobba lite själv:
Svart elekropp med dubbel vit binding:
http://www.guitarfetish.com/Double-Boun ... _6881.html
Deras padel-head telecasterhals:
http://www.guitarfetish.com/NEW-STOCK-U ... _5388.html
60 dollar för kropp, 33 för hals. Sedan får du slipa till hennes hemmagjorda arm-rest själv, ev fejka de få dings man ser, såga till huvudformen,
Du hittar ett kompenserat Wilkinson-stall, avkapat på detta sätt hos dem för 33 dollar:
http://www.guitarfetish.com/Cutaway-Wil ... _1805.html
deras Esquire-plektrumskydd kanske funkar (måste naturligtvis kollas osv..Du hittar nog det mesta där.

Så varför inte göra jobbet själv helt enkelt?


Tack för tipset!

Hur är det att beställa därifrån? Frakt, tull osv?

Tror dock att det är lite för mycket projekt för mig, har inget annat än ett köksbord som arbetsbänk! :D
Men där finns ju stallet som jag behöver.

Antar att jag behöver borra/fräsa ut för humbucker, men det kanske inte behöver vara så meckigt?

_________________
Instagram @fyris


Last edited by Fyris on 26 Jul 2017, 12:04, edited 1 time in total.



26 Jul 2017, 12:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Marko wrote:
Finns väl Fender Japan Custom 62 Tele som du kan utgå ifrån....


Just den! Tackar!!!

_________________
Instagram @fyris


26 Jul 2017, 12:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Jonken wrote:
...Bara att fundera vilket träslag du vill ha -och skicka dom där bilderna till Matt på MJT. Där har du kroppen klar. Samma sak för halsen egentligen, men vet inte hur det blir med import på den där rosewood brädan? Har för mig att Musikraft hade CITES för R/W. Be Matt köra Musikraft i så fall.


/ Jonken


En dröm! :)

_________________
Instagram @fyris


26 Jul 2017, 12:04
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1983
Location:
Post Re: Projekt: Telecaster
Jag hade nog köpt en japansk 62 Custom och routat den för humbucker. Tror bara det är i Japan man tillverkar dem numera ( förutom Custom shop). Och det är väl frågan om man vill göra det själv på köksbordet med stämjärn eller be någon kunnig att göra det åt en. Men de är ganska dyra tycker jag. 10000 hos tysken tycker jag är lite väl mycket. Men grymt snyggt med trelagers svart p-skydd.


26 Jul 2017, 13:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 447
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
Om pris en en issue och du är beredd att jobba lite själv:
Svart elekropp med dubbel vit binding:
http://www.guitarfetish.com/Double-Boun ... _6881.html
Deras padel-head telecasterhals:
http://www.guitarfetish.com/NEW-STOCK-U ... _5388.html
60 dollar för kropp, 33 för hals. Sedan får du slipa till hennes hemmagjorda arm-rest själv, ev fejka de få dings man ser, såga till huvudformen,
Du hittar ett kompenserat Wilkinson-stall, avkapat på detta sätt hos dem för 33 dollar:
http://www.guitarfetish.com/Cutaway-Wil ... _1805.html
deras Esquire-plektrumskydd kanske funkar (måste naturligtvis kollas osv..Du hittar nog det mesta där.

Så varför inte göra jobbet själv helt enkelt?



Kul projekt på en cool gura! Flikar in med en fråga till Peter som verkar ha koll på läget. Det här med paulownia i gitarrkroppar har väl debatterats förr. Jag är något bekant med träslaget från surfvärlden och upplever det som ett något poröst och "mjukt" träslag, hur lämpar det sig till instrumentbyggen?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


26 Jul 2017, 14:11
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Projekt: Telecaster
Fyris wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Om pris en en issue och du är beredd att jobba lite själv:
Svart elekropp med dubbel vit binding:
http://www.guitarfetish.com/Double-Boun ... _6881.html
Deras padel-head telecasterhals:
http://www.guitarfetish.com/NEW-STOCK-U ... _5388.html
60 dollar för kropp, 33 för hals. Sedan får du slipa till hennes hemmagjorda arm-rest själv, ev fejka de få dings man ser, såga till huvudformen,
Du hittar ett kompenserat Wilkinson-stall, avkapat på detta sätt hos dem för 33 dollar:
http://www.guitarfetish.com/Cutaway-Wil ... _1805.html
deras Esquire-plektrumskydd kanske funkar (måste naturligtvis kollas osv..Du hittar nog det mesta där.

Så varför inte göra jobbet själv helt enkelt?


Tack för tipset!

Hur är det att beställa därifrån? Frakt, tull osv?

Tror dock att det är lite för mycket projekt för mig, har inget annat än ett köksbord som arbetsbänk! :D
Men där finns ju stallet som jag behöver.

Antar att jag behöver borra/fräsa ut för humbucker, men det kanske inte behöver vara så meckigt?


Borde inte bli så mycket jobb, kroppen är ju mer eller mindre klart, du kan ju kosta på en "färdig" telehals också, blir ju dyrare, men enklare. Fräsa för HB kan vara lite knepigare, men del lan man ju antingen kanske hitta någon som kan hjälpa till med, eller så lämnar maniväg den för just det momentet. Själv tar jag 400:- för att fräsa för en pickups.

Har köpt en del saker från GFS, bl a en del pickupper som jag slaktar för stommarna som inte går att få tag på på annat sätt. Hittills har de alltid skrivit ned värdet något brutalt så de har alltid gått igenom utan moms. Men det är ju ingen garanti...


26 Jul 2017, 14:54
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Projekt: Telecaster
pippo wrote:
Flikar in med en fråga till Peter som verkar ha koll på läget. Det här med paulownia i gitarrkroppar har väl debatterats förr. Jag är något bekant med träslaget från surfvärlden och upplever det som ett något poröst och "mjukt" träslag, hur lämpar det sig till instrumentbyggen?


Som de skulle sagt i en TV-shov: "Kul att du frågar just det"... Jag har byggt ett instrument med Paulownia i kroppen och har ett till på gång. Väldigt lätt, rätt mjukt och poröst, precis som du beskriver det, men det funkar bra. Strukturen påminner rätt mycket om den lättaste swampashen som också kan vara riktigt mjuk (har haft ask-bitar som varit nästan som balsa, både i vikt och mjukhet!!!). Eftersom jag bara byggt ett instrument hittills så kan jag inte säga så mycket om ljudet, men det är en 5-strängad bas som t o m har D-tuner på 5:e strängen, och med en lönnhals så ger den kombon ett fullgott tryck och närvaro hela vägen ned till låga A. Och en bekant/kollega i USA har lagt ut produktionen av en av sina standardmodeller till Asien. Dessa görs i Paulownia och han är nöjd

Märkligt att samma träslag heter Empress wood på engelska men kejsarträ på svenska. Könsbyte någonstans på vägen där...


26 Jul 2017, 15:01
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
Borde inte bli så mycket jobb, kroppen är ju mer eller mindre klart, du kan ju kosta på en "färdig" telehals också, blir ju dyrare, men enklare. Fräsa för HB kan vara lite knepigare, men del lan man ju antingen kanske hitta någon som kan hjälpa till med, eller så lämnar maniväg den för just det momentet. Själv tar jag 400:- för att fräsa för en pickups.

Har köpt en del saker från GFS, bl a en del pickupper som jag slaktar för stommarna som inte går att få tag på på annat sätt. Hittills har de alltid skrivit ned värdet något brutalt så de har alltid gått igenom utan moms. Men det är ju ingen garanti...


Ja, men det är ett alternativ. Då slipper jag greja med själva huvudet.
Ah, då verkar dom veta vad dom gör när dom skickar m.a.o. Det är ju bussigt.

När man ändå fräser för HB, är det värt att fräsa upp för en "smugglarhåla" under pickguarden?
Gör det något för tonen eller är det mest för att minska vikten något?

_________________
Instagram @fyris


26 Jul 2017, 15:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 447
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
pippo wrote:
Flikar in med en fråga till Peter som verkar ha koll på läget. Det här med paulownia i gitarrkroppar har väl debatterats förr. Jag är något bekant med träslaget från surfvärlden och upplever det som ett något poröst och "mjukt" träslag, hur lämpar det sig till instrumentbyggen?


Som de skulle sagt i en TV-shov: "Kul att du frågar just det"... Jag har byggt ett instrument med Paulownia i kroppen och har ett till på gång. Väldigt lätt, rätt mjukt och poröst, precis som du beskriver det, men det funkar bra. Strukturen påminner rätt mycket om den lättaste swampashen som också kan vara riktigt mjuk (har haft ask-bitar som varit nästan som balsa, både i vikt och mjukhet!!!). Eftersom jag bara byggt ett instrument hittills så kan jag inte säga så mycket om ljudet, men det är en 5-strängad bas som t o m har D-tuner på 5:e strängen, och med en lönnhals så ger den kombon ett fullgott tryck och närvaro hela vägen ned till låga A. Och en bekant/kollega i USA har lagt ut produktionen av en av sina standardmodeller till Asien. Dessa görs i Paulownia och han är nöjd

Märkligt att samma träslag heter Empress wood på engelska men kejsarträ på svenska. Könsbyte någonstans på vägen där...


Tackar - kanske ska ge en sådan kropp ett försök till nästa projekt!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


26 Jul 2017, 15:41
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Projekt: Telecaster
Fyris wrote:
När man ändå fräser för HB, är det värt att fräsa upp för en "smugglarhåla" under pickguarden?
Gör det något för tonen eller är det mest för att minska vikten något?

Alltså... det där debatteras ju friskt och konstant. Många ryser ju vid bara tanken på "bathtub rout", men enligt vissa hade minst en av SRVs strator detta, och ingen klagar på hans ton... Skulle säga att det gör mer skillnad i vikt. För just dessa kroppar behövs det knappast eftersom de är så lätta redan från början.


26 Jul 2017, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
Fyris wrote:
När man ändå fräser för HB, är det värt att fräsa upp för en "smugglarhåla" under pickguarden?
Gör det något för tonen eller är det mest för att minska vikten något?

Alltså... det där debatteras ju friskt och konstant. Många ryser ju vid bara tanken på "bathtub rout", men enligt vissa hade minst en av SRVs strator detta, och ingen klagar på hans ton... Skulle säga att det gör mer skillnad i vikt. För just dessa kroppar behövs det knappast eftersom de är så lätta redan från början.


Tack för svar! Får återkomma angående urfräsningen av humbuckern.

_________________
Instagram @fyris


27 Jul 2017, 13:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14754
Location:
Post Re: Projekt: Telecaster
Peter Naglitsch wrote:
[men enligt vissa hade minst en av SRVs strator detta, och ingen klagar på hans ton... .

Vem påstår det ? och vilken strata gäller det?
De 4 han använde mest var inte routade på det viset.

_________________



27 Jul 2017, 20:53
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Projekt: Telecaster
Mike Leaf wrote:
Peter Naglitsch wrote:
men enligt vissa hade minst en av SRVs strator detta, och ingen klagar på hans ton... .

Vem påstår det ? och vilken strata gäller det?
De 4 han använde mest var inte routade på det viset.
[quote="Mike Leaf"]

Snabb-googling hittade detta om gitarren han t ex spelar på DVDn Live at Montreux: "Stolen from Stevie in 1987 and never recovered. Previous owner was Vince Martell of Vanilla Fudge, who sold it to Charley's Guitar Shop, Dallas, who painted it yellow and gave it to Stevie. The cavity had been hugely routed for four humbuckers. Charley's gave it to Stevie in early 1981 with a single neck pickup."
http://stevieray.com/gear.htm

Minns att jag läste i någon intervju när det begav sig att SRV nämnde att mer eller mindre allt trä var borttaget (alltså bathtub rout) på den gitarren (blev påmind om att den hade ett vanilla fudge-förflutet nu när jag läste det där) och att han gillade effekten det fick på ljudet. Men det var ju 30 år sedan jag den intervjun så det kan jag inte hitta...

Lenny-gitarren hade en HB-utfräsning för mellanpickuppen (inte bathtub, men extra mycket urfräst):
http://www.popmatters.com/article/fende ... ny-guitar/


28 Jul 2017, 14:32
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Nu har El Japano ÄNTLIGEN anlänt (Tack Danelectro).

Men den är så jävla snygg tycker jag, så den får vara i detta skick ett tag.

Sen är planen utfräsning för humbucker och senare ett besök hos Mojo (eller nån annan om någon har nåt tips..)


Image

_________________
Instagram @fyris


17 Oct 2017, 21:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Finns det någon i Eskilstuna eller nära omnejd som kan fräsa ur för humbucker?

Eller ska jag ta en sväng till Stockholm?

_________________
Instagram @fyris


20 Oct 2017, 22:10
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: Projekt: Telecaster
Jag kan fräsa ut för pickup åt dig, finns 7 km norr om tuna. kostar nånstans 300-400. skicka pm vid intresse

finns bilder på mitt slöjdande här: https://gurglagura.wordpress.com/


21 Oct 2017, 20:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
distorsionspojken wrote:
Jag kan fräsa ut för pickup åt dig, finns 7 km norr om tuna. kostar nånstans 300-400. skicka pm vid intresse

finns bilder på mitt slöjdande här: https://gurglagura.wordpress.com/


GULD!

_________________
Instagram @fyris


21 Oct 2017, 21:25
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Projekt: Telecaster
Fyris wrote:
Nu har El Japano ÄNTLIGEN anlänt (Tack Danelectro).

Men den är så jävla snygg tycker jag, så den får vara i detta skick ett tag.

Sen är planen utfräsning för humbucker och senare ett besök hos Mojo (eller nån annan om någon har nåt tips..)


Image

Snygg! Men är det inte plastlack på di däringa? Brukar, vad jag sett, inte bli riktigt schysst resultat vid diverse relikeringsförsök då.
Behåll som den är istället.

_________________
Skill is nothing without style


22 Oct 2017, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
dr.drygh wrote:
Snygg! Men är det inte plastlack på di däringa? Brukar, vad jag sett, inte bli riktigt schysst resultat vid diverse relikeringsförsök då.
Behåll som den är istället.


Det har du förmodligen helt rätt i.
Jag vill ju helst bara matta ner finishen mest, som ”originalet”.
(Ser lite ut som sprucken plastlack kanske på bild 2 upp till vänster).
Det borde kunna bli bra hoppas jag.

Får se vad relikerarna har för idéer.

_________________
Instagram @fyris


22 Oct 2017, 16:03
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Projekt: Telecaster
Fyris wrote:
dr.drygh wrote:
Snygg! Men är det inte plastlack på di däringa? Brukar, vad jag sett, inte bli riktigt schysst resultat vid diverse relikeringsförsök då.
Behåll som den är istället.


Det har du förmodligen helt rätt i.
Jag vill ju helst bara matta ner finishen mest, som ”originalet”.
(Ser lite ut som sprucken plastlack kanske på bild 2 upp till vänster).
Det borde kunna bli bra hoppas jag.

Får se vad relikerarna har för idéer.

Nöjer du dig med lite nedmattning går det säkert bra men krackeleringar etc. som förlagan ser ut att ha blir nog svårt.

_________________
Skill is nothing without style


22 Oct 2017, 17:31
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Mitt projekt börjar ta fart igen.
Gitarren är strippad på allt jag vill byta ut. Nytt är införskaffat.
Nästa vecka ska det rostas för humbucker i stallposition.

MEN, jag funderade på en grej angående lödning.

Kan jag göra någon variant så jag kan splitta micken genom att switcha på switchen så att säga?
Vill någon förklara på ett enkelt sätt eller länka till nåt bra och tydligt schema?


Såhär ser grejerna ut som ska sättas ihop (ja, jag köpte färdiglött, blev snyggast):

Image

_________________
Instagram @fyris


08 Nov 2017, 14:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Projekt: Telecaster
Undrar om det inte skulle funka att sätta röda/vita kablarna där tex halsmicken normalt sitter och grön/svart till stallposition. :?:
Någon mer kunnig kan säkert verifiera eller dementera detta.

Edit: och en kabel från halsläge till baksida pot. Men schemat du fick länk till är ju solid info, så glöm det jag skrev. :oops:


Last edited by Shoegazers Anonymous on 09 Nov 2017, 19:17, edited 1 time in total.



09 Nov 2017, 17:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Projekt: Telecaster
Länk till schema:
http://www.tdpri.com/threads/humbucker- ... ng.700229/

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


09 Nov 2017, 17:30
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Projekt: Telecaster

Funkar asabra! Har det i min Tele med singel TV Jones.

_________________
Skill is nothing without style


10 Nov 2017, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: Projekt: Telecaster
Nu har Telen varit hos Distortionspojken (bra snubbe) och fått rum för humbucker och ett custombyggt plektrumskydd.
Eftersom det blev en liten glipa mellan humbucker-ramen och kroppen så fick det bli en ny pleka.
Jag är mycket nöjd med resultatet. Det hade aldrig blivit bra med standard.


Image

Image

Image

Image


Nu ska jag "bara" löda ihop den där jävla elektroniken.
Alltid är det nåt som ska testa tålamodet... :oops:
Än är inte gitarren komplett. Saknas lite hårdvara som är på gång hem.
Fler bilder kommer när jag fått ihop allt.

_________________
Instagram @fyris


14 Nov 2017, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1850
Post Re: Projekt: Telecaster
Snyggt! Ska du matta ned lacken också? Skulle vara snyggt med åldrad nickelkåpa på micken också..

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


Last edited by Polytone on 15 Nov 2017, 17:20, edited 1 time in total.



15 Nov 2017, 13:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.