View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 08:50



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Intoneringsproblem 
Author Message

Joined: 27 Dec 2005, 14:24
Posts: 368
Location: Göteborg
Post Intoneringsproblem
Jag har en billig stratakopia som jag förgyllde med nya strängar för första gången på 10 år. Nu har jag problem med intonationen. Jag stämmer efter flageolett på 12e och jämför med tonen på 12e. Tonen på 12 blir för hög varför jag vill förlänga strängen. Men nu är jag nära ändläget på stallet och ändå ganska långt från överrenssmmande. Samma problem med alla strängar. Vad gör jag för fel? Jag justerar intonationen på min telecaster cirka 2 ggr per år i samband med strängbyte utan problem.

_________________
/tweedJR f.d. Kalven


24 Jul 2017, 10:01
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Intoneringsproblem
Skit i flageolett. Slå an. lös e-sträng för att sedan slå an på 12:e bandet där du eftersträvar att trycka ungefär lika hårt som när du spelar på halsen.


24 Jul 2017, 10:21
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Intoneringsproblem
1.Är halsen rak?...isåfall justera trussrodden först

2.Dubbelkolla 8:e bandet!, hur ser utrymmet där, är det mer än 1 mm?
Isåfall justertrussrodden mot dig (motsols) 15 grader åt gången tills
du hamnar på 0,5 mm. 0,3 mm går också bra.

Utrymmet testar du genom att hålla första E-strängen 1:a bandet samt sista (22-alt 24:e bandet
sen mäta 8:e bandets utrymme mellan sträng och fret.

Jag brukar utgå från dessa 3 punkter när jag intonerar om mina guror.
Det har alltid fungerat (information är kopierad från Ibanez-manualen)
så trussrodden kan fungera åt andra hållet dvs motsols=banan,så
ta det varligt och testa försiktigt så du inte skadar gitarren.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2017, 10:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4562
Location: Northbottom
Post Re: Intoneringsproblem
De nya strängarna som du slängt på: Är det grövre är de strängar som du bytt ut?
Symptomen som du beskriver får man ofta om strängarna inte bottnar korrekt i stränghålen i översadeln. (Det brukar också knirka ganska rejält när du finstämmer på stämskruvarna + nålen på stämaparaten jazzar som F.) Nu vet jag inte hur sadlarna i stallet ser ut. Men har dessa tightare grooves/strängspår; kan samma problem uppstå där.


/ Jonken


24 Jul 2017, 11:54
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Intoneringsproblem
Ett annat sätt att ev eliminera problem/hitta problem med översadel är att i stället för att stämma öppen sträng mot 12:e band så sätter man ett capo på första band (stämmer dessa strängar till 100% efter capo sats på) och stämmer 1:a band mot 13:e band. Funkar det, men inte öppen sträng mot 12:e band, ja då är ju problemet som Jonken skriver troligen i översadeln.


25 Jul 2017, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Intoneringsproblem
Med feta strängar kan man behöva trycka till dem lite över stallsadlarna. Kolla från sidan om de går i en liten båge uppåt innan de rätar ut mot halsen till. Då kan det vara läge att medelst tumme eller nån lämplig trä- eller plastbit trycka hårt på strängen precis där den passerar stallsadeln. Rätt är det när strängen går spikrakt ända fram till kontaktpunkten där den ligger an mot stallsadeln.

Ett annat vanligt intonationsproblem är att översadeln helt enkelt sitter fel (i förhållande till sin höjd), vilket gör att det är helt omöjligt att få gitarren att intonera rätt med öppen sträng, 12:e band och resten. Intonerar man med capo så kommer det låta skit med öppna strängar, och vice versa. Vet faktiskt inte varför, men ibland verkar det som att gitarrtillverkarna gör detta med flit, så vanligt är det. :shock:


28 Jul 2017, 15:28
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Intoneringsproblem
Hävdar med bestämdhet att fortfarande kolla styvheten/rakheten på greppbrädan först.
Alternativt justera trussrodden.

Annars blir det ju som att ordinera värktabletter mot Aids...

_________________
http://www.ergopikk.com


28 Jul 2017, 15:50
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Intoneringsproblem
tweedjr wrote:
Jag har en billig stratakopia som jag förgyllde med nya strängar för första gången på 10 år. Nu har jag problem med intonationen.


Billig? Billig som vadå (prisnivå, gitarrmärke)? Nya strängar för första gången på 10 år? Har du använt och spelat på gitarren under dessa år? Har gitarren någonsin intonerat utan några som helst oklarheter?

Om det inte är sadeln/strängdimension/neck relif är det nog så att du har utvecklats som gitarrist under dessa tio år, gitarren var likadan då för tio år sedan medans du med stor sannolikhet har utvecklats jämfört med för tio år sedan. Din medvetenhet om intonering i relation till upptränat öra kanske spelar in, vad tror du? :wink:

Hur länge har du spelat gitarr?
Hur skulle du beskriva den nivå du befinner dig på som gitarrist?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Jul 2017, 17:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.